Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia III -kts. post #1 !

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Throttle
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 793
    • -

    Originally posted by ka00z View Post
    Onko motonetin e30 etuloksut mallia sinnepäin? Jos haluaisi sipistellä tuosta vähän täydellisemmän...
    On sinnepäin mallia. Metsästä käytetty orkkis tai ehosta uuteen uskoon.

    Comment

    • Kessu87
      BTCF Member
      • Jun 2007
      • 39

      E30 vaihteisto- ja peräöljy

      Eli olis tollanen e30 320i vm84 minkälaisia öljyjä olis hyvä käyttää vaihteistos ja peräs? Ei oo mitää lukkoperää.

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        Originally posted by Throttle View Post
        On sinnepäin mallia. Metsästä käytetty orkkis tai ehosta uuteen uskoon.
        Entä nuo Klokkerholmit?
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          Originally posted by Kessu87 View Post
          Eli olis tollanen e30 320i vm84 minkälaisia öljyjä olis hyvä käyttää vaihteistos ja peräs? Ei oo mitää lukkoperää.
          Loota atf, type dexron II, merkki ihan sama mikä.
          Perä 80w-90 gl5, merkki ihan sama mikä.

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            Tarkotus on prässäillä uudet pallonivelet E30 etutukivarsiin Sillä on ilmeisesti väliä, miten päin nivelet asentaa.



            Nivelten rungossa on tuollaiset kolot ja nivelen liikerata tuntuu olevan suurempi poikittain suhteessa kolojen väliseen linjaan (onpa vaikea ilmaista asiaa selvästi) Nivelet siis asennettaneen niin, että nuo kolot asettuvat etu-taka -suuntaan. Sisemmässä pallossa siis toinen koloista osoittaa takapään puslaa kohti. Olenko ymmärtänyt oikein?
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11134
              • Oulu

              Originally posted by ka00z View Post
              Onko motonetin e30 etuloksut mallia sinnepäin? Jos haluaisi sipistellä tuosta vähän täydellisemmän...
              Multa löytyy etuloksut joista vain alareunaa pitäs korjata (hiekkapuhallus + ehkä pikkasen peltiä). Listan yläpuolelta kunto erinomainen. Laita privaa jos kiinnostaa. Todennäköisesti helpompi korjata nuo kuin sovittaa motonetin lokarit

              Originally posted by Skarpa View Post
              Tarkotus on prässäillä uudet pallonivelet E30 etutukivarsiin Sillä on ilmeisesti väliä, miten päin nivelet asentaa.

              Nivelten rungossa on tuollaiset kolot ja nivelen liikerata tuntuu olevan suurempi poikittain suhteessa kolojen väliseen linjaan (onpa vaikea ilmaista asiaa selvästi) Nivelet siis asennettaneen niin, että nuo kolot asettuvat etu-taka -suuntaan. Sisemmässä pallossa siis toinen koloista osoittaa takapään puslaa kohti. Olenko ymmärtänyt oikein?
              Juu niinkai ne pitäs laittaa ainakin näin äkkiä aateltuna. e36 osassa noin lovet:

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3408
                • Kotka

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Multa löytyy etuloksut joista vain alareunaa pitäs korjata (hiekkapuhallus + ehkä pikkasen peltiä). Listan yläpuolelta kunto erinomainen. Laita privaa jos kiinnostaa. Todennäköisesti helpompi korjata nuo kuin sovittaa motonetin lokarit



                Juu niinkai ne pitäs laittaa ainakin näin äkkiä aateltuna. e36 osassa noin lovet:
                Niinhän se näkyy noissa olevan, kuin arvelinkin. Kiitoksia.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Multa löytyy etuloksut joista vain alareunaa pitäs korjata (hiekkapuhallus + ehkä pikkasen peltiä). Listan yläpuolelta kunto erinomainen. Laita privaa jos kiinnostaa. Todennäköisesti helpompi korjata nuo kuin sovittaa motonetin lokarit
                  Apparin lokari on ns. virheetön, kuskin lokari vaatii hieman peltiä helmarajasta alaspäin ja sen jo sipistelin. Mietin vain olisiko siistimpi laittaa kokonaan uusi.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • ///saMi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1198
                    • 52300

                    E30 tietäjät huom!

                    Tuli tänään huomattua että lattiaverhoilu on näköjään toteutettu kahdella eri tapaa näissä e30:eissä.. Toisissa on ne pehmusteet verhoilussa kiinni ja toisissa taas verhoilu ja pehmusteet irrallaan.

                    Saako noita pelkkiä pehmusteita tilattua jostain uutena? Ne kun tahtoo melkein joka autossa olla litimärkiä, homeessa ja repaleisena kun lähtee irrottamaan.

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1852
                      • Lappeenranta, Finland

                      Turboväki huomio!

                      Iski inspiraatio heittää IMM ja kumihaitariputki mäkeen samalla kun tulee "oikea" kaasuläpän asentoanturi.

                      Haitaritötterössähän on kaksi lähtöä sivuilla. Toinen on tyhjäkäyntiventtiilin lähtö ja se pitää tietty toteuttaa myös oli sitten lopullinen konstruktio mikä hyvänsä. Entäpä se toinen, joka on kytköksissä jarrutehostimen letkuihin? Mikä sen virka ja haittaako jos jättää pois?

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • ka00z
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1805
                        • Varsinais-Suomi

                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Iski inspiraatio heittää IMM ja kumihaitariputki mäkeen samalla kun tulee "oikea" kaasuläpän asentoanturi.

                        Haitaritötterössähän on kaksi lähtöä sivuilla. Toinen on tyhjäkäyntiventtiilin lähtö ja se pitää tietty toteuttaa myös oli sitten lopullinen konstruktio mikä hyvänsä. Entäpä se toinen, joka on kytköksissä jarrutehostimen letkuihin? Mikä sen virka ja haittaako jos jättää pois?
                        Eikös jarrutehostajalle mene tuo letku, tarvii paineen / ohjauspaineen toimiakseen? Dieseleissä (VAG 5-pyttyset) toteutettu erillisellä alipainepumpulla, hyi.
                        W124 voll, markalla pidemmälle

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by ka00z View Post
                          Apparin lokari on ns. virheetön, kuskin lokari vaatii hieman peltiä helmarajasta alaspäin ja sen jo sipistelin. Mietin vain olisiko siistimpi laittaa kokonaan uusi.
                          Jos viittii vähän viettää aikaa lokasuojan parissa ni siitä saa hyvän.
                          Tossa esim oli ratsupaikka alunperin.

                          Sovittelemaan sitä joutuu joka tapauksessa, hommaat sitten uuden alkuperäisen tai tarvikkeen, tai korjaat vanhan.

                          Originally posted by 525iiäxä View Post
                          Iski inspiraatio heittää IMM ja kumihaitariputki mäkeen samalla kun tulee "oikea" kaasuläpän asentoanturi.

                          Haitaritötterössähän on kaksi lähtöä sivuilla. Toinen on tyhjäkäyntiventtiilin lähtö ja se pitää tietty toteuttaa myös oli sitten lopullinen konstruktio mikä hyvänsä. Entäpä se toinen, joka on kytköksissä jarrutehostimen letkuihin? Mikä sen virka ja haittaako jos jättää pois?
                          Originally posted by ka00z View Post
                          Eikös jarrutehostajalle mene tuo letku, tarvii paineen / ohjauspaineen toimiakseen? Dieseleissä (VAG 5-pyttyset) toteutettu erillisellä alipainepumpulla, hyi.
                          Jarrutehostus toimii alipaineella. Välissä on venttiili joka sallii illman virrata vain tehostajasta koneeseen päin. Diiselissä on alipainepumppu koska sieltä ei saa kaasuläpän puuttuessa imusarjasta alipainetta. Bensaturbossa kaasuläpän jälkeen ON tietysti alipaine kun on kierroksia ja läppä kiinni. Äkkiäkö sitä tekee imusarjaan "alipainelähdön". Kattoo jonku kohdan jossa on aineenpaksuutta tarpeeksi ja vaikka poraa reiän ja kierteittää, sitte sopivaan putkeen kierteet ja paikalleen. Ja onhan imusarjoissa yleensä hylsynä olevia tulpattuja lähtöjä. Halkaisija ei tarvi kovin kummoinen olla.
                          Last edited by petrolhead; 22-02-2013, 20:59.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • ka00z
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1805
                            • Varsinais-Suomi

                            Jees, mulla on tuohon malliin tehty jo tuo. Se lokarin sisäpuolen pokkaus vaan tuotti päänvaivaa - kun ei ole konepajan metallityökaluja. Ihan siisti siitä tuli kuitenkin.

                            Ja oli ensimmäinen kerta kun tätä e30 tarvisi hitsata, sen verta on tullut auton alla vietettyä ja tutkittua
                            W124 voll, markalla pidemmälle

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              Originally posted by ///saMi View Post
                              E30 tietäjät huom!

                              Tuli tänään huomattua että lattiaverhoilu on näköjään toteutettu kahdella eri tapaa näissä e30:eissä.. Toisissa on ne pehmusteet verhoilussa kiinni ja toisissa taas verhoilu ja pehmusteet irrallaan.

                              Saako noita pelkkiä pehmusteita tilattua jostain uutena? Ne kun tahtoo melkein joka autossa olla litimärkiä, homeessa ja repaleisena kun lähtee irrottamaan.
                              Matto ja eristeet erikseen -85 asti, uudemmat yhtä ja samaa ko. osat. Ei saa fanssin mukaan enää noita eristeitä uutena eikä schmiedmannin haku tunne.

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1852
                                • Lappeenranta, Finland

                                Originally posted by petrolhead View Post

                                Jarrutehostus toimii alipaineella. Välissä on venttiili joka sallii illman virrata vain tehostajasta koneeseen päin. Diiselissä on alipainepumppu koska sieltä ei saa kaasuläpän puuttuessa imusarjasta alipainetta. Bensaturbossa kaasuläpän jälkeen ON tietysti alipaine kun on kierroksia ja läppä kiinni. Äkkiäkö sitä tekee imusarjaan "alipainelähdön". Kattoo jonku kohdan jossa on aineenpaksuutta tarpeeksi ja vaikka poraa reiän ja kierteittää, sitte sopivaan putkeen kierteet ja paikalleen. Ja onhan imusarjoissa yleensä hylsynä olevia tulpattuja lähtöjä. Halkaisija ei tarvi kovin kummoinen olla.
                                Tämä on totta. Mutta nyt kyseessä on siis se kumihaitarista lähtevä letku, joka yhtyy y-haaralla tehostimen ja läppäkotelon väliseen letkuun. Läppäkotelo jää ennalleen ja tehostimen letkut muuten, tämän nimenomaisen letkun merkitystä ihmettelen.

                                Elikkäs tässä kuvassa merkattu punaisella nuolella.

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎