Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia IV -kts. post #1!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marjatsalo.15
    BTCF Member
    • Oct 2011
    • 612
    • Siuntio

    mistä kohtaa e30 perästä näkee minkä mallinen se on ja onko lukko tai jotaai?:think
    -e30 cabriolet m20b25 -86
    -e30 2d m50b25 turbo -85
    -e82 123d m57n2 "135d" m-sport -08
    -e36 325i sedan -94
    -e90 320d -06

    http://instagram.com/jmarjatsalo/

    Comment

    • Tsouns
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 50
      • Rovaniemi

      Kiitti Rocla!

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3408
        • Kotka

        Originally posted by marjatsalo.15 View Post
        mistä kohtaa e30 perästä näkee minkä mallinen se on ja onko lukko tai jotaai?:think
        Perän koko pitäis selvitä poskilaakerien tiivisteiden pulttien määrästä. Ei siis vetarin laippojen pultit, vaan niiden takana, perän rungossa olevat pultit. Neljä pulttia puolellaan merkitsee typ.168, eli pikkuperää. Kuusi pulttia puolellaan tarkoittaa typ. 188, eli isoa perää. Perässä saattaa olla paikallaan takakannen pultin alla peltilipare, johon on stanssattu perävälitys. Jos tässä lipareessa on stanssattuna lisäksi kirjain S, on kyseessä todennäköisesti lukkoperä. Perän lukollisuutta voi myös tunnustella, kun vaihtaa vaihteen vapaalle, nostaa toisen takapyörän ilmaan ja koittaa, pyöriikö rengas vai ei. Jos rengasta ei saa pyöritettyä käsin, tai se vaatii reilusti voimaa, viittaa se lukkoperään, mutta puhki nussittu perä voi tuntua lukkoperältä. Jos perä on irrallaan, takakansi on helppo avata ja katsoa, löytyykö perän keskeltä pienet rattaat vai lukkoyksikkö. Välityksen voi selvittää pyörittämällä perää käsin kardaanin laipasta ja laskemalla montako kierrosta kardaanin laippa pyörähtää, että vetarin laipat kääntyvät täyden kierroksen.

        EDIT: korjattu puhelimella kirjotettua tekstiä vähän ymmärrettävämmäksi.
        Last edited by Skarpa; 15-06-2013, 21:06.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • [Raver]
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1613
          • Oulu

          Originally posted by Skarpa View Post
          Perän koko pitäis selvitä poskilaakerien tiivisteiden pulttien määrästä. Ei siis vetarin laippojen pultit, vaan niiden takana, perän rungossa olevat pultit. Neljä pulttia puolellaan merkitsee typ.168, eli pikkuperää. Kuusi pulttia puolellaan tarkoittaa typ. 188, eli isoa perää. Perässä saattaa olla paikallaan takakannen pultin alla peltilipare, johon on stanssattu perävälitys. Jos tässä lipareessa on stanssattuna lisäksi kirjain S, on kyseessä todennäköisesti lukkoperä. Perän lukollisuutta voi myös tunnustella, kun vaihtaa vaihteen vapaalle, nostaa toisen takapyörän ilmaan ja koittaa, pyöriikö rengas vai ei. Jos rengasta ei saa pyöritettyä käsin, tai se vaatii reilusti voimaa, viittaa se lukkoperään, mutta puhki nussittu perä voi tuntua lukkoperältä. Jos perä on irrallaan, takakansi on helppo avata ja katsoa, löytyykö perän keskeltä pienet rattaat vai lukkoyksikkö. Välityksen voi selvittää pyörittämällä perää käsin kardaanin laipasta ja laskemalla montako kierrosta kardaanin laippa pyörähtää, että vetarin laipat kääntyvät täyden kierroksen.

          EDIT: korjattu puhelimella kirjotettua tekstiä vähän ymmärrettävämmäksi.
          Olenko aivan väärässä, mutta jos nostaa molemmat takapyörät ilmaan ja pyörittää ratasta niin lukottomalla perällä rattaat pyörii eri suuntiin ja lukollisella samaan suuntaan? :think

          muistelen että näin luin joskus foorumilta...
          E30 325i 2D -88
          E39 525i Msport 4D -03 :think

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            Originally posted by [Raver] View Post
            Olenko aivan väärässä, mutta jos nostaa molemmat takapyörät ilmaan ja pyörittää ratasta niin lukottomalla perällä rattaat pyörii eri suuntiin ja lukollisella samaan suuntaan? :think

            muistelen että näin luin joskus foorumilta...
            Oikeassa olet. Tosin loppuun poljettu perä voi käyttäytyä samoin.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • marjatsalo.15
              BTCF Member
              • Oct 2011
              • 612
              • Siuntio

              Originally posted by Skarpa View Post
              Perän koko pitäis selvitä poskilaakerien tiivisteiden pulttien määrästä. Ei siis vetarin laippojen pultit, vaan niiden takana, perän rungossa olevat pultit. Neljä pulttia puolellaan merkitsee typ.168, eli pikkuperää. Kuusi pulttia puolellaan tarkoittaa typ. 188, eli isoa perää. Perässä saattaa olla paikallaan takakannen pultin alla peltilipare, johon on stanssattu perävälitys. Jos tässä lipareessa on stanssattuna lisäksi kirjain S, on kyseessä todennäköisesti lukkoperä. Perän lukollisuutta voi myös tunnustella, kun vaihtaa vaihteen vapaalle, nostaa toisen takapyörän ilmaan ja koittaa, pyöriikö rengas vai ei. Jos rengasta ei saa pyöritettyä käsin, tai se vaatii reilusti voimaa, viittaa se lukkoperään, mutta puhki nussittu perä voi tuntua lukkoperältä. Jos perä on irrallaan, takakansi on helppo avata ja katsoa, löytyykö perän keskeltä pienet rattaat vai lukkoyksikkö. Välityksen voi selvittää pyörittämällä perää käsin kardaanin laipasta ja laskemalla montako kierrosta kardaanin laippa pyörähtää, että vetarin laipat kääntyvät täyden kierroksen.

              EDIT: korjattu puhelimella kirjotettua tekstiä vähän ymmärrettävämmäksi.

              jees kiitoksia ! täytyy tutkiskella
              -e30 cabriolet m20b25 -86
              -e30 2d m50b25 turbo -85
              -e82 123d m57n2 "135d" m-sport -08
              -e36 325i sedan -94
              -e90 320d -06

              http://instagram.com/jmarjatsalo/

              Comment

              • HC-Tuning
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 267
                • Itärajalla

                Minkäskokonen välijäähdytin menee pre-face E30 keulille mahdollsimman vähillä muokkauksilla? Ahtoputket ois tarkotus vetää lamppujen alta. Suunnitellu 550x230x65 2,25" lähdöillä, kokonaispituus coolerilla 695mm. Meneekö nätisti ilman isompia modeja?

                Comment

                • leXXo
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 49
                  • Kotka

                  Käykö 325iXään nuo yleisimmät coilover setit? Netistä lukasin jo vähän että vaan tuuman pystyisi muutenkaan madaltamaan?
                  Harmi, sillä jos asiat ovat näin niin ei sovellu projektikseni :think
                  BMW E30 320i "Delphin metallic"
                  BMW E30 325i "Alpinweiss II" Mtech 2 "Projekti"

                  EX:
                  BMW E34 525 1991 "Calypsorot"
                  MB C180 "Talvipommi"
                  BMW E36 325 1992 "Brokatrot"

                  Comment

                  • Haatainen
                    BTCF Member
                    • Jul 2009
                    • 1451
                    • Tampere

                    Originally posted by leXXo View Post
                    Käykö 325iXään nuo yleisimmät coilover setit? Netistä lukasin jo vähän että vaan tuuman pystyisi muutenkaan madaltamaan?
                    Harmi, sillä jos asiat ovat näin niin ei sovellu projektikseni :think
                    Settien soveltuvuudesta en tarkemmin tiedä, mutta yhtään reilummin pudottaessa menee etuvetarien kulmat aika hankaliksi. Kannattaa ainakin vaihtaa tuoreet kumit vetareihin, ja kattoa että ovat hyvin rasvassa, mikäli madaltaa. Uudet vetarit maksaa hunajaa (taisi pari vuotta sitten noin tonnin kappale olla, kun vaihdoin).
                    Alla:
                    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                    E24 635Csi -84 Polaris metallic

                    Ennenkin on ollut autoja

                    Comment

                    • Throttle
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 793
                      • -

                      Originally posted by leXXo View Post
                      Käykö 325iXään nuo yleisimmät coilover setit? Netistä lukasin jo vähän että vaan tuuman pystyisi muutenkaan madaltamaan?
                      Harmi, sillä jos asiat ovat näin niin ei sovellu projektikseni :think
                      Etuiskari taitaa olla erilainen kuin takavedossa.
                      Muuten en lähtisi madaltamaan nelikkoa

                      Comment

                      • laurimikola
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2013
                        • 388
                        • Finland, Turku

                        Oisko jollain hyviä neuvoja e30 käsijarruvaijerin irroitukseen sekä asennukseen?
                        E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                        Comment

                        • [Raver]
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1613
                          • Oulu

                          Originally posted by HC-Tuning View Post
                          Minkäskokonen välijäähdytin menee pre-face E30 keulille mahdollsimman vähillä muokkauksilla? Ahtoputket ois tarkotus vetää lamppujen alta. Suunnitellu 550x230x65 2,25" lähdöillä, kokonaispituus coolerilla 695mm. Meneekö nätisti ilman isompia modeja?
                          E28 M5 cooleri on aikalailla maksimi mitä menee pienillä modeilla. Ite just värkkäilin keulille sellasen
                          E30 325i 2D -88
                          E39 525i Msport 4D -03 :think

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6206
                            • Helsinki

                            Originally posted by leXXo View Post
                            Käykö 325iXään nuo yleisimmät coilover setit? Netistä lukasin jo vähän että vaan tuuman pystyisi muutenkaan madaltamaan?
                            Harmi, sillä jos asiat ovat näin niin ei sovellu projektikseni :think
                            Ei käy takavetoisen coilit ainakaan eteen, eri mittanen se iskarin patruuna. Taakse vois käydä.....
                            Itseä kiinnostaa se vetarin asento, siis missä asennossa se on vakiona, onko ne alaspäin vai suorat, onko niissä murrosta. En ole koskaan vakio alustalla kattonut. Itsellä on niin kuolleet jouset/iskarit että ne on suorat......
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • Maikkeli
                              BTCF Member
                              • Aug 2010
                              • 1301
                              • Nousiainen

                              Originally posted by [Raver] View Post
                              E28 M5 cooleri on aikalailla maksimi mitä menee pienillä modeilla. Ite just värkkäilin keulille sellasen
                              Jaa oikeen välijäähdytin.. E28 M5 onkin ahdettu?
                              E30 316 M42TBO -87
                              BMW 1502 Turbo -77

                              ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16465
                                • Asikkala

                                Originally posted by laurimikola View Post
                                Oisko jollain hyviä neuvoja e30 käsijarruvaijerin irroitukseen sekä asennukseen?
                                Rumpu- vai levyjarruperä ? Mitä ohjeita, vanha pois ja uusi tilalle ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎