Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lersahdus
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 43
    • Rauma

    jees eli muuten taitaa olla samanlainen kuin tuo linkkaamani mutta tosta mun palikasta löytyi usb-paikka.

    Syttyi aamulla moottorin vikavalo mut sammui myöhemmin. Toivottavasti johtui vaan pakkasesta.
    E91 318d Touring '11
    Ex E46 330iA Touring M-Sport '02

    Ex E46 325CiA '01
    Ex E39 523iA '98
    Ex E36 323Ci M-Sport '95

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      Originally posted by wsq´_ View Post
      Tuli katsottua omasta autosta vikakoodit. Vikoja oli ollut, mutta yksi ei nollaantunut ja se oli hehkutulppa rele. Ilmeisesti sijaitsee kuskinpuolella moottoritilan nurkassa olevassa mustassa laatikossa joka on kiinni muutamalla kuusiokololla. Avasin boksin ja näky oli aikalailla tälläinen kun kuvassa(kaivoin netistä kuvan)



      Mikä ne noista on?
      Ei ole eboksissa, vaan erikseen kuskin puolella moottoritilassa: KLIK.

      Comment

      • Jonimies
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 48
        • Vääksy

        Olen tässä puolisen vuotta nyt ajanut 320ia:lla ja on alkanut hieman mietityttämään, että onko mun koneessa jotain vikaa. Suorituskykyä on niin vaikea arvioida, kun edelliset autot ovat olleet huomattavasti tehokkaammilla koneilla.

        1. Ylämäkiin kiihdytettäessä auto latoo isompaa vaihdetta kohtalaisen aikaisin sisään ja lähes poikkeuksetta joka kerta se joutuu vaihtamaan takaisin pienelle, kun se huomaa ettei voima riitä. Onko tämä normaalia? Saattaa neloselle asti rätkiä, mutta tiputtaa välittömästi takaisin kolmoselle. Vitosella jos ajetaan tasakaasulla maantietä loivaankin ylämäkeen, niin ensin aukeaa momentinmuunnin ja samantien tippuu myös yksi pykälä. Auto siis pykältää jo pientä sisään, kun vähänkään on nousua näkökentässä. Minkäänlaist alavääntöä koneessa ei tunnu olevan ja automaatilla sitä on vaikeampi sanoa, kun heti hakee pientä.

        2. Välillä esiintyy omituista käytöstä. Jos ajon jälkeen pysähtyy kauppaan vaikka 20 minuutiksi ja koneenlämmöt ovat tippuneet parin viisarin verran. Auto lähtee kaupan pihasta normaalisti käyntiin, mutta kun lähtee liikkeelle ja pikkuisen painaa kaasua, kierrokset jää sinne 1200rpm hujakoille ja auto puskee näinollen ihan tyhjäkäynnillä jo 20-30km/h. Tämä häiritsee esimerkiksi parkkipaikalta poistumista, kun auto tahtoo jarrua vasten väkisin puskea jäiseen risteykseen. Tämä ongelma ilmenee lähinnä puolilämpöisellä ja lähes täysin lämpöisellä koneella. Kylmällä ja täysin lämpöisellä koneella ongelma ei ilmene.

        3. Tyhjäjäyntiä auto käy tasaisesti noin 600rpm ja vaihdetta kytkiessä saattaa käydä hetkellisesti 500rpm. Pieni moottorin tärinä tuntuu, mutta käy silti tasavarmasti. Välillä kun antaa käydä pihassa hetken, niin saattaa tyhjäkäynti itsekseen nousta sinne 800rpm tietämille, jolloin kone käy täysin värinättömästi ja niin tasaista käyntiä ei pysty havaitsemaan enään auton sisälle.

        Auto on muistaakseni vuosimalliltaan 2003 ja moottori ilmeisesti 2.2l m54. Kiitos etukäteen vastanneille!
        320IA Touring //M-sport 2003

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6935
          • N/A

          Onko vanoksen tiivisteet vaihdettu, imuvuodot kurissa ja disa kunnossa?
          Varsinkin vanoksen tiivisteet ja imuvuodot voivat hukata alavääntöjä melkoisesti jolloin lootanki toiminta voi olla erikoista. Minulla oli 330cia missä oli ko. hommat rempattu ja se ei ainakaan arponut mitenkään ja veti mäetkin isoilla vaihteilla. Todella pehmeäksi kuvailisin lootan toimintaa.
          Last edited by Antti O; 21-01-2015, 15:53.

          Comment

          • TseiTsei
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 115
            • Varkaus

            Käyttöautoksi miettinyt/katsellut E46 320i tai 316i sedania manuaaliaskilla. Mitä noissa kannattaa tiirailla jos lähtee katsomaan paikanpäälle? Miten ruosteherkkiä? Miten pomminvarma moottori noissa on? 320i varmaan etusijalla 150hp ansiosta.

            Comment

            • Matte1411
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 75
              • Jyväskylä

              Osaiskohan joku selventää, että mitä tuon allekirjoituksen E46:n jäähdytysjärjestelmässä oikein tapahtuu..

              Eli ongelmat alkoi siitä kun paikallaan käydessä halkesi paisuntasäiliö ja nesteet tuli pihalle. Noh vaihdoin säiliön ja ilmauksessa oli jo ongelmaa kun ei millään meinannut alkaa imemään nestettä, alkoi vaan poreilemaan ja pärskimään säiliössä. Lopulta siinäkin kuitenkin mielestäni onnistuin, ja ajattelin että auto toimii normaalisti kun lämmöt nousee normaalisti ja pysyy kohdallaan ja puhaltaa kuumaa. Sitten huomasin että nestettä häviää n. 0.5 litraa/100km ja lisäilin aina välillä.
              Tänään sitten ei yhdessä vaiheessa enää puhaltanutkaan lämmintä, sitten syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo taas ja lämmintä alkoi samaan aikaan tulemaan, pysähdyin lisätäkseni nestettä ja kun avaan korkin auton käydessä niin nesteet lentää pihalle ja loput jatkaa poreiluaan siellä ja taas oli sammunut vaihteeksi se merkkivalo.. Mitähän tässä oikein tekisi?
              BMW E46 320i -99
              BMW E30 320i -85

              Comment

              • Warra
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 483

                Mikäs olisi paras aine/keino putsata tuo tyhjäkäyntiventtiili ja tarvitseeko sitä ns. rasvata puhdistuksen jälkeen?

                Originally posted by Warra View Post
                E46 M54b22:lla on sammuillut pari kertaa ajon aikana, siis kun hidastat auton pysähdyksiin ja painat kytkimen pohjaan niin tyhjäkäynnille ei asetu vaan auto sammuu. Käynnistyy ongelmitta uudestaan toki. Ajossa ei eroa huomaa mikä olisi ongelmana, tuntuu ihan hyvältä ja käy tasaisesti. Vikakoodeja ei ollut kun luin obd2 lukijalla.

                Tätä ei siis tee aina ja on ilmennyt muutamia kertoja nyt tammikuussa. Sensijaan on huomattu että kun kaasun painalluksen jälkeen ennen auto jätti hetkeksi kierrokset reiluun tuhanteen, nyt ennen tyhjäkäyntiä auto stallaa n. 500 kierrokseen ennenkuin asettuu normaaliin 700rpm tyhjäkäyntiin. Tästä ilmiöstä otin videopätkän -> https://www.youtube.com/watch?v=CxTw...ature=youtu.be

                Öljyt ok, nesteitä ei syö (tottakai öljyä M54 öljynvaihtovälillä hieman kuluttaa, muttei mitenkään epänormaalisti), rekkojen ohi pääsee, käyntiääni nätti. N. 2v sitten vaihdettu autoon käytännössä kaikki normaalit imuvuotoa aiheuttavat osat, en jaksa uskoa että siitäkään olisi kyse. Autolla pääsee tarvittaessa lähtemään liikkeelle ykkösellä kytkintä luistattamalla ilman kaasua eli voimat eivät ole matalilta kierroksilta täysin poissa ainakaan.

                Onko nämä oireet nokka-akselin asentotunnistimen oireita mahdollisesti?
                Originally posted by kani View Post
                Putsaisin tyhjäkäyntiventtiilin jos nuo alipaineletkut, kumihatut ja huohotinjutut on jo tehty . Sitten vanos tiivisteet ja venttiilikopan tiivisteet ja muut tiivisteet ja kumijutut mitä ei ole vielä vaihdettu.. Tyhjäkäyntiventtiilin putsauksen yhteydessä voi disa venttiiliin asentaa German Auto Solutionsin korjaussarjan. Helppo se on kyllä tehdä myöhemminkin.

                Vuotaako kuskin puolelle moottoria öljysuodatinjalan tiivisteestä öljyä? Alkuperäiset hihnat ja hihnapyörät/kiristimetkin on hyvä vaihtaa, ne menee sopivasti öljysuodatinjalan tiivistettä vaihtaessa samalla.
                Originally posted by Warra View Post
                Kumihatut, kumiletkut, alipaineletkut, disan korjaussarja, huohotin letkuineen vaihto on suoritettu silloin 2v sitten. Silloin uusittu myös ilmamassamittari. Vanos tiivisteistä ei minulla hallussapitoaikana ole tähän autoon vaihdettu, edellisen omistajan vaihtotyön mahdollisuudesta ei tietoa. Ei vuoda öljyä mistään, ei suodatinjalastakaan. Hihnapyörien vaihdosta ei tietoa, vasta vaihdettu laturi jolloin hihnat vaihdettu ja tsekattu yleiskunto hihnapyöriltä.

                Eli huoltoa ei ole ainakaan laiminlyöty tässä autossa Venttiilikopan tiivistettä en olisi kyllä valmis vielä vaihtamaan ellei siinä oikeasti todeta vikaa. Seos arvoja katselin obd kautta, ei käy kyllä laihalla ainakaan ja lambdoissa jännitteet vaihtelevat terveen oloisesti.
                Originally posted by kani View Post
                No kyllä se vahvasti viittaisi tohon tyhjäkäyntiventtiiliin kun kerta on noin tikissä
                E46 320i Facelift Touring M54b22
                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                Comment

                • Kylli-Täti
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 499
                  • Tampere

                  Originally posted by Matte1411 View Post
                  Osaiskohan joku selventää, että mitä tuon allekirjoituksen E46:n jäähdytysjärjestelmässä oikein tapahtuu..

                  Eli ongelmat alkoi siitä kun paikallaan käydessä halkesi paisuntasäiliö ja nesteet tuli pihalle. Noh vaihdoin säiliön ja ilmauksessa oli jo ongelmaa kun ei millään meinannut alkaa imemään nestettä, alkoi vaan poreilemaan ja pärskimään säiliössä. Lopulta siinäkin kuitenkin mielestäni onnistuin, ja ajattelin että auto toimii normaalisti kun lämmöt nousee normaalisti ja pysyy kohdallaan ja puhaltaa kuumaa. Sitten huomasin että nestettä häviää n. 0.5 litraa/100km ja lisäilin aina välillä.
                  Tänään sitten ei yhdessä vaiheessa enää puhaltanutkaan lämmintä, sitten syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo taas ja lämmintä alkoi samaan aikaan tulemaan, pysähdyin lisätäkseni nestettä ja kun avaan korkin auton käydessä niin nesteet lentää pihalle ja loput jatkaa poreiluaan siellä ja taas oli sammunut vaihteeksi se merkkivalo.. Mitähän tässä oikein tekisi?
                  Joko et oo ilmannu alunperinkään kunnolla ja vesi "häviää" kun ilmataskuja poistuu. Toinen vaihtoehto on vuoto. Alko puhaltamaan kylmää, koska todennäköisesti et oo ilmannu järjestelmää vaikka oot lisäilly jäähdytysnestettä. Suosittelen tutkiin vuotaako se yhtään mitään mistään ja ilmaamaan sen varmasti hyvin. Äläkä avaa sitä korkkia koneen käydessä kuumana, muuten sattuu

                  Comment

                  • Meizzel1
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 247
                    • JKL

                    Originally posted by Hevonen View Post
                    Joko et oo ilmannu alunperinkään kunnolla ja vesi "häviää" kun ilmataskuja poistuu. Toinen vaihtoehto on vuoto. Alko puhaltamaan kylmää, koska todennäköisesti et oo ilmannu järjestelmää vaikka oot lisäilly jäähdytysnestettä. Suosittelen tutkiin vuotaako se yhtään mitään mistään ja ilmaamaan sen varmasti hyvin. Äläkä avaa sitä korkkia koneen käydessä kuumana, muuten sattuu
                    Tarkista että kaikki letkut on työnnetty kunnolla pohjaan siinä paisarissa. Itsellä oli yksi huonosti kiinni aikanaan ja teki tuontyyppistä. Melkein availisin niitä klipsuja ja kokeilisin että kaikki letkut työntyy pohjaan asti. Ja paisariinhan varmasti laitoit uuden korkin myös?
                    Nyk:E46 320i Touring Black Sapphire
                    E91 320i Alpinweiss III

                    EX: E36 318is Coupe Alpinweiss II
                    E21 315i Hennarot (projekti/kesäauto)
                    E36 320i Taxi Schwarz joku?
                    E36 318i Touring Hellrot

                    Comment

                    • amisqo
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 1612
                      • Vantaa

                      Milläs ilmeellä ovipahvi cupeesta irti ku ei ovi aukee?

                      Sisä ja ulkokahva molemmat velttona ku meikäläise heppi tällä hetkellä ku ei inspaa yhtää. Luultavasti se jousitsydeemi lähtenyt paikoiltaan tms, pitäis päästä raottamaan ovipahvia, että sais takasin paikoilleen... Mutta tosiaan se ovi on ja pysyy kiinni

                      Vinkkiä?
                      G30 530e iPerfomance M-sport -18
                      Ex: F30 330D M-sport -15
                      Ex: E90 330D M-sport -06
                      Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                      Ex: e30 320i -89
                      Ex: e30 318iS -90

                      Comment

                      • Jakettaja
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2013
                        • 222
                        • Paimio

                        Ja ilmaaminenhan kannattaa suorittaa siten että auto on ylämäessä tai keulaa tunkata ylemmäs. Oma 323 ei ilmaantunut tasaisella millään.
                        Yes, Money can't buy happiness,
                        But, It's more comfortable to cry in a BMW than on a bicycle.


                        Nykyinen: BMW e61 525i
                        Ex: BMW 323i e46 -98
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288584

                        Comment

                        • Kylli-Täti
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2012
                          • 499
                          • Tampere

                          Originally posted by amisqo View Post
                          Milläs ilmeellä ovipahvi cupeesta irti ku ei ovi aukee?

                          Sisä ja ulkokahva molemmat velttona ku meikäläise heppi tällä hetkellä ku ei inspaa yhtää. Luultavasti se jousitsydeemi lähtenyt paikoiltaan tms, pitäis päästä raottamaan ovipahvia, että sais takasin paikoilleen... Mutta tosiaan se ovi on ja pysyy kiinni

                          Vinkkiä?
                          Itellä oli sama vika nyt 3 päivää putkeen. Korjautu kun ajeli tunnin lämppäri täysillä Pelkäsin kanssa jo pahinta, mutta ajattelin josko se nyt vaan johtuis jäästä ja siitähän se johtukin

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            "Tuntematon potilas" E46 sedan. Olisko jollain hajua, mistä vois semmonen ihme kumahtelu kuulua kun auto on kylmettyny ja tämän jälkeen ajelee epätasaisuuksista? Paikallistaisin ite äänen lähteen takakontin luukkuun, en niinkään alustaan...ja sitä ei ilmene koskaan, kun auto on sulanut hallissa ja sen jälkeen ajelee epätasaisuuksista tuntuu/kuulostaa kuin joku vähän heilahtaisi tai olisi vähän irti...mutta ääni ei tule mistään irrallaan olevasta tavarasta ja luukkukin on jämäkkä. Voiko esim. huonoksi mennyt luukun tiiviste tämmöistä aiheuttaa tai voiko tuota luukkua mitenkään säätää jos olisi kuitenkin jotenkin huonossa säädössä? :think
                            Last edited by huppu; 22-01-2015, 18:38. Reason: Lisäys
                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • amisqo
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 1612
                              • Vantaa

                              Originally posted by Hevonen View Post
                              Itellä oli sama vika nyt 3 päivää putkeen. Korjautu kun ajeli tunnin lämppäri täysillä Pelkäsin kanssa jo pahinta, mutta ajattelin josko se nyt vaan johtuis jäästä ja siitähän se johtukin
                              Sama. Olin jo menossa repii ovipahvii irti lämpimään talliin... Noo tuota kun aloin klipsejä repimään niin koklasin josko se aukeis...

                              Mikä siellä jäätyy noin, että se tekee tommosta?
                              G30 530e iPerfomance M-sport -18
                              Ex: F30 330D M-sport -15
                              Ex: E90 330D M-sport -06
                              Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                              Ex: e30 320i -89
                              Ex: e30 318iS -90

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7045
                                • Forssa

                                Perus kysymysten äärellä.
                                Ohjekirja ruotsiksi ja latasin netistä englannin kielisen version.
                                Pikainen vilkaisu miten vaihdetaan pakkivalon polttimo. Simppeli homma, ainakin pitäisi olla.
                                Ohjeen mukaan ruuvarilla varovasti raottamaan luukun peitettä ja palaset lenteli heti ensimmäisestä kiinnikkeestä. Enempää en uskaltanut jatkaa hajottamista eikä tilaa tullut vielä tarpeeksi.

                                Eli miten pakkivalon polttimo vaihdetaan paikkoja hajoamatta?

                                Pihalla ei yhtään valoa ja pimeässä pakittelu johtaa hankeen... :(

                                E: sigun tourinkiin siis polttimoa vaihtamassa.
                                Last edited by |foder|; 22-01-2015, 22:53.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎