Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    Originally posted by hencca89 View Post
    jollain sairaalla tavalla kiinnostais kokeilla jotain nelivetosta e46:sta bensana.
    interneteistä ei vaan ainakaan suomeksi löydy noista mitään tietoutta...
    tai siis itse en löytäny

    onkos kellään antaa kokemuksia moisista kikottimista?
    -ajettavuus kesä/talvi
    -kulutus (lähinnä maantiekulutus kiinnostaa)
    -jotain surullisen kuuluisaa?
    325 ja 330 välillä jotain mullistavaa muutaku teho
    -no...kaikki tieto tervetullutta
    Madallettuna syö etuvetareita. Kulutus tietty hiukan isompi. Muutoin kaikki E46-vakioviat.

    325 vs. 330 ainakin jarrut 330:ssä isommat (325xi etu 300x22, taka 294x19; 330xi etu 325x25, taka 320x22), automaattilaatikon kanssa molemmissa sama perävälitys, manuaalissa 325xi perävälitys 3,23; 330xi 3,07. Välityserot tietty samat etu- ja takaperissä. Molemmissa sama jakolaatikko NV124. 325xi manuaalilaatikolla näemmä 5-vaihteinen ja 330xi 6-vaihteinen. Nämä siis vilkaistu pikaisesti 10/2003 E46 325xi/330xi RealOEM:stä eroja.

    Alusta tietty normaalialustaa korkeampi eikä tehdasmadallusta ole saatavana. Etupää luonnollisesti erilainen kuin takavetoisissa, vahvikelevyn sijaan on erillinen apurunko (KLIK). Alatukivarret edessä terästä/rautaa kevytmetallivalun sijaan. Takahelan puslat vaihdettavissa, etuhela erillinen kun takavetoisissa etuhela on prässätty alatukivarteen ja takahelassa pusla on kiinteästi puristettu helarunkoon (KLIK). Etupään ripustuksessa tukilaakerin alla vahvikelevy ja korotuspala (KLIK).

    Comment

    • jug0
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 135
      • Etelä-Pohjanmaa

      Originally posted by Smack View Post
      Kuulostas siltä että jäähytysnesteen joukossa on ilmaa. Eli pitäs ilmata. Etenki jos vasta vaihettu jähynesteet niin sopii epäillä.
      Ei oo vaihettu mutta pitääpä kokeilla silti ilmata.. Onko kellään tietoa onko näissä ilmausruuvia vai pitääkö perinteisellä tyylillä ilmailla?

      Comment

      • TVR
        Bimmer Rookie
        • Nov 2009
        • 108
        • kuopio

        318 jarrulevu

        Osaako kukaan sanoa käykö -02 318i ei jäähdytetyn takajarrulevyn tilalle jäähdytetty levy, vai tuleeko ongelmia satulan tjms. Kanssa?
        Last edited by TVR; 03-10-2015, 15:57.
        -------------------------------------------
        Kesällä BMW e38 740 ia -96
        Talvella BMW e39 528ia -96
        -------------------------------------------
        ex BMW E34 525i -92 Shadowline

        Comment

        • Juhni
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 53
          • turku

          Emännän e46 318i on rempan alla tallilla ja tulee otettua imusarja pois. Mitäs tossa kannattais samalla huoltaa/putsata/vaihtaa kun tuo imusarja on pois?? Huohotin ja imusarjan tiiviste nyt ainakin tulee vaihettua. Lähinnä tiivisteitä ajattelin kun on kovin vuoto herkkä tuo N42

          Comment

          • MunkADunk
            Newbiemmer
            • Jun 2010
            • 6
            • Keski-Suomi

            Omassa 328i:ssä outo vika. Kylmänä toimii moitteetta mutta lämpöisellä koneella ei meinaa käynnistyä (startti kyllä pyörii iloisesti) ja käyntiin saatua kone tukehtuu taajamanopeuksissa. Myöskin maantienopeuksissa kiihtyvyys on kadonnut kokonaan. Kaveri arveli imuvuotoa/maffia, imuvuotoa en löytänyt ainakaan päällisin puolin tutkiessa. Auto myöskin on oikeastaan koko kesän savuttanut hieman normaalia enemmän, varsinkin talla pohjassa kiihdyttäessä tuprauttaa aika miehekkäästi harmaata hattaraa. Kellään mitään hajua missä voisi mättää? Autosta luetaan vikakoodit kyllä ensi viikolla mutta kiinnostaisi jo etukäteen tietää jos jollain on vastaavaa ilmennyt.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              320i 2001 ajovalot välkkyvät hieman ajon aikana.

              Koitin että saanko yhdistettyä mihinkään virrankuluttajaan tai kerroslukuun, mutta en havainnut yhteyttä.

              Valot välkkyvät satunnaisesti n. 1 sekunnin sykleissä, saattaa himmentyä yhdesti tai viisi kertaa peräkkäin ja sen jälkeen toimii x ajan normaalisti, minuutteja tai kymmeniä sekunteja.

              Oire voi hävitä välillä kokonaan ja ärsyttävää on se ettei se koskaan tapahdu auton seisoessa, millään kierrosluvulla tai minkään sähkölaitteet käytön ohessa.

              Kun ostin auton niin siihen oli aika vasta vaihdettu laturi, se laturi lakkasi pian toimimasta(niin väljät laakerit että että ankkuri hipsi kenttiin) ja vaihdoin uuden tehdaskorjatun tilalle ja vasta vaihdon jälkeen huomasin ongelmat. Laturin johto on puhdas ja tukevasti kiinni.

              Onko tiedossa jokin yleinen vika joka saa latausjänniteen heittelehtimään, vai tilaanko taas laturin?
              Last edited by Rocla; 04-10-2015, 23:49.
              Olli.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                Laturin signaalikaapeli on kiinni? Vaihtuiko laturin koko 90A tai 120A --> 140A? Jos näin, niin DME tuskin osa ohjata laturin kuormaa oikein eli mahdollisesti DME päivitykseen. Tuolla ainakin moottorinohjauksen päivitys auttoi: KLIK.

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  Originally posted by MNi View Post
                  Laturin signaalikaapeli on kiinni? Vaihtuiko laturin koko 90A tai 120A --> 140A? Jos näin, niin DME tuskin osa ohjata laturin kuormaa oikein eli mahdollisesti DME päivitykseen. Tuolla ainakin moottorinohjauksen päivitys auttoi: KLIK.
                  On kiinni, 120A oli ja tuli, mutta sitä en tiedä mikä on alunperin ollut.

                  Pitää selvitellä tuota koodaus asiaa
                  Olli.

                  Comment

                  • anakar
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 13
                    • hki

                    Originally posted by MNi View Post
                    Onhan laturissakin tietty laakeri, ei se ole mahdoton sekään. Riippuen tietty tarvikeosien merkistä on toki mahdollista että uusi ohjain tai kiristin on jo valmiiksi susi. Voisi ehkä kohteliaasti reklamoida että mistähän tämä vinkuna johtuu, ettei ole laitettu esim vääränmittaista moniurahihnaa? Ihmisethän näitä vaan tekee.

                    Tietty ilmastoinnin kompurassakin on laakeri. Ja uudet kiristimet toki vetää ehkä tiukempaan kuin vanhat ja väsyneet, ei siis ole mahdotonta ollenkaan että laturin/ohjaustehostimen/kompuran laakerivika tulee vasta nyt esille. Kuunteluputkella voisi tietty koittaa paikantaa mikä se lähde on, siis näitä autodiagnoosistetoskooppityyppisiäjuttuja (KLIK) tai sitten metrin pätkä 10 mm muoviputkea. Hihnoja varoen sitten kuuntelemaan mikä kulma eniten ääntää.
                    Juoni tiivistyy.

                    Perjantaina vinguttelin auton työn tehneelle pajalle. Totesivat että liian pieni ilmastoinnin hihna asennettu. Vaihdettiin tekuuseen, hyvä homma. Ajoin taas koneen lämpimäksi ja kas, tyhjäkäynnillä sama vinkuminen alkoi, auto takaisin.

                    Asentaja totesi että taitaakin vika olla ilmastoinnin kompuran kiristinyksikössä. Auto jäi pajalle viikonlopuksi ja tänään ilmoittivat että kaksi uutta osaa on pitänyt hankkia ja alustava arvio 1h töitä päälle. Haiskahtaa hieman, varsinkin kun alkuperäinen tarjouspyyntö koski (täällä saamien kommenttien perusteella) kaikkien osien tarkistusta ja tarvittavaa vaihtoa.

                    Onko tuolla pienellä hihnalla saanut mahdollisesti vikaa aikaan muissa asennetuissa osissa (rullat, kiristimet, kaikki tarvikeosia)? Mitä muuta tässä sopassa kannattaa huomioida?
                    Last edited by anakar; 05-10-2015, 13:00.

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7040
                      • Forssa

                      Ei kovin suuri ongelma mutta kun Rocla otti asian puheeksi niin mietitään myös omaa vilkkumisongelmaa.
                      Kylmänä auton käynnistäessä sisustan valot "heijaavat" ja puhaltimen moottori "pumppaa". Tätä tekee määrittelemättömän ajan mutta lakkaa kun auto lämpenee. Ainakin inpalla katsottuna jännite ei heittele yhtään, yleismittarilla mitattuna sama.
                      Varsinaisesti tuo ominaisuus ei kovin haittaa kun ei kauaa sitä tee mutta voisihan tuonkin yrittää korjata.
                      Mitään vikakoodia ei tule jännitteisiin liittyen, ainut koodi on lambdalta joka vaihtuu kun löytyy aikaa. Muutoin vikakoodit loistavat poissaolollaan.

                      :think
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Originally posted by |foder| View Post
                        Ei kovin suuri ongelma mutta kun Rocla otti asian puheeksi niin mietitään myös omaa vilkkumisongelmaa.
                        Kylmänä auton käynnistäessä sisustan valot "heijaavat" ja puhaltimen moottori "pumppaa". Tätä tekee määrittelemättömän ajan mutta lakkaa kun auto lämpenee. Ainakin inpalla katsottuna jännite ei heittele yhtään, yleismittarilla mitattuna sama.
                        Varsinaisesti tuo ominaisuus ei kovin haittaa kun ei kauaa sitä tee mutta voisihan tuonkin yrittää korjata.
                        Mitään vikakoodia ei tule jännitteisiin liittyen, ainut koodi on lambdalta joka vaihtuu kun löytyy aikaa. Muutoin vikakoodit loistavat poissaolollaan.

                        :think
                        No nyt kun sanoit, niin kyllähän se lämppäri pumppaa mullakin, mutta ei samaan tahtiin valojen kanssa, epäilin siilivikaa, mutta mietitään lisää.
                        Olli.

                        Comment

                        • Jh5xx
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 494
                          • Kiuruvesi

                          Takajarruputki

                          Enpä löytänyt realoem:stä varaosa numeroo vänkärin takajarruputkelle joka lähtee jarruletkulta etiäpäin joten jos jollain sattuu numero olemaan tiedossa niin tarvetta olis.rupes tihmimään öljyä heti lähtevästä putkesta...autona siis e46 330d sedan vm-01
                          Last edited by Jh5xx; 05-10-2015, 21:14.
                          E70 X5 LCI
                          - P-Sawo Connection -
                          - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
                          -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

                          Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

                          Ex: E91 318d
                          Ex: E61 525d toukka
                          Ex: E46 330d sedan
                          Ex: E46 328 Coupe
                          Ex: E39 530d Sedan

                          Ex: E39 525i Sedan
                          Ex: E39 523i Toukka
                          + Useita ex kikottimia

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            Originally posted by Jh5xx View Post
                            Enpä löytänyt realoem:stä varaosa numeroo vänkärin takajarruputkelle joka lähtee jarruletkulta etiäpäin joten jos jollain sattuu numero olemaan tiedossa niin tarvetta olis.rupes tihmimään öljyä heti lähtevästä putkesta...autona siis e46 330d sedan vm-01
                            ASC+T vai DSC? No, ASC+T osat 2-4 täältä (-09/2001): KLIK tai ASC (09/2001-) KLIK tai DSC:lle KLIK.

                            Olen melko varma että tulee pitkänä tavarana kiepillä eli nipat päissä mutta joutuu taivuttamaan itse.

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              Originally posted by anakar View Post
                              Juoni tiivistyy.

                              Perjantaina vinguttelin auton työn tehneelle pajalle. Totesivat että liian pieni ilmastoinnin hihna asennettu. Vaihdettiin tekuuseen, hyvä homma. Ajoin taas koneen lämpimäksi ja kas, tyhjäkäynnillä sama vinkuminen alkoi, auto takaisin.

                              Asentaja totesi että taitaakin vika olla ilmastoinnin kompuran kiristinyksikössä. Auto jäi pajalle viikonlopuksi ja tänään ilmoittivat että kaksi uutta osaa on pitänyt hankkia ja alustava arvio 1h töitä päälle. Haiskahtaa hieman, varsinkin kun alkuperäinen tarjouspyyntö koski (täällä saamien kommenttien perusteella) kaikkien osien tarkistusta ja tarvittavaa vaihtoa.

                              Onko tuolla pienellä hihnalla saanut mahdollisesti vikaa aikaan muissa asennetuissa osissa (rullat, kiristimet, kaikki tarvikeosia)? Mitä muuta tässä sopassa kannattaa huomioida?
                              Mikäs se olikaan se moottori ynnä valmistusvuosi ja -kuukausi? Nääs kun oman E46:n kohdalla ETK:ssa (sekä RealOEM, BMWFans että virallinen WebETK) oli virhe juuri ilmastoinnin kompuran moniurahihnan kohdalla. Osaluettelo väitti että siellä on pelkkä venytettävä moniurahihna (asennus vaatii oman työkalun tai ärräpäitä) ilman kiristinrullaa. Todellisuudessa näin ei ollut vaan pajalla huomasivat että onhan siellä kiristin ja hihna siis todellisuudessä vähän pidempi. Ilman kiristintä 4PK x 830 ja kiristimen kanssa 4PK x 882. Näin oli ainakin vielä noin 06/2014 ETK -versiossa. E60 + M57N -kombinaatiossa taas on nimenomaan 09/2004 alkaen ilman kiristintä.

                              Voisi kuvitella että on sattunut vastaava sekaannus. Kysyisin suoraan että oliko tämmöisestä mokasta kyse, tuolloin kelpuuttaisin ehkä puolet kustannuksista eli riita puoliksi. Periaatteessa korjaamon pitäisi tulla vastaan ja myöntää oma moka ja ottaa omaan piikkiin. Sovittelu kannattaa kuitenkin.

                              Comment

                              • Touniks
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 6684
                                • Muurame

                                Originally posted by Rocla View Post
                                No nyt kun sanoit, niin kyllähän se lämppäri pumppaa mullakin, mutta ei samaan tahtiin valojen kanssa, epäilin siilivikaa, mutta mietitään lisää.
                                Mulla teki vastaavaa ja siilinperkelehän se oli syypää
                                E30 cabriolet -92 M-Tech II
                                E46 sedan -01
                                Corolla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎