Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7036
    • Forssa

    Vanhat ja koppurat renkaat menee kulmikkaiksi yön sestessä. Ajossa sit pikkuhiljaa pyöristyy.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      Originally posted by roze View Post
      Hei,

      Autona e46 325Ci. Ratin lievä tärinä ilmenee yleisimmin aamulla moottoritielle lähtiessä noin nopeudessa 110km/h. 10min ajon jälkeen tärinä yleensä lakkaa tai ainakin vaimenee huomattavasti. Yleensä tärinä ei enää päivän aikana palaa. Onko kellään ajatusta mistä moinen ilmiö voisi johtua? Jotenkin vaikuttaa siltä, että auto yön seisomisen aikana tulee täriseväksi, ja se paikkojen "lämmetessä" häviää.

      Kiitos jo etukäteen!
      Saattaa olla jumittavat jarrutkin, mulla toinen etujarrusatula oli jumissa ja laahasi, ensin huomasi tutinan ja kun paheni niin tietysti tunsi muutenkin.

      Comment

      • Wordy
        Newbiemmer
        • May 2016
        • 11
        • Pori

        Moi!

        Mikähän mahtaa olla kun tyhjäkäynnillä kuuluu kauhea vinkuminen moottoritilasta (hihna?), kun lähtee ajamaan niin vinkuminen loppuu mutta alkaa heti kun pysähtyy. Alkanut laturin vaihdon jälkeen.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Originally posted by Wordy View Post
          Moi!

          Mikähän mahtaa olla kun tyhjäkäynnillä kuuluu kauhea vinkuminen moottoritilasta (hihna?), kun lähtee ajamaan niin vinkuminen loppuu mutta alkaa heti kun pysähtyy. Alkanut laturin vaihdon jälkeen.
          No selkeästi jotain meni pieleen laturin vaihdossa. Onko kaikki rullat samassa tasossa, että hihna kulkee suoraan? Onko hihnan kiristin kunnolla? Miten hihnan kireys?
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            Kiristin tai ohjain liki finaalissa, vaihdossa asettuu pikkasen eri asentoon --> vikisiee tyhjäkäynnillä. Onhan tietty mahdollista että "uusi" laturi sisältää valmiiksi sökön laakerin, mutta enemmän veikkaisin vanhoja osia.

            Comment

            • Jampsu87
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1335
              • Rovaniemi

              Edestä kuskinpuolen pyörännavasta yksi kierre sileänä. Ei saa tapilla enään korjattua.

              Kummin olisi järkevämpi tehdä:

              1.Vaihdattaa koko olka-akseli napoineen päivineen purkuosaan. Tämä löytyisi jo valmiiksi varastosta.

              2. Vaihdattaa pelkkä pyörännapa uuteen. Meneekö tuossa laakerin lisäksi muuta vaihtoon samalla?

              Tarkoitus siis jossain pikkupajassa tehdä. Pyöränkulmat menee muutenkin säädettäväksi mutta pitäisi vaan saada tuo napa ensin kuntoon.
              E91 lci 330xd.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                Originally posted by Jampsu87 View Post
                Edestä kuskinpuolen pyörännavasta yksi kierre sileänä. Ei saa tapilla enään korjattua.

                Kummin olisi järkevämpi tehdä:

                1.Vaihdattaa koko olka-akseli napoineen päivineen purkuosaan. Tämä löytyisi jo valmiiksi varastosta.

                2. Vaihdattaa pelkkä pyörännapa uuteen. Meneekö tuossa laakerin lisäksi muuta vaihtoon samalla?

                Tarkoitus siis jossain pikkupajassa tehdä. Pyöränkulmat menee muutenkin säädettäväksi mutta pitäisi vaan saada tuo napa ensin kuntoon.
                Itse vaihtaisin suoraan uuden pyöränlaakerin. Tulee näissä pakettina, eli koko napa vaihtuu. Pyöränlaakerit on kuitenkin kulutustavaraa, joten itse vaihtaisin uuteen.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jluoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 685
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by Jampsu87 View Post
                  Edestä kuskinpuolen pyörännavasta yksi kierre sileänä. Ei saa tapilla enään korjattua.

                  Kummin olisi järkevämpi tehdä:

                  1.Vaihdattaa koko olka-akseli napoineen päivineen purkuosaan. Tämä löytyisi jo valmiiksi varastosta.

                  2. Vaihdattaa pelkkä pyörännapa uuteen. Meneekö tuossa laakerin lisäksi muuta vaihtoon samalla?

                  Tarkoitus siis jossain pikkupajassa tehdä. Pyöränkulmat menee muutenkin säädettäväksi mutta pitäisi vaan saada tuo napa ensin kuntoon.
                  Oma mielipide on, että navan/laakerin vaihtaminen on helpompaa, ainakin jos kunnon ulosvetäjät on käytössä, kuten korjaamolla tietysti on. Purkuosana saa valmiiksi vanhan ja kuluneen laakerin joten vaihto saattaa kuitenkin olla pian edessä. Pelkän napalaakerin vaihdon takia ei tarvi säätää pyöränkulmia, jos ei mitään muuta syytä siihen ollut jo aiemmin.
                  Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                  325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                  Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                  Comment

                  • Jampsu87
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1335
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by jluoma View Post
                    Oma mielipide on, että navan/laakerin vaihtaminen on helpompaa, ainakin jos kunnon ulosvetäjät on käytössä, kuten korjaamolla tietysti on. Purkuosana saa valmiiksi vanhan ja kuluneen laakerin joten vaihto saattaa kuitenkin olla pian edessä. Pelkän napalaakerin vaihdon takia ei tarvi säätää pyöränkulmia, jos ei mitään muuta syytä siihen ollut jo aiemmin.
                    Juu, tilasin uuden navan ja ajan korjaamolle. Kulmat pitää säätää joka tapauksessa korkeamman alustan asennuksen takia jos nyt sais vaikka noihin negatiivisiin cambereihin jotain järkeä.
                    E91 lci 330xd.

                    Comment

                    • junga
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 145

                      maffin vaihto

                      pittääkös koodata ko vaihtaa maffin (m47n) lueskelin aiheesta foorumilta mutta ei oikein ottanu tolkkua..
                      bmw e65 730d vm - 05

                      ex:audi a6 2.7tdi vm-06
                      ex: BMW 320d vm-05
                      ex: seat cordoba vm-00
                      ex: mb 2.6 sportline vm-91
                      ex: e36 318tds vm-97
                      ex: e36 318is vm 93

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1830
                        • Karjaa

                        Ei ainakaan M54:seen tarvinnu MAFia mitenkään koodailla niin kuin ei tarvitse muitakaan antureita, uusi vaan paikoilleen ja kovaa ajoa.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17505
                          • Turku

                          Ei tuon ikäiseen tarvitse mitään koodailla.
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Jka
                            BTCF Member
                            • Sep 2009
                            • 214
                            • jyväskylä

                            Originally posted by Jampsu87 View Post
                            Edestä kuskinpuolen pyörännavasta yksi kierre sileänä. Ei saa tapilla enään korjattua.

                            Kummin olisi järkevämpi tehdä:

                            1.Vaihdattaa koko olka-akseli napoineen päivineen purkuosaan. Tämä löytyisi jo valmiiksi varastosta.

                            2. Vaihdattaa pelkkä pyörännapa uuteen. Meneekö tuossa laakerin lisäksi muuta vaihtoon samalla?

                            Tarkoitus siis jossain pikkupajassa tehdä. Pyöränkulmat menee muutenkin säädettäväksi mutta pitäisi vaan saada tuo napa ensin kuntoon.
                            lisätään tähän että just vaihdoin uudet pyörän navat eteen ja mitään ulosvetäjiä ei tarvinnut, lähti ihan sormilla vetämällä. Tuo on ihan helppo juttu, kunhan on momenttiavain jolla saa tuon kuningasmutterin mikälien oikeaan 290nm momenttiin.
                            E70 X5 4.8i
                            ex: E46 325Ci

                            Comment

                            • Wordy
                              Newbiemmer
                              • May 2016
                              • 11
                              • Pori

                              Mikähän on kun kuluttaa jäähdytysnestettä ihan kiitettävästi, muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen konehuone märkä jäähdytysnesteestä. Mielestäni kuluttaa enemmän kun ilmastointi päällä mutta en ole varma..:think

                              Comment

                              • MPV
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 1193
                                • Muhos

                                Originally posted by Wordy View Post
                                Mikähän on kun kuluttaa jäähdytysnestettä ihan kiitettävästi, muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen konehuone märkä jäähdytysnesteestä. Mielestäni kuluttaa enemmän kun ilmastointi päällä mutta en ole varma..:think
                                Viittaisi vähän siihen että vuotaa nesteet pihalle... Jäähdytin, paisuntasäiliö, letkut ja -liitokset, vesipumppu... voi olla missävain, eikä sitä näkemättä voi kuin arvailla. Pese se konehuone, lisää nestettä ja laita auto tyhjäkäynnille ja tutki mistä vuotaa. Kyllä se vuotopaikka sillä tavalla pitäisi hahmottua.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎