Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Dani View Post
    Joo muista ton sun kuvan, hyvä että otit sen taas esille.
    Itselläni ei ole juuri mitään pelivaraa, pelkät naftit pyöreät reijät.

    Riittäisköhän tuo sun lisäsäätö esim. 235/35-19" rengastukselle?
    Siis joissain e46:ssa on tosiaan niin että perssonitunneleissa ei ole säätöä lainkaan. Mitään logiikkaa en tästä ole kuitenkaan löytänyt vuosi tai korimallin suhteen, vaan ilmeisesti tornien alihankkijoita on ollut ainakin pari.
    Se että "riittääkö" näyttää vasta suuntauslaitteisto, koska riippuu pitkälti siitä missä kunnossa on etunavat ja perssonit. hyvinkin mitätön isku saa e46:n etunavan vääntymään sen verran että kulmia ei saa paikalleen varsinkaan jos samalla haetaan maksimaalista symmetriaa.
    235/35-19" renkaalle kuitenkin aina toleranssin sisällä niin vähän camberia kuin se on mahdollista, eli 0.05`-0.15`.

    Comment

    • Proppu
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 176
      • Järvenpää

      Tässä niitä kuvia, laatu aika persiist ku kamerakänny oli vaan mukana.. Kuvat otettu peljääjän puolelta.








      Last edited by Proppu; 04-12-2019, 22:41.
      e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

      Comment

      • tuumas
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2564
        • Lapland, Finland

        Mitäs mietitte - onkohan M3:ssa kulmat päin persettä vai johtuiskohan raidetangonpäistä kun auto ottaa tosi väkivaltasesti uriin? Kaksin käsin saa ohjastaa! Kumit on 235/40 ja 275/35/18". Alle tuhat km sitte vaihdettu tukivarret edestä kaikkine puslineen ja nivelineen, nyt harmittaa että en samalla vaihtanu raidetangon päitä Silloin kun osat vaihdettiin en saanu suuntauslappuakaan Wetteriltä.

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          Originally posted by tuumas View Post
          Mitäs mietitte - onkohan M3:ssa kulmat päin persettä vai johtuiskohan raidetangonpäistä kun auto ottaa tosi väkivaltasesti uriin? Kaksin käsin saa ohjastaa! Kumit on 235/40 ja 275/35/18". Alle tuhat km sitte vaihdettu tukivarret edestä kaikkine puslineen ja nivelineen, nyt harmittaa että en samalla vaihtanu raidetangon päitä Silloin kun osat vaihdettiin en saanu suuntauslappuakaan Wetteriltä.
          Jos raidepäissä olisi niin suuri välys että sen vaikutuksesta vetelisi niin ne myös todennäköisesti kolisisivat myös...:think

          Mutta jos ei oo pyränkulmista tietoo niin kyllä ite kallistuisin siihen, että kulmat on pielessä.
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • tuumas
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2564
            • Lapland, Finland

            Originally posted by Pekuz View Post
            Jos raidepäissä olisi niin suuri välys että sen vaikutuksesta vetelisi niin ne myös todennäköisesti kolisisivat myös...:think

            Mutta jos ei oo pyränkulmista tietoo niin kyllä ite kallistuisin siihen, että kulmat on pielessä.
            Siis kyllähän ne suuntaukset on tehty mutta en yhtään tiedä arvoja...
            En kyllä ole ainakaan huomannu kolinaa, pitänee kuulostella. Aivan millin tärinää tulee myös rattiin 110 km/h ->
            Kumit on muuten goodyear eagle f1:et.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by tuumas View Post
              Siis kyllähän ne suuntaukset on tehty mutta en yhtään tiedä arvoja...
              En kyllä ole ainakaan huomannu kolinaa, pitänee kuulostella. Aivan millin tärinää tulee myös rattiin 110 km/h ->
              Kumit on muuten goodyear eagle f1:et.
              Osasyy on ehdottomasti ko.renkaan rakenne joka ei ole Suomen pitkittäisurautuneille ja kallistetuille teille suunniteltu, mutta oikeilla kulmilla nekin pitäisi ainakin kohtuullisen siedettäväksi saada.
              Ei vaan kestä tuo takapää varsinkaan juuri yhtään camberia, jota kuitenkin ämmässä pitäisi hieman olla. Vetelyhän ei lisäksi suinkaan vähene, kun ko.renkaiden sisäkantit kuluu slikseiksi.
              Olisi hyvä tietää minkälaiset camberarvot siellä on nyt?

              Comment

              • tuumas
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2564
                • Lapland, Finland

                Originally posted by Hemi View Post
                Osasyy on ehdottomasti ko.renkaan rakenne joka ei ole Suomen pitkittäisurautuneille ja kallistetuille teille suunniteltu, mutta oikeilla kulmilla nekin pitäisi ainakin kohtuullisen siedettäväksi saada.
                Ei vaan kestä tuo takapää varsinkaan juuri yhtään camberia, jota kuitenkin ämmässä pitäisi hieman olla. Vetelyhän ei lisäksi suinkaan vähene, kun ko.renkaiden sisäkantit kuluu slikseiksi.
                Olisi hyvä tietää minkälaiset camberarvot siellä on nyt?
                Eli kuulostaa siltä että pitää tilata aika suuntaukseen, merkkihuoltohan oli niin fiksu että ei noiden osien vaihdon ja suuntauksen jälkeen mitään lappua toimittanut...
                Epäilinki hieman noita renkaitaki - mitä Hemi suosittelisit tilalle? Hyvä pompsi jos pitää uudet kumit hankkia.
                Tällä hetkellä auto on niin epävakaa että ei sillä kovin kovaa uskalla ajellakkaan. Mietityttää kuitenki vielä nuo raidetangonpäätki, ei viitti viedä suuntaukseen ja todeta että ei auta ->asentaa raidetangonpäät ja viedä taas suuntaukseen :think

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by tuumas View Post
                  Eli kuulostaa siltä että pitää tilata aika suuntaukseen, merkkihuoltohan oli niin fiksu että ei noiden osien vaihdon ja suuntauksen jälkeen mitään lappua toimittanut...
                  Epäilinki hieman noita renkaitaki - mitä Hemi suosittelisit tilalle? Hyvä pompsi jos pitää uudet kumit hankkia.
                  Tällä hetkellä auto on niin epävakaa että ei sillä kovin kovaa uskalla ajellakkaan. Mietityttää kuitenki vielä nuo raidetangonpäätki, ei viitti viedä suuntaukseen ja todeta että ei auta ->asentaa raidetangonpäät ja viedä taas suuntaukseen :think
                  Ymmärrän=tiedän toki tuskasi ko.renkailla ajamisen suhteen ihan oman kokemuksen rintaäänellä, että mm.nuo leveät korkean nopeusluokan F1:et ämmäläisen cambereilla on oikeasti jotain infernaalisen karmeata ja oikeasti hengenvaarallinen yhdistelmä Suomessa, sanoi kuka mitä tahansa näistä "premium" renkaista.
                  Vika ei siis varmasti ole raidepäissä vaikka sieltä pieni välys löytyisikin.
                  Alatukivarsien takimmaiset puslat ja takakelkan isot puslat kun vain on kunnossa, niin kulmilla ja oikeilla renkailla ämmäkin saadaan kulkemaan hyvinkin tunteettomasti urille leveilläkin takakumeilla.
                  Aikoinaan oma e46 320d farkku rullasi 225/35-19"(Nankang-NS2) ja 265/30-19(Kumho 712 ecsta)" rengastuksella niin että mm.+120kmh ohitustlanteissa pahoin urautuneilla+kallistetuilla teillä e46:n sai menemään pitämällä kevyesti pikkurillin kärjellä ratista kiinni. Tosin kulmien ja rengasyhdistelmän kombinaation kanssa jouduttiin tekemään melkoisesti töitä, mutta mm.tämä nyt todistaa sen että toivoa on.
                  Nythän sinulla ko.tilanteessa tarvitaan molemmat kädet....ja puristuksen on oltava oikeasti aika luja. Vai mitä?
                  Eli siitä lähdetään että pääsyyllinen on ko.renkaat, jotka ovat tarkoitettu ihan muualle kuin Suomen tyyppiteille.
                  Kuitenkaan vaikka voisi luulla, ei G&Y F1:t tuossakaan koko+nopeusluokassa ole se markkinoiden pahimmat uraimurit, vaan toivoa on siitä että näilläkin ämmä saadaan kyllä kulkemaan kohtuullisen siedettävällä uraherkkyydellä.
                  "Ämmässähän" on pikku et:n takakiekot joka tekee hommasta vielä astetta haastavamman, jolloin ainakin takapäähän tarvittaisiin ehdottomasti juuri Kumhon 712:t. Eteen Nokian NRY, Nankang NS-2 tai joku korealainen(Kumho, Hankook, Nexen).
                  Jos nyt kuitenkin halutaan pitää alla nämä "urheilulliset" F1:t, pitää pyöränkulmien toleranssialuetta varsinkin camberien suhteen tarkastella ihan uudella lailla.
                  Eli etupää pitäisi saada tasan tolaranssialueen pystypuolen rajalle ja takapää jopa hieman yli. Takapään auraus saa olla tolaranssialueen 1/3 sisällä, mutta etupää pitäisi olla käytännössä nolla(mikäli camberit saa riittävän pystyyn).
                  Etupään symmetria pitäisi olla aivan 100%:nen ja siis myös casterit pitäisi olla juuri eikä melkein samat eri puolilla. Kulkukulmassa ei saa olla pientäkään poikkeamaa jos halutaan stabiliteettia myös kovissa nopeuksissa(tämä taas vaatii täydellisesti kunnossa olevat takakelkan puslat).
                  Näillä sen kovan/terävän/nopean kiskomisen saa kyllä rauhoittumaan huomattavastikkin, mutta ihan täysin tunteettomaksi urille näillä renkailla ei kuitenkaan.
                  Eli nyt pitäisi tietää mitkä ne kulmat ovat tällä hetkellä ja mihin suuntaan mitäkin pitäisi lähteä säätämään?
                  Last edited by Hemi; 06-06-2009, 01:38.

                  Comment

                  • tuumas
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2564
                    • Lapland, Finland

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ymmärrän=tiedän toki tuskasi ko.renkailla ajamisen suhteen ihan oman kokemuksen rintaäänellä, että mm.nuo leveät korkean nopeusluokan F1:et ämmäläisen cambereilla on oikeasti jotain infernaalisen karmeata ja oikeasti hengenvaarallinen yhdistelmä Suomessa, sanoi kuka mitä tahansa näistä "premium" renkaista.
                    Vika ei siis varmasti ole raidepäissä vaikka sieltä pieni välys löytyisikin.
                    Alatukivarsien takimmaiset puslat ja takakelkan isot puslat kun vain on kunnossa, niin kulmilla ja oikeilla renkailla ämmäkin saadaan kulkemaan hyvinkin tunteettomasti urille leveilläkin takakumeilla.
                    Aikoinaan oma e46 320d farkku rullasi 225/35-19"(Nankang-NS2) ja 265/30-19(Kumho 712 ecsta)" rengastuksella niin että mm.+120kmh ohitustlanteissa pahoin urautuneilla+kallistetuilla teillä e46:n sai menemään pitämällä kevyesti pikkurillin kärjellä ratista kiinni. Tosin kulmien ja rengasyhdistelmän kombinaation kanssa jouduttiin tekemään melkoisesti töitä, mutta mm.tämä nyt todistaa sen että toivoa on.
                    Nythän sinulla ko.tilanteessa tarvitaan molemmat kädet....ja puristuksen on oltava oikeasti aika luja. Vai mitä?
                    Eli siitä lähdetään että pääsyyllinen on ko.renkaat, jotka ovat tarkoitettu ihan muualle kuin Suomen tyyppiteille.
                    Kuitenkaan vaikka voisi luulla, ei G&Y F1:t tuossakaan koko+nopeusluokassa ole se markkinoiden pahimmat uraimurit, vaan toivoa on siitä että näilläkin ämmä saadaan kyllä kulkemaan kohtuullisen siedettävällä uraherkkyydellä.
                    "Ämmässähän" on pikku et:n takakiekot joka tekee hommasta vielä astetta haastavamman, jolloin ainakin takapäähän tarvittaisiin ehdottomasti juuri Kumhon 712:t. Eteen Nokian NRY, Nankang NS-2 tai joku korealainen(Kumho, Hankook, Nexen).
                    Jos nyt kuitenkin halutaan pitää alla nämä "urheilulliset" F1:t, pitää pyöränkulmien toleranssialuetta varsinkin camberien suhteen tarkastella ihan uudella lailla.
                    Eli etupää pitäisi saada tasan tolaranssialueen pystypuolen rajalle ja takapää jopa hieman yli. Takapään auraus saa olla tolaranssialueen 1/3 sisällä, mutta etupää pitäisi olla käytännössä nolla(mikäli camberit saa riittävän pystyyn).
                    Etupään symmetria pitäisi olla aivan 100%:nen ja siis myös casterit pitäisi olla juuri eikä melkein samat eri puolilla. Kulkukulmassa ei saa olla pientäkään poikkeamaa jos halutaan stabiliteettia myös kovissa nopeuksissa(tämä taas vaatii täydellisesti kunnossa olevat takakelkan puslat).
                    Näillä sen kovan/terävän/nopean kiskomisen saa kyllä rauhoittumaan huomattavastikkin, mutta ihan täysin tunteettomaksi urille näillä renkailla ei kuitenkaan.
                    Eli nyt pitäisi tietää mitkä ne kulmat ovat tällä hetkellä ja mihin suuntaan mitäkin pitäisi lähteä säätämään?
                    Joo eli takaakin vaihdettiin samassa huollossa alle powerflexin puslat joten luulisi olevan kunnossa... Unohdan siis nyt ainakin noiden raidetangonpäiden vaihdon.
                    Kaksin käsin siis saa ohjata ja siirryttäessä kaistalta toiselle auto tempaisee auton melko pahasti sivulta toiselle.
                    En nyt tarvitse saada autoa 100% tunnottomaksi mutta kunhan se ei olisi noin vaarallisen olonen. Renkaat ovat melko hyvässä kunnossa vielä joten en haluaisi välttämättä niitä heti vaihdella. Täällä lapissa ei vain ole kovin paljoa paikkoja joissa kulmia säädetään ja laadusta en tiedä mitään joten pitänee kärsiä tämä kuukausi ja etelässä viedä auto suuntaukseen kuun vaihteessa. Olet Hemi ilmeisesti jossain töissä / omistat firman joka suuntauksia tekee - pistä privalla vaikka infoa paikasta niin ajan auton Pirkanmaalle suuntaukseen?
                    Pitänee myös vastaisuudessa miettiä noita Kumhoja / Nokialaisia kun kumien vaihto edessä. Ihmetyttää myös miksi edellinen omistaja on laittanut "väärän kokoiset" renkaat alle? Muistaakseni vakio koko 225/40 265/35... :think

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by tuumas View Post
                      Joo eli takaakin vaihdettiin samassa huollossa alle powerflexin puslat joten luulisi olevan kunnossa... Unohdan siis nyt ainakin noiden raidetangonpäiden vaihdon.
                      Kaksin käsin siis saa ohjata ja siirryttäessä kaistalta toiselle auto tempaisee auton melko pahasti sivulta toiselle.
                      En nyt tarvitse saada autoa 100% tunnottomaksi mutta kunhan se ei olisi noin vaarallisen olonen. Renkaat ovat melko hyvässä kunnossa vielä joten en haluaisi välttämättä niitä heti vaihdella. Täällä lapissa ei vain ole kovin paljoa paikkoja joissa kulmia säädetään ja laadusta en tiedä mitään joten pitänee kärsiä tämä kuukausi ja etelässä viedä auto suuntaukseen kuun vaihteessa. Olet Hemi ilmeisesti jossain töissä / omistat firman joka suuntauksia tekee - pistä privalla vaikka infoa paikasta niin ajan auton Pirkanmaalle suuntaukseen?
                      Pitänee myös vastaisuudessa miettiä noita Kumhoja / Nokialaisia kun kumien vaihto edessä. Ihmetyttää myös miksi edellinen omistaja on laittanut "väärän kokoiset" renkaat alle? Muistaakseni vakio koko 225/40 265/35... :think
                      Siis nyt sinun pitäisi saada vain siitä kulmat mitattua, jotta tiedetään missä mennään nyt ja mihin suuntaan tarvisisi mennä.
                      Nämä suuntauksia tekevät firmat säätävät kulmat ainoastaan niin että ollaan toleranssialueiden sisällä ja tämähän ei käytännössä kuitenkaan Suomessa riitä jos alla on matalat/leveät renkaat ja varsinkin jos alla on "sporttiset" keskieuroopan lentokentille/autoradoille tehtäviin testeihin suunnitellut renkaat.
                      Mekin teetämme kaikki suuntaukset alihankintana, mutta niin että teemme itse tarvittavat uudet lisäsäätömahdollisuudet(+varmistamme että kaikki pultit aukeaa) ja annamme yksityiskohtaiset ohjeet/arvot missä mikäkin kulma pitää olla.
                      Suuntauslaitteita käyttävät henkilöt kun eivät voi tietää mikä rengastus on lopullisesti alla(koko, merkki, malli/rakennetyyppi), jolloin vastuu oikeista kulma-arvoista jää käytännössä aina kuluttajalle itselleen.
                      Eli ei ole olemassakaan mitään yksiä ja ainoita tehtaan eksakteja kulma-arvoja jotka vain säädetään alle, vaan tehdas antaa varsin laajan toleranssialueen josta oikea suunta sitten valitaan alla olevan rengastuksen mukaan.
                      Mittalaitteeseen toki syötetään myös rengaskoko ja saadaan tähän suhteutettu vieläkin varsin laaja toleranssialue, mutta pelkkä koko EI kerro renkaan rakenteesta ja sitä kautta se uraherkkyydestä yhtään mitään.
                      Pitää siis ainakin suunnilleen ITSE tietää minkälaiset eksaktit arvot tleranssialueen sisältä alle laitetaan.
                      Eli auton voi käyttää vaikka kymmenen kertaa suuntauksessa ja alla on ihan yhtä oikeat tai väärät kulma-arvot kuin oli ensimmäiselläkin kerralla ja silti ollaan koko ajan tehdastoleranssialueen sisällä.
                      Oikeasti kulmat EI OLE ok kunhan vain ollaan toleranssien sisällä, mikäli rengaskoko alkaa ylittämään 17".
                      e46 on toki varsin uraherkkä jo 16" renkailla(tunsi varsin selvästi urat aikoinaan jo 15" ensiasennusrenkailla), mikäli alla on europpalaiset testivoittajat, joten renkaan rakenteen valinta on ehdottoman oleellinen seikka pyrittäessä vähäiseen uraherkkyyteen.
                      Eli käytännössä sinun nyt pitää kiesi käyttää kaksi kertaa mittalaitteistossa. Ensin otetaan pelkät mitat ja toisella kerralla mennään mittaukseen niin että edellisen mittauksen tulosteeseen on kirjattu omat tarkat tavoitearvot missä mikäkin pitää olla.
                      Tällöin homma onnistuu missä tahansa putiikissa missä on nykyaikaiset mittalaitteet.
                      Last edited by Hemi; 06-06-2009, 15:28.

                      Comment

                      • tuumas
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2564
                        • Lapland, Finland

                        Ok, eli lähden siis käyttämään auton suuntauksessa ja etenen siitä...
                        Olen toisaalta melko yllättynyt että näin paljon joutuu tuon E46:n kanssa näkemään vaivaa ettei se olis aivan hengenvaarallinen

                        Comment

                        • Peteyz
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 614
                          • 05

                          Renkaita tartteis, mutta hieman jääny mietityttämään saako noille e46 orkkis 16" vanteille missä on aiemmin ollu 205/55 kumit ni esim. 205/45 kumit? Profiilia ois siis tarkotus saada vähäsen matalemmaks. Vanteesta ei tosiaan oo muuta tarkempaa tietoa ku tuo että se on 16".

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7425
                            • Oulu

                            Originally posted by Peteyz View Post
                            Renkaita tartteis, mutta hieman jääny mietityttämään saako noille e46 orkkis 16" vanteille missä on aiemmin ollu 205/55 kumit ni esim. 205/45 kumit?
                            Varmasti saa, mutta tuskin kannattaa 7% alikokoisia renkaita alle laittaa.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Peteyz
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 614
                              • 05

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Varmasti saa, mutta tuskin kannattaa 7% alikokoisia renkaita alle laittaa.
                              Joo no pitää miettiä. Tällä hetkellä on vaan 195/65-15 kitkat alla ni jotai vähä kesäsempää pitäs saaha alle. Mitenkähän tuo leveys tollasilla vanteilla? Ei varmaan oikee levempää saa?
                              Last edited by Peteyz; 14-06-2009, 12:17.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7425
                                • Oulu

                                Originally posted by Peteyz View Post
                                Mitenkähän tuo leveys tollasilla vanteilla? Ei varmaan oikee levempää saa?
                                Olettaisin että 7x16" vanteet ne orggikset on, mutta voit tietysti helposti tarkistaa asian vaikka täältä: http://felgenkatalog.auto-treff.com/

                                Leveämpää vannetta varmasti saa jos sellaista haluaa.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎