Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jake79
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 510
    • Kokkola

    Ongelma olisi seuraavanlainen: Kun lähden peruuttamaan autolla(vasemmalle) ja käännän ratin linkkuun niin ratissa tuntuu voimakasta nykimistä ja nuljumista. Kuuluu myös melko voimakasta pauketta.Tunne on aivan kuin rengas "murtuisi" alle. Suoraan ajettaessa tai normaali käännöksissä ei mitään ongelmia tai ääniä.

    Eturenkaat on kuluneet sisäreunoista melko paljon enmmän kuin muualta.
    Voiko väärät pyöränkulmat aiheutta tällaista vikaa vai pitääkö lähteä etsimään
    vikaa muualta?
    Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

    Comment

    • Pekuz
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 687
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Jake79 View Post
      Ongelma olisi seuraavanlainen: Kun lähden peruuttamaan autolla(vasemmalle) ja käännän ratin linkkuun niin ratissa tuntuu voimakasta nykimistä ja nuljumista. Kuuluu myös melko voimakasta pauketta.Tunne on aivan kuin rengas "murtuisi" alle. Suoraan ajettaessa tai normaali käännöksissä ei mitään ongelmia tai ääniä.

      Eturenkaat on kuluneet sisäreunoista melko paljon enmmän kuin muualta.
      Voiko väärät pyöränkulmat aiheutta tällaista vikaa vai pitääkö lähteä etsimään
      vikaa muualta?
      Ilmeisesti sigussa olevasta Xi:stä kyse? Mahdollisesti vetonivelet tai tukivarren taaemmat puslat...?
      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

      Comment

      • Jake79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 510
        • Kokkola

        Originally posted by Pekuz View Post
        Ilmeisesti sigussa olevasta Xi:stä kyse? Mahdollisesti vetonivelet tai tukivarren taaemmat puslat...?
        siitä, mutta miksi eteenpäin ajettaessa ei kuulu/tunnu mitään missään tilanteessa.
        Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Jake79 View Post
          siitä, mutta miksi eteenpäin ajettaessa ei kuulu/tunnu mitään missään tilanteessa.
          Väljät puslat vaikuttaa renkaan kulumiseen. Peruuttaessa väljät menee ''toiseen laitaan'' tämä voi ilmaista jotain ääntä tms.. Väljän vetonivelen ''naputtava'' ääni kuuluu yleensä kun kääntää ratin ääriasentoon ja kiihdyttää.
          Paha sanoa miksi tuo ääni tulee sinulla nimenomaan pakittaessa..
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • Jake79
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 510
            • Kokkola

            Originally posted by Pekuz View Post
            Väljät puslat vaikuttaa renkaan kulumiseen. Peruuttaessa väljät menee ''toiseen laitaan'' tämä voi ilmaista jotain ääntä tms.. Väljän vetonivelen ''naputtava'' ääni kuuluu yleensä kun kääntää ratin ääriasentoon ja kiihdyttää.
            Paha sanoa miksi tuo ääni tulee sinulla nimenomaan pakittaessa..
            ääni on enenmpi sellainen pehmeä kuin naputtava. Ratti linkussa peruutettaessa
            tuntuu kuin rengas olisi neliskanttinen ja siitä murenisi palasia sitä mukaa kun rengas pyörii
            Tuntuu enempi silloin jos auto on seissyt pidemmän aikaa(yli 8h)
            Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

            Comment

            • parjan_fin
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 86
              • Rajamäki

              Originally posted by age View Post
              Etu cambereissa on vähän erikoista että vasemmalla on -1°00' ja oikealla -0°54'. Vaikuttaisi että tuo -0°54' olisi ihan sopiva kulma mutta kuinka tuo ero voi olla noin suuri toiseen puoleen.
              Moikka.

              Eilen kävin touhuamassa oman kotteron kanssa tutun pajalla ja sain laitteet sekä opastuksen niille ja itse pääsin touhuamaan. Siinä oppi yhtä jos toista.

              Eli tuo ero ei loppupelissä ole mitään.

              Homma menee niin että jos toisella puolella on -1°00' camperia, eli 1 aste ja nolla minuuttia, ja toisella puolella -0°54', eli 0 astetta ja 54 minuuttia, niin se ero on oikeasti vain 0°06' eli 6 minuuttia. Käytännössä ei siis mitään.

              Eli asteikko on niin että 60 minuuttia = 1°.

              Itsekin noita ihmettelin pitkään, mutta kun takapään campereista aloitin säätämisen ja ruuvailin uusia alatukivarsia sen minkä jaksoin ja ehdin niin tuli moinen huomattua. En mä sitä ennen tajunnut, vaikka kaveri sitä mulle koitti selittää, kummassa lie vika

              Ja tulipa kokeiltua samalla että kun takana camperit on -1°37' ja sinne takapäähän laitetaan n. 250 kg massaa roikkumaan ja hytkymään niin kulmat painuu sinne -2°40' paikkeille, välillä kunnon rytkäytyksessä kävi jopa yli -3° lukemissa. Eli jos on vakio-alustaista menty madaltamaan niin kulmat kokee kovia ja muuttuvat rodella rajusti mitä matalammalla perä käy.

              Takapäähän päädyttiin sitten laittamaan -0°32', eli noin puoli astetta camperia ja aurausta 0°09' / puoli. Keulaan laitoin tolpat niin pystyyn kuin menivät ja päästiin -0°50' camperin osalta ja aurausta laitettiin 0°08' / puoli. Nyt ei ainakaan kisko mihinkään, menee suoraan ja johdonmukaisesti ja ratista voipi pidellä yhdellä kädellä kiinni ilman ongelmia.

              Kesäkiekot kun menee alle niin olisi tarkoitus vielä käydä tarkistuttamassa, varmuudeksi, kaikki kulmat ettei vaan "polta" kumeja 20 tkm matkalla pilalle

              Niin ja siis takapäähän tuli "NokiLekan" suosittelemat D2 Racingin alatukivarret sellaisella pienellä modauksella että laitoin uniball:n ympärille vielä suojakumit ja sen suojakumin pikkasta vajaa täyteen vaseliinia, niin ei pääse korroosio tekemään tepposiaan sille ballerolle.

              Ainoa "paskempi" homma tuossa alatukivarsien vaihtamisessa oli se että jouduin irrottamaan perämurkulan ja kelkan, jotta pääsin ne kelkan puoleiset pultit vetämään reiästään läpi ja pois paikoiltaan. Mutta, oppipahan taas uutta ja tuli harrastettua päivä automekaanikon hommia
              ==========
              Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

              Comment

              • age
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 145

                Haha, tosiaan nyt tajusin ton homman. Eli ihan sopivat camberit edessä

                Kiitos tiedosta!
                e46 328Ci

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  Originally posted by parjan_fin View Post
                  Ainoa "paskempi" homma tuossa alatukivarsien vaihtamisessa oli se että jouduin irrottamaan perämurkulan ja kelkan, jotta pääsin ne kelkan puoleiset pultit vetämään reiästään läpi ja pois paikoiltaan. Mutta, oppipahan taas uutta ja tuli harrastettua päivä automekaanikon hommia
                  Itse vaihdoin niin, että irroitin perämurikan takakiinnikkeen ja nostin tunkilla murikan auton pohjaan kiinni. Näin sen pultin saa nippa nappa pois ja takaisin, mutta helvetin ahdas väli jää silti.

                  Bemarin työohjeen mukaan vaihto menee jotakuinkin näin, että ensin puretaan pakoputki (joka on muuten yhtä puuta pakosarjalle asti), kardaani irti, perämurikan etummaiset pultit irti ja käännetään murikka kohti auton perää, jonka jälkeen vaihdetaan itse alatukivarret.

                  Tuo vaseliini-modi on varmasti toteuttamisen arvoinen, täytyy varmaan itsekin laittaa jotain patenttia ympärille.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • parjan_fin
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 86
                    • Rajamäki

                    Originally posted by NokiLeka View Post
                    Itse vaihdoin niin, että irroitin perämurikan takakiinnikkeen ja nostin tunkilla murikan auton pohjaan kiinni. Näin sen pultin saa nippa nappa pois ja takaisin, mutta helvetin ahdas väli jää silti.

                    Bemarin työohjeen mukaan vaihto menee jotakuinkin näin, että ensin puretaan pakoputki (joka on muuten yhtä puuta pakosarjalle asti), kardaani irti, perämurikan etummaiset pultit irti ja käännetään murikka kohti auton perää, jonka jälkeen vaihdetaan itse alatukivarret.

                    Tuo vaseliini-modi on varmasti toteuttamisen arvoinen, täytyy varmaan itsekin laittaa jotain patenttia ympärille.
                    Joo, kyllä sitä murikkaa tuli pyöriteltyä ja väänneltyä sitten ihan ihme asentoihin ja tiukassa pulttien ulosvetäminen oli. Vasta kun irroitin kelkan korista ja murikka oli irti kelkasta tuli pultit ulos. Nosturin "tunkilla" nostettiin murikka niin ylös kuin suosiolla meni ja kelkka kun oli irti niin se pääsi roikkumaan alempana ja vapaasti, pääsi sitä sitten pyörittelemään nätisti ja pultit tuli ulos. Onneksi sain tehdä tuon nosturilla, olis meinaan saattanut alkaa vituttamaan hallin lattialla turatessa.

                    Juu ja tosiaan, se putkisto on aika värkki, yhtä patarautaa pakosarjaan asti. Siellä oli näemmä joku nivellys tms, jonka varassa se pääsi liikkumaan melko vapaasti. Kardaania en tosin irroittanut tuossa savotassa, se saattoi olla mun kompastuskivi.
                    ==========
                    Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Onko tämmönen UUC Camber/Caster adjustment plate laillisia Suomessa?


                      Front Camber/Caster Adjustment Range:
                      Camber: -2.0º to +2.0º
                      Caster: -.75º to +.75º
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Dani View Post
                        Onko tämmönen UUC Camber/Caster adjustment plate laillisia Suomessa?


                        Front Camber/Caster Adjustment Range:
                        Camber: -2.0º to +2.0º
                        Caster: -.75º to +.75º
                        Ovat laillisia.

                        Comment

                        • parjan_fin
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 86
                          • Rajamäki

                          Originally posted by Dani View Post
                          Onko tämmönen UUC Camber/Caster adjustment plate laillisia Suomessa?


                          Front Camber/Caster Adjustment Range:
                          Camber: -2.0º to +2.0º
                          Caster: -.75º to +.75º

                          Itsekin noita katselin ja päädyin kuitenkin siihen että vakio osilla sen keulan saa tarpeeksi pystyyn ja viilaamalla loput, jos ei muu auta. Nyt en ole vielä reikiä pidemmiksi viilaillut, vaan menee sellaisenaan mitä vakiona ovat. Vakiona pääsee siis -0º50' arvoihin tuolloin. Voi olla että ensi kesänä moiset joutuu hankkimaan... tai sitten antaa vaan olla.
                          ==========
                          Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            Seuraavaan autoon (autoton tällä hetkellä) ajattelin laittaa tollaset niin ei tarvitse viilailla ja miettiä että menikö riittävästi kun auton lyö tonttiin.
                            Mutta jos kerran ovat lailliset niin pitääkin pistää korvan taakse
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • jpx81
                              Newbiemmer
                              • Oct 2009
                              • 20
                              • Tampere

                              koitetaas saada mittauspöytäkirja näkymään, soory
                              Last edited by jpx81; 11-11-2009, 14:44.
                              E46 328i -98

                              Comment

                              • jpx81
                                Newbiemmer
                                • Oct 2009
                                • 20
                                • Tampere

                                Tulipa hommattua talvirenkaat.
                                Hakkapeliitta 7, koossa 205/55/16.
                                Rengasvalinta oli vähän pakkotilanne, kun oli pakko saada talvirenkaat alle ja varastot olivat vähissä.
                                Kesärenkaana oli Pirelli P6000 225/50/16, joissa pintaa n.4mm ja auto veteli melko rajusti urissa, joten päätin renkaidenvaihdon yhteydessä
                                säädättää kulmat, vaikkei alustan kunnosta ollut täyttä varmuutta.
                                Vianoriin luovutin sitten sen satasen nelipyöräsuuntauksesta ja ihme ja kumma, auto tuntui todella paljon paremmalta!
                                Eipä tunnu urat enää ja vaikka peliitat möykkäävät melko voimakkaasti, niin silti hymyilyttää.
                                Rattikin oli melkein suoristunut, enää vain aavistuksen vinossa.
                                Ajelin siinä sitten innoissani hymy huulilla ja vasta kotona aloin syynäilemään tuota suuntausraporttia tarkemmin.
                                Jotenkin tuntuu siltä, ettei työtä kuitenkaan ole nyt tehty ihan niin kuin se olisi kuulunut tehdä.

                                Kerkiäiskö kukaan tietäväisempi kommentoimaan noita arvoja?
                                Johtuiko ajokäyttäytymisen muutos sittenkin vain renkaista?


                                Auto on e46 328i -98, alusta vakio ja niitä lisäsäätöjä ei ole viilattu eteen eikä taakse.
                                Click image for larger version

Name:	Scan10002.jpg
Views:	1
Size:	77.4 KB
ID:	4819368
                                E46 328i -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎