Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 719
    • Nokia

    Originally posted by Antti O View Post
    E46 m54b25

    Moottorin etulaidasta tihkuu öljyä, arvioisin että tulee venakopan tiivisteen välistä. ehkä. Vuoto näyttäisi olevan vasemmassa nurkassa edestä katsottuna ja siinä on sellainen mokkula liittimellä kiinni ja tuo liitin on hieman öljystä märkänä. Venakopan tiiviste?
    Tiiviste ilmeisesti maksaa n.30€ , puolien kanssa askarrellessa olen tullut siihen tulokseen että nuo takimmaiset venakopan pultit voivat olla melko v-mäiset avata ja saada kiinni kun se kone menee sen tavallaan laarin alle konehuoneessa.
    Jos päädyt vaihtamaan venakopan tiivisteen niin osta sit lisäksi myös tiivisteet tulpan juureen ja kiinnityspultteihin ne kumit. Siitä uudesta tiivisteestä voit sit katsoa vähän missä kohdilla niitä ruuveja siellä autossa pitäisi availla. Jotain tiivistelakkaa tms. kannattanee laittaa sit huolellisesti puhdistettuun tiivisteeseen/tasoille.

    Sen sun laarin voi myös irroittaa, jos kaipaa lisätilaa.
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6935
      • N/A

      Mietin tuota hommaa ja taidan nyt tehdä niin että jos kevääksi sais nuo vanoksen o-renkaat ostettua ja samalla laittaisi sitten kaikki tarvittavat tiivisteet. Mitä katsoin tänään auto käynnissä niin ei sitä nyt kusemalla vuoda tuota öljyä



      Tossa tuo vaihtaa ilman sen laarin purkamista joten vois se onnistua. Viimeeksi tosiaan kun noita puolia nyvin irti niin ihmettelin että millähän sen 6 puolan saa irti kun 1-3 puolat oli tosi hankala irroittaa (kynttiläpuolat) onko siihen olemassa ihan joku oma työkalu? Mielestäni nuo vanhemman mallin pulteilla kiinni olevat puolat olivat kivempia vaihdella ja irroitella.

      Comment

      • Jisv
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 461
        • Pori

        Ei sen "laarin" purkamista kannata epäillä, se irtoo kolmella torxilla ja tuo kaivattua lisätilaa kummasti.
        e46 non m-sport touring
        Dieselin kulutus

        Comment

        • KooHoo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 132
          • Oulu

          Mistähän lähteä vikaa etsimään, kun auto (-00 320d Touring) ruennut tietyllä kierrosalueella ääntämään/resonoimaan ärsyttävästi. Ei mikään järistyttävä ääni, mutta selvästi havaittavissa semmoinen ”kumina” esim. vitosvaihteella 80 +/- 5 km/h nopeuksissa veto päällä TASAKAASULLA ajettaessa ja sama nelosella kuuden kympin huitteilla eli matalahkoilla kierroksilla. Kiihdytyksissä ei mitään ääniä, samoin kaasun löysätessä katoaa saman tien. Aivan kuin pakoputki hieman resonois tai vuotais, ääni kun on vielä voimakkaampi kylmällä koneella käynnin ollessa jokseenkin karheampaa. Käytin autoa nosturilla ja tsekkasin putkiston linjauksen, kun sen syksyllä käytin irti. Mihkään se ei näyttänyt ottavan kiinni, mutta ”rämähteli” ikävästi esim. lisälämmittimen hummatessa kierroksia. Kuullostais tulevan alkukäyrän seutuvilta. Oisko se sitten se haitariosuus rikki vai? Ei ihan joka päiväistä herkkua aika nosturilla, joten ois joku paikka mistä lähteä ensin vikaa etsimään.

          Mitenkäs tuon ajotietokoneen/radion kellon saikaan nyt kesäaikaan. Searchilla löytyi neuvo, että selata aika ajotietokoneen näyttöön ja pyöräyttää matkamittarin trippiä. Eipä tuo ainakaan ilman väkivältää pyörähtele, joten en uskaltanut koittaa ennen varmistusta.

          Oletteko löytäneet näihin kohtuuhintaisia peitteitä keulaan esim. tarvikkeena. Yli 20 asteen pakkasilla nousee niin pirun hitaasti lämmöt sinne puoleen väliin, että tarttis vähän tilkitä paikkoja.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            Originally posted by KooHoo View Post
            Mitenkäs tuon ajotietokoneen/radion kellon saikaan nyt kesäaikaan. Searchilla löytyi neuvo, että selata aika ajotietokoneen näyttöön ja pyöräyttää matkamittarin trippiä. Eipä tuo ainakaan ilman väkivältää pyörähtele, joten en uskaltanut koittaa ennen varmistusta.

            Oletteko löytäneet näihin kohtuuhintaisia peitteitä keulaan esim. tarvikkeena. Yli 20 asteen pakkasilla nousee niin pirun hitaasti lämmöt sinne puoleen väliin, että tarttis vähän tilkitä paikkoja.
            Pyöritä sitä oikeanpuoleista tappia niin toimii

            Ja luultavasti (pää tai egr-)termostaatti laskee läpi jos lämmöt ei riitä. Katsoppa salavalikosta moottorin lämmöt ajossa.
            Itselle juuri vaihdettiin egr-termostaatti. Ennen vaihtoa lämmöt n. 72 ja vaihdon jälkeen 85 astetta.

            Toki sinne keulalle saa munuaisten taakse ihan alkuperäisosana läpät josta olikin toisaalla juttua. Hintaa ei tainnut olla kun reilu 10e/kpl :think
            edit: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=150
            Last edited by _nixu_; 29-12-2010, 10:11.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Jisv
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 461
              • Pori

              Originally posted by KooHoo View Post
              Mistähän lähteä vikaa etsimään, kun auto (-00 320d Touring) ruennut tietyllä kierrosalueella ääntämään/resonoimaan ärsyttävästi.
              Luotettava huhu kertoo, että takapönttöön menee sisälle pieniä mustia eskimoita, jotka hakkaavat vasaralla kuoria. Ulkona on niin kylmä, että muuttavat sinne ja vittuuntuvat kun auton laittaa käymään ja tulee pakokaasua, siitä alkaa se vasarointi sitten. Hetken päästä kun savutus pienenee ja alkaa tulla lämpöä, niin rauhoittuvat.

              Näin kaveri mulle asian selitti kun valitin samanmoisesta resonoinnista. Mulla siis kuuluu tätä ääntä vain kylmillä ilmoilla ja pari minuuttia käynnistyksen jälkeen, noin ~1000 rpm:n paikkeilla. Eikä ole mikään pieni ääni.
              e46 non m-sport touring
              Dieselin kulutus

              Comment

              • huitoja2
                BTCF Member
                • Dec 2007
                • 226
                • Porvoo

                Originally posted by MsG View Post
                Jos en hirveästi valehtele, niin olisikohan 7¨ leveät? en tosiaan muista yhtään, mutta 7 tai 8. e36seen mahtuvat helposti ilman kaarien pokkausta.
                Menee e46:een heittämällä! Itsellä coupessa 8x18" ET 30 vanteet 245/35 kumeilla takana ja edessä 8x18" ET 35 225/40 kumeilla eikä ota mihinkään kiinni vaikka auto madallettu...

                Toukassa 8,5x18" ET 34 vanteet 225/40 kumeilla (vähän kapoiset noille vanteille) ja niilläkin pärjää vaikka sekin madallettu, kaaret kylläkin takana aika lähellä
                G30 530e, E61 523ia
                ex e60 525da
                ex e90 320Si
                ex e91 320d
                ex e46 330 Ci
                ex e46 330D touring
                ex e46 323 sedan
                ex e36 320 Coupe
                Yms lajiin kuulumattomia...

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Originally posted by Jisv View Post
                  Luotettava huhu kertoo, että takapönttöön menee sisälle pieniä mustia eskimoita, jotka hakkaavat vasaralla kuoria. Ulkona on niin kylmä, että muuttavat sinne ja vittuuntuvat kun auton laittaa käymään ja tulee pakokaasua, siitä alkaa se vasarointi sitten. Hetken päästä kun savutus pienenee ja alkaa tulla lämpöä, niin rauhoittuvat.

                  Näin kaveri mulle asian selitti kun valitin samanmoisesta resonoinnista. Mulla siis kuuluu tätä ääntä vain kylmillä ilmoilla ja pari minuuttia käynnistyksen jälkeen, noin ~1000 rpm:n paikkeilla. Eikä ole mikään pieni ääni.
                  En tiedä niistä Eskimoista, mutta itsellä pakoputken takavaimentimen lämpösuoja oli parista kiinnityspisteestään ruostunu ja se alkoi pärisemään putkea vasten.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Originally posted by KooHoo View Post
                    Mistähän lähteä vikaa etsimään, kun auto (-00 320d Touring)
                    Mitenkäs tuon ajotietokoneen/radion kellon saikaan nyt kesäaikaan. Searchilla löytyi neuvo, että selata aika ajotietokoneen näyttöön ja pyöräyttää matkamittarin trippiä. Eipä tuo ainakaan ilman väkivältää pyörähtele, joten en uskaltanut koittaa ennen varmistusta.

                    Oletteko löytäneet näihin kohtuuhintaisia peitteitä keulaan esim. tarvikkeena. Yli 20 asteen pakkasilla nousee niin pirun hitaasti lämmöt sinne puoleen väliin, että tarttis vähän tilkitä paikkoja.
                    Kyllä se siitä tripistä säädetään pyöräyttämällä, itsellä se ainakin naksahtelee kun kääntää. Pitiköhän virta-avain olla 1-pykälässä.

                    Jos lämmöt ei nouse niin taitaa olla termostaatti vaihtokunnossa.
                    Last edited by Antsah; 30-12-2010, 08:15.

                    Comment

                    • KooHoo
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 132
                      • Oulu

                      Originally posted by Antsah View Post
                      En tiedä niistä Eskimoista, mutta itsellä pakoputken takavaimentimen lämpösuoja oli parista kiinnityspisteestään ruostunu ja se alkoi pärisemään putkea vasten.
                      Nuo kaikki lämpöpellit tuli tsekattua jo kesälla ja muutaman joutui pulttaamaan ison prikan kanssa kiinni, kun olivat hapettuneet ruuvin kannan ympäriltä. Pitäs käyttää noissa ruuveissa eri pinnotteita, kun syöpi tuon ”arvokkaamman” alumiiniseoksen nuiden ruosteruuvien ympäriltä, muuten suojapellit täysin virheettömiä. Katselin nosturilla käydessä kaikki pellit vielä läpi ja katsoin jokaisen putkiston kohdan erikseen, että ei osu mihkään aina kun lämppärin virransyöttö katkeaa eli putkisto ”pärähtää”. Missään ei tosin ollut jälkeäkään osumista, että ei se taida mihkään osua ”ääritilanteissakaan”. Sieltä konehuoneen päästä se kuullostais rämisevän ainakin, tiedä sitten aiheuttaako sama lähde tuon turraamisen tietyillä kierrostaajuuksilla veto päällä. Hämäävästi se ääni kuullostais tulevan persauksen seutuvilta, mutta auton alla tuo räminän lähde on selvästi paikannettavissa enämpi keulan seutuville.


                      Originally posted by Antsah View Post
                      Kyllä se siitä tripistä säädetään pyöräyttämällä, itsellä se ainakin naksahtelee kun kääntää. Pitiköhän virta-avain olla 1-pykälässä.

                      Jos lämmöt ei nouse niin taitaa olla termostaatti vaihtokunnossa.
                      Onko kovinkin jäykkä kääntää? Juuri eilen yritin, mutta tuntui niin pirun nahkealta, etten uskaltanut väkisten pyöräyttää. Tietää, että meikäläisen tuurilla sitä nappia saa kohta pyöritellä kämmenpohjalla... Kellolle ei nyt niin väliä, kun minuutit meni sentää kohilleen akun vaihdon aikana , kuhan ei riko koko trippi-hässäkkää.

                      Kyllähän tuo eilenkin nosti lämmöt puoleen väliin (ulkona -20), mutta vaati lähemmäs puolen tunnin turrailun, tosin taajama-ajoa, eli maantiellä lämpenee reilussa vartissa. Pitänee tunkeutua sinne salavalikkoon, niin näkee todelliset lämmöt. Joko se tässä M47:ssa on tuo EeGeeäRrä? Kuullut että halvemmaksi tulee ensin kokeilla tavistermarin vaihtoa ja jos ei sillä tokene niin kalliimpi EGR vaihtoon, jossa tosin taitaa useimmiten ongelma sijaita. Onkohan noissa termareissa kuinka maa-/ilmastokohtaisia eroja, kun tämäkin uitettu hakaristimaasta muuan vuosi sitten? Onko kummoinen homma itse tehdä tuo EGR:n vaihto, kun tuntuu ettei näihin tämän vuosituhannen dieseleihin uskalla kajota ilman, että siellä joku boksi ottaa itteensä? Kelekan romut sun muut rojektit tallissa levällään, niin pitäs näitten Siperian pakkastuulten armoilla värkät
                      ä...

                      PS. sori tuo pieni fontti, pitaa kierrattaa tuota tekstia Wordin kautta, et saa suomi-kirjaimet mukaa ja se sotkee vituralleen nuo...
                      Last edited by KooHoo; 30-12-2010, 09:53.

                      Comment

                      • KooHoo
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 132
                        • Oulu

                        tupla
                        Last edited by KooHoo; 30-12-2010, 10:01.

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          Originally posted by KooHoo View Post

                          Kyllähän tuo eilenkin nosti lämmöt puoleen väliin (ulkona -20), mutta vaati lähemmäs puolen tunnin turrailun, tosin taajama-ajoa, eli maantiellä lämpenee reilussa vartissa. Pitänee tunkeutua sinne salavalikkoon, niin näkee todelliset lämmöt. Joko se tässä M47:ssa on tuo EeGeeäRrä? Kuullut että halvemmaksi tulee ensin kokeilla tavistermarin vaihtoa ja jos ei sillä tokene niin kalliimpi EGR vaihtoon, jossa tosin taitaa useimmiten ongelma sijaita. Onkohan noissa termareissa kuinka maa-/ilmastokohtaisia eroja, kun tämäkin uitettu hakaristimaasta muuan vuosi sitten? Onko kummoinen homma itse tehdä tuo EGR:n vaihto, kun tuntuu ettei näihin tämän vuosituhannen dieseleihin uskalla kajota ilman, että siellä joku boksi ottaa itteensä? Kelekan romut sun muut rojektit tallissa levällään, niin pitäs näitten Siperian pakkastuulten armoilla värkät
                          ä...

                          PS. sori tuo pieni fontti, pitaa kierrattaa tuota tekstia Wordin kautta, et saa suomi-kirjaimet mukaa ja se sotkee vituralleen nuo...
                          Se mittariston viisarilämpömittari näyttää ainakin mulla (e46 330d) suoraan ylöspäin n. 75-95 asteen välillä, eli siihen ei paljoa kannata tiirailla.
                          Talvitermareita ei näihin ole, ei taida paljon nykyään muihinkaan autoihin.
                          Kaikissa on egr, muuta ei sitä vaihdeta, vaan jos on egr menevän pakokaasun jäähdytin, siinä oleva termostaatti vaihdetaan. Se taas on halvempi ja helpompi vaihtaa kuin moottorin termostaatti.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • Pasi_K
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 680
                            • Tyrnävä

                            Originally posted by KooHoo View Post
                            Oletteko löytäneet näihin kohtuuhintaisia peitteitä keulaan esim. tarvikkeena. Yli 20 asteen pakkasilla nousee niin pirun hitaasti lämmöt sinne puoleen väliin, että tarttis vähän tilkitä paikkoja.
                            Tuolta altaalta linkistä osanumero 8, maksoi jotain 20e pari wetterillä. Sopii ilmeisesti kaikkiin pre-facelift sedan/touringeihin. Esim. omaan 328i ei tarjoa tuota mutta ainakin näihin pikkukoneisiin tarjoaa ja sopii siis heittämällä eikä rumenna ulkonäköä.

                            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                            Tsekkaa myytävät osat tästä

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              Laitoin eilen omaan facelift E46 325i m-sport II nuo maskilevyt munuaisten taakse ja siellä oli kolot valmiina mihin ne sai naksautettua paikalleen. Tämän aamuisen testin -14 perusteella en huomannut mitään eroa lämpenemisnopeudessa. Edelleen vaatii n. kilometrin taajamaa ja 3km maantieajoa ennekuin lämmöt ovat tismalleen ½ kohdassa mittaria. Puhallin oli 2 palkkia päällä automaatti-ilmastoinnista eli todella pienellä. Esilämmitetty 2½h säteilijällä katoksessa.

                              Comment

                              • antti79
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 2499
                                • Littoinen

                                Originally posted by aak3li View Post
                                oisko porukalla vinkkejä miten sais nollattua nuo öljynhuoltokilometrit?
                                oon yrittäny ettiä mutta löytyy vaan ohjeita siihen mittarinollaukseen mut tuossa omassa se pitää jotenki maadottaa!:think
                                autona vuos.1998 328iA e46.?
                                No kokeileppas tuota ohjetta, ellet mittaristosta pääse käsiksi ->http://www.unofficialbmw.com/e36/ele...ce_lights.html


                                Tuolla myös ohjeet vanhemmille ja uudemmille malleille -> http://www.bokchoys.com/differential/diy_oil_change.htm

                                Ja on asiaa käsitelty monta kertaa myös täällä -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36262
                                Last edited by antti79; 30-12-2010, 11:57.
                                sigpic
                                Originally Posted by jari kihlman
                                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎