Jaahas, 335i lopetti starttaamisen, lauantaina toimi ilman ongelmia. Maanantaina olin töihin lähdössä ja ei starttaa, eli ei pyöritä starttia. Akun vaihdoin viime yönä ja sillä sama. Pitää tänään vielä kokeilla kunnon lisämaadoituksella moottorista koriin.
Mutta jos startin vaihtoon joutaa, niin mitäs siihen kannattaa hommata etukäteen, startti tietenkin, imusarjan tiivisteet?
Eilen vihdoinkin sain auton työnnettyä talliin. Ja moottorin maadotusjohto oli viittä vaille poikki. Tänään laitoin uuden ja nyt starttinapista solenoidi naksahtaa, mutta ei pyöritä starttia.
Annoin solenoidille suoraa virtaa ja nätisti pyörittää moottoria.
Eli starttiautomatiikassa jotain häikkää, mutta mitä?
Sain läppärilllä ja INPAlla nollattua airbag-valon (akun vaihdon yhteydessä lähti se airbagien johto irti, enkä huomannut kun pimeessä pihalla akkua vaihdoin).
Vähän hakusessa tuo INPAn käyttö saksan kielestä johtuen, mutta en kyllä mitään vikakoodeja moottoriohjauksesta löytänyt. Vai pitäisikö etsiä jostain muusta moduulista? Pitänee käydä kaikki mahdolliset boksit läpi ja yrittää google-kääntäjän kanssa tulkata.
BMW 335i coupe -06
BMW 330i coupe -00
Ja pari vanhempaa menOpeliä
Eilen vihdoinkin sain auton työnnettyä talliin. Ja moottorin maadotusjohto oli viittä vaille poikki. Tänään laitoin uuden ja nyt starttinapista solenoidi naksahtaa, mutta ei pyöritä starttia.
Annoin solenoidille suoraa virtaa ja nätisti pyörittää moottoria.
Eli starttiautomatiikassa jotain häikkää, mutta mitä?
Sain läppärilllä ja INPAlla nollattua airbag-valon (akun vaihdon yhteydessä lähti se airbagien johto irti, enkä huomannut kun pimeessä pihalla akkua vaihdoin).
Vähän hakusessa tuo INPAn käyttö saksan kielestä johtuen, mutta en kyllä mitään vikakoodeja moottoriohjauksesta löytänyt. Vai pitäisikö etsiä jostain muusta moduulista? Pitänee käydä kaikki mahdolliset boksit läpi ja yrittää google-kääntäjän kanssa tulkata.
Näillä oireille sanoisin, että virtapuolelle edelleen ongelmaa, jos starttauksen ohjauksessa olisi ongelmaa, niin silloin ei kyllä pitäisi naksahtaa. Päävirtakaapeli? Onhan se uusi maakaapeli kunnolla kiinni ja kiinnityskohdat puhdistettu? Jos löytyy ylimäärinen akku/toinen auto, niin kokeile siitä antaa virtaa suoraan konehuoneen pisteisiin. Maakaapelin saa testattua helposti kun laittaa apuvirtakaapelin korin ja moottorin välille.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Hieman erikoinen airbag ongelma pre-lci E91. Vikakoodeissa löytyy koodi 93AE active head restraint left, lisätiedoissa oikonen maihin. Miten tuosta aktiivisesta niskatuesta tulee koodia, kun eihän pre-lci niitä edes minun milestäni ole vaan tulivat vasta LCI myötä? Herjaa vain vasenta ei oikeata. NCS lukaisin koodauksen enkä minä ainakaan löytänyt mitään parametriä noille aktiivisille niskatuelle. Eli ei voi koodata poiskaan. Koodasin varustelistalla pariin kertaan ei vaikutusta. Fläshäsin airbag ohjainlaitteen winkfp:llä ja koodasin vielä uudestaan varustelistalla. Edelleen herjaa siitä vasemmasta niskatuesta.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Onko tyyppivika, että auton nenä ei vaan toimi kovinkaan hyvin vai mistä lienee kyse, kun ei toi automaattinen sisäilman kierrätys toimi... Vaikka Millaseen savupilveen ajaisi, hajut tulee sisälle samantien eikä systeemi joko hoksaa saastetta tai sulje ilmanottoa.
Sain muinoin vikakoodin tosta sensorista ja uusin oem-osan, koodi katosi mutta hajut tulee.
Volvossa esim oli tää niin hyvä, ettei juuri koskaan mitään ulkoilman hajuja päässyt sisään.
Näillä oireille sanoisin, että virtapuolelle edelleen ongelmaa, jos starttauksen ohjauksessa olisi ongelmaa, niin silloin ei kyllä pitäisi naksahtaa. Päävirtakaapeli? Onhan se uusi maakaapeli kunnolla kiinni ja kiinnityskohdat puhdistettu? Jos löytyy ylimäärinen akku/toinen auto, niin kokeile siitä antaa virtaa suoraan konehuoneen pisteisiin. Maakaapelin saa testattua helposti kun laittaa apuvirtakaapelin korin ja moottorin välille.
Eli siis startti on paikallaan. Ja kun solenoidin heräteliittimeen antaa +12V, niin lähtee pyörittämään moottoria ihan kunnolla. Starttinappulasta vaan naksauttaa solenoidia, hieman hankala yksin mittailla että paljonko tulee voltteja solenoidin herätejohtoon kun starttinappulaa painaa.
Ja pitää tuo INPAn käyttäminenkin opetella että pääsisi CASiin kiinni, senhän pitäis näyttää että toimiiko jarrupolkimen kytkin?
BMW 335i coupe -06
BMW 330i coupe -00
Ja pari vanhempaa menOpeliä
Eli siis startti on paikallaan. Ja kun solenoidin heräteliittimeen antaa +12V, niin lähtee pyörittämään moottoria ihan kunnolla. Starttinappulasta vaan naksauttaa solenoidia, hieman hankala yksin mittailla että paljonko tulee voltteja solenoidin herätejohtoon kun starttinappulaa painaa.
Ja pitää tuo INPAn käyttäminenkin opetella että pääsisi CASiin kiinni, senhän pitäis näyttää että toimiiko jarrupolkimen kytkin?
Muistelisin, että DME & CAS menee signaali jarrupolkimen kytkimestä. INPA/ISTA:lla pystyy katsomaan.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Muistelisin, että DME & CAS menee signaali jarrupolkimen kytkimestä. INPA/ISTA:lla pystyy katsomaan.
Jarruvalot kyl loimottaa kun painaa jarrua, ja silti vaan naksauttaa solenoidia, sen verran sain tuos katottua että ei tuu täydet voltit solenoidille. Otin ecu-boksin auki ja etsin sieltä startin herätejohdon, ja sama homma.
Pitää yrittää tuota INPAa opetella käyttämään, ei vaan meinaa taipua millään..
Se musta isoin rele sulakeboksissa tuntu aika lämpöseltä starttiyritysten jälkeen, en tiä liittyykö se edes tuohon starttitsydeemiin
BMW 335i coupe -06
BMW 330i coupe -00
Ja pari vanhempaa menOpeliä
No, nyt pääsin inpalla lukemaan vikakoodit CASsta ja antaa vikakoodin
A 0C1 Treiber_KL50L_KS
a0 c1 64 01 55 56
EDITtiä:
Lähteekö CASilta suoraan johto ecu-lootan kautta startin solenoidille? Jos lähtee, niin mikähän se noista miljoonista johdoista on? Voisin mitata että onko johdossa katkoa tms.
EDIT2:
mustan liittimen pinni nro 22 pitäis mennä solenoidille, eikun suurennuslasia ettimään ja kokeilemaan johdon vastusta.
No, nyt pääsin inpalla lukemaan vikakoodit CASsta ja antaa vikakoodin
A 0C1 Treiber_KL50L_KS
a0 c1 64 01 55 56
EDITtiä:
Lähteekö CASilta suoraan johto ecu-lootan kautta startin solenoidille? Jos lähtee, niin mikähän se noista miljoonista johdoista on? Voisin mitata että onko johdossa katkoa tms.
Löytyykö sulta ISTA koneelta? Sieltä löytyisi sähkökaaviot. Cas menee startille käsky.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Ei oo ISTAa, täs läppärissä on liian pieni kiintolevy sen paketin lataamiseen, kun eikös se ollu useempi sataa gigaa?
EDIT:
Liittimestä testattu vastus e-boxin liittimeen ja näyttäis olevan ok. Mitähän sitten, uskallanko vielä antaa +12V tuohon liittimeen ja kokeilla että startti alkaa pyörimään?
EDIT2:
Annoin liittimen kautta +12V ja nätisti starttaa, tai siis pyörittää moottoria... Eli CAS paskana?
Ei oo ISTAa, täs läppärissä on liian pieni kiintolevy sen paketin lataamiseen, kun eikös se ollu useempi sataa gigaa?
EDIT:
Liittimestä testattu vastus e-boxin liittimeen ja näyttäis olevan ok. Mitähän sitten, uskallanko vielä antaa +12V tuohon liittimeen ja kokeilla että startti alkaa pyörimään?
EDIT2:
Annoin liittimen kautta +12V ja nätisti starttaa, tai siis pyörittää moottoria... Eli CAS paskana?
Ei vie niin paljon, kun jättää ne f/G softapäivtyksiin tarvittavat tiedostot pois. Silloin koko on asennettuna muistaakseni vähän reilu 60Gt. Suosittelen kyllä vahvasti laittamaan koneelle, niin helpottaa kummasti tälläisissä tilanteissa.
Se huono koneen maadoitus näitä hajottaa. Sehän nyt on sulla kunnossa, niin vaihdon jälkeen mennään taas. Tilapäisesti oma nappi startille?
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Uus, tai käytetty, boksi tilattu. Se varmaan vaatii jotain koodailuja?
Pitää hommata uus isompi ssd-kovo tähän läppäriin niin saa ISTAnkin asenneltua. Uutta läppäriä oon suunnitellu, mut nuo INPAt yms. vaatinee oikean com-portin?
BMW 335i coupe -06
BMW 330i coupe -00
Ja pari vanhempaa menOpeliä
Uus, tai käytetty, boksi tilattu. Se varmaan vaatii jotain koodailuja?
Pitää hommata uus isompi ssd-kovo tähän läppäriin niin saa ISTAnkin asenneltua. Uutta läppäriä oon suunnitellu, mut nuo INPAt yms. vaatinee oikean com-portin?
Ei onnistu käytetyn CAS koodaus BMW softilla, koska siellä on ajonestoon liittyvät asiat. Kloonammalla sen CAS saa toki. Uusi BMW:ltä menee toki ilman ihmeempiä.
INPA ei tarvitse com porttia. Vain ADS autot tarvitsevat sen, koska se ADS kaapeli itse tarvitsee sen. Eli voi laittaa vaikka uuteen win10 koneeseen. ADS käyttää vain suunnilleen -95 ja vanhemmat autot. Nuo sarjaportilliset koneet tuppaa olemaan liian vanhoja ISTA:lle. Oma valinta olisi käytetty yritysläppäri, johon sitten laittaa sen kokoisen SSD kun tarvitsee. ISTA & Inpa menee jopa 128Gt SSD:lle. Sitten jos haluaa myös kaikki E-sarjan autojen softat koneelle, niin 256Gt (näitä tarvitsee, jos fläshää jonkun E-sarjan ohjainlaitteen). 480/512Gt SSD tarvitsee, jos haluaa lisäksi vielä F/G/I-sarjan autojen softat fläshäämistä varten.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment