Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mmie
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 504
    • Kouvola

    Originally posted by Silmaauki View Post
    Hmmm... kaikissa noissa katsomissani videoissa todettiin, ettei siinä kahvan päässä olisi mitään säädettävää. Pitää nyt sitten kahlata lisää videoita, että mitä siellä kahvan puolella olisi säädettävää. Se on toki mainittu, että kahva pitää olla säädettäessä alhaalla.

    Pitää kahlata lisää läpi noita videoita. Jos joku löytää hyvän tähän liittyvän videon, niin linkki olisi kiva saada.
    Itekkin vaihtelin kaikki rojut takajarruihin. Kahvanpuolelle koskematta rummusta vain säädin. Hyvin on katsurille kelvannut.

    Sieltä kahvanpuolelta pitäisi vissiin se jousi painaa meisselillä "vapaa asentoon", mitä en itse tosiaan tehnyt.
    ex e36 325
    ex e46 328
    e92 335i FBO
    Ducati 900S ie
    KTM 640
    Suzuki GT550
    Honda CBR600

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7412
      • Oulu

      Originally posted by baku View Post
      Niin siis tuossa on ensiarvoisen tärkeää, että vaihdekepin päästä löysätään vaijereita sen verran, että rummussa linkku on varmasti perusasennossaan.
      E92 vielä säätämättä, mutta E39 monta kertaa säädellyt ja kahvan puolelta tosiaan vaan aina tarkistanut että kahva alhaalla vaijerit on löysällä ja se pieni välys on molemmille sama. Eihän niitä tartte lisää löysätä jos näin jo on. Kerran oli kuitenkin vika siellä kahvan puolella, eli sieltä oli säätömutteri päässyt löystymään.

      Originally posted by baku View Post
      Kun säätäessä alkaa rumpua pyöritellessä tuntua vastusta, niin ei se kyllä pitäisi montaa naksua mennä ennenkuin on niin jumissa että ei levystä pyörittämällä enää liiku
      Näin on. Ja itekin todennut helpommaksi saada pyörittelyyn tuntumaa rengas paikallaan.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Cunttory
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1772
        • Kuopio

        Originally posted by Silmaauki View Post
        Hmmm... kaikissa noissa katsomissani videoissa todettiin, ettei siinä kahvan päässä olisi mitään säädettävää. Pitää nyt sitten kahlata lisää videoita, että mitä siellä kahvan puolella olisi säädettävää. Se on toki mainittu, että kahva pitää olla säädettäessä alhaalla.

        Pitää kahlata lisää läpi noita videoita. Jos joku löytää hyvän tähän liittyvän videon, niin linkki olisi kiva saada.
        Ei ole säätöä kahvan päässä, ainoastaan vaijerin löysäys. Kehiminen onnistuu ilman sitä kahvan jousen lukitustakin. Sinulla on todennäköisesti jarrukengät lasittuneet pinnoiltaan. Miten lie sulat tiet rannikolla, pitäis ajella ~50kmh nopeudella käsijarru päällä vaikka 100m kerrallaan monta vetoa, sitten koettaa kehiä.

        Katsoisin kyllä kenkien pinnat, kun kuitenkin niin helposti saa levyn pois. Jarrusatula kokonaisena 2 kpl 16?mm pultteja ja levy 5?mm kuusiokololla kiinni. Tuossa kohtaa joskus se käsijarruvaijerin löysäys auttaa levyn irrotuksessa. Ylipäätään jos jarrun saa kehittyä ilman rengasta silleen että levy ei pyöri ilman lukitusta yhtään kohtuu voimalla, siitä pari naksua löysälle että levy pyörii taas vapaasti, niin yleensä katsastuskelpoinen tulee.
        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1802
          • Turku

          Originally posted by Cunttory View Post
          Ei ole säätöä kahvan päässä, ainoastaan vaijerin löysäys. Kehiminen onnistuu ilman sitä kahvan jousen lukitustakin. Sinulla on todennäköisesti jarrukengät lasittuneet pinnoiltaan. Miten lie sulat tiet rannikolla, pitäis ajella ~50kmh nopeudella käsijarru päällä vaikka 100m kerrallaan monta vetoa, sitten koettaa kehiä.

          Katsoisin kyllä kenkien pinnat, kun kuitenkin niin helposti saa levyn pois. Jarrusatula kokonaisena 2 kpl 16?mm pultteja ja levy 5?mm kuusiokololla kiinni. Tuossa kohtaa joskus se käsijarruvaijerin löysäys auttaa levyn irrotuksessa. Ylipäätään jos jarrun saa kehittyä ilman rengasta silleen että levy ei pyöri ilman lukitusta yhtään kohtuu voimalla, siitä pari naksua löysälle että levy pyörii taas vapaasti, niin yleensä katsastuskelpoinen tulee.
          Tää lasittuminen voi olla yksi juurisyy. Pitää kokeilla tuota käsijarrun päälläpitoa vauhdissa muutaman kerran ja sitten uudestaan säätämään.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            Käsijarrun automaattisäätö on tosiaan kahvan puolella. Tehtaan ohje neuvoo vapauttamaan vaijerin esikiristyksen ennen käsijarrukenkien säätöä, että vaijeri varmasti on löysällä. Tässä yksi ohje aiheesta.
            Last edited by schwarze; 11-03-2021, 09:00. Reason: Typo
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6190
              • Helsinki

              Mielenkiinnosta kysyn eli auto 2008 335, n54 moottorilla. Nyt punaiset jäähdytysnesteet, niin eikö Bmw jo käyttänyt tuolloin sinistä, jos on ihmettelen vaan, miksi punaiset laitettu. Mut itse vaihto, suhteellisen helpolta hommalta vaikuttaa, mut sieltä pitää vaan saada kaikki punaiset pois, niin jos vedellä huutelee, mut kun taas olen kuullut että tarvisi olla jäähdytinnestettä, että voitelee vesipumppua:think
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5412
                • S:t Karins

                Originally posted by MikeDry View Post
                Mielenkiinnosta kysyn eli auto 2008 335, n54 moottorilla. Nyt punaiset jäähdytysnesteet, niin eikö Bmw jo käyttänyt tuolloin sinistä, jos on ihmettelen vaan, miksi punaiset laitettu. Mut itse vaihto, suhteellisen helpolta hommalta vaikuttaa, mut sieltä pitää vaan saada kaikki punaiset pois, niin jos vedellä huutelee, mut kun taas olen kuullut että tarvisi olla jäähdytinnestettä, että voitelee vesipumppua:think
                Bemari on käyttänyt tuota sinistä tosiaan. Mahdankohan muistella oikein että tuo punainen neste omaa paremman lämmönjohtokyvyn eli teoriassa jäähdyttää paremmin. Endurovehkeissä tuota aikoinaan käytin. Mutta miksi ne pitää vaihtaa siniseen jos mitään vuotoa tms vikaa ei ole?
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6190
                  • Helsinki

                  Originally posted by Tommix View Post
                  Mutta miksi ne pitää vaihtaa siniseen jos mitään vuotoa tms vikaa ei ole?
                  Sitä pitää kysyä auton omistajalta, mut yksi syy nyt oli, että jostain syystä esim halpis punainen jäähdytinneste voi "syövyttää" muoviosia, en ole varma johtuuko sitten niistä muoviosista.
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1802
                    • Turku

                    Originally posted by schwarze View Post
                    Käsijarrun automaattisäätö on tosiaan kahvan puolella. Tehtaan ohje neuvoo vapauttamaan vaijerin esikiristyksen ennen käsijarrukenkien säätöä, että varmistutaan vaijeri varmasti on löysällä. Tässä yksi ohje aiheesta.
                    Mä en saa tuota esikiristyksen vapautusta liikahtamaankaan. Yritin ohjeen mukaan myös työntää sitä hieman sivulle (kummallekin) mutta ei liiku. Ei sitten milliäkään.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • Cunttory
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1772
                      • Kuopio

                      Originally posted by Silmaauki View Post
                      Mä en saa tuota esikiristyksen vapautusta liikahtamaankaan. Yritin ohjeen mukaan myös työntää sitä hieman sivulle (kummallekin) mutta ei liiku. Ei sitten milliäkään.
                      Onhan kahva ihan ala-asennossa?
                      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                      Comment

                      • McBeast
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2007
                        • 2998
                        • Tallinn

                        edit. ei mitään
                        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1802
                          • Turku

                          Originally posted by Cunttory View Post
                          Onhan kahva ihan ala-asennossa?
                          No ei ollut.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            No ei ollut.
                            Kyl se siitä menee kun aikansa suhmuroi😊
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1802
                              • Turku

                              Sitä esikiristyksen jousta kun painaa, niin siinä tarvii todella pitkän ja ison ruuvarin. Isoin oma ruuvari ei ollut riittävän pitkä tai sitten sen kahva oli liian paksu. Kun käsijarrun kahva pitää olla alhaalla, niin sen alla oleva väli oli tosi ahdas. Nurkasta löytyi pätkä kierretankoa, jolla lopulta sain sen jousen lukittumaan koukun taakse.
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7412
                                • Oulu

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Mutta kysymys ois tällä kertaa sellainen että tietääkö kukaan onko jotain riskiä käyttää irti konehuoneen plussanavan viereen tulevaa johtoliitosta sen verran että sais Defan ylläpitolaturin syötön samaan paikkaan kiinni?
                                Originally posted by schwarze View Post
                                Juuri vastaavan homman jännitetyönä tehneenä, en suosittele.
                                Tein tämän nyt sitten lopulta niin että irrotin akun. Starttinapin valo sammui jo muutamassa minuutissa, mutta odottelin silti sen reilu 1/2 tuntia ennen akun irrotusta. Mikään ei onneksi tästä seonnut, paitsi nollautui kello, trippimittari ja kulutuslukemat. Vähän kyllä jo ehdin miettiä että mitähän tapahtui kun auto näytti virtojen kytkemisen jälkeen mittaristossa hetken kuvaa jossa auto on nosturilla.

                                6 päivää seisoi ajamatta, välillä yksi tosi kylmä yö ja hyvin heikosti pyöritti startti tänään. Ehkä akun vaihto ois järkevämpää kuin ylläpitolaturin asennus, mutta tuo tuli hommattua viime kesänä kun ei ollut akun kunnosta mitään tarkempaa tietoa.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 12-03-2021, 19:17.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎