Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7508
    • Kotona

    Originally posted by HTK12 View Post
    No jos jousissa näkyy merkinnät, niin sitten ei pitäisi tulla ongelmia.
    Joo katsotaan kuin käy. Jurppii vain laittaa tähän taas rahaa, kun elokuussa on olemassa valmiiksi x-määrä muitakin rahareikiä
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
    -

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5148
      • Joensuu

      Originally posted by Zeta View Post
      Joo katsotaan kuin käy. Jurppii vain laittaa tähän taas rahaa, kun elokuussa on olemassa valmiiksi x-määrä muitakin rahareikiä
      Bilstein Sport (B4, B6 tms), tai Sach m-tech (m-sport) jouset menee käytännössä kaikkiin madallusjousiin ja toimii hyvin. Ovat lyhemmät mitä vakioalustan iskarit. Ja olettaen siis ettei autosi ihan maata pitkin mene, eli siellä ei ole mitkään -50 - 60mm jouset.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7508
        • Kotona

        Originally posted by ruupanen View Post
        Bilstein Sport (B4, B6 tms), tai Sach m-tech (m-sport) jouset menee käytännössä kaikkiin madallusjousiin ja toimii hyvin. Ovat lyhemmät mitä vakioalustan iskarit. Ja olettaen siis ettei autosi ihan maata pitkin mene, eli siellä ei ole mitkään -50 - 60mm jouset.
        Ei ole mitenkään matala, varmaan joku 25-30mm madallus.

        Yhdessä korjaamossa sanoivat, että SACHS:n M-Sport iskareille ei voi laittaa (tai voi mutta ilman asennustakuita) Eibachin jousia tai ei ainakaan toimi yhdessä. Kuulosti kyllä vähän myyntipuheilta :think

        Aika isot heitot asennustarjouksissa, 5h-7h työtä plus suuntaukset päälle. Paljonko yleensä on mennyt E90 etuiskareiden vaihdossa, kai täällä on joku vaihtoja korjaamoilla teettänyt? Tosimies olisi toki tehnyt itse mutta ei ole tiloja eikä työkaluja plus karut muistot nuoruudesta jousipuristimen kanssa leikkimisestä
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
        -

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1776
          • Turku

          Originally posted by Zeta View Post
          Ei ole mitenkään matala, varmaan joku 25-30mm madallus.

          Yhdessä korjaamossa sanoivat, että SACHS:n M-Sport iskareille ei voi laittaa (tai voi mutta ilman asennustakuita) Eibachin jousia tai ei ainakaan toimi yhdessä. Kuulosti kyllä vähän myyntipuheilta :think

          Aika isot heitot asennustarjouksissa, 5h-7h työtä plus suuntaukset päälle. Paljonko yleensä on mennyt E90 etuiskareiden vaihdossa, kai täällä on joku vaihtoja korjaamoilla teettänyt? Tosimies olisi toki tehnyt itse mutta ei ole tiloja eikä työkaluja plus karut muistot nuoruudesta jousipuristimen kanssa leikkimisestä
          Vaihdon itse reilu vuosi sitten itse E90 takaiskarit. Eka kerta ikinä. Kun rauhallisesti hommat tein ja välillä turhaakin hommaa ja sitten vielä oli funtsitauot, niin sainkohan mä 4-5h kulumaan. Ihan varmasti ammattimies olisi tuon mun homman tehnyt puolessa siitä mun käyttämästä ajasta.

          Eikä siinä jousipuristinta kait tarvi? Tunkilla kun pyörää nostaa auton ollessa pukeilla pääsee samaan efektiin.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Zeta
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7508
            • Kotona

            Originally posted by Silmaauki View Post
            Eikä siinä jousipuristinta kait tarvi? Tunkilla kun pyörää nostaa auton ollessa pukeilla pääsee samaan efektiin.
            Etuiskarit siis kyseessä ja tarvii se jousi ottaa pois iskarin ympäriltä
            -
            Käyttöautona: F20
            Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
            -

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1776
              • Turku

              Originally posted by Zeta View Post
              Etuiskarit siis kyseessä ja tarvii se jousi ottaa pois iskarin ympäriltä
              Ok, ehkä toi on sitten edessä paljon monimutkaisempaa kuin takana. En ole eteen koskaan itse vaihtanut (vielä).
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 256
                • Suomi

                e9x etuiskarit vaihdettuna 2h yleensä laskutetaan. Todellinen työ on siinä 1,5h nurkilla kun rauhassa tekee. Vaatii erikoistyökalun (sisäänvetäytyvä iskari).

                Todella iisi homma anyways.. Jos xenonit, pitää muistaa irroittaa xenonien korkeusanturin "klipsi" alatukivarresta, kun vääntää tuennan "nurin niskoin" iskarin alapäätä irroittaessa..
                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7508
                  • Kotona

                  Originally posted by alfaromeo View Post
                  e9x etuiskarit vaihdettuna 2h yleensä laskutetaan. .
                  Itä-Suomessa vissiin hitaampia tekijöitä, kun nopein vaihtotarjous oli 4.45h

                  Eikä olla missään Hämeessä!

                  e: mitä autojerryn tarjouksia katsoin niin etuiskareiden vaihtohinnat 3-sarjalaisiin (osa sisältää varmasti myös iskarit) pyörivät 500e-900e välillä.
                  Last edited by Zeta; 04-08-2022, 18:21.
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                  Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                  -

                  Comment

                  • jluoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 685
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by Zeta View Post
                    Ei ole mitenkään matala, varmaan joku 25-30mm madallus.

                    Yhdessä korjaamossa sanoivat, että SACHS:n M-Sport iskareille ei voi laittaa (tai voi mutta ilman asennustakuita) Eibachin jousia tai ei ainakaan toimi yhdessä. Kuulosti kyllä vähän myyntipuheilta :think

                    Aika isot heitot asennustarjouksissa, 5h-7h työtä plus suuntaukset päälle. Paljonko yleensä on mennyt E90 etuiskareiden vaihdossa, kai täällä on joku vaihtoja korjaamoilla teettänyt? Tosimies olisi toki tehnyt itse mutta ei ole tiloja eikä työkaluja plus karut muistot nuoruudesta jousipuristimen kanssa leikkimisestä
                    Ehkä 4-6h ite tehtynä. Tosin olen harjoitellut aihetta, omistanut 2kpl e46 ja nyt e87 ja e91, jokaiseen olen vaihtanut etuiskarit.

                    Koni oranssit laitoin M-Sport jousille e91:seen, mutta Sachs olisi ihan varteenotettava vaihtoehto. Sellaiset laitoin joka nurkkaan edelliseen e46 M-Sport. E87:ssa bilsteinit, mutta se ei ole sport alustalla.
                    Last edited by jluoma; 05-08-2022, 16:20.
                    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                    Comment

                    • alfaromeo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2019
                      • 256
                      • Suomi

                      Originally posted by Zeta View Post
                      Itä-Suomessa vissiin hitaampia tekijöitä, kun nopein vaihtotarjous oli 4.45h

                      Eikä olla missään Hämeessä!

                      e: mitä autojerryn tarjouksia katsoin niin etuiskareiden vaihtohinnat 3-sarjalaisiin (osa sisältää varmasti myös iskarit) pyörivät 500e-900e välillä.
                      Oho Tohon on laskettu varmaan lounastauko yms mukaan..

                      Tosiaan, ammattilaiselle helpoimmasta päästä nämä baijerilaiset..
                      E92 335ia
                      F11 535ia

                      Comment

                      • Jabbe
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2019
                        • 62
                        • Lappeenranta

                        Pistä rahat omaan tunkkiin, pukkeihin ja jousipuristimiin, jos ei niitä vielä löydy. Niillä hoitelee iskari- ja jousijumpat itekkin . Kaveriksi pari asennuskaljaa, simppeli homma se on.

                        Comment

                        • ruupanen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 5148
                          • Joensuu

                          Originally posted by Zeta View Post
                          Itä-Suomessa vissiin hitaampia tekijöitä, kun nopein vaihtotarjous oli 4.45h

                          Eikä olla missään Hämeessä!

                          e: mitä autojerryn tarjouksia katsoin niin etuiskareiden vaihtohinnat 3-sarjalaisiin (osa sisältää varmasti myös iskarit) pyörivät 500e-900e välillä.
                          Aika törkeen hidas aika. Kaveri vaihtoi mulle eteen & taakse iskarit ja jouset + takapyörän laakerin ja meni 5h tupakki ja kaljoittelu taukoineen. Teki toki työpaikkansa tiloissa, kun korjaamolla töissä.
                          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                          Comment

                          • Zeta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7508
                            • Kotona

                            Originally posted by Jabbe View Post
                            Pistä rahat omaan tunkkiin, pukkeihin ja jousipuristimiin, jos ei niitä vielä löydy. Niillä hoitelee iskari- ja jousijumpat itekkin . Kaveriksi pari asennuskaljaa, simppeli homma se on.
                            En lähde enää leikkimään jousipuristimien kanssa eikä ole kunnon tilojakaan. Asennusaika on jo tilattu, toinen vaihtoehto olisi ollut 6h + 1h suuntauksiin.

                            Ei näitä taida oikein mikään liike alle 4h (joku harrastaja tekee varmasti 2h yhteensä molemmat puolet) tekevän ja sitten voi arpoa teettääkö sen 75e/h vai 110e/h...
                            Last edited by Zeta; 09-08-2022, 16:36.
                            -
                            Käyttöautona: F20
                            Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                            -

                            Comment

                            • Biimäri
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2018
                              • 49
                              • Helsinki

                              Ei kipinää 4-6 sylintereillä

                              Noniin, seuraavanlainen homma. Kyseessä 325i automaatti n52 koneella. Auto imas tossa toukokuussa isomman disaventtiilin kitusiinsa ja kansirempan jälkeen oltiin siinä tilanteessa, että koitettiin starttailla tänään autoa mutta eipä lähtenyt. Otettiin tulpat irti ja katottiin tuleeko kipinä niin 1-3 sylkät ok ja 4-6 ei kipinää. Tarkastin ainakin isomman maadotuksen joka on 1-3 läheisyydessä, muuta en kerennyt pitkän päivän jälkeen ihmettelemään. Olisko jotain vinkkejä mitkä voisi olla niitä "kiintopisteitä" näille 4-6 sylintereille mistä voisi lähteä vikaa tutkimaan. INPAA/muuta kunnon testeriä ei ole, mutta ehkä sellaisen tarvittaessa jostain sais lainaan. Thx!

                              Comment

                              • Shatter
                                BTCF Member
                                • Mar 2013
                                • 886
                                • Oulu

                                Originally posted by Shatter View Post
                                Muilla ollut ongelmia Boschin jarruosien kans? Auto tuli 15tkm ajetuilla Boschin levyt/palakombolla joka nurkassa ja jarrutuksessa nypytti jo aika reilusti. kellotin levyt niin etupää kierossa 0.15mm ja toinen takanurkka 0.09mm. Vaihdoin uudet Boschin roinat keulaan niin nyt vain vajaa 2tkm ajettuna taas nypyttää. :think
                                Uudet Boschin levyt käytin irti ja kellottelin, asennuksesta ~2tkm. Vasen heittää 0.06mm tasaisesti kummaltakin puolelta, oikeassa heittoa ulkona 0.02mm ja sisällä 0.11mm.

                                Täytyypä kokeilla uusia taas koko kierros alkuperäisosilla sekä puslat reaktiotankoihin. Huoh
                                Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                                E91 330dA xDrive M-Sport '09
                                VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
                                Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                                MB W108 250S '67 x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎