E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Originally posted by alppiE39 View Post
    Autona e91 320i (N43B20) 2009

    Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan mut oisko alustavia vinkkejä?
    Pihinä voisi johtua rikkinäisestä CCV:n kalvosta ja käynnin epätasaisuus esim. suutinviasta. Vilkaise ne vikakoodit nyt ensin, jos sieltä jotakin loogista paljastuisi. Mikäli ei, niin sitten tarkempaa selvittelyä.

    Leave a comment:


  • alppiE39
    replied
    Moro!
    Autona e91 320i (N43B20) 2009

    Oireena ois semmonen ku auton käynnistää lämpimällä niin kierrokset heijaa hetken aikaa. Taitaa käydä kaikilla mutta tyhjäkäynti aika huono. Tasaantuu kyllä kaasua painamalla. Kylmällä koneella tätä ei tapahdu. Myös erikoinen pihinä kuuluu moottorin takaosasta, imusarjan kohalta.
    Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan mut oisko alustavia vinkkejä?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Mun kokemuksen mukaan se voi olla että hetken saa ähertää 20tn prässin kanssa, ettei riko mitään tai sitten lähtee vetämällä, jos edellinen irroittaja on ollut viisas ja laittanut rasvaa väliin. Mutta laittaa rasvaa sinne väliin, niin se sujahtaa sinne ja momenttiavaimella mutteri kiinni, avot. Vielä helpottaakseen, putsaan boorit ennen rasvausta

    Leave a comment:


  • Elätti
    replied
    Pitäisi vaihtaa takapyörän laakeri E91 320d. Toiselle puolelle vaihdatin pari vuotta sitten ja nyt on oikea puoli väljänä. Kertaalleen tällekin puolelle vaihdettu 200tkm sitten. Onko kokemuksia, kuinka lujassa vetari on kiinni navassa? Takaisinlaitossa epäilyttää että miten isolla vaivalla akselin boorit saa vedettyä pohjaan ja mutterin takaisin kiinni :think

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

    Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
    Nonniin, Tänään sitten rauhassa auringonpaisteessa ja sopivassa lämmössä katselin tätä hommaa uudestaan ja rauhassa, niin homma onnistui suht kohta helposti. Suurin haaste tuossa on osan nro 7 taaempi/ulompi lukitusklipsi.
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=63_0918
    Sitä klipsiä kun ei käytännössä näe lainkaan vaan joutuu sokkona sitä aukomaan ruuvimeisselillä tökkimällä. Sen aukaisemiseen ei taitaisi auttaa mitään vaikka ottaisi koko sisälokasuojan pois. Ne lukitukset kun pitää aukaista yläkautta.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Ota raidetangonpäät irti kynkistä ja kääntele sitten. Helppo diagnosoida onko vika hammastangossa vai jossakin muussa.

    Leave a comment:


  • Jootuo
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    iskarin yläpää jumissa?
    Nekin vaihdettu vuoden sisään, laadusta tosin ei ole takeita kun taisi olla jostain autodocilta😆

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    iskarin yläpää jumissa?

    Leave a comment:


  • Jootuo
    replied
    Originally posted by Jootuo View Post
    Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
    Update. Toiselta puolelta koiranluu hajalla mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa? Jokatapauksessa on sammuksissa (virrat päällä) niin jumissa ettei jaksa renkaista taikka (uskalla) ratista käännellä. Laittoi käyntiin niin ei silloinkaan renkaista mutta rattia kääntämällä oli aika kevyt. Väljyyksiä ei kuulemma tuntunut. Auto tietysti oli nosturilla koko episodin ajan. Mikä vi*tu tota vaivaa?

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by Jootuo View Post
    Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
    jättäisin ostamatta motonetistä, ja katsoisin osanumerolla aeromotorsin valikoimasta laadukkaat tarvikkeet(sisä+ulko) halvemmalla*.
    ja molemminpuolin. ei niitä yksitellen kuuluis vaihdella, tai sit ensvuonna taas uusiks.


    esim. täältä voit ihmetellä osanumeroita:


    ja tuolta vois päätellä, että ZF ois vasemmalta ajettavissa vain sähköllä tehostetun hammastangon kanssa, eli TRW yhteensopiva hakuun,
    jos ei jtn "aktiiviohjausta" varusteista löydy.



    *) esim.:
    Last edited by aae30; 29-03-2023, 14:54.

    Leave a comment:


  • kautsi300
    replied
    Joko raidetanko, hammastanko tai iskarin yläpään laakerit noilla kuvaamallasi oireilla.
    Kokeille laittaa rekkari Motonetin hakuun, josko tulis oikeat osat.

    Leave a comment:


  • Jootuo
    replied
    Raidetanko

    Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

    Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
    Kyllä, juurikin näin. Omastanikin rikoin yhden klipsin, jonka seurauksen myöhemmin ostin 100€ ohjausboksin.

    Helpompi kun irrotat sen muovisen sisälokasuojan, muutamalla ruuvilla kiinni.
    Unohda se pieni luukku, tosi paljon paremmin näkee mitä tekee.

    Apua voi olla myös siitä, jos netistä etsit varaosanumeron perusteella kuvan siitä suojakannesta, eli siis tiedät minkälainen klipsi missä kohdassa jota ronkkia ruuvimeisselillä.
    Last edited by jluoma; 26-03-2023, 12:43.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

    Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Juu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.

    Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.

    Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.
    Itse en kyllä näe järkeä OE hintoja maksaa xenon polttimoista. Philips/Osram polttimot sinne ja valoteho tulee nousemaan huomattavasti nykyisistä vanhoista, koska xenonit hiipuvat käytössä. Molemmat kannattaa vaihtaa samalla.

    Leave a comment:

Working...
X