Originally posted by tepi_
View Post
E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Veikkaus olisi, että on koodattu ikkunoiden aukeaminen ovien avaukseen, yleensä ne aukeaa jos pitää avausnappia pohjassa pari sekunttia. Toki voi olla, että kyseessä on jokin häiriö takalasin avauksessa, varsinkin jos aukeaa vain toinen lasi eikä molempien puolien?:think
-
Moro. Osaako joku neuvoa mikä vois olla vikana E91 318i -07,kun kaukosäätimestä avaa ovet ni aukeaa myös takalasi?
Leave a comment:
-
Originally posted by Elätti View PostPitäisi vaihtaa takapyörän laakeri E91 320d. Toiselle puolelle vaihdatin pari vuotta sitten ja nyt on oikea puoli väljänä. Kertaalleen tällekin puolelle vaihdettu 200tkm sitten. Onko kokemuksia, kuinka lujassa vetari on kiinni navassa? Takaisinlaitossa epäilyttää että miten isolla vaivalla akselin boorit saa vedettyä pohjaan ja mutterin takaisin kiinni :thinkNyt uskallan avata suuni, kun edellinen kertonut omansa. Kuulostaa samalta hommalta kuin e46:seen.Originally posted by MikeDry View PostMun kokemuksen mukaan se voi olla että hetken saa ähertää 20tn prässin kanssa, ettei riko mitään tai sitten lähtee vetämällä, jos edellinen irroittaja on ollut viisas ja laittanut rasvaa väliin. Mutta laittaa rasvaa sinne väliin, niin se sujahtaa sinne ja momenttiavaimella mutteri kiinni, avot. Vielä helpottaakseen, putsaan boorit ennen rasvausta
Irrottamiseen mahdollisesti tarvitaan oikeesti isoa ulosvetäjää. Vetoakselinpää kannattaa puhdistaa hyvin ja huolella. Vaihdoin oikean puolen takalaakerin kahdesti. Ensimmäisellä kerralla hosuin ja tungin väkisin, eli rikoin uuden laakerin asentaessa. Pari viikkoa myöhemmin tein saman uudestaan, paremmin, käyttäen uutta pyörännapaa ja ajoin hiomakoneella rösöjä pois siitä vetoakselistakin.
Jos tekisin saman uudestaan, niin tilaisin taas uuden pyörännavan, vaikkei välttämättä tarvi, mutta uusi=puhdas menee oikeesti tosi paljon helpommin paikalle.Last edited by jluoma; 20-04-2023, 19:13.
Leave a comment:
-
Originally posted by juovi View PostKaivoin nää selitykset nyt netistä tähän alle, kun tuli koodit poistettua.. Sen verran sain tutkittua, että vettä siellä umpiossa oli vieläkin (purkasin umpion irti ja irroitin ballastin ja sen ohjainlaitteen) Jos joku on paininut umpioiden kosteus ongelman kanssa, niin otetaan vinkit vastaan..
009CBE =>FRM: Communication with step motor controller on the right disrupted
009CBD=> FRM: Communication with step motor controller on the left disrupted
00932C=> FRM: ALC system faulty
00930B=>FRM: Dipped beam, right, faulty
Tämä tuli kuntoon ballastin ja ohjainlaitteen vaihdolla. Samalla vaihtui umpion lasit molemmille puolille. Katsotaan, jos pysyy kosteus poissa. Ohjainlaite ei vaatinut mitään koodausta.
Leave a comment:
-
Pihinä voisi johtua rikkinäisestä CCV:n kalvosta ja käynnin epätasaisuus esim. suutinviasta. Vilkaise ne vikakoodit nyt ensin, jos sieltä jotakin loogista paljastuisi. Mikäli ei, niin sitten tarkempaa selvittelyä.Originally posted by alppiE39 View PostAutona e91 320i (N43B20) 2009
Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan mut oisko alustavia vinkkejä?
Leave a comment:
-
Moro!
Autona e91 320i (N43B20) 2009
Oireena ois semmonen ku auton käynnistää lämpimällä niin kierrokset heijaa hetken aikaa. Taitaa käydä kaikilla mutta tyhjäkäynti aika huono. Tasaantuu kyllä kaasua painamalla. Kylmällä koneella tätä ei tapahdu. Myös erikoinen pihinä kuuluu moottorin takaosasta, imusarjan kohalta.
Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan mut oisko alustavia vinkkejä?
Leave a comment:
-
Mun kokemuksen mukaan se voi olla että hetken saa ähertää 20tn prässin kanssa, ettei riko mitään tai sitten lähtee vetämällä, jos edellinen irroittaja on ollut viisas ja laittanut rasvaa väliin. Mutta laittaa rasvaa sinne väliin, niin se sujahtaa sinne ja momenttiavaimella mutteri kiinni, avot. Vielä helpottaakseen, putsaan boorit ennen rasvausta
Leave a comment:
-
Pitäisi vaihtaa takapyörän laakeri E91 320d. Toiselle puolelle vaihdatin pari vuotta sitten ja nyt on oikea puoli väljänä. Kertaalleen tällekin puolelle vaihdettu 200tkm sitten. Onko kokemuksia, kuinka lujassa vetari on kiinni navassa? Takaisinlaitossa epäilyttää että miten isolla vaivalla akselin boorit saa vedettyä pohjaan ja mutterin takaisin kiinni :think
Leave a comment:
-
Nonniin, Tänään sitten rauhassa auringonpaisteessa ja sopivassa lämmössä katselin tätä hommaa uudestaan ja rauhassa, niin homma onnistui suht kohta helposti. Suurin haaste tuossa on osan nro 7 taaempi/ulompi lukitusklipsi.Originally posted by Silmaauki View PostPerjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.
Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=63_0918
Sitä klipsiä kun ei käytännössä näe lainkaan vaan joutuu sokkona sitä aukomaan ruuvimeisselillä tökkimällä. Sen aukaisemiseen ei taitaisi auttaa mitään vaikka ottaisi koko sisälokasuojan pois. Ne lukitukset kun pitää aukaista yläkautta.
Leave a comment:
-
Ota raidetangonpäät irti kynkistä ja kääntele sitten. Helppo diagnosoida onko vika hammastangossa vai jossakin muussa.
Leave a comment:
-
Update. Toiselta puolelta koiranluu hajalla mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa? Jokatapauksessa on sammuksissa (virrat päällä) niin jumissa ettei jaksa renkaista taikka (uskalla) ratista käännellä. Laittoi käyntiin niin ei silloinkaan renkaista mutta rattia kääntämällä oli aika kevyt. Väljyyksiä ei kuulemma tuntunut. Auto tietysti oli nosturilla koko episodin ajan. Mikä vi*tu tota vaivaa?Originally posted by Jootuo View PostMikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
Leave a comment:
-
jättäisin ostamatta motonetistä, ja katsoisin osanumerolla aeromotorsin valikoimasta laadukkaat tarvikkeet(sisä+ulko) halvemmalla*.Originally posted by Jootuo View PostMikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
ja molemminpuolin
. ei niitä yksitellen kuuluis vaihdella, tai sit ensvuonna taas uusiks
.
esim. täältä voit ihmetellä osanumeroita:
ja tuolta vois päätellä, että ZF ois vasemmalta ajettavissa vain sähköllä tehostetun hammastangon kanssa, eli TRW yhteensopiva hakuun,
jos ei jtn "aktiiviohjausta" varusteista löydy.
*) esim.:
Last edited by aae30; 29-03-2023, 15:54.
Leave a comment:
-
Joko raidetanko, hammastanko tai iskarin yläpään laakerit noilla kuvaamallasi oireilla.
Kokeille laittaa rekkari Motonetin hakuun, josko tulis oikeat osat.
Leave a comment:
Leave a comment: