Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9.3x62
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 127
    • Finland

    Mitä kannattaa tutkia ostaessa -08 e91 325d?

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 758
      • Lappeenranta

      Originally posted by Viljami1 View Post



      Normaalissakin ajossa saattaa tulla moottorin vikavalo jolloin rajoittaa tehot sammuttamalla toimii taas normaalisti sen aikaa kunnes tulee uudestaan vikavalo. Käynnistyy siis normaalisti. Huomannut myös että tasakaasulla välillä nykii ihan vähäsen.
      Täällä 318i vm2010 (ajom 193tkm) aika samanlaisia oireita. Vikavalo syttyy, jos kiihdyttää isolla vaihteella (n 1500rpm) tai vakkarilla maatieajossa mäkisessä maastossa siirryttäessä loivasta alamäestä ylämäkeen. Molemmissa tapauksisa tilanne on, että kulutusmittarin mukaan moottorin on mennyt laihaseosmoodiin tai syöttöä on ainakn rajoitettu melkoisesti ja kun siltä pitäisi tulla takaisin rikkaammalle moottori kakoo/nykiii hetken ja jossei ehdi painaa kytkintä pohjaan&pienenpää vaihdetta, niin vikavalo syttyy. Vikatila kuitaantuun sammutamalla ja startaamalla. Itse on olen auton metkut jo oppinut. Pitämällä kierrokset >2000rpm vikavalo ei syty. Opetan autolla poikaa ajamaan ja hänelle sattuu, että vaihde on hieman liian suuri ja kiihdytysalkaa sitten tuolta alhaalta 1300~1500rpm seutuvilta => vikavalo. Jos kone olisi tikissä, niin kyllä kiihdytys pitäsi noillakin kierroksilla sujua ilman ihmeempää draamaa.

      Vikakodeja en ole päässyt lukemaan, mutta heräsi epäilys, että olisko vika noissa nokka-akselin solenoideissa. Ajoitus 'jäätyy' ja alavääntö katotaa, jolloin kone sekoaa kun keittoa tulee liikaa.

      Taidanpa näppästä solenoidit irti ja puhdistaa ne, josko auttaisi.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • AmateurDrive
        Newbiemmer
        • Mar 2024
        • 16
        • Ylä-Savo

        Taas kyselen vähän viisaammilta neuvoa N52B25-koneeni suhteen; vaihdoin uuden CCV-pöntön ja uudet letkut sille, kaikki OEM-osia, ja samalla tutkin molemmat DISAt. Sisempi oli läppä kiinni eikä liikkunut käsin kokeillessa eikä välystä, mutta ulommassa oli sellainen millin klappi pystysuunnassa ja läppä oli raollaan. Ulompi näyttäisi siis olevan tiensä päässä, mutta minkähän takia BimmerLink antoi koodit 2AA9 ja 2AAC jotka yleensä liittyvät pienempään DISAan? Ja toinen kysymys, mulla oli nyt akun miinuskenkä irti, niin ilmeisesti täytyy kuitata että kaikki toimisi taas normaalisti, kuinka tuo kuittaus tehdään INPAlla tai Bimmerlinkillä, nollataan vaan latausvalvonnan vikakoodi vai jotenkin muutoin?

        Imusarjassa oli öljyä muuten ja itse CCV:kin vähän likainen, joten saattoi toivon mukaan johtua niistä tuo öljynkulutus, ainakin osakseen...

        Comment

        • AmateurDrive
          Newbiemmer
          • Mar 2024
          • 16
          • Ylä-Savo

          Vastaan tohon jälkimmäiseen kysymykseen itse itselleni, kun en varsinaisesti löytänyt täältä varmaa tietoa, mutta onnistui siis BimmerLinkillä kun rekisteröi vaan akun ja ilmoitti että samanlainen kuin entinen. Auto lähti käyntiin eikä tullut vikavaloja tai muutakaan epämääräistä Tuohon DISA-asiaan toki kuulisin mielellään näkemyksiä?

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1766
            • Turku

            Originally posted by AmateurDrive View Post
            Vastaan tohon jälkimmäiseen kysymykseen itse itselleni, kun en varsinaisesti löytänyt täältä varmaa tietoa, mutta onnistui siis BimmerLinkillä kun rekisteröi vaan akun ja ilmoitti että samanlainen kuin entinen. Auto lähti käyntiin eikä tullut vikavaloja tai muutakaan epämääräistä Tuohon DISA-asiaan toki kuulisin mielellään näkemyksiä?
            Nyt vasta huomaan tuon kysymyksesi. Minun tietääkseni akun irrotuksesta ja uudelleen kytkennästä ei tarvitse tehdä mitään rekisteröintiä tms.

            itse olen erinäisten huoltojen yhteydessä akkua irroitellut, eikä koskaan ole tullut mitään ilmoitusta.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • SushiX
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 2096
              • ǝɓuᴉʌʎH

              Originally posted by Silmaauki View Post

              Nyt vasta huomaan tuon kysymyksesi. Minun tietääkseni akun irrotuksesta ja uudelleen kytkennästä ei tarvitse tehdä mitään rekisteröintiä tms.

              itse olen erinäisten huoltojen yhteydessä akkua irroitellut, eikä koskaan ole tullut mitään ilmoitusta.
              Ei tarvi tuosta tehdä mitään rekisteröintiä, vain uuden akun koodaus on tarpeen jos akun vaihtaa edellyttäen, että koko/tyyppi vaihtuu.
              E90 07 335D
              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

              Comment

              • AmateurDrive
                Newbiemmer
                • Mar 2024
                • 16
                • Ylä-Savo

                Originally posted by SushiX View Post

                Ei tarvi tuosta tehdä mitään rekisteröintiä, vain uuden akun koodaus on tarpeen jos akun vaihtaa edellyttäen, että koko/tyyppi vaihtuu.
                Ok. Tiedänpä jatkossa olla huoletta akun irti kytkemisten jälkeen Tuosta DISAsta vielä tuli lisäkyssäri, että saako noita mistään halvempia kuin orkkis tai Febi-Bilstein, kun molemmat menee sinne 220e ja yli, mutta kuitenkin siinä määrin laadukkaita ettei hajoa vuoden sisään? Autodocit ja vastaavast tutkailtu, mutta saako jostain muusta paikasta edullisempaan hintaan kenties, vaikkahan vähän pidemmällä toimitusajalla?

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1766
                  • Turku

                  Originally posted by AmateurDrive View Post

                  Ok. Tiedänpä jatkossa olla huoletta akun irti kytkemisten jälkeen Tuosta DISAsta vielä tuli lisäkyssäri, että saako noita mistään halvempia kuin orkkis tai Febi-Bilstein, kun molemmat menee sinne 220e ja yli, mutta kuitenkin siinä määrin laadukkaita ettei hajoa vuoden sisään? Autodocit ja vastaavast tutkailtu, mutta saako jostain muusta paikasta edullisempaan hintaan kenties, vaikkahan vähän pidemmällä toimitusajalla?
                  Mikä osanumero?
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Juice
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 815

                    N52 disa repair kit? Joskus edullisesti oem-disaa ebay.de, amazon.de jne.

                    Comment

                    • AmateurDrive
                      Newbiemmer
                      • Mar 2024
                      • 16
                      • Ylä-Savo

                      Originally posted by Silmaauki View Post
                      Mikä osanumero?
                      Käsittääkseni 11617579114 pitäisi olla ton ulomman DISA kun katoin bemariosien sivuilta.

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1766
                        • Turku

                        Originally posted by AmateurDrive View Post

                        Käsittääkseni 11617579114 pitäisi olla ton ulomman DISA kun katoin bemariosien sivuilta.

                        Löytyiskö vaikka Aeromotorsilta?
                        https://aeromotors.fi/kataloog/search?layered_id_feature_1586%5B0%5D=2&layered_id _feature_1586%5B1%5D=4&search_query=11617579114

                        Mutta esim. Febi, joka äkkiseltään tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta on sekin jo 170.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • AmateurDrive
                          Newbiemmer
                          • Mar 2024
                          • 16
                          • Ylä-Savo

                          Tuota aeromotorsia en ookaan vielä katsonu, mutta 170e on toki paljon vähemmän kuin Motonettien ja Autodoccien 220-250e, joten täytyy ainaki harkita tuota

                          Nyt vaan taas aiheuttaa harmaita hiuksia, että eilen ja tänään pöläytti vähän sinistä savua aamun ekalla käynnistyksellä... Ennen huohotin remppaa panin merkille että imusarjassa oli öljyä siellä täällä, aivan kaikkea en toki saanut kaasuläpän reiästä käsin putsattua (kenties yhä tipauttelee sieltä jääneitä öljyjä palotiloihin?), mutta voiko ongelma nyt sitten olla venavarrenkumeissa (miten yleistä näissä N52B25:ssa?) vai peräti m-renkaissa? Outoa tosin sekin että ennen tätä CCV:n ja sille tulevien letkujen vaihtoa saattoi lämpösenkin starttauksen jälkeen pöläyttää useitakin kertoja päivässä, mutta nyt tuntuu että vaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee savua.

                          Autolla ja koneella ajettu n. 177tkm.
                          Last edited by AmateurDrive; 03-08-2024, 09:47.

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1766
                            • Turku

                            Onkos näissä (ja ehkä erityisesti E93:ssa) ollut ongelmia radion antennin osalta? Nyt on muutamaan kertaan käynyt niin, ettei radio löydä mitään kanavia. Ja sitten taas myöhemmin radio toimii täydelisesti.

                            Tässä E93:ssa kun on se antenni takaluukun keskellä ja kun takaluukun softclosen johdotus on minulla jo pariin kertaan murtunut, niin mietin että olisko toi antennin johdotus samalla tavalla murtuvaa kuin se softclosen johdotus.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Jaska.T
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1527
                              • TaNpere

                              Sopiiko e90 ja e91 takavalot ristiin kun jossain väitettiin että sopii? Kaikki 4 osaa

                              ja jos pre faceliftiin päivittää lci valot niin ne toimii mutta herjaa polttimoista?

                              G30 530e Msport
                              -------------------------------------------------
                              F30 330e Msport
                              E60 525d Msport LCI
                              E39 530d Touring
                              Ex E46 320i coupé
                              Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                              Ex ALPINA B6
                              Ex E34 525i Touring
                              Ex E36 328i Coupe
                              Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                              Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                              Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                              Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                              Never Drive Faster Than
                              Your GuardianAngel Can Fly

                              Comment

                              • Kirjuri
                                Newbiemmer
                                • Aug 2024
                                • 6
                                • Finland

                                Originally posted by AmateurDrive View Post
                                Tuota aeromotorsia en ookaan vielä katsonu, mutta 170e on toki paljon vähemmän kuin Motonettien ja Autodoccien 220-250e, joten täytyy ainaki harkita tuota

                                Nyt vaan taas aiheuttaa harmaita hiuksia, että eilen ja tänään pöläytti vähän sinistä savua aamun ekalla käynnistyksellä... Ennen huohotin remppaa panin merkille että imusarjassa oli öljyä siellä täällä, aivan kaikkea en toki saanut kaasuläpän reiästä käsin putsattua (kenties yhä tipauttelee sieltä jääneitä öljyjä palotiloihin?), mutta voiko ongelma nyt sitten olla venavarrenkumeissa (miten yleistä näissä N52B25:ssa?) vai peräti m-renkaissa? Outoa tosin sekin että ennen tätä CCV:n ja sille tulevien letkujen vaihtoa saattoi lämpösenkin starttauksen jälkeen pöläyttää useitakin kertoja päivässä, mutta nyt tuntuu että vaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee savua.

                                Autolla ja koneella ajettu n. 177tkm.
                                Itselläni on 3kk ollut käytössä 07vm 325i ja ajettu vain 124tkm, kone tuntuu syövän öljyä myös (tasomittarin mukaan n. 5dl mennyt nyt jo 400km aikana), savuttamista en ole havainnut eikä ole mitään näkyviä öljyvuotoja. Autoon on jo vaihdettu molemmat DISA venttiilit (FEBI) ja uusi huohotin letkuineen (FEBI), sekä öljyfiltterin kaula sekä jäähdytin uusittu. Auto on nyt menossa tiistaina korjaamolle jossa tarkistetaan mikä on vikana, itse veikkaan venttiili varren kumeja tai pahimmassa tapauksessa männän renkaat, onneksi ostin auton liikkeestä, niin saa heidän kanssa taistella nyt sitten, harmi sinäänsä kun auto toimii kyllä nätisti muuten. Älä muuten missään nimessä säästä noissa DISA venttiileissä, ei mitään halvimpia kiinan osia kannata laittaa, noi FEBIT tuntuu olevan hyviä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎