Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    Originally posted by Homebrew View Post
    Omaan E91:een oli edellinen omistaja tehnyt letkumodin, eli vesiventtiili ohitettu ulkoisesti letkulla, koneelta tuleva paluuletku liitetty weballe tulevaan paluuletkuun ja sisälämppärin kennolta alunperin weballe mennyt letku tulpattu. Nyt vielä tuli vähän yksinkertaistettua tota kun pumppu reistaili, niin laitoin vastuksen (~40Ohm) vesiventtiilin tilalle ja tarvikepumpun tilalle. Hyvin pelittää .
    Helpoimmalla varmaan pääset kun otat vesiventtiilin auki ja sieltä kartiotiivisteen pois niin kuin täällä jokunen muukin vaikuttaa kirjoitusten perusteella tehneen E9x-autoihin.
    Jep, tiiviste pois. Toimii varmasti ja on e9x:ssä 15min homma kun on oikeat työkalut ja tietää mitä tekee. Ei tarvitse irrotella renkaita yms. ja nesteitä ei tule ulos kuin nimeksi. Kannattaa muutoksen jälkeen ajaa motti kunnolla lämpimäksi (ennen webaston käyttämistä) että pääsee järjestelmään jäänyt pieni ilmamäärä poistumaan ja sen jälkeen vielä tarkistaa jäähdytysnesteen määrä ennen kuin käynnistää webaston. Ei tarvitse tehdä mitään muita ilmaustoimenpiteitä.

    Oman kokemukseni mukaan epäilen että jos vesikiertoon jää riittävän iso "ilmakupla" niin kiertovesipumppu ei tykkää ja heittää webaston vikatilaan. Minulla kävi näin kun otin modin jälkeen vielä kerran tuon venttiilin auki ja sen jälkeen laitoin suoraan weban päälle. Heitti vesipumpusta ja liekistä koodin. 100km:n ajon jälkeen webasto toimi taas moitteetta.



    Osa nro. 4, sijaitsee kuskin puoleisen etupyöräkotelon kyljessä. Pääsee erittäin helposti käsiksi kun siirtää edessä olevan "minkälieilmausruuvihässäkän" pois tieltä. Alempana olevan mötikän sisällä on tuo tiiviste. 4 torxia auki (varovasti, voivat olla aika hauraita) ja sieltä koukkii ruskean kartion pois tiivisteineen (joka on kartion pohjassa). Mielestäni tuota kartiota on turha ruveta virittelemään tuonne takaisin jollain prikka-yms. viritelmällä koska en näe mitään funktiota tuolla tiivisteen poiston jälkeen.
    Last edited by JP-76; 30-01-2012, 16:36.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • BmwPunisher
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 7629
      • Lemu

      Step 1
      Insert key into slot

      Step 2
      Press start/stop button without depressing clutch/brake and wait for the service reminder to dissapear.

      Step 3
      Immediately after service reminder goes out, press and hold the odometer reset. After 3 secs a warning triangle will appear, keep the odo. button pressed and after another 2-3 secs the Oil can will appear. I f you hold it too long (10 secs in total) you will overshoot the runway and some German writing will appear giving the software level/ can bus etc. of the car. Go back to the beginning and start again.

      Step 4
      You are now in the service menu, use the toggle switch on indicator stalk to scroll up/down through the various service items.

      Step 5
      When you have the item you want to reset showing, press the BC button on end of indicator stalk. Reset should now appear in the display. Press in and hold the BC button for 2-3 secs and a clock will start whirling around and hey presto, its done

      Step 6
      You can now either scroll up/down to select another item (as in step 4) or you can press the start/stop button to exit.


      Joku kiltti vois suomentaa yllä olevan ohjeen..
      E70 X5 30d

      Comment

      • aika
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 12
        • Helsinki

        huollon nollausohje suomeksi

        en ole tuossa valikossa itse käynyt, mutta näin minä sen ymmärrän:

        vaihe 1:
        "avain" virtalukkoon

        vaihe 2:
        paina start/stop-nappia, mutta älä kytkin- tai jarrupoljinta, -> odota kunnes huoltotarveilmoitus poistuu näytöltä

        vaihe 3:
        heti, kun huoltotarveilmoitus katoaa, paina trippimittarin nollausnappi pohjaan ja pidä se pohjassa. Parin sekunnin kuluttua näytöllä käy varoituskolmio. Vielä toiset 2 - 3 sekuntia niin näyttöön ilmestyy öljykannu. Vapauta nollauspainike tällöin. (Mikäli painat nappia liian pitkään, tulee näyttöön saksankielinen ohjelmistoversio-/väylä- yms. ilmoitus. Mikäli näin kävi, aloita alusta.

        vaihe 4:
        pääsit huoltovalikkoon. Vilkkuviiksen ylös/alas-valintakytkimellä voi selata huoltovaihtoehtoja läpi.

        vaihe 5:
        valittuasi halutun huollon, paina viiksen päästä BC-nappia. Näyttöön tulee "reset" eli nollaus. Paina uudelleen BC-nappia ja pidä sitä painettuna 2 - 3 sekuntia jonka jälkeen ilmeisesti kellon numerot pyörähtävät näytöllä. Nollaus on valmis.

        vaihe 6:
        voit halutessasi valita uuden huollon nollattavaksi tai poistua huoltovalikosta painamalla start/stop-nappia.
        2015 F11 535d xDrive M

        Comment

        • TuomoA
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 538
          • Krs

          Noin se menee.
          G26 420iA Msport SanremoGreen
          F22 220iA Msport EstorilBlau
          F20 118i MsportValenciaOrange
          E82 118dA TitanSilber

          Comment

          • AnttiL
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 61
            • Helsinki

            Originally posted by Kapanos View Post
            Tuli asennettua E91 330d 2006 autoon usb retrofit setti ( 65-41-0-427-467)

            Olen tarkastanut liitokset kahteen kertaa, mutta silti en saa sitä pelaamaan.

            ilmeisesti se mitää radion kanssa jotenkin konfiguroida toimimaan ja ohjeita olenkin seurannut, mutta hieman epäilyä herättää ( Press and hold station key until BMW appears on the radio).
            Eikö tässä juuri tarkoiteta noita mistä valitaan radio kanava eli 1-6 näppäimiä?

            Radio on siis ihan perus busines.

            -Karri
            Onko tämä selvinnyt? Vaatiko jonkin koodauksen?
            BMW E70 LCI xDrive30d

            Comment

            • Alvari
              Newbiemmer
              • Sep 2011
              • 2
              • Turku

              E90 Ei käynnisty kylmänä.

              Missä mahtaa olla vika kun E90 330da ei suostu käynnistymään kun pakkasta on alle -10? Startatessa pyörittää kyllä hyvin mutta ei jaksa käynnistyä.

              Muutama viikko sitten teki samaa ja ajattelin vian olevan akussa. Sen vaihdettuani tuntuikin käynnistyminen paranevan mutta nyt se vika sitten palasi.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by Alvari View Post
                Missä mahtaa olla vika kun E90 330da ei suostu käynnistymään kun pakkasta on alle -10? Startatessa pyörittää kyllä hyvin mutta ei jaksa käynnistyä.

                Muutama viikko sitten teki samaa ja ajattelin vian olevan akussa. Sen vaihdettuani tuntuikin käynnistyminen paranevan mutta nyt se vika sitten palasi.


                hehkuja pimeänä? Vikakoodin lukuun mars...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • kapupetri
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2012
                  • 92
                  • Vantaa

                  Talvirenkaiden paineet

                  E9x:n painojakauma on mainostettu olevan 50/50, mutta miksi rengaspainetaulukossa laitetaan taakse enemmän paineita?

                  http://www.asd.fi/~petri/tmp/e90_painetaulukko.jpg

                  Mitkä paineet laittaisit nyt -20 asteen pakkasessa huoltoasemalla
                  Hakkapeliitta 5 205/55R16 94 T XL (EXTRA LOAD) renkaille,
                  ottaen huomioon, että nollakelissä paine nousee 0,2 bar (eli 0,1 bar / 10 astetta)?
                  --

                  Hetken tätä mietittyäni, tulin tulokseen, että laitan eteen ja taakse 2,3 bar koska ajan
                  lähes poikkeuksetta yksin työmatkaa tyhjällä autolla. Taulukossa on varmaan ajateltu
                  tyypillistä matkustustilannetta, missä on takapenkillä ihmisiä ja takaboksissa tavaraa.

                  2,3 bar on myös kompromissi sen suhteen, että renkaat lämpenee motarilla ja paine kasvaa.
                  Renkaat myös ovat 0,2bar kovemmassa paineessa nollakelillä, jos ne nyt kylmänä täytän
                  2,3 bar paineella.
                  Last edited by kapupetri; 02-02-2012, 13:06. Reason: muokkasin urlia
                  325i e92 2011

                  Comment

                  • MonacoBlueE90
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2011
                    • 245
                    • Kymenlaakso

                    Mikähän voisi olla vialla, kun tasaisesti kiihdyttäessä alkaa auto nykimään? Tasaista nopeutta ajettaessa ei mitään nykimistä, vaan sitten kun painaa kaasua niin nykii muutamia kertoja ,jossain 1500-2000 kierroksen tienoilla havaittavissa,m utta ei ny`i koko ajan kun kiihdyttää.

                    Nykiminen loppuu kun on ajettu jonkin matkaa.Ilmeisesti loppuu kun alkaa laitteet olemaan lämpösiä.

                    Nykiminen on alkanut näiden "kovien" pakkasten aikana.
                    Autotallista lähtiessä auto ei ny´i. Töissä auto on pihalla, mutta lämmityksessä sen noin 2h ennen lähtöä ja tällöin nykimistä tapahtuu.

                    Auto on e90 320d vm 2007 manuaali.
                    sigpic

                    Comment

                    • anntti
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 237
                      • Seinäjoki

                      Samaa teki mulla, mutta pistän kyllä täysin -31 asteen piikkiin. Moottori lämpee niin toimii normaalisti
                      ex. E90 320d 'M-sport LCI'

                      Comment

                      • MonacoBlueE90
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2011
                        • 245
                        • Kymenlaakso

                        Originally posted by monniii View Post
                        Samaa teki mulla, mutta pistän kyllä täysin -31 asteen piikkiin. Moottori lämpee niin toimii normaalisti
                        No täällä päin ei ihan noin kovia lukemia ole ollut. -25 astetta tainnut olla enimmillään.Alkoi nykimään jotakuinkin silloin kun pakkanen meni 10-15 asteen yli.
                        sigpic

                        Comment

                        • Tyko
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 74
                          • Lieto

                          Hei viisaammat,
                          mulla on hiljaisessa etsinnässä E9x 330d tai 335d. Onko noissa malleissa tapahtunut merkittäviä parannuksia sitten mallisarjan ensimmäisten autojen, eli kannattaisiko etsiä käsiinsä ennemmin vuosimallia 2007-2008 kuin ihan mallisarjan alkupään auto?
                          Kiitokset vinkeistä jo etukäteen.
                          Cayenne S E-Hybrid -15

                          Comment

                          • Zeta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7556
                            • Kotona

                            Originally posted by Tyko View Post
                            Hei viisaammat,
                            mulla on hiljaisessa etsinnässä E9x 330d tai 335d. Onko noissa malleissa tapahtunut merkittäviä parannuksia sitten mallisarjan ensimmäisten autojen, eli kannattaisiko etsiä käsiinsä ennemmin vuosimallia 2007-2008 kuin ihan mallisarjan alkupään auto?
                            Kiitokset vinkeistä jo etukäteen.
                            Jos rahkeet riittää, niin tottakai "mitä uudempi, sitä parempi" pätee hyvin moniin automalleihin, miksei myös e9x 330d/335d
                            -
                            Käyttöautona: F20
                            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                            Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                            -

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              Originally posted by JP-76 View Post
                              Jep, tiiviste pois. Toimii varmasti ja on e9x:ssä 15min homma kun on oikeat työkalut ja tietää mitä tekee. Ei tarvitse irrotella renkaita yms. ja nesteitä ei tule ulos kuin nimeksi. Kannattaa muutoksen jälkeen ajaa motti kunnolla lämpimäksi (ennen webaston käyttämistä) että pääsee järjestelmään jäänyt pieni ilmamäärä poistumaan ja sen jälkeen vielä tarkistaa jäähdytysnesteen määrä ennen kuin käynnistää webaston. Ei tarvitse tehdä mitään muita ilmaustoimenpiteitä.

                              Oman kokemukseni mukaan epäilen että jos vesikiertoon jää riittävän iso "ilmakupla" niin kiertovesipumppu ei tykkää ja heittää webaston vikatilaan. Minulla kävi näin kun otin modin jälkeen vielä kerran tuon venttiilin auki ja sen jälkeen laitoin suoraan weban päälle. Heitti vesipumpusta ja liekistä koodin. 100km:n ajon jälkeen webasto toimi taas moitteetta.



                              Osa nro. 4, sijaitsee kuskin puoleisen etupyöräkotelon kyljessä. Pääsee erittäin helposti käsiksi kun siirtää edessä olevan "minkälieilmausruuvihässäkän" pois tieltä. Alempana olevan mötikän sisällä on tuo tiiviste. 4 torxia auki (varovasti, voivat olla aika hauraita) ja sieltä koukkii ruskean kartion pois tiivisteineen (joka on kartion pohjassa). Mielestäni tuota kartiota on turha ruveta virittelemään tuonne takaisin jollain prikka-yms. viritelmällä koska en näe mitään funktiota tuolla tiivisteen poiston jälkeen.
                              Minkäkaisia "tuloksia" tuon tiivisteen poiston jälkeen on odotettavissa?
                              Onko sisätilat tämän jälkeen täysin kylmät?
                              Entäpä koneen lämpeneminen...? sanotaan vaikkapa 20-30min weba käytöllä?

                              Originaali asetuksella ei näytä saavan kone yhtään lämmitystä!
                              (-24 pakkasella 15min webasto päällä ja koneen lämmöt 0 tai miinuksella kun kännykkä softa herjasi väärää lukuarvoa siihen asti kuin kone käynnissä oli lämmennyt 0:aan )

                              Sisällä tietysti mukavan lämmin
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • JP-76
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 1060
                                • Kanta-Häme

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Minkäkaisia "tuloksia" tuon tiivisteen poiston jälkeen on odotettavissa?
                                Onko sisätilat tämän jälkeen täysin kylmät?
                                Entäpä koneen lämpeneminen...? sanotaan vaikkapa 20-30min weba käytöllä?

                                Originaali asetuksella ei näytä saavan kone yhtään lämmitystä!
                                (-24 pakkasella 15min webasto päällä ja koneen lämmöt 0 tai miinuksella kun kännykkä softa herjasi väärää lukuarvoa siihen asti kuin kone käynnissä oli lämmennyt 0:aan )

                                Sisällä tietysti mukavan lämmin
                                No ei ne sisätilat tietenkään yhtä hyvin lämpiä kuin orkkiskunnossa koska sama määrä lämpöenergiaa jaetaan kahteen paikkaan. noin 50/50 näyttäisi mittausten mukaan menevän lämmöt. Eli mitä menee koneelle, on pois kabiinista.

                                Tänään testasin -18c pakkasessa: 30min lämmitys, kone +20, hytti mitä lie (plussan puolella kumminkin).
                                Kalusto:
                                BMW 550i xDrive -14
                                BMW S1000R -17
                                Toyota Proace -15

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎