Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hattiwatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 255
    • Vantaa

    Originally posted by 03R6 View Post
    Karalan ohjelma tyrkätty koneeseen vm 2005 163 hv manuaaliversioon (ei dpf:ää)eli turbotecin lupaus reilu 200 hummaa pitäisi kirmata nyt. Autoa ei dynossa mitattu. Muutos ei tunnu ajossa... odotin kyllä että terävyyden tuntua olisi tullut lisää. Mites muilla ohjelmoinnin jälkeen onko auton luonne muuttunut selvästi? Polttoaineen syöttömäärä näytti kuulemma oikeaa ja ahdot olivat ne mitä pitikin. Työmatkan ajettua kulutus näytti tasan samaa kuin ennenkin eli 4,5 - 4,6 l/100 km/h. No pitää vielä mittailla vetoja 0-100 km/h ja 80-120 km/h ja mietiskellä sen jälkeen, että haenko rahat takaisin ja orkkisohjelma koneeseen. Tai sitten etsin dynopenkin ja mitataan paljonko koneesta irtoaa... :think
    Oudoltahan tuo kuulostaa. Oma edellinen 320d viriboxin kanssa (~ +30hv +50nm penkitettynä) oli kyllä ihan eri auto ajossa :think

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7540
      • Jyväshyvä

      Originally posted by hattiwatti View Post
      Oudoltahan tuo kuulostaa. Oma edellinen 320d viriboxin kanssa (~ +30hv +50nm penkitettynä) oli kyllä ihan eri auto ajossa :think
      Jep, vaikkei olekkaan kookemusta ko. mallista, Karalasta on. Kyllä tuon eron pitäisi huomata ja selkeästi.

      Ts. joko se ohjelmointi on mennyt pieleen (ts. ei ole onnistunut)
      tai sitten autossa on jotain vikaa minkä takia tehot ei nouse niin paljon että sen huomaisi...

      Ompa joskus pitänyt käyttää autoa useamman kerran ennenkuin saatiin siitä tehot ulos, kyse tosin oli MB:stä sillä kertaa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 926
        • Sotkamo--Oulu

        Originally posted by 03R6 View Post
        Karalan ohjelma tyrkätty koneeseen vm 2005 163 hv manuaaliversioon (ei dpf:ää)eli turbotecin lupaus reilu 200 hummaa pitäisi kirmata nyt. Autoa ei dynossa mitattu. Muutos ei tunnu ajossa... odotin kyllä että terävyyden tuntua olisi tullut lisää. Mites muilla ohjelmoinnin jälkeen onko auton luonne muuttunut selvästi? Polttoaineen syöttömäärä näytti kuulemma oikeaa ja ahdot olivat ne mitä pitikin. Työmatkan ajettua kulutus näytti tasan samaa kuin ennenkin eli 4,5 - 4,6 l/100 km/h. No pitää vielä mittailla vetoja 0-100 km/h ja 80-120 km/h ja mietiskellä sen jälkeen, että haenko rahat takaisin ja orkkisohjelma koneeseen. Tai sitten etsin dynopenkin ja mitataan paljonko koneesta irtoaa... :think
        Onko varmaan ettei auto sitten ollut jo aiemmin lastutettu ?

        en tiedä miten herkästi BMW:n kohdalla tuo lastutus tuntuu, mutta ainakin Karalan lastuttaman 1.9 tdi passatin kohdalla eron huomaa selvästi, vaikka tehtiin normaalia lievempi viritys, jolla tehot nousi arvion mukaan 136hv-->n. 150-155hv ja maksimiväännöt 300Nm --> n. 350 Nm
        Auto jaksaa maantiellä selvästi vakiota paremmin ja on huomattavasti kierrosherkempi 2500 rpm yläpuolella
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • 03R6
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 153
          • Kotka

          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Onko varmaan ettei auto sitten ollut jo aiemmin lastutettu ?

          en tiedä miten herkästi BMW:n kohdalla tuo lastutus tuntuu, mutta ainakin Karalan lastuttaman 1.9 tdi passatin kohdalla eron huomaa selvästi, vaikka tehtiin normaalia lievempi viritys, jolla tehot nousi arvion mukaan 136hv-->n. 150-155hv ja maksimiväännöt 300Nm --> n. 350 Nm
          Auto jaksaa maantiellä selvästi vakiota paremmin ja on huomattavasti kierrosherkempi 2500 rpm yläpuolella
          Kysyin asiaa ohjelmoijalta joka oli puhelinyhteydessä K:aan. Kuulemma ohjelmoinnin huomaisi saman tien. 0 -100 km/h olen kiihdytellyt joskus pari v sitten reiluun 8 sekuntiin, joten eiköhän tuo vakio ollut.Hommahan toimi niin, että ajoin auton aamulla pajalle, jossa vanha ohjelma kopsattiin läppärille. Se lähetettiin K:lalle sähköpostilla joka tsekkasi sen ja lähetti optimoidun version takaisin. Ennen mitään toimenpiteitä ajettiin lenkki läppärin ollessa kytkettynä autoon, jotta nähtiin mahdolliset vikakoodit + vakioarvot. Kaikki vaikutti olevan kunnossa asentajan mukaan, joten ohjelmointiin uskallettiin ryhtyä. Noh.. ohjelmoijan ammattitaidosta on paha mennä sanomaan mutta tuskinpa sillä väliä on kuka sen piuhan obd-pistokkkeeseen kytkee sen 5 min ajaksi. Jollakulla heittää joku testikiihdytysesimerkki vastaavalla tekniikalla niin voisi testata jääkö oma paljonkin haisemaan?

          Comment

          • häjjy
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 79
            • uleåborg

            Originally posted by Jaz View Post
            Mistähän mahtaisi johtua kun nopeusvälillä 120km/h-140km/h auton takapäästä kuuluu jurinaa/tärinää, joka lähinnä tuntuu selässä. Parhaiten ehkä tilannetta kuvaisi paineenvaihtelu kabiinissa eli ikään kuin jokin ikkunoista olisi auki. Jurina/tärinä katoaa kun ajaa yli 140km/h tai alle 120km/h. Kiihdyttämisellä tai hidastamisella niin moottorilla tai jarruilla ei ole vaikutusta, vaan tämä jurina pysyy samanlaisena. Mitään laahausääniä tai rohinaa ei pyöristä kuulu.

            Ongelma on sama, oli sitten kesäpyörät (225/45r17, Nokia ZG2) tai talvipyörät (225/45r17, Nokia Hakka7) alla. Autolla on nyt ajettu 151 tkm.

            - Ovatko vetoakselit tiensä päässä?
            - Voisiko takaluukku olla hieman "löysällä" ja pääsee väpättämään näissä nopeuksissa? (ST Fiestassa oli juuri tällaista takaluukun väpättämistä, mikä korjaantui lukkoa kiristämällä, mutta sehän olikin Ford...)
            - Kardaanin nivelissä väljää?

            Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia ja kertokaahan nyt maallikolle, miten kannattaisi lähteä tutkimaan? Kontin lukkoa ajattelin heti huomenna kokeilla siirtää hieman sisäänpäin.
            löytykö vika? mulla samat jytinät satasen kummankin puolen. aattelin vaihtaa kardaanin tukilaakerin ...

            Comment

            • Juspa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1244
              • Pori

              Originally posted by Juspa View Post
              Otin tuossa ratista sen kehyksen (joka siinä airbagin alla) irti kun teippailin sen. Kun olin saanut kaikki kasattua takaisin ja akun navan kiinni, niin sen jälkeen on bagin valo jäänyt palamaan. Bagin liittimiä en avannut missään vaiheessa, se oli vain irti kun sen kehyksen saa tuotua siitä läpi ilman irrottamistakin. Mikä voi sytyttää bagin valon noin? Tilannehan oli periaatteessa sama kuin olisin vain ottanut akusta miinus -navan irti ja laittanut takaisin. Sulakkeista katsoin ainakin penkkiin liittyvät, suoraan bagiin liittyviä en siitä sulakelistasta löytänyt..
              Häipyi ihan kuittaamalla valon.
              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

              Ex.
              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
              E90 320d -05 Schwartz 2
              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
              E36 352i -91 Diamantschwartz

              Comment

              • kemo81
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2010
                • 1248
                • ylöjärvi

                Originally posted by häjjy View Post
                löytykö vika? mulla samat jytinät satasen kummankin puolen. aattelin vaihtaa kardaanin tukilaakerin ...
                Samaa kuulostelin kans tänään työmatkalla.Pienoista jurnutusta 80-90 vauhdissa.Kävin viikonloppuna pääkaupunki seudulla ja en sillä reissulla huomannut viä mitään häikkää.Silloin tietty vauhtia inansa enmmän.Nyt jännittää voisiko olla että vanne pomputtaa takana.On kylläkin todella vaimea tuo tärinä.Enemmäkseen tuntuu tosiaa selässä..
                e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                Ex.
                e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                e91 325i 2005 ArktisMetal
                e46 320ci 2001 TobassBlue
                e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                S1000rr 2010 Thunder grey

                Comment

                • Matson^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2008
                  • 2113
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by 03R6 View Post
                  Kysyin asiaa ohjelmoijalta joka oli puhelinyhteydessä K:aan. Kuulemma ohjelmoinnin huomaisi saman tien. 0 -100 km/h olen kiihdytellyt joskus pari v sitten reiluun 8 sekuntiin, joten eiköhän tuo vakio ollut.Hommahan toimi niin, että ajoin auton aamulla pajalle, jossa vanha ohjelma kopsattiin läppärille. Se lähetettiin K:lalle sähköpostilla joka tsekkasi sen ja lähetti optimoidun version takaisin. Ennen mitään toimenpiteitä ajettiin lenkki läppärin ollessa kytkettynä autoon, jotta nähtiin mahdolliset vikakoodit + vakioarvot. Kaikki vaikutti olevan kunnossa asentajan mukaan, joten ohjelmointiin uskallettiin ryhtyä. Noh.. ohjelmoijan ammattitaidosta on paha mennä sanomaan mutta tuskinpa sillä väliä on kuka sen piuhan obd-pistokkkeeseen kytkee sen 5 min ajaksi. Jollakulla heittää joku testikiihdytysesimerkki vastaavalla tekniikalla niin voisi testata jääkö oma paljonkin haisemaan?
                  Asennusvaiheessa harvoin menee jokin vikaan ja jos meneekin, niin vika on yleensä niinkin selvä ettei auto vain käynnisty. Mitenkään puolitiehen se ei voi jäädä niin ettei voimaa tulekkaan.. ainut jos Karalasta on vahingossa lähetetty vakiosofta, tai asentaja on vahingossa tyrkännyt vakiosoftan takaisin myllyyn. Muutos pitäisi olla hyvinkin selvästi havaittavissa, mitään rakettia ei isosta autosta reilulla 200hv tule, mutta kyllä se nyt jo maisemaa vaihtaa ihan eri tyyliin, sen mitä olen tuollaisella ajanut.

                  Taikka sitten autossasi on jotain vikaa, mikä ei tullut noissa teidän testauksissa esiin.

                  Herkkyyteen on mahdollista ohjelmoinnissa vaikuttaa, mutta epäilen ettei tähän puoleen kosketa "perus softassa", vaan pidetään ennemmin vakion kaltaisena normaalissa ajossa, niin että kulkua tulee vasta kun poljinta laitetaan lähemmäs lattiaa. Näin varmasti suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä, kun auto ei "ryntäile". Räätälöidyllä softalla saa sitten sellaisen kun haluaa.

                  Sama kulutuksen kanssa, jos ei siihen erityisesti haluta softan teossa keskittyä niin samana pysyy. Tietyn kilowattimäärän tuottaminen vaatii aina tietyn määrän energiaa/polttoainetta, eli 100kmh nopeus imaisee ihan sen saman lastulla ja ilman.. pientä säästöä on mahdollista saada parantamalla palotapahtumaa ruiskutusennakon ja ahtopaineen avustuksella, mutta suuria muutoksia litroissa mitattuna on hankala saada jo muutenkin taloudelliseen moottoriin.
                  Last edited by Matson^; 26-04-2011, 23:33.
                  | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                  | Nissan Navara TREK-1 |
                  ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                  Comment

                  • Jaz
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 48
                    • Järvenpää

                    Originally posted by häjjy View Post
                    löytykö vika? mulla samat jytinät satasen kummankin puolen. aattelin vaihtaa kardaanin tukilaakerin ...
                    Eipä ole löytynyt eli edelleen samoilla vibroilla mennään. Tänään olis tarkotus ajella vähän pitempi lenkki ja tehdä takapenkkianalyysiä (muutenkin kuin kännissä...). Kerron kyllä, jos jotakin merkittävää löytyy.
                    Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

                    Ennen: E91/330dAT -06

                    Comment

                    • Ändi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1292
                      • Pori

                      Cold country

                      Kävin marmoritiskiltä kyselemässä lämpiävää huohotinta tuonti 335D:hen.

                      Kertoivat että, ilmansuodatin kotelo ja siitä lähtevä putki menee uusiksi, "päivityksen" johdosta.
                      Kertoivat myös ettei ole mitään takuita että lämmitysvastus lähtee toimimaan, koska saattaa vaatia ohjauspoksiin jonkun muutoksen. Heillä oli eräs 700nen vastaavassa asennuksessa, ja siinä ei koskaan lähtenyt vastus toimimaan.

                      Onko tästä asiasta kellään parempaa tietoa.
                      Eli saadaanko vastukselle jatkuva sähkö jostain ilman patenttiratkaisuja??

                      niin ja luonnollisesti osia saa tarjota
                      sigpic
                      E46 2d 330 -02
                      EX.
                      E36 2d 328 -97
                      e92 335d -07
                      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                      Bmw 325 iA 2D -93
                      Bmw 325 4d -92

                      Comment

                      • Tonim81
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2008
                        • 64
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Tonim81 View Post
                        E91 320d vuosimallia -06 alko herjaamaan toista peruutusvaloa. Lamppu ehjä ja kysyin huollosta niin epäilivät että olis johdot poikki takaluukun johtosarjoissa. Onko kellään ollut ongelmia noiden johtojen kanssa?
                        Edellisessä e39:ssä korjailin noita johtoja kun olivat poikki. Taitaa olla sama prokkis tämän kanssa. Ihmeen nopeasti kuluu nuo johdot jos siis niissä vikaa on.
                        Johdothan sieltä poikki oli ollu oikean saranan kohdalta. Useampi johto kuulemma poikki ja menossa poikki. On se kumma kun ei tämän hintaluokan autoihin saada kunnon piuhoja. :think No nyt taas pelittää.

                        Comment

                        • nun6
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 287
                          • where the sun doesn't shine

                          Originally posted by 03R6 View Post
                          Kysyin asiaa ohjelmoijalta joka oli puhelinyhteydessä K:aan. Kuulemma ohjelmoinnin huomaisi saman tien. 0 -100 km/h olen kiihdytellyt joskus pari v sitten reiluun 8 sekuntiin, joten eiköhän tuo vakio ollut.Hommahan toimi niin, että ajoin auton aamulla pajalle, jossa vanha ohjelma kopsattiin läppärille. Se lähetettiin K:lalle sähköpostilla joka tsekkasi sen ja lähetti optimoidun version takaisin. Ennen mitään toimenpiteitä ajettiin lenkki läppärin ollessa kytkettynä autoon, jotta nähtiin mahdolliset vikakoodit + vakioarvot. Kaikki vaikutti olevan kunnossa asentajan mukaan, joten ohjelmointiin uskallettiin ryhtyä. Noh.. ohjelmoijan ammattitaidosta on paha mennä sanomaan mutta tuskinpa sillä väliä on kuka sen piuhan obd-pistokkkeeseen kytkee sen 5 min ajaksi. Jollakulla heittää joku testikiihdytysesimerkki vastaavalla tekniikalla niin voisi testata jääkö oma paljonkin haisemaan?
                          No eikö se asentaja sitten huomannut ettei mitään eroa syntynyt, vai eikö se itse ajanut? Tai ehkä se ei ajatellut asiaa... 40hv on nimittäin semmonen lauma hevosia, että sen huomaa. Mulla 0-100 7.0 sek. (206hv)

                          Comment

                          • Bimmeristi
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 77
                            • Helsinki

                            Originally posted by Tonim81 View Post
                            Johdothan sieltä poikki oli ollu oikean saranan kohdalta. Useampi johto kuulemma poikki ja menossa poikki. On se kumma kun ei tämän hintaluokan autoihin saada kunnon piuhoja. :think No nyt taas pelittää.
                            Kuis paljon kustansi tommonen johtosarja ja vaihto töineen?
                            Kannaattaako edes ite alkaa vaihtamaan??
                            Ku taitaa täälläkin olla sama edessä ennen katsastusta ku taka valo pimeenä ja lamppu ehjä sekä myös vaihdettu uuteen...

                            Comment

                            • Tonim81
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 64
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Bimmeristi View Post
                              Kuis paljon kustansi tommonen johtosarja ja vaihto töineen?
                              Kannaattaako edes ite alkaa vaihtamaan??
                              Ku taitaa täälläkin olla sama edessä ennen katsastusta ku taka valo pimeenä ja lamppu ehjä sekä myös vaihdettu uuteen...
                              Seinäjoen Autokaarella meni 2,5h tuossa työssä ja hintaa kerty 218€.
                              Eli kyllä kannattaa ite nähä vaivaa jos hommat on hallus. Oisin muuten katsonu itte mut liike josta ostin (Järvenpään Autokulma) makso puolet summasta.

                              Comment

                              • opl21
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 320
                                • Itävalta

                                Originally posted by 03R6 View Post
                                Kysyin asiaa ohjelmoijalta joka oli puhelinyhteydessä K:aan. Kuulemma ohjelmoinnin huomaisi saman tien. 0 -100 km/h olen kiihdytellyt joskus pari v sitten reiluun 8 sekuntiin, joten eiköhän tuo vakio ollut.Hommahan toimi niin, että ajoin auton aamulla pajalle, jossa vanha ohjelma kopsattiin läppärille. Se lähetettiin K:lalle sähköpostilla joka tsekkasi sen ja lähetti optimoidun version takaisin. Ennen mitään toimenpiteitä ajettiin lenkki läppärin ollessa kytkettynä autoon, jotta nähtiin mahdolliset vikakoodit + vakioarvot. Kaikki vaikutti olevan kunnossa asentajan mukaan, joten ohjelmointiin uskallettiin ryhtyä. Noh.. ohjelmoijan ammattitaidosta on paha mennä sanomaan mutta tuskinpa sillä väliä on kuka sen piuhan obd-pistokkkeeseen kytkee sen 5 min ajaksi. Jollakulla heittää joku testikiihdytysesimerkki vastaavalla tekniikalla niin voisi testata jääkö oma paljonkin haisemaan?
                                Velipojan autoon (05 ilman dpf manuska) kun laitettiin around tuo 200hv ohjelma niin kyllä sen ainakin huomasi niin testilenkillä kuin gps:sälläkin...Eli tuosta n 8,5s 0-100 tuli 7,2s ja 80-120 tippui 6,7---5,5s...Eikä sitä nyt mitenkään välittömästi kaupungilla pyöriessä huomannut sitä teholisää mutta kun isommalla tiellä kun lähti ohittelemaan niin ero oli selkeä.
                                sigpic

                                F01 730d -09
                                Ex
                                E70 x5 3.0d-08
                                e39 M5-99
                                e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                                (Ego)
                                e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                                e39 528ia -97 200hp/290nm
                                e36 320i -94
                                e30 320i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎