Kysytään nyt täältä, jos joku osaisi / kykenisi vastaamaan, kun toisella merkkifoorumilla siihen ei ole kyetty.
Eli tarkoitus olisi hankkia 335i coupe (vm.2006-2008) talouden ns. kakkos/harraste autoksi ja piristää sitä hieman. Kysymyksiä ja ajatuksia on paljon, mutta aloitetaan ihan perusteista:
Manuaali vai automaatti
Molemmissa on varmasti hyviä ja huonoja puolia, mutta auto ei jäisi ihan vakioksi, joten manuaalin kytkimen kesto ja tomaatin kesto yleensä mietityttää. Kytkin on "halpa" ja helppo vaihtaa, mutta tomaatti ei, jos siihen jotain vikaa tulee. Kysymys siis kuuluu paljonko manuaalin kytkin vakiona kestää vääntöä ja paljonko tomaatti kestää? Aluksi autoon olisi tarkoitus tehdä maltillinen piristys eli downpipe, (mahdollisesti katin korvausputket) ja loppuosa, vv-suodatin ja ohjelma. Näillä muutoksilla päästäneen sinne 360-370hv ja 500-550nm tietämille. Onko 335d ja 335i malleissa sama 6-vaihteinen tomaatti?
Takaveto vai neliveto
Takavedoissa on tarjontaa huomattavasti enemmän ja hankintahinnat halvempia, mutta talvella 4-veto olisi mukava, koska auto tuli ympärivuotiseen käyttöön. Onko takavetoisessa mallissa vakiona minkäänlaista lukkoa? Joku sähköinen taitaa olla, mutta ajaako se asiansa kuinka hyvin? Onko tuosta 4-vedon kestosta mitään tietoa? Uskoisin sen olevan kestävä, mutta onko ongelmia esiintynyt? 4-vetojärjestelmä ei taida muuta huoltoa vaatia kuin öljyjenvaihtoa sillon tällöin.
Alustasarja:
Auto jonka aion hankkia olisi M-sport paketeilla (sisä ja ulko). Minkälainen tuo vakio M-sport alusta on vai täytyykö se heti päivittää esim. KW coiloveriin? Minkä merkkisiä alustasarjoja porukka on autoihinsa ruuvaillut?
Vanteet:
Kesävanteiksi olen ajatellut jotain 19" esim. BBS RS GT tms. tyylistä vannetta eteen 8,5" ja taakse 9,5" leveänä. Vanteissa ei varmaan tule mitään ongelmia kunhan et on sopiva? Onko 20" vanne jo vähän liian isonnäköinen ko. pirssissä?
Ylläpito/huolto: Autot joita olen katsellut ovat noin 70-90tkm ajettuja, joten onko jotakin isoja huoltoja tiedossa noilla kilometreillä? Onko huoltojen sisällössä jotakin eroja manuaali vs. tomaatti tai takaveto vs. neliveto?
Tässä nyt alkuun jotakin mieleen tullutta tiedon kaipuuta.
Onko kukaan vaihdellu ite E9X 320d hehkutulppia? Tai löytyykö tuohon jostain DIY ohjetta? Riittaakö pelkkä tulppien vaihto vai meneeko yksikkö samalla uusiks?
1. ja 3. sylinteri antanut vikakoodia niin kaipa ne pitäisi vaihdella ennen kovia pakkasia...
Kysytään nyt täältä, jos joku osaisi / kykenisi vastaamaan, kun toisella merkkifoorumilla siihen ei ole kyetty.
Eli tarkoitus olisi hankkia 335i coupe (vm.2006-2008) talouden ns. kakkos/harraste autoksi ja piristää sitä hieman. Kysymyksiä ja ajatuksia on paljon, mutta aloitetaan ihan perusteista:
Tässä nyt alkuun jotakin mieleen tullutta tiedon kaipuuta.
Zimmermaneista en tiedä, mutta uuden anturin se tarvii.
Moi,
just vaihdoin takajarrupalat e91 320d. katsastuksesta seuraavana iltala tietsikka ilmoitti että palat vaihtoon.
Ei tarvinnut uutta anturijohtoa - vanha takaisin ja vanhoista paloista se metallinen U-mallinen koukku kiinni varoitinjohtoon ja kiinni uusiin paloihin.
kannattaa tsekata että minkä näkönen se varoitinjohto on - itsellä säilyi vahingoittumattomana.
-niijoo, kannattaa ne palat johki ei-pölyttäviin malleihin vaihtaa jos on jotkut hienot vanteet.
orkkispalat pölyttää niin perkeleesti.
Last edited by leggera; 01-11-2011, 11:55.
Reason: lisäystä
With wipers switched on:
Below 5°C = 100% continuous heating
From 5 to 10°C = 75% heating
From 10 to 15°C = 50% heating
From 15 to 20°C = 25% heating
Above 20°C = 0% heating
Kyseisen asian perään kyselisin, eli tarviiko tuota välttämättä? Huollossa sanoivat, että sijaitsee niin lähellä turboa, että jäätymisvaaraa ei ole? Ja kun itse vähän sitä mieltä, että olisi hyvä olla.
ex Bmw E46 328CiA -00
ex BMW E91 320d -07
BMW F20 118d XDrive -14
Täällä myös taisteltu huonon kuuluvuuden takia koko kesä. Pajalla ollut jo pariin otteeseen ja 500e laskun jälkeen vika yhä päällä eli ainoastaan taajamassa kuuluu pari kanavaa vaihtelevasti. Ensiksi koitettiin antennivahvistinta, koska ainakin E91 tyyppivikana on veden pääsy spoilerin sisään antennivahvistimelle. Tämän seurauksena yleensä kaukosäädinkin alkaa temppuileen, mutta vika ei siis ollu siinä ja kuivalta näytti. Viimeisin diagnoosi on katkos takaluukun johtosarjassa eli käytännössä antennivahvistin ei saa virtaa tjsp. Uusi maksaa 170e+työ, mutta ajattelin vielä itse koittaa paikallistaa vikaa.
Laitetaas vielä tännekkin ratkaisu, eli johto oli poikki oikeanpuoleisen spoikalle/antennivahvarille menevän haitarikumin sisässä. Vedin kylmästi mattopuukolla kumin halki ja juotin pätkän uutta piuhaa. Täytynee vielä joku pv vetää kaikki piuhat pidemmältä uusiks kun jokaisessa oli murtumia ja tilata uusi kumitutti (osa nro 2 http://www.realoem.com/bmw/showparts...05&hg=61&fg=15 )
Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
--Audiokit.fi-- BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
BMW i4 M50 Supercharged -23
BMW i3 60Ah -14
Kyseisen asian perään kyselisin, eli tarviiko tuota välttämättä? Huollossa sanoivat, että sijaitsee niin lähellä turboa, että jäätymisvaaraa ei ole? Ja kun itse vähän sitä mieltä, että olisi hyvä olla.
Espoon Laakkosella sanoivat samaa. Juttelin kohtuu pitkään huollon jannun kanssa ja hänen mukaansa Suomessa myytävissä e9x-sarjalaisissa dieseleissä (ei ainakaan 2 litran nakussa) ei ole tehtaalta tullessakaan lämmitettävää huohotinta. E46:ssa kuulemma oli tehtaalta tullut ihan ohjeistus asentaa lämmitettävä huohotin (jos sellaista ei ollut autossa), mutta e9x:n kanssa ei moista ohjeistusta tehtaalta ole tullut. Mietin tässä itsekin, että asentaako se lämmitin vai ei, osat on jo olemassa. Liikkeessä myös sanoivat, että ovat asentaneet muutamia lämmitettäviä huohottimia e90/e91:een ja virrat on sitten otettu jostain boksilta. Vaatii kuulemma enemmän työtä kuin vanhemmassa mallisarjassa.
Että tiedä tässä nyt sitten mitä tehdä, kun allekirjoittaneesta ei ole sähköjä vetämään elementille.
Espoon Laakkosella sanoivat samaa. Juttelin kohtuu pitkään huollon jannun kanssa ja hänen mukaansa Suomessa myytävissä e9x-sarjalaisissa dieseleissä (ei ainakaan 2 litran nakussa) ei ole tehtaalta tullessakaan lämmitettävää huohotinta. E46:ssa kuulemma oli tehtaalta tullut ihan ohjeistus asentaa lämmitettävä huohotin (jos sellaista ei ollut autossa), mutta e9x:n kanssa ei moista ohjeistusta tehtaalta ole tullut. Mietin tässä itsekin, että asentaako se lämmitin vai ei, osat on jo olemassa. Liikkeessä myös sanoivat, että ovat asentaneet muutamia lämmitettäviä huohottimia e90/e91:een ja virrat on sitten otettu jostain boksilta. Vaatii kuulemma enemmän työtä kuin vanhemmassa mallisarjassa.
Että tiedä tässä nyt sitten mitä tehdä, kun allekirjoittaneesta ei ole sähköjä vetämään elementille.
No niin kuumassa paikkaa se on, että omasta suli eristeen paikallaanpitävät jesarit...
Mulla hajosi turbo viime talvena kun huohotin jäätyi ja jäät sitten lähti liikkeelle ja meni turbon läpi.
Auto siis allekirjoituksen halpisräpellys.
Tuohon saa tosiaan lämmitettävää huohotinputkea.
Mukana tulee uusi koko imuputki ilmanputsarilta turbolle. (M57N2)
Asentaminen on ihan läpihuutojuttu, ainakin tuossa mun autossa tulee valmis johto lämmitysvastukselle siihen alkuperäisen imuputken kylkeen.
alttu:
Hehkujen vaihto on aika simppeli homma jos vain suoriutuu ensin imusarjan irroituksesta kunnialla.
Imusarjan takapäässä on yksi sähköliitin joka pitää muistaa irroittaa ennenkuin alkaa väkisin repimään.
Muutenkin kannattaa pitää mielessä että jos imusarja ei tunnu irtoavan kuin itsestään, se on jostain vielä kiinni.
Talvirenkaiden ET-lukemista ja spacereista:
Tuolla pari kuvaa mun kokoonpanosta:
Edessä 3mm biltemalevike ja takana Momon 20mm:n levike.
(muistaakseni 65mm:n pulteilla. )
Eivätkä tule mun mielestä yhtään liian ulos, mistään ei raavi kiinni vaikka jousitus olisi ihan pohjassa eikä kyljet hakkaannu sen enempää kuin kesärenkaillakaan.
(Kesävanteina vakiot 18" + samat levikepalat)
Loppuun vielä lamppukysymys:
Onko kukaan onnistunut menestyksekkäästi selvittämään mistä ihmeestä noihin umpioihin menee vesi sisälle?
Alkaa usko loppua....
Omani olen tiivistänyt kuumaliimalla lasin ympäriltä, tutkinut kaikki tuuletusreijät ja muut mahdolliset vuotopaikat ja silti kuskinpuolen umpio suorastaan hölskyy vedestä aina pesun jälkeen.
Sadevesi ei umpioon mene mutta aina pesun jälkeen lasi on umpihuurussa.
Sama vaikka vain ihan letkulla huuhtelisi, ei vaadi edes painepesuria.
Pirun kallis Umnizan enkeliledikin hapettui mykäksi tuon takia.
Sain onneksi korjattua mutta harmitti silti aivan mahdottomasti.
Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Comment