Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X M3 Kokemuksia -yhdistetty topic-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ster
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2014
    • 344
    • Tku

    Originally posted by kno1 View Post
    Kävin tänään espoossa autoliikkeessä katsomassa yhtä M3:sta. Auto oli selvästi seissyt ainakin muutaman päivän liikkeen ulkokatoksessa. Mä laitoin pelin käymään ja motti räpätti (siis mekaaninen ylimääräinen ääni) selvästi muutaman sekunnin ennen kuin ääni katosi. Tyhmä kysymys: Tuskinpa tällaiset autot pitää moista ääntä, jos kaikki on kunnossa?? Auto on mittarin mukaan 66 tkm ajettu 2007 puolella valmistettu manuaali auto. Alustasta näki heti, että auto on ollut päivittäisessä liikenteessä ympäri vuoden. Tämä yksilö on se auto, jossa on minun makuun väärän värinen sisusta, mutta pakko oli mennä katsomaan näinkin vähän ajettua autoa. Ajomahdollisuutta suorastaan tyrkytettiin, mutta Joulukuinen räntäpaska ei saanut oikeen innostumaan...eikä se räpinäkään oikeen lisännyt innostusta tähän yksilöön.
    Sellasen rääkäisyn omakin ex e92 m3 piti aina käynnistäessä. Ei ilmeisesti mitään vakavaa.
    F06 640i GC M-sport.
    F22 M235i.
    F32 428i xDrive M-sport.
    E92 M3.
    E82 135i M-sport.
    E91 320D M-sport.

    Comment

    • Reeperbahn
      BTCF Member
      • May 2012
      • 602
      • EFOU

      Ääni kuuluu todennäköisesti vanoksilta, eli kun auto on pidemmän aikaa seissyt niin paineakuista on öljyt valuneet pois. Ei nyt sinällään vakavaa jos parin sekunnin aikana raklatus häviää, mutta ei toisaalta ehjänä ollessaan raklata pidemmänkään seisonnan jälkeen. Omasta 85 tonnia ajetusta ei raklatusta kuulu usean viikonkaan seisonnan jälkeen.
      -BMW M3 -09
      -MB E320 Coupe -94
      -MB E250 CGI -10
      -Husqvarna R320 -14

      Comment

      • ChristianH
        Bimmer Rookie
        • Oct 2016
        • 53
        • Hyvinkää

        Kyseessä varmaan tämä ääni: https://www.youtube.com/watch?v=gvqsN7j0sYA

        Löytyy omasta ja on kuulunut siitä lähtien kun auton olen omistanut 50tkm ajomäärästä lähtien. Löytyi myös kahdesta muusta yksilöstä jolla olen ajanut ja löytyy myös melkeinpä jokaisesta muustakin. Joku jenkkilässä oli testannut merkkiliikkeestä pari tuhatta ajetun yksilön ja sama ääni siinäkin. Todettu harmittomaksi ja ainoa varmistettu korjaus on vaihtaa vanoksen rattaat ja tämä ääni todennäköisesti uusiutuu jossain vaiheessa. Kuuluu tosiaan vain jos auto on seissyt pidempään.

        Tuossa ketjussa paljon aiheesta http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=996069
        Last edited by ChristianH; 28-12-2017, 06:11.

        Comment

        • kno1
          BTCF Member
          • Nov 2012
          • 46
          • Vantaa

          Originally posted by ChristianH View Post
          Kyseessä varmaan tämä ääni: https://www.youtube.com/watch?v=gvqsN7j0sYA

          Löytyy omasta ja on kuulunut siitä lähtien kun auton olen omistanut 50tkm ajomäärästä lähtien. Löytyi myös kahdesta muusta yksilöstä jolla olen ajanut ja löytyy myös melkeinpä jokaisesta muustakin. Joku jenkkilässä oli testannut merkkiliikkeestä pari tuhatta ajetun yksilön ja sama ääni siinäkin. Todettu harmittomaksi ja ainoa varmistettu korjaus on vaihtaa vanoksen rattaat ja tämä ääni todennäköisesti uusiutuu jossain vaiheessa. Kuuluu tosiaan vain jos auto on seissyt pidempään.

          Tuossa ketjussa paljon aiheesta http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=996069
          Joo, juuri tuosta äänestä on kyse. Seuraavalla startilla (motti edelleen täysin kylmä) ääntä ei kuulunut lainkaan. Minun korvaan tuo todellakin kuullostaa jakopää/vanos alueen ongelmalta. Tänään Tuusulaan katsomaan seuraavaa autoa. Saas nähdä pitääkö muut samanlaisen äänen ensimmäisellä starttauskerralla.

          Comment

          • juho-85
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 753
            • Pirkkala

            Originally posted by ChristianH View Post
            Vastaavaa löyty omasta yksilöstä taannoin 80tkm kohdalla. Simos Performance sanoi suoralta kädeltä, että vauhtipyörä menossa. Vaihdoin yhden puolan ja vika korjaantui sillä. Ero käynnissä oli niin hiuksen hieno, että oli vaikeaa erottaa ellei ole todella harjaantunut kuulemaan tämän koneen käyntiä. Moottorin kannakekumit on käsittääkseni tässä mallissa kulutuskamaa ja 100tkm kohdalla vaihtokunnossa, joten nekin kannattaa toki tsekkaa. BMW:n orkkis kytkimen ja vauhtipyörän valmistaa LUK ja sen sijaan, että ostat tiskiltä 3000€:n hintaan nämä BMW:n leimalla niin n. 800€:n sijoituksella saa nuo LUK:n vastaavat tilattua ulkomailta.
            Tähän laitettiin myös lopulta tuo LUK:n kytkin ja vauhtipyörä ja ravistus loppui, eli tässä tapauksessa diagnoosi tuntui osuneen oikeaan.
            Autolla oli ajettu noin 96tkm kun alkoi ravistamaan.
            F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
            Tilattu i4 M50

            Exät:
            e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

            Comment

            • ChristianH
              Bimmer Rookie
              • Oct 2016
              • 53
              • Hyvinkää

              Originally posted by kno1 View Post
              Joo, juuri tuosta äänestä on kyse. Seuraavalla startilla (motti edelleen täysin kylmä) ääntä ei kuulunut lainkaan. Minun korvaan tuo todellakin kuullostaa jakopää/vanos alueen ongelmalta. Tänään Tuusulaan katsomaan seuraavaa autoa. Saas nähdä pitääkö muut samanlaisen äänen ensimmäisellä starttauskerralla.
              Nimenomaan näin. Tuo ääni kuuluu tasan kerran ja vaikka auton sammuttaisi heti, se ei kuulu enää toiste kun seisottamalla pidemmän aikaa. Tuossa laittamassani linkissä on enemmänkin keskustelua aiheesta ja suuri enemmistö näyttää tuon äänen omaavan. Se on ollut tiedossa jo vuosia eikä siitä ole raportoitu minkäänlaista haittaa. Ja kun niitä autoja käy tsekkaileen niin aivan turha odottaa et sieltä tuota ääntä kuuluisi jos autoa on käytetty edes sen pari sekuntia käynnissä samana päivänä.
              Last edited by ChristianH; 28-12-2017, 10:30.

              Comment

              • ChristianH
                Bimmer Rookie
                • Oct 2016
                • 53
                • Hyvinkää

                Mainittakoot nyt mahdollisille ostajille/koeajajille et tästä autosta lähtee kaikenlaisia ääniä mitkä vaan kuuluu asiaan, mutta saattaa tietämättömän korvaan kuulostaa pahalta. Esim. hitaassa vauhdissa jyrkkään käännyttäessä perä jurnuttaa. Asia korjaantuu vaihtamalla BMW:n peräöljyä, johon on lisätty liukasteainetta, joka mahdollistaa kytkinpakkojen helpomman luistamisen. Eli lukko toimii heikommin mut eipähän äännä :think BMW on aikoinaan ohjeistanut, että tuo peräöljy vaihdetaan vain jos asiakas valittaa tuosta äänestä. Kytkin pitää myös ääntä vaihdetta vaihtaessa kun polkimen laskee ja pitää myös "kihnutus" ääntä kun vaihde on vapaalla ja poljin ylhäällä. Ääni katoaa kun kytkinpoljin painetaan pohjaan. Ääni on hiljaisempi uudemman mallin (2009 ->) kytkin/vauhtipyöräpaketilla. Isommalla vaihteella vedättäessä voi kuulua sopivalla kaasunmäärällä kaikenlaisia imuääniä yms. Moottori myös resonoi 1500rpm kohdalla ja voi lievästi ravistaa kun pitää kierroksia sen kohdalla. Lisäksi manuaalivaihteisto on vähän takkuinen ja varsinkin kakkoselle vaihtaessa saa vaihtaa rauhallisesti, jottei rusahda. Ja ei, kyseessä ei ole paskottu synkro. Tähän vaikuttaa moottorin ja vaihteiston tukikumien kunto, mutta on ollut "huono" jo uutena. Laatikossa ei itsessään mitään vikaa, mutta vaihtaja on kehno. Tähän apuna autosolutionilta n. 400€ kustantava paranneltu vaihtaja, joka tekee vaihteiden vaihtamisesta mukavan tuntoisen ja tarkan.

                Näistä kaikista löytyy infoa jenkkifoorumeilta kun jaksaa hetken etsiä oikeilla hakusanoilla. Nämä on hyvä tiedostaa eikä niitä kannata pelätä autoa koeajaessa.

                Originally posted by juho-85 View Post
                Tähän laitettiin myös lopulta tuo LUK:n kytkin ja vauhtipyörä ja ravistus loppui, eli tässä tapauksessa diagnoosi tuntui osuneen oikeaan.
                Autolla oli ajettu noin 96tkm kun alkoi ravistamaan.
                Hyvä, että vika löytyi ja et sortunut köyhtymään tuota järjetöntä tiskin hintaa
                Last edited by ChristianH; 28-12-2017, 11:37.

                Comment

                • Reeperbahn
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 602
                  • EFOU

                  Originally posted by ChristianH View Post
                  Esim. hitaassa vauhdissa jyrkkään käännyttäessä perä jurnuttaa. Asia korjaantuu vaihtamalla BMW:n peräöljyä, johon on lisätty liukasteainetta, joka mahdollistaa kytkinpakkojen helpomman luistamisen. Eli lukko toimii heikommin mut eipähän äännä :think BMW on aikoinaan ohjeistanut, että tuo peräöljy vaihdetaan vain jos asiakas valittaa tuosta äänestä.
                  Tuokin on semmonen asia mitä jenkit taas liioittelevat foorumeillaan. Tein viime keväänä kyseisen toimenpiteen, eli vaihdoin käännöksissä jurnuttavaan perään marmoritiskiltä haetut öljyt ja jurnutus loppui. Sen sijaan perä ei ole luistanut yhtään sen enempää kuin vanhoillakaan öljyillä. Pitää tautisen varmasti niin sateella, lumella kuin kuivallakin pinnalla vaikka suttais rinkiä jos joku sellaista haluaa harrastaa. Okei, raskaasta rata-ajosta ei ole kokemusta, voihan se olla että siellä ominaisuudet loppuvat mutta väitän että 98% ajoneuvon omistajista käyttää autoaan sellaisissa olosuhteissa joissa tuo lisäaineen lisääminen ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia lukkoyksikön toimintaan.
                  -BMW M3 -09
                  -MB E320 Coupe -94
                  -MB E250 CGI -10
                  -Husqvarna R320 -14

                  Comment

                  • kno1
                    BTCF Member
                    • Nov 2012
                    • 46
                    • Vantaa

                    E92 m3

                    No niin. Tuusulan "musta leski" on nyt käyty katsomassa. Nyt oli toinen ääni kellossa. Avaimia ei annettu edes käteen. Ovet sentään avattiin (ne oli lukossa liikkeen sisällä...). Siisti auto sinänsä ja nyt oikealla sisustan värillä. Kun pyysin myyjää starttaamaan auton edes hetkeksi...hän tiesi heti mistä on kyse. Motista kuuluu kuulemma pieni särinä jos auto on seissyt jonkin aikaa. Auto ei käynnistetty...enkä minä vaivautunut edes kysymään koeajoa. Auto on 2010 malli ja noin 69.000 ajettu. Nyt pitää löytää jostain automaatilla oleva auto ja tutustua sen toimintaan varsinkin laatikon suhteen.

                    Mikä on S2MDA M Drive varusteen ja S7MEA M Drivers Package ero? Nämä löytyy helposti niminä ja listauksena googlella, mutta mitä ne todella kyseisessä autossa tekee tai on, ei kyllä ihan helpolla selviä. Onko automaatti/manuaali autojen ko varusteissa eroja?

                    Comment

                    • Reeperbahn
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 602
                      • EFOU

                      Originally posted by kno1 View Post
                      Mikä on S2MDA M Drive varusteen ja S7MEA M Drivers Package ero? Nämä löytyy helposti niminä ja listauksena googlella, mutta mitä ne todella kyseisessä autossa tekee tai on, ei kyllä ihan helpolla selviä. Onko automaatti/manuaali autojen ko varusteissa eroja?
                      S2MDA M Drive on itse muokattavissa oleva ajo-ohjelma, jolla voit valita moottorin kaasunvasteen, vaihtotapahtuman terävyyden/nopeuden mikäli DCT-vaihteisto, ratin jäykkyyden ja alustan jäykkyyden mikäli autosta löytyy EDC-iskunvaimennus. M Drivelle on oma nappi ratissa josta ohjelma aktivoituu, ja säädöt valitaan iDrive-näytön kautta.

                      M Drivers Package ei itselle ole tuttu, mutta pikaisella googlettelulla löytyi BMW:n esite tästä, koodi tosin SA7ME:

                      Vmax increase for BMW M3 / M5 / M6 / Z4 M Coupé / X5 M / X6 M within the optional
                      equipment package ‘M Driver’s Package’ (7ME)
                      The Vmax of the BMW M3 (E90/E92/E93), BMW M5 (E60/E61), M5 (F10), BMW M6 (E63/E64),
                      M6 (F06/F12/F13), BMW Z4 M Coupé (E86), BMW X5 (E70) and the BMW X6 (E70) can be
                      increased by acquiring the optional equipment package M Driver’s Package (7ME) to
                      - 305km/h for the M5/M6
                      - 275km/h for the Z4 M Coupé, X5 M and X6 M
                      - 280km/h for the M3.
                      Besides the Vmax increase the equipment package includes as well a BMW M Intensive Training
                      on the racetrack for one person and additionally
                      - a rear spoiler, painted in the colour of the car (SA 754), for M5 (E60, F10),
                      - a rear spoiler, painted in the colour of the car (no offer for the omission option SA 326),
                      for M3 (E90/E92).
                      By ordering the optional equipment package, the increase of Vmax will be automatically
                      activated when surpassing the 2,000 km run-in distance and having completed the run-in
                      inspection. (not for X5 M and X6 M)

                      https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...g4IDhvXTgXy1Pv
                      Last edited by Reeperbahn; 28-12-2017, 15:15.
                      -BMW M3 -09
                      -MB E320 Coupe -94
                      -MB E250 CGI -10
                      -Husqvarna R320 -14

                      Comment

                      • ChristianH
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2016
                        • 53
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by Reeperbahn View Post
                        Tuokin on semmonen asia mitä jenkit taas liioittelevat foorumeillaan. Tein viime keväänä kyseisen toimenpiteen, eli vaihdoin käännöksissä jurnuttavaan perään marmoritiskiltä haetut öljyt ja jurnutus loppui. Sen sijaan perä ei ole luistanut yhtään sen enempää kuin vanhoillakaan öljyillä. Pitää tautisen varmasti niin sateella, lumella kuin kuivallakin pinnalla vaikka suttais rinkiä jos joku sellaista haluaa harrastaa. Okei, raskaasta rata-ajosta ei ole kokemusta, voihan se olla että siellä ominaisuudet loppuvat mutta väitän että 98% ajoneuvon omistajista käyttää autoaan sellaisissa olosuhteissa joissa tuo lisäaineen lisääminen ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia lukkoyksikön toimintaan.
                        Joo se on varmasti eri asia paljon se lisäaine siellä käytännössä vaikuttaa, ei varmasti normiajossa näy tasan mitenkään. Itseä ei jaksanut tuo perän jurnutus häiritä niin vaihdoin sinne Castrolin Syntraxit. Toi lisäaineellinen versio marmoritiskiltä tais maksaa viel jonku hävyttömät 130-140€?
                        Last edited by ChristianH; 28-12-2017, 15:39.

                        Comment

                        • Reeperbahn
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 602
                          • EFOU

                          Originally posted by ChristianH View Post
                          Joo se on varmasti eri asia paljon se lisäaine siellä käytännössä vaikuttaa, ei varmasti normiajossa näy tasan mitenkään. Itseä ei jaksanut tuo perän jurnutus häiritä niin vaihdoin sinne Castrolin Syntraxit. Toi lisäaineellinen versio marmoritiskiltä tais maksaa viel jonku hävyttömät 130-140€?
                          Joo jotain tuota luokkaa oli 1,5l hinta . Hävisikö jurnutus Castroleilla?
                          -BMW M3 -09
                          -MB E320 Coupe -94
                          -MB E250 CGI -10
                          -Husqvarna R320 -14

                          Comment

                          • ChristianH
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2016
                            • 53
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Reeperbahn View Post
                            Joo jotain tuota luokkaa oli 1,5l hinta . Hävisikö jurnutus Castroleilla?
                            Ei sisältyny tohon 40€:n (2x1l) Castroleihin tuota jurnutuksen poistavaa ominaisuutta. Jurnutus oli ennen sekä jälkeen vaihdon katsellaan uudestaan häiritseekö vielä sit ku on seuraavan vaihdon aika.

                            Comment

                            • Reeperbahn
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 602
                              • EFOU

                              No onhan se kuitenkin ihan race-henkinen ääni se jurnutus niin ottaa sen kilpa-autoiluun kuuluvana ominaisuutena, jos ei halua sitä lisäainetta sisään laittaa
                              -BMW M3 -09
                              -MB E320 Coupe -94
                              -MB E250 CGI -10
                              -Husqvarna R320 -14

                              Comment

                              • ChristianH
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2016
                                • 53
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Reeperbahn View Post
                                No onhan se kuitenkin ihan race-henkinen ääni se jurnutus niin ottaa sen kilpa-autoiluun kuuluvana ominaisuutena, jos ei halua sitä lisäainetta sisään laittaa
                                Näin on. Kerran kokeilin isolla tiellä ajaa 170km/h (suljetulla alueella tietenkin) ja kerran oon käyttäny luistoneston poissa. Ajokilometrejä ämmällä takana 41tkm paikataan siis vaikkapa edes race-henkisellä äänellä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎