DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -rik
    replied
    Itsellä ei aivan yhtä onnellisesti päättynyt. Kun valo lävähti tauluun, ajettiin sitte pakkopoltoilla semmonen 100km lenkki ja pönttö saatiin auki ja vikavalot katoamaan. Tätä onnea kesti n. 1000km kunnes bling jälleen. Ilmeisesti pönttö oli jo niin paskassa, että tuommoinen edes 100km poltto ei enää riittänyt elvyttämään pönttöä kuin hetkeksi. Tällöin kilometrejä n. 195tkm.

    Jännintä tässä oli että kun pönttö sit otettii softauksessa pois, siinä oli valmistuspäivä joku 2008 ja auto on vuodelta 2006... eli joskus mennyt aiemmin jo tukkoon ja sakemanni vaihtanut varmaan käytetyn pöntön tilalle... että voi niitä pönttöjä näköjään saada tuhottua 2kpl tuohon 200tkm, eli kannattaa joskus niitä lämpöjä seurailla jos vielä pönttö löytyy..

    Vois tuon tallissa lojuvan tukkeutuneen pöntön tieten joskus pestä jollain ihan siihen tarkoitetuilla litkuilla, jos siitä vielä kamppeen saisi, jos joskus tarve vaatii palauttamaan.

    Leave a comment:


  • Nmeri
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    Selvä homma. Taitaa sitten olla fiksuinta pitää pönttö ennallaan, kunnes sille todella tarvitsee jotain tehdä.

    Kysytään nyt vielä sitten pari tarkennusta: miten kiire DPF-operaatiolla on silloin, kun ensimmäistä kertaa varoitusvalo helähtää ruutuun? Ja osaako joku sanoa alkaako ensin oireilu ja sitten lävähtää DPF-valo tauluun vai toisin päin? Ja toinen juttu: kuormittaako softaus DPF:ää enemmän kuin vakio-ohjelmalla ajaminen?
    Mulla päivä termareiden vaihdon jälkeen lävähti keltanen sukellusvene ruutuun ja hetkeä myöhemmin herja dpf.stä idriveen. Tehotkin oli ihan nollassa. Inpa kii ja nollausta ajellessasitä mukaan kun herjaa tuli. 50 kerran jälkeen poltto jäi päälle ja lämmöt pöntös oli normit 600 päälle ja polton jälkeen vastapaineet taas normaalit. Problem solved.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    Selvä homma. Taitaa sitten olla fiksuinta pitää pönttö ennallaan, kunnes sille todella tarvitsee jotain tehdä.

    Kysytään nyt vielä sitten pari tarkennusta: miten kiire DPF-operaatiolla on silloin, kun ensimmäistä kertaa varoitusvalo helähtää ruutuun? Ja osaako joku sanoa alkaako ensin oireilu ja sitten lävähtää DPF-valo tauluun vai toisin päin? Ja toinen juttu: kuormittaako softaus DPF:ää enemmän kuin vakio-ohjelmalla ajaminen?
    Omien kokemusten mukaan valot lävähtää tauluun siinä vaiheessa kun pönttö on tukossa, jos silloinkaan. Vikakoodeja tulee jo aiemmin. Kaikki (tosin vain noin 10kpl otanta) tukkoon menneet on tähän mennessä ehjääntyneet pakkopoltolla, mutta varmasti muilta voi löytyä muunlaisiakin kokemuksia.


    Softaus=lisää syöttöjä -> lisää hiukkaspäästöjä-> loukku täyttyy nopeammin -> Tekee polttoja useammin (näin yksinkertaistettuna).


    EDIT: Minun mielestä riitää kun pitää termarit kunnossa ja antaa mennä vaan.
    Last edited by Supra^; 12-01-2016, 15:12.

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Tuo elinikä on viitteellinen. Ei sitä tukkoon saa menemään jos lämmöt on OK ja poltot tapahtuvat normaalisti. Omani irroitin n. 280-290tkm ajettuna ja oli kuin uusi.
    Selvä homma. Taitaa sitten olla fiksuinta pitää pönttö ennallaan, kunnes sille todella tarvitsee jotain tehdä.

    Kysytään nyt vielä sitten pari tarkennusta: miten kiire DPF-operaatiolla on silloin, kun ensimmäistä kertaa varoitusvalo helähtää ruutuun? Ja osaako joku sanoa alkaako ensin oireilu ja sitten lävähtää DPF-valo tauluun vai toisin päin? Ja toinen juttu: kuormittaako softaus DPF:ää enemmän kuin vakio-ohjelmalla ajaminen?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Mutta se alkuperäinen softa kannattaa sinne muistitikulle tai sähköpostiin kyllä tallentaa. Antaa muistitikun sitten harrastelijalle tai ammattilaiselle kun tarvii palautella tai tehdä muutoksia softaan.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    DPF:ää olin siis poistattamassa siksi, että sen käyttöikä alkaa tulla täyteen. Se on siis lähtökohta koko hommalle, ei niinkään tehojen nostaminen. Mutta toki sitä voimaakin samalla vaivalla mielellään ottaa pykälän verran lisää. Mittarissa nyt 191tkm ja 185tkm öljynvaihdon yhteydessä todettiin, että tietokone näyttää filsulle 5% elinikää/kilometrejä jäljellä. Mitään oireita se ei sinänsä ole vielä aiheuttanut (kiertää normaalisti, kulutus normaali) eikä sytytellyt varoitusvaloja mittaristoon.

    Mielelläänhän sen DPF:n pitäisi paikoillaan, mutta ihan tuon lähestyvän vaihdon vuoksi ajattelin suorittaa toimenpiteitä. Ja laskin myös niin, että jos tuon sitten myöhemmin joutuukin korvaamaan uudella syystä tai toisesta, niin eipä siinä konkurssissa tuo AJ Techin veloitus palveluistaan paljoa paina.

    Yksi vaihtoehtohan voisi tietty olla, että samalla reissulla vaihdattaisi uuden filtterin. Ei kai se ainakaan monimutkaisempi toimenpide voi olla, kuin vanhan puukotus? Tutkailin Ebaysta, että sakemanneilta saisi DPF:iä noin 400-500e hintaan, jotain tarvikkeita tietenkin. Olisikohan tällaisessa vaihtoehdossa mitään ideaa?
    Tuo elinikä on viitteellinen. Ei sitä tukkoon saa menemään jos lämmöt on OK ja poltot tapahtuvat normaalisti. Omani irroitin n. 280-290tkm ajettuna ja oli kuin uusi.

    Originally posted by AK-87 View Post
    Hyvä tieto, kerrotko vielä tietämättömälle miten tuo käytännössä oikeasti menee?
    Sinun tapauksessasi (EDC16) ajetaan sopivalla laitteistolla OBD-portin kautta DDE-moduuliin uusi flash nykyisen tilalle. Toimenpide kestää alle 10min.

    Hinnallisesti noita laitteita on monenlaisia. Omat laitteistoinvestoinnit olivat alle 60e, mutta olenkin vaan harrastelija, ja pärjään noilla klooneilla. Ammattilaisilla toki käytössä supparin kuvailemat monen tonnin laitteet, ja niillä tekeekin jo sitten merkistä ja ohjainlaitteesta riippumatta mitä vaan.
    Ja niin, näissä jutuissa on aina riski että saa rikottua ohjainlaitteen, sen takia kannattaa ammattilaisia suosia.
    Last edited by Supra^; 12-01-2016, 12:04.

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Ei onnistu miltään muistitikulta, vaan vaatii aikamoiset laitteistoinvestoinnit
    Hyvä tieto, kerrotko vielä tietämättömälle miten tuo käytännössä oikeasti menee?

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    DPF:ää olin siis poistattamassa siksi, että sen käyttöikä alkaa tulla täyteen. Se on siis lähtökohta koko hommalle, ei niinkään tehojen nostaminen. Mutta toki sitä voimaakin samalla vaivalla mielellään ottaa pykälän verran lisää. Mittarissa nyt 191tkm ja 185tkm öljynvaihdon yhteydessä todettiin, että tietokone näyttää filsulle 5% elinikää/kilometrejä jäljellä. Mitään oireita se ei sinänsä ole vielä aiheuttanut (kiertää normaalisti, kulutus normaali) eikä sytytellyt varoitusvaloja mittaristoon.

    Mielelläänhän sen DPF:n pitäisi paikoillaan, mutta ihan tuon lähestyvän vaihdon vuoksi ajattelin suorittaa toimenpiteitä. Ja laskin myös niin, että jos tuon sitten myöhemmin joutuukin korvaamaan uudella syystä tai toisesta, niin eipä siinä konkurssissa tuo AJ Techin veloitus palveluistaan paljoa paina.

    Yksi vaihtoehtohan voisi tietty olla, että samalla reissulla vaihdattaisi uuden filtterin. Ei kai se ainakaan monimutkaisempi toimenpide voi olla, kuin vanhan puukotus? Tutkailin Ebaysta, että sakemanneilta saisi DPF:iä noin 400-500e hintaan, jotain tarvikkeita tietenkin. Olisikohan tällaisessa vaihtoehdossa mitään ideaa?
    Last edited by AK-87; 12-01-2016, 10:23.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by mikkod View Post
    Eiköhän tuo ajtech saa tehtyä sellaisenkin softan jossa dpf on paikallaan :think
    +1 tälle jos mietityttää DPF:n poisto. Ei se siellä varsinkaan millään perus 200/400-ohjelmalla ahdista. Eri asia sitten jos aletaan ottaa irti "kaikki mitä lähtee", joka ei sekään kyllä paljoa ole.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    OK, kuulostaa ihan järkeen käyvältä. AJ Techille tuo e91 on tarkoitus kiikuttaa piakkoin toimenpiteisiin, niin täytyypä samalla pyytää että saa tuon orkkissoftan talteen. Onko se sitten niinkin simppeli operaatio vaihtaa takaisin, että jostain muistitikulta importataan fileet autoon samalla kun DPF-pönttö on asennettu?
    Ei onnistu miltään muistitikulta, vaan vaatii aikamoiset laitteistoinvestoinnit

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    OK, kuulostaa ihan järkeen käyvältä. AJ Techille tuo e91 on tarkoitus kiikuttaa piakkoin toimenpiteisiin, niin täytyypä samalla pyytää että saa tuon orkkissoftan talteen. Onko se sitten niinkin simppeli operaatio vaihtaa takaisin, että jostain muistitikulta importataan fileet autoon samalla kun DPF-pönttö on asennettu?
    Eiköhän tuo ajtech saa tehtyä sellaisenkin softan jossa dpf on paikallaan :think

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    OK, kuulostaa ihan järkeen käyvältä. AJ Techille tuo e91 on tarkoitus kiikuttaa piakkoin toimenpiteisiin, niin täytyypä samalla pyytää että saa tuon orkkissoftan talteen. Onko se sitten niinkin simppeli operaatio vaihtaa takaisin, että jostain muistitikulta importataan fileet autoon samalla kun DPF-pönttö on asennettu?

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    Kertokaas pöljälle, että jos DPF on tyhjennetty ja auto samalla softattu, niin millainen operaatio uuden DPF-pöntön asennus on? Lähinnä siis siitä vinkkelistä, että aiheuttaako virisofta jotain vaikeuksia, pitääkö softaa nikkaroida uudelleen? Ja jos pitää, niin pystyykö sen tekemään muut kuin alkuperäisen virisoftan koodaaja?

    Kysyn ihan siksi, että jos nuo virkamiehet oikeasti alkavat narauttelemaan näitä viilattuja autoja, niin onhan se hyvä tietää valmiiksi miten kärryn saa leimattua
    Sinne tosiaan pitää saada softa missä sitä dpf:ää ei ole poistettu.
    Eli toisin sanoen joko päivittää autoon vakio ohjelmisto tai sitten siltä kuka virisoftan sinne on joskus laittanu, ni löytyy varmaankin se vakio ohjelma sulle takaisin.

    Mutta jos haluaa sinne viriohjelmiston dpf:n kanssa, niin suosittelen ottamaan yhteyttä siihen virisoftan laittajaan, jos sillä olisi se vakiosofta tallessa ja sit tekee sen pohjalta siihen vain virisoftan ilman dpf:n poistoa.

    Jos sitä ei ole tallessa, ni sit jollekkin foorumilaiselle tai merkkiliikkeeseen päivitykseen ja sitten kelle tahansa optimointeja suorittavalle optimointiin, ilman dpf:n poistoa. Toki tuo nykyinen ohjelma kannattaa myös ottaa sieltä talteen ennen päivitystä.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    Kertokaas pöljälle, että jos DPF on tyhjennetty ja auto samalla softattu, niin millainen operaatio uuden DPF-pöntön asennus on? Lähinnä siis siitä vinkkelistä, että aiheuttaako virisofta jotain vaikeuksia, pitääkö softaa nikkaroida uudelleen? Ja jos pitää, niin pystyykö sen tekemään muut kuin alkuperäisen virisoftan koodaaja?

    Kysyn ihan siksi, että jos nuo virkamiehet oikeasti alkavat narauttelemaan näitä viilattuja autoja, niin onhan se hyvä tietää valmiiksi miten kärryn saa leimattua
    No pitäähän sinne saada DPF poltto ym. käytöstä poistetut jutut takaisin. Joko käyttää uudestaan asiansa osaavalla softaajalla, tai vaihtoehtoisesti päivittää moottorinohjaimeen vakiosoftan.

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Kertokaas pöljälle, että jos DPF on tyhjennetty ja auto samalla softattu, niin millainen operaatio uuden DPF-pöntön asennus on? Lähinnä siis siitä vinkkelistä, että aiheuttaako virisofta jotain vaikeuksia, pitääkö softaa nikkaroida uudelleen? Ja jos pitää, niin pystyykö sen tekemään muut kuin alkuperäisen virisoftan koodaaja?

    Kysyn ihan siksi, että jos nuo virkamiehet oikeasti alkavat narauttelemaan näitä viilattuja autoja, niin onhan se hyvä tietää valmiiksi miten kärryn saa leimattua

    Leave a comment:

Working...
X