DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuikku
    replied
    .
    En minä nyt oikein allekirjoita tätä hajuhaitta-asiaa.
    Pakokaasuja tulee, sehän on selvä, mutta vaikka ilman kaikkia saastelaitteita käynnistää, niin ei sieltä millään lailla merkittävää eroa tule, jos vain ylläolevat asiat on tehty softaan.

    Käynnistettäessä ovat ruiskutusmäärät niin suuria, että varmaan savut pukkaa, jos suutinkarttaan on koskettu.
    Sama ilmiö kun ja jos jättää kylmänä tyhjäkäynnille, tässä lisäksi hetikohta päälle kytkeytyvä jälkiruiskutus, mikäli sitä ei ole naplattu poikkeen.

    Leave a comment:


  • Konda112
    replied
    Tekeekö kukaan näitä dpf:n poistoja oulun alueella?

    Leave a comment:


  • Malagutisti
    replied
    Olenkin ihmetellyt tuota hinta-eroa. Sehän nyt on selvä että jotain "feelua" niissä on. Meikäläiselle on hinnan perusteella laiteettu orkkis DPF tilalle. Kiitos valaisevasta grafiikasta .

    Leave a comment:


  • Motorbit
    replied
    Originally posted by Malagutisti View Post
    Kylläpä tuo meikäläisen vakio 320d kärähtää kylmämä melko raa'asti dieselinkäryisenä. DPF uusittu ~15tkm sitten.

    Yleisesti väitetään että dieselistä katinpoisto aiheuttaa pistävän hajun johtuen typenoksidien reagoinnista ilman veden kanssa jolloin syntyy mm. typpihappoa ja typpihapoketta. En kiellä etteikö katipoisto muuttaisi pakokaasun hajua, mutta DIESELIEN katalysaattori ei kykene pelkistämään typenoksideja moottorin toimintaperiaatteen vuoksi, vaan se hapettaa ainoastaan häkää ja palamattamia hiilivetyjä. Typenoksidien poistoon käytetäänkin ureaa, raskaiden kanssa räpläävät tietävät tuskan .

    DPF saattaa kyllä siinämielessä vaikuttaa hajuihin mikäli sen nappaamat pienhiukkaset aiheuttaisivat aistimuksia. [/ot]
    Totta, kyllä ne dieselit kylmänä käryää aina jonkin verran, oli siellä putkessa mitä tahansa. Hapetuskatalysaattorikin tarvitsee vähintään sen 150 C-astetta lämpöä ennen kuin se alkaa yhtään toimia, DPF vaatii lähes tuplasti enemmän.

    Sen verran hiukkassuodattimista että olen ainakin itse huomannut että halvimmat tarvike DPF:t on vähän sama kuin olisi pelkkä OxiKat = hapetuskatalysaattori paikoillaan. Usein ne eivät ole yhtä laadukasta materiaalia kuin alkuperäiset kennot. Niiden halpa hinta perustuu osittain siihen että metallikuoressa toimitetaan pelkkä piikarbidi-möykky tai vastaava. Alkuperäisissä kennoissa on käytetty riittävä määrä jalometalleja joilla on tehty osaan kennosta "katalyyttipinnoite". Katalyytti on tärkeä toiminnan kannalta mutta myös kennon puhtaana pysymisen kannalta.

    Huonolaatuisessa tarvike DPF:ssä kennon puhtaana pysyminen on lähes tulkoon pelkän AKTIIVISEN regeneroinnin eli "polton" varassa. Laadukkaat ja oikein valmistetut DPF kennot pystyvät huoltamaan itseään myös passiivisesti, eli normaalissa ajossa. Kyseessä ns. passiivinen regenerointi joka tapahtuu jo hieman päälle 350 C-asteen pakokaasulämmöllä. Ei tietenkään yhtä tehokas tapa kuin aktiivinen regenerointi mutta mahdollistaa harvemmat polttokerrat ja siksi paremman polttoainetalouden, ainakin teoriassa ...

    Monesti tarvike DPF kennot on vielä niin huonoja että jo uutena mitattu eropaine ennen ja jälkeen kennon on kuin paljon ajetussa alkuperäisessä. Ohessa diagrammi jossa uusi tarvike DPF vaihdettu pois ja uusi alkuperäinen tilalle.
    Attached Files
    Last edited by Motorbit; 15-03-2016, 09:33.

    Leave a comment:


  • sampsaP
    replied
    Nyt meni omassa 330da:ssa DPF tukkoon. Kolmesti tehtiin pakkopoltto ja silti autocom vaatiin uudelleen regenerointia. Eli onko viisainta tehdä mekaaninen poisto ja ohjelmoida samalla auto? Mittarissa on 160tkm.
    Last edited by sampsaP; 12-03-2016, 11:02.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    ruiskutusennakko
    railpaine
    jälkiruiskutusten estäminen
    kaikkien korjauskarttojen, sekä suutinkarttojen jättäminen vakioiksi

    Leave a comment:


  • Malagutisti
    replied
    Kylläpä tuo meikäläisen vakio 320d kärähtää kylmämä melko raa'asti dieselinkäryisenä. DPF uusittu ~15tkm sitten.

    Yleisesti väitetään että dieselistä katinpoisto aiheuttaa pistävän hajun johtuen typenoksidien reagoinnista ilman veden kanssa jolloin syntyy mm. typpihappoa ja typpihapoketta. En kiellä etteikö katipoisto muuttaisi pakokaasun hajua, mutta DIESELIEN katalysaattori ei kykene pelkistämään typenoksideja moottorin toimintaperiaatteen vuoksi, vaan se hapettaa ainoastaan häkää ja palamattamia hiilivetyjä. Typenoksidien poistoon käytetäänkin ureaa, raskaiden kanssa räpläävät tietävät tuskan .

    DPF saattaa kyllä siinämielessä vaikuttaa hajuihin mikäli sen nappaamat pienhiukkaset aiheuttaisivat aistimuksia. [/ot]

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Sama juttu täälläki, normaalia on...
    Originally posted by sonikk View Post
    Onhan tätä ennenkin puitu täällä monesti. Omankin pakokaasut tuoksahtaa kylmänä tyhjäkäynnillä vanhalle bussille, ei ole menoa haitannut.
    Ok, eli empiiristen havaintojen puolesta hajuja jonkin verran tulee...

    Originally posted by tuikku View Post
    .
    No ei sieltä pitäis kyllä tulla oikeastaan yhtään mittään savuja eikä hajuja.
    ...mutta asiantuntija on sitä mieltä, ettei pitäisi tulla. Mikäs tuossa nyt sitten käytännössä vaikuttaa siihen, tuleeko niitä lisälöylyjä vai ei? Itse olin välttävän teknisen ymmärrykseni johdosta siinä uskossa, että katti "määrittää" hajut/hajuttomuuden, ei DPF.

    Leave a comment:


  • aku1979
    replied
    Originally posted by sonikk View Post
    Onhan tätä ennenkin puitu täällä monesti. Omankin pakokaasut tuoksahtaa kylmänä tyhjäkäynnillä vanhalle bussille, ei ole menoa haitannut.
    On kyllä kyselty jos jonkun kerran se on totta. Menee jo ties kuinka mones opinion. Itseäni ainakin häiritsee tuo käry ja jos se on turhaa niin haluaisin asian kuntoon...ilman uutta dpf:ää.

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Onhan tätä ennenkin puitu täällä monesti. Omankin pakokaasut tuoksahtaa kylmänä tyhjäkäynnillä vanhalle bussille, ei ole menoa haitannut.

    Leave a comment:


  • aku1979
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    No ei sieltä pitäis kyllä tulla oikeastaan yhtään mittään savuja eikä hajuja.
    Onko näin? Itsellä dpf tyhjätty ja tunnistaa kyllä "tuoksusta" diesel autoksi todella helposti.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    No ei sieltä pitäis kyllä tulla oikeastaan yhtään mittään savuja eikä hajuja.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    Onkos tuo normaalia, että tyhjällä DPF:llä putkesta tulee jonkin verran hajuhaittoja? Ajon jälkeen voi huomata hieman käryjä, kun nuuhkii auton perässä ja vielä selvemmin käy nenään, kun nollasta asteesta polkaisin myllyn käyntiin ja nousin autosta ulos. Kabiinissa ei kai juurikaan poikkeavia hajuja voi havaita.
    Sama juttu täälläki, normaalia on...

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Onkos tuo normaalia, että tyhjällä DPF:llä putkesta tulee jonkin verran hajuhaittoja? Ajon jälkeen voi huomata hieman käryjä, kun nuuhkii auton perässä ja vielä selvemmin käy nenään, kun nollasta asteesta polkaisin myllyn käyntiin ja nousin autosta ulos. Kabiinissa ei kai juurikaan poikkeavia hajuja voi havaita.

    Leave a comment:


  • karsta
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Sama huomio... 320dssä kyllä polton huomasi helpommin.
    Uskoisin,että kun 330d LCI vielä kyseessä on polton huomaaminen vielä vaikeampaa.
    Tuollaisella kaapelilla juurikin k+ Dcan kaapeli.
    Ok täytyypä laittaa tilaukseen.
    Kiitos vinkeistä.

    Leave a comment:

Working...
X