.
En minä nyt oikein allekirjoita tätä hajuhaitta-asiaa.
Pakokaasuja tulee, sehän on selvä, mutta vaikka ilman kaikkia saastelaitteita käynnistää, niin ei sieltä millään lailla merkittävää eroa tule, jos vain ylläolevat asiat on tehty softaan.
Käynnistettäessä ovat ruiskutusmäärät niin suuria, että varmaan savut pukkaa, jos suutinkarttaan on koskettu.
Sama ilmiö kun ja jos jättää kylmänä tyhjäkäynnille, tässä lisäksi hetikohta päälle kytkeytyvä jälkiruiskutus, mikäli sitä ei ole naplattu poikkeen.
DPF:n poisto / E9x Diesel viritys
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Olenkin ihmetellyt tuota hinta-eroa. Sehän nyt on selvä että jotain "feelua" niissä on. Meikäläiselle on hinnan perusteella laiteettu orkkis DPF tilalle. Kiitos valaisevasta grafiikasta
.
Leave a comment:
-
Totta, kyllä ne dieselit kylmänä käryää aina jonkin verran, oli siellä putkessa mitä tahansa. Hapetuskatalysaattorikin tarvitsee vähintään sen 150 C-astetta lämpöä ennen kuin se alkaa yhtään toimia, DPF vaatii lähes tuplasti enemmän.Originally posted by Malagutisti View PostKylläpä tuo meikäläisen vakio 320d kärähtää kylmämä melko raa'asti dieselinkäryisenä. DPF uusittu ~15tkm sitten.
Yleisesti väitetään että dieselistä katinpoisto aiheuttaa pistävän hajun johtuen typenoksidien reagoinnista ilman veden kanssa jolloin syntyy mm. typpihappoa ja typpihapoketta. En kiellä etteikö katipoisto muuttaisi pakokaasun hajua, mutta DIESELIEN katalysaattori ei kykene pelkistämään typenoksideja moottorin toimintaperiaatteen vuoksi, vaan se hapettaa ainoastaan häkää ja palamattamia hiilivetyjä. Typenoksidien poistoon käytetäänkin ureaa, raskaiden kanssa räpläävät tietävät tuskan
.
DPF saattaa kyllä siinämielessä vaikuttaa hajuihin mikäli sen nappaamat pienhiukkaset aiheuttaisivat aistimuksia. [/ot]
Sen verran hiukkassuodattimista että olen ainakin itse huomannut että halvimmat tarvike DPF:t on vähän sama kuin olisi pelkkä OxiKat = hapetuskatalysaattori paikoillaan. Usein ne eivät ole yhtä laadukasta materiaalia kuin alkuperäiset kennot. Niiden halpa hinta perustuu osittain siihen että metallikuoressa toimitetaan pelkkä piikarbidi-möykky tai vastaava. Alkuperäisissä kennoissa on käytetty riittävä määrä jalometalleja joilla on tehty osaan kennosta "katalyyttipinnoite". Katalyytti on tärkeä toiminnan kannalta mutta myös kennon puhtaana pysymisen kannalta.
Huonolaatuisessa tarvike DPF:ssä kennon puhtaana pysyminen on lähes tulkoon pelkän AKTIIVISEN regeneroinnin eli "polton" varassa. Laadukkaat ja oikein valmistetut DPF kennot pystyvät huoltamaan itseään myös passiivisesti, eli normaalissa ajossa. Kyseessä ns. passiivinen regenerointi joka tapahtuu jo hieman päälle 350 C-asteen pakokaasulämmöllä. Ei tietenkään yhtä tehokas tapa kuin aktiivinen regenerointi mutta mahdollistaa harvemmat polttokerrat ja siksi paremman polttoainetalouden, ainakin teoriassa ...
Monesti tarvike DPF kennot on vielä niin huonoja että jo uutena mitattu eropaine ennen ja jälkeen kennon on kuin paljon ajetussa alkuperäisessä. Ohessa diagrammi jossa uusi tarvike DPF vaihdettu pois ja uusi alkuperäinen tilalle.Last edited by Motorbit; 15-03-2016, 09:33.
Leave a comment:
-
.
ruiskutusennakko
railpaine
jälkiruiskutusten estäminen
kaikkien korjauskarttojen, sekä suutinkarttojen jättäminen vakioiksi
Leave a comment:
-
Kylläpä tuo meikäläisen vakio 320d kärähtää kylmämä melko raa'asti dieselinkäryisenä. DPF uusittu ~15tkm sitten.
Yleisesti väitetään että dieselistä katinpoisto aiheuttaa pistävän hajun johtuen typenoksidien reagoinnista ilman veden kanssa jolloin syntyy mm. typpihappoa ja typpihapoketta. En kiellä etteikö katipoisto muuttaisi pakokaasun hajua, mutta DIESELIEN katalysaattori ei kykene pelkistämään typenoksideja moottorin toimintaperiaatteen vuoksi, vaan se hapettaa ainoastaan häkää ja palamattamia hiilivetyjä. Typenoksidien poistoon käytetäänkin ureaa, raskaiden kanssa räpläävät tietävät tuskan
.
DPF saattaa kyllä siinämielessä vaikuttaa hajuihin mikäli sen nappaamat pienhiukkaset aiheuttaisivat aistimuksia. [/ot]
Leave a comment:
-
Originally posted by janne30 View PostSama juttu täälläki, normaalia on...Ok, eli empiiristen havaintojen puolesta hajuja jonkin verran tulee...Originally posted by sonikk View PostOnhan tätä ennenkin puitu täällä monesti. Omankin pakokaasut tuoksahtaa kylmänä tyhjäkäynnillä vanhalle bussille, ei ole menoa haitannut.
...mutta asiantuntija on sitä mieltä, ettei pitäisi tulla. Mikäs tuossa nyt sitten käytännössä vaikuttaa siihen, tuleeko niitä lisälöylyjä vai ei? Itse olin välttävän teknisen ymmärrykseni johdosta siinä uskossa, että katti "määrittää" hajut/hajuttomuuden, ei DPF.Originally posted by tuikku View Post.
No ei sieltä pitäis kyllä tulla oikeastaan yhtään mittään savuja eikä hajuja.
Leave a comment:
-
On kyllä kyselty jos jonkun kerran se on totta. Menee jo ties kuinka mones opinion. Itseäni ainakin häiritsee tuo käry ja jos se on turhaa niin haluaisin asian kuntoon...ilman uutta dpf:ää.Originally posted by sonikk View PostOnhan tätä ennenkin puitu täällä monesti. Omankin pakokaasut tuoksahtaa kylmänä tyhjäkäynnillä vanhalle bussille, ei ole menoa haitannut.
Leave a comment:
-
Onhan tätä ennenkin puitu täällä monesti. Omankin pakokaasut tuoksahtaa kylmänä tyhjäkäynnillä vanhalle bussille, ei ole menoa haitannut.
Leave a comment:
-
.
No ei sieltä pitäis kyllä tulla oikeastaan yhtään mittään savuja eikä hajuja.
Leave a comment:
-
Sama juttu täälläki, normaalia on...Originally posted by AK-87 View PostOnkos tuo normaalia, että tyhjällä DPF:llä putkesta tulee jonkin verran hajuhaittoja? Ajon jälkeen voi huomata hieman käryjä, kun nuuhkii auton perässä ja vielä selvemmin käy nenään, kun nollasta asteesta polkaisin myllyn käyntiin ja nousin autosta ulos. Kabiinissa ei kai juurikaan poikkeavia hajuja voi havaita.
Leave a comment:
-
Onkos tuo normaalia, että tyhjällä DPF:llä putkesta tulee jonkin verran hajuhaittoja? Ajon jälkeen voi huomata hieman käryjä, kun nuuhkii auton perässä ja vielä selvemmin käy nenään, kun nollasta asteesta polkaisin myllyn käyntiin ja nousin autosta ulos. Kabiinissa ei kai juurikaan poikkeavia hajuja voi havaita.
Leave a comment:
-
Ok täytyypä laittaa tilaukseen.Originally posted by Nettipepe View PostSama huomio... 320dssä kyllä polton huomasi helpommin.
Uskoisin,että kun 330d LCI vielä kyseessä on polton huomaaminen vielä vaikeampaa.
Tuollaisella kaapelilla juurikin k+ Dcan kaapeli.
Kiitos vinkeistä.
Leave a comment:
Leave a comment: