DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 500sarjalainen
    replied
    Täysin samaan mieltä noista EGR, DPF, AdBlue jutuista. Ne on aivan turhia vehkeitä jotka vaan aiheuttaa entistä enemmän vikoja autoihin.

    Jokatapauksessa tuon Ylen jutun perusteella mun autoon taitaa DPF jäädä varmuuden vuoksi paikalleen.
    Liian kova homma vuosittain vaihdella ehjää pönttöä katsastukseen ja saada vielä joku sorkkimaan ohjelmaa sitä varten että päästöt näyttäisi kivalta.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by hatemi View Post
    Tänään kuulin kahdesta tapauksesta missä noita pönttöjä on syynätty jo tarkemmi keskisuomen alueella.

    Toisessa eivät hoksanneet pöntölle tehdyn mitään, ja toisesta oli kuulemma kolistelemalla todettu että tyhjä se on. Ja tässä vaiheessa homma muuttuu mystiseksi. Paikalle sinivuokot ja lopputulemana sakot ja hylsy leimasta.

    Tiedä sitten mikö tuossakin tarinassa on totuuden laita. Mutta tässä vaiheessa olisin hyvin varauksellinen tyhjäysten suhteen.
    Originally posted by aku1979 View Post
    Aika oudolta kuulostaa jos kala-auton ovat soittaneet paikalle...mutta mistäs näistä tietää.
    Kuten tuosta Ylen jutusta voi lukea, tätä asiaa ei ole vielä kriminalisoitu, joten ei ne sinivuokot voi tuulesta temmata sakotettavaa.

    Eli puolet jutusta on ainakin palturia.

    Itse olen sitä mieltä että auton saastelaitteet ovat kansan huijaamista ja rahojen viemistä varten, ei puhtaampaa ilmaa ja tulevaisuutta varten.
    Ai kuinka niin?? Kaikki katsoo niin testeissä kuin kaikessa muussakin niitä optimitilanteita mutta mitä tapahtuu sitten muissa tilanteissa jne...

    Mikään aine ei koskaan häviä, se muuttaa vain "muotoa"

    Leave a comment:


  • aku1979
    replied
    Originally posted by hatemi View Post
    Tänään kuulin kahdesta tapauksesta missä noita pönttöjä on syynätty jo tarkemmi keskisuomen alueella.

    Toisessa eivät hoksanneet pöntölle tehdyn mitään, ja toisesta oli kuulemma kolistelemalla todettu että tyhjä se on. Ja tässä vaiheessa homma muuttuu mystiseksi. Paikalle sinivuokot ja lopputulemana sakot ja hylsy leimasta.
    .
    Tiedä sitten mikö tuossakin tarinassa on totuuden laita. Mutta tässä vaiheessa olisin hyvin varauksellinen tyhjäysten suhteen.
    Aika oudolta kuulostaa jos kala-auton ovat soittaneet paikalle...mutta mistäs näistä tietää.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Tänään kuulin kahdesta tapauksesta missä noita pönttöjä on syynätty jo tarkemmi keskisuomen alueella.

    Toisessa eivät hoksanneet pöntölle tehdyn mitään, ja toisesta oli kuulemma kolistelemalla todettu että tyhjä se on. Ja tässä vaiheessa homma muuttuu mystiseksi. Paikalle sinivuokot ja lopputulemana sakot ja hylsy leimasta.

    Tiedä sitten mikö tuossakin tarinassa on totuuden laita. Mutta tässä vaiheessa olisin hyvin varauksellinen tyhjäysten suhteen.

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Merkkiliike ei pysty määrittämään miten paljon sinne laitetaan ja mitä, vaan koko softa menee uusiksi purkkiin, ts. jos viet päivitykseen, saat autosi täysin vakiolla softalla takaisin.
    Niin tuota koitin ilmaistakin juuri. Eli jos merkkihuolto asentaa uuden DPF:n paikoilleen, niin saako ne omilla systeemeillään palautettua softan täysin alkuperäiseksi. Ja vastaushan siis on että saavat. Toisin sanoen ei tarvita sen vuoksi uutta reissua AJ Techille. Hyvä tietää tämäkin, ettei tule ylläreitä jos katsuri innostuu narauttamaan syssymmällä.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by AK-87 View Post
    Kun tykkään varautua mahdollisiin worst-case-scenarioihin, niin kyselin marmorilta, että onnistuuko siellä softan "nollaus" uuden DPF:n asennuksen yhteydessä. Vastaus oli, että virityssoftat yleensä nollautuvat, kun autoa ohjelmoidaan. Mitenkäs tuo käytännössä nyt sitten mahtaa olla? Voiko merkkihuolto yliajaa virisoftan siten, että lataavat sinne täysin alkuperäiset asetukset kaikkinensa, niin että poltot yms. toimivat normaalisti?

    Mulla on siis AJ Techillä tyhjätty pönttö ja siellä tehty softa.

    PS. Eikä siis harmita pätkääkään, että kyseinen työ tuli teetettyä. Tulokset ovat loistavat, kerran sitä vaan eletään ja kun pöntölle jotain täytyi kuitenkin tehdä, niin miksipä ei tätä? Helposti menee samaan konkurssiin tarvittaessa orkkispöntön asennuskin...

    Merkkiliike ei pysty määrittämään miten paljon sinne laitetaan ja mitä, vaan koko softa menee uusiksi purkkiin, ts. jos viet päivitykseen, saat autosi täysin vakiolla softalla takaisin.

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Kun tykkään varautua mahdollisiin worst-case-scenarioihin, niin kyselin marmorilta, että onnistuuko siellä softan "nollaus" uuden DPF:n asennuksen yhteydessä. Vastaus oli, että virityssoftat yleensä nollautuvat, kun autoa ohjelmoidaan. Mitenkäs tuo käytännössä nyt sitten mahtaa olla? Voiko merkkihuolto yliajaa virisoftan siten, että lataavat sinne täysin alkuperäiset asetukset kaikkinensa, niin että poltot yms. toimivat normaalisti?

    Mulla on siis AJ Techillä tyhjätty pönttö ja siellä tehty softa.

    PS. Eikä siis harmita pätkääkään, että kyseinen työ tuli teetettyä. Tulokset ovat loistavat, kerran sitä vaan eletään ja kun pöntölle jotain täytyi kuitenkin tehdä, niin miksipä ei tätä? Helposti menee samaan konkurssiin tarvittaessa orkkispöntön asennuskin...

    Leave a comment:


  • 500sarjalainen
    replied
    Olikohan tämän jo joku linkannut?


    En tiedä onko juttuun uskomista mutta itellä ollut mietinnässä tuo dpf tyhjäys lastutuksen yhteydessä. Pitääköhän se perkele jättää sittenkin paikalleen.

    Leave a comment:


  • Motorbit
    replied
    Originally posted by aku1979 View Post
    Kiitos!
    Asia on juuri niin kuin Tuikku sinulle kertoikin, EU3/EU4 malleissa on erilainen ohjelma joka on osasyy hajuun. Jopa eri ohjelmapäivitysversioiden välillä voi olla eroja. Sen lisäksi että ohjelma on EU3 versio (pelkkä hapetuskatalysaattori, ei DPF:ää), pitäisi se auton hapetuskatalysaattori olla vastaava kuin EU3 malleissa käytetty, jotta tilanne olisi täysin vertailukelpoinen. EU3 mallissa hapetuskatalysaattori eli OxiKAT on tehokkaampi kuin niissä myöhemmissä EU4 malleissa joissa käytössä pieni OxiKAT kenno DPF:n kanssa yhdysrakenteisena. Jos otat esim. 530d E60 EU3 mallista katin tyhjäksi niin kyllä sekin haisee.

    Jorma Sterling tietää mitä käy kun kennoja poistetaan:



    Sinun 330d E9x (M57TU2) mallia ei ole tietääkseni toimitettu tehtaalta kuin EU4 päästöluokituksella DPF:n kanssa, eli esim. testerillä tehtävä "EU3" ohjelma downgrade ei onnistu vaan muutokset pitää tehdä manuaalisesti auton omaan ohjelmaa, mihin Tuikku viittasi.

    Väitän että 95 ohjelmanikkaria 100:stä jättää laajemmat pakokaasulämmön ja jälkiruiskutuksen muokkaamiset/optimoinnit EU3 tyyliin tekemättä, luen itseni siihen enemmistöön myös.

    75% DPFoff ohjelmamuutoksista on vain pelkkiä vikakoodien piilotuksia diagnostiikasta (omistaja luulee kaiken toimivan hienosti koska vikakoodeja ei tule, usein ei tule muistakaan vioista ...)

    20% ohjelmista on tehty niin että vikadiagnostiikka on poistettu vain DPF-komponenttien osalta ja jälkiruiskutus sekä regenerointi estetty (tätä suosin itse).

    5% tai alle, on tehty niin että ohjelmaan on tehty laajemmat muutokset tyhjäkäynnille pakokaasulämmönvalvontaan, ruiskutusmäärä(t) ja -ennakko säädetty tyhjäkäynnillä, ruiskutuspaine muutettu tarvittaessa, ym. ym.

    Syy miksi ainakaan itse en näen vaivaa moiseen on se että autoa ei saa hajuttomaksi silti. Putki käytännössä tyhjä, ei vastapainetta, ei lämpöä keräävää kennoa, ei mitään. Autoa on tyhjäkäytettävä kylmästä lämpimäksi, samalla tarkistettava testerillä että ohjelman parametrit toteutuvat. Säätämiseen ja tarkistamiseen saattaa mennä useampi tunti (tai päivä) ja todennäköisesti se tuoksuu hieman silti. Ei ole vaivan arvoista koska DPF:n tyhjennyksellä omistaja on jo kuitenkin tehnyt tietoisen päätöksen modernin dieselin palauttamisesta hajuineen 90-luvulle.

    Kyllä, vastustan DPF:n poistamista jos jollekin jäi epäselväksi
    Last edited by Motorbit; 30-03-2016, 10:35.

    Leave a comment:


  • aku1979
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    Näille moottoreille on käypäiset vertailuarvot niissä malliston alkupään moottoreissa, joissa ei hiukkaspönttöä ole.
    Se käry suurimmalta osaltaan tulee siitä, että noin puolen minuutin jälkeen käynnistymisestä alkaa ecu valvomaan hiukkasautoissa pakokaasujen lämpötilaa ja pyrkii itse aktiivisesti nostamaan ne sille tasolle, jolla saastelaitteet alkaisi ja pystyisi sitten toimimaan.
    Nämä lämpötilan nostotoimet tehdään jälkiruiskutuksella, sekä kuristamalla kaasuläpällä moottorille tulevan ilman määrää.
    No, kun pakoputkessa ei olekkaan enää riittävästi vastusta, niin lämpöhän ei tietenkään nouse millään lailla entistä helpommin, vaan huonommin, joten ecu vie korjaustoimet äärimmilleen ja tästä seuraa huono, epätäydellinen palaminen, josta hajuhaitta pääasiassa tulee.

    Hajuhaitoista pääsee eroon sulkemalla pois pakokaasujen lämpötilan valvonnan, jälkiruiskutukset sekä optimoimalla ruiskutuspaineen ja ennakon tyhjäkäynnin ympäristöstä.
    Kaikkien ruiskutusta eri tavoin korjaavien karttojen täytyy olla vakioita.
    Jos moottori huohottaa kovin, niin (huonosti) palavan öljyn haitoista ei pääse millään eroon.
    Kiitos!

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by aku1979 View Post
    Selitätkö hölmölle vielä, missä asennossa yllä olevat arvot ovat mikäli auto käryää vanhalle bussille? Itselläni 330d -06, josta dpf tyhjennetty, poltto deaktivoitu ja moottoria optimoitu ohjelmallisesti...ja haisee ainakin tyhjäkäynnillä häiritsevästi ajalle jolloin saastuttaminen oli vielä cool. Ei savuta oikeastaan yhtään...kylmänä hieman vaaleata pöllähtää. Ennen temppuja tuoksui raikkaalle meri-ilmalle.
    Näille moottoreille on käypäiset vertailuarvot niissä malliston alkupään moottoreissa, joissa ei hiukkaspönttöä ole.
    Se käry suurimmalta osaltaan tulee siitä, että noin puolen minuutin jälkeen käynnistymisestä alkaa ecu valvomaan hiukkasautoissa pakokaasujen lämpötilaa ja pyrkii itse aktiivisesti nostamaan ne sille tasolle, jolla saastelaitteet alkaisi ja pystyisi sitten toimimaan.
    Nämä lämpötilan nostotoimet tehdään jälkiruiskutuksella, sekä kuristamalla kaasuläpällä moottorille tulevan ilman määrää.
    No, kun pakoputkessa ei olekkaan enää riittävästi vastusta, niin lämpöhän ei tietenkään nouse millään lailla entistä helpommin, vaan huonommin, joten ecu vie korjaustoimet äärimmilleen ja tästä seuraa huono, epätäydellinen palaminen, josta hajuhaitta pääasiassa tulee.

    Hajuhaitoista pääsee eroon sulkemalla pois pakokaasujen lämpötilan valvonnan, jälkiruiskutukset sekä optimoimalla ruiskutuspaineen ja ennakon tyhjäkäynnin ympäristöstä.
    Kaikkien ruiskutusta eri tavoin korjaavien karttojen täytyy olla vakioita.
    Jos moottori huohottaa kovin, niin (huonosti) palavan öljyn haitoista ei pääse millään eroon.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Se on se öljy mikä siellä palaa, ne teidän autot kun ei ole mitään uusia.

    Öljyn palamisesta tulee sama tuoksahdus näissä 10v vanhoissa Bmw:ssä kuin tuosta pihalla olevasta -84 Belaruksesta.

    Leave a comment:


  • SimTek
    replied
    Sama täällä,haisee niin pirun kitkerälle.Oli sitten kylmä tai lämmin kone.Dpf poistettu samoin egr.Savua ei tule ollenkaan mutta hajua senkin edestä.Softa on Antin käsialaa.

    Leave a comment:


  • aku1979
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    ruiskutusennakko
    railpaine
    jälkiruiskutusten estäminen
    kaikkien korjauskarttojen, sekä suutinkarttojen jättäminen vakioiksi
    Selitätkö hölmölle vielä, missä asennossa yllä olevat arvot ovat mikäli auto käryää vanhalle bussille? Itselläni 330d -06, josta dpf tyhjennetty, poltto deaktivoitu ja moottoria optimoitu ohjelmallisesti...ja haisee ainakin tyhjäkäynnillä häiritsevästi ajalle jolloin saastuttaminen oli vielä cool. Ei savuta oikeastaan yhtään...kylmänä hieman vaaleata pöllähtää. Ennen temppuja tuoksui raikkaalle meri-ilmalle.
    Last edited by aku1979; 29-03-2016, 21:39.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by Konda112 View Post
    Tekeekö kukaan näitä dpf:n poistoja oulun alueella?
    Tekee toki.

    Leave a comment:

Working...
X