Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarppiR
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2010
    • 284
    • Pori

    Tuli hommattua viime sunnuntaina N53 koneella oleva e91. Siinäkin oli ilmennyt pari vuotta sitten 65tkm kohdalla huonoa käyntiä. Meni tehtaan goodwillinä varmaan, koska oli laakkosen huoltosopimuksella. Vaihdettiin kaikki suuttimet, puolat, korkeapainepumppu ja vanoksen solenoidi. Ei noista kuiteista selvinnyt mistä vika lopulta johtui kun Laaakkosella vaihtoivat kaiken mahdollisen. Toivottavasti ei uusiudu lähiaikoina
    BMW 325i E91 LCI "330i" -09
    BMW 530i E39 M-Sport -01
    Alfa Romeo GT 3.2 -05

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6708
      • PK-seutu

      Originally posted by hkarr View Post
      Testasin tänään aamulla vielä kesäkylmän moottorin arvoja.

      Noin 5 ensimmäisen minuutin ajan Fuel Rail Pressure pyöri välillä 14500-17000 kPA. Ja käynti oli epätasaista.

      Kun kone lämpeni, niin arvot pyörivät 20000 tuntumassa ja käynti tasaista.

      Voiko tästä (Fuel Rail Pressure aluksi pienempi) päätellä mitään? :think
      Pitäisi olla heti startista tuo 2:lla alkava luku.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • hkarr
        Newbiemmer
        • Aug 2010
        • 27
        • Kajaani

        Originally posted by pyroz View Post
        Pitäisi olla heti startista tuo 2:lla alkava luku.
        Viittaako korkeapainepumppuvikaan?
        Vai sittenkin suuttimiin?
        G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6708
          • PK-seutu

          Originally posted by hkarr View Post
          Viittaako korkeapainepumppuvikaan?
          Vai sittenkin suuttimiin?
          Itse äänestäisin pumppua jos paineet ei nouse.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • miyli
            BTCF Member
            • Dec 2008
            • 2084
            • Naantali

            Korkeapainepumpun paineet vaihtelee 5000 ja 20000 välillä, jos menee alle 5000 kpa tulee käyntihäiriöitä.
            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
            0-200km/h 11.40s
            100-200km/h 6,00s
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6708
              • PK-seutu

              Originally posted by miyli View Post
              Korkeapainepumpun paineet vaihtelee 5000 ja 20000 välillä, jos menee alle 5000 kpa tulee käyntihäiriöitä.
              Jokainen ehjä N53 jota diagnosoinut on tuottanut sen 200000 heti tyhjäkäynnistä ylöspäin.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Voittehan te niitä paineita arpoa mutta jos ei jaksa edes tulppia ottaa irti ja tsekata niiden väriä tai onko ne sammutuksen jälkeen märät niin eiköhän se auto ole huoltoon joka tapauksessa menossa korjattavaksi.

                Comment

                • tiakri
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 208

                  Originally posted by tiakri View Post
                  Nostan tärkeää.

                  E90LCI 09/2008 325iA N53B30, ajettu 120tkm.

                  Meni katsastuksesta läpi alkukuusta, katsastuskaveri epäili että jää bensaa palamatta tms.

                  Nox-sensori on paskana, uusi tulee jos tulee tampereen bmw-varaosatukusta

                  Oireet:
                  - Nykii vitusti välillä varsinkin kun kylmästä käynnistää, ei heitä vikakoodia
                  - Satunnaisesti heittää misfire koodia 6 sylinteristä ja välillä jostain muustakin
                  - Saattaa tulla myös rough running vikakoodia
                  - Varsinainen check engine valo lähtee pois sammuttamalla kun se joskus on tullut

                  Tehdyt toimenpiteet:
                  1) Vaihdoin 5 ja 6 sylintereihin uudet puolet sekä kaikkiin sylintereihin uudet boschin tulpat
                  2) Ei auttanut.
                  3) Tein Iisalmen reissun eli noin ~2000km ajoa sekalaisesti
                  4) Ajattelin vaihtaa kaikki loputkin puolat ja uudet NGK:n tulpat tilalle kun jossain forumilla sanottiin että toimisivat paremmin N53B30 kanssa. Kävin samalla läpi kaikki maakontaktit.
                  Ohessa kuva 2000km ajetuista boschin tulpista, 5-6 sylintereissä on jotain sairaana

                  Hires kuva:
                  https://www.dropbox.com/s/fu10nlox79...ai_ei.jpg?dl=0

                  5) Vaihdoin samalla loputkin puolat ja nyt ei ole kahteen päivään oireillut
                  6) Varmaan palaa oireet taas kohta?

                  Mitä mieltä raati, paaliin vai kovaa klarna-velkaa osilla arpomiseen? Oiskohan noista 5-6 suuttimien vaihdoista mitään hyötyä? Ebaysta saattaisi näköjään saada alle 200e/kpl.
                  Tämä ongelma ratkesi kun vaihdoin 5 ja 6 sylinterien suuttimet. Nyt näyttäisi pelaavan niin kuin pitää eikä tule enää rough runningia tms koodeja.
                  E90lci'09

                  Comment

                  • hkarr
                    Newbiemmer
                    • Aug 2010
                    • 27
                    • Kajaani

                    Originally posted by tiakri View Post
                    Tämä ongelma ratkesi kun vaihdoin 5 ja 6 sylinterien suuttimet. Nyt näyttäisi pelaavan niin kuin pitää eikä tule enää rough runningia tms koodeja.
                    Hienoa, että ratkesi

                    Ihan mielenkiinnosta (sama juttu voi olla edessä): Mistä löysit suuttimet ja millaisella hinnalla?
                    G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                    Comment

                    • hkarr
                      Newbiemmer
                      • Aug 2010
                      • 27
                      • Kajaani

                      Originally posted by brainsurgery View Post
                      Voittehan te niitä paineita arpoa mutta jos ei jaksa edes tulppia ottaa irti ja tsekata niiden väriä tai onko ne sammutuksen jälkeen märät niin eiköhän se auto ole huoltoon joka tapauksessa menossa korjattavaksi.
                      Sain viimein tänään tulpat irti koneesta, alla kuvat:
                      Dropbox linkki tulppien valokuviin

                      Kuvat on otettu kylmästä koneesta, viimeisin ajo 12 tuntia ennen kuvia.

                      Amatöörin kysymys: voiko näistä kuvista päätellä mitään?
                      G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                      Comment

                      • AceTeam
                        Newbiemmer
                        • May 2017
                        • 21
                        • Espoo

                        Originally posted by AceTeam View Post
                        Tietäisikö kukaan mitä pitäisi alkaa ensimmäisenä selvittelemään. Ketjun luin läpi.

                        Auto on '07. 100km ajon jälkeen syttyy aina keltainen moottorin vikavalo ja vikakoodiksi 29F5 DME: Catalytic-converter conversion 2.

                        Vaihdoin bank 2 takalambdan. Ei vaikutusta. Kylmänä tyhjäkäynnillä sen arvot sahasivat tiuhaan välillä 0.1V-0.8V. Kaikki muut lambdat tasaisia. Etu ~2V ja bank1 taka ~0.8V. Lämpimänä sahaaminen loppui.

                        Vaikka kelit ovat lämmenneet niin auto savuttaa selvästi enemmän kuin muut autot risteyksissä. Aiemmin luulin, että kylmän ilman takia höyryää. Kulutus seka-ajossa jotain 9L/100km.

                        Käynnistyy, käy ja kiihtyy hyvin. Puolen tunnin ajon aikana ainakin pysyi koko ajan "homogenous" moodissa (millaisella ajolla sen pitäisi mennä laihalle?).

                        Öljykorkin saa melko helposti käydessä auki, käynti huononee selvästi. Tankkasin viimeksi E95:sta, pitäisikö olla 98?

                        Mistä kannattaisi aloittaa?
                        Originally posted by Retze View Post
                        Mites se bank 2.takalambda seilailee lämpimänä kierroksilla?
                        Ei ole tullut vielä tarkistettua miten lambda seilaa lämpimänä.

                        Tähän tuli vielä muutama lisäkoodi:
                        29F5 Catalytic-converter conversion 2
                        2B07 Nitrogen-oxide sensor, electric
                        2B06 Nitrogen-oxide sensor, lambda linear
                        2AFB Nitrogen-oxide sensor, lambda binar..
                        2A27 Catalytic converter 2, conversion in stratified mode

                        Nämä kun nollasi niin takaisin tuli 100km ajolla:
                        29F5 Catalytic-converter conversion 2
                        30DA Nitrogen-oxide sensor, signal

                        Kävin Laakkoselta hakemassa Nox-anturin (470€), jolla nuo Nox koodit hävisi, mutta vikavalo syttyy entiseen malliin ja koodi 29F5 ja 2A27 tulee takaisin. Meniköhän rahat hukkaan..

                        Mitä pitäisi seuraavaksi tehdä? En ole tulppia vielä kurkannut. Kone käy ja kiihtyy hyvin. Risteyksissä joskus saattaa yskähtää ja heilauttaa autoa satunnaisesti.
                        Last edited by AceTeam; 26-07-2017, 08:07.
                        Garagster - Autovaraosien Tripadvisor
                        Facebook: Hyvät & Huonot Varaosamerkit ja Myyjät

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          NOx-anturin vaihto pitää testerillä kertoa moottorin ohjainlaitteelle. Tästä voi olla varmaan monta mieltä, että kuinka pakollista se on, mutta tuskin testerissä sellainen toiminto ihan turhaan on.


                          Comment

                          • AceTeam
                            Newbiemmer
                            • May 2017
                            • 21
                            • Espoo

                            Originally posted by Bullitt View Post
                            NOx-anturin vaihto pitää testerillä kertoa moottorin ohjainlaitteelle. Tästä voi olla varmaan monta mieltä, että kuinka pakollista se on, mutta tuskin testerissä sellainen toiminto ihan turhaan on.
                            Käytössä oli iCarScan eli tommoinen Bluetooth-kännykkä softa. Aika kattavasti sillä pääsee tekemään hommia, mutta Nox-anturin vaihdon kuittausta en löytänyt. Ainoastaan catin vaihto. Löytyy kyllä piuhatkin, jolla sais INPA:n tms. mutta täytyy hommata läppäri johon sen saa asennettua.

                            Voisikohan tuo Catalytic converter viitata kiutenkin Nox-kattiin?
                            Sulphur saturation, Lean Nox cat = 491mg => pitäskö koittaa pakkopolttoa.
                            Garagster - Autovaraosien Tripadvisor
                            Facebook: Hyvät & Huonot Varaosamerkit ja Myyjät

                            Comment

                            • JanskiAWD
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 192
                              • S:t Karins

                              Originally posted by hkarr View Post
                              Sain viimein tänään tulpat irti koneesta, alla kuvat:
                              Dropbox linkki tulppien valokuviin

                              Kuvat on otettu kylmästä koneesta, viimeisin ajo 12 tuntia ennen kuvia.

                              Amatöörin kysymys: voiko näistä kuvista päätellä mitään?
                              Ei ainakaan omaan silmään näytä pahalta.
                              Yksi hyvä keino metsästää viallista suutinta on vaihtaa uudet tulpat, ja ajaa niillä hetki. Omasta oli kaksi tulppaa noessa jo muutaman 100km ajelun jälkeen, ja loput neljä tulppaa oli puhtaita.

                              Sulla oli jotain häikkää sen rail pressuren kanssa käynnistyksen jälkeen, sieltä lähtisin tutkimaan lisää.
                              Last edited by JanskiAWD; 26-07-2017, 10:24.
                              e92 "330"xiA M-sport
                              Mini Cooper R50

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                Originally posted by JanskiAWD View Post
                                Ei ainakaan omaan silmään näytä pahalta.
                                Yksi hyvä keino metsästää viallista suutinta on vaihtaa uudet tulpat, ja ajaa niillä hetki. Omasta oli kaksi tulppaa noessa jo muutaman 100km ajelun jälkeen, ja loput neljä tulppaa oli puhtaita.

                                Sulla oli jotain häikkää sen rail pressuren kanssa käynnistyksen jälkeen, sieltä lähtisin tutkimaan lisää.
                                Kyllä se on aika takuuvarmasti vuotava suutin. Moottorinohajus menee sekaisin kun yksi pytty on käynnistäessä täynnä bensaa.

                                Sanoisin että 5% mahdollisuus että johtuu jostain muusta kun lämpimänä kerran toimii ihan normaalisti.

                                Jos ne tulpat ottaa esim puoli tuntia ajon jälkeen irti niin jonkun niistä pitäisi olla märkä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎