Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reaper90
    Bimmer Rookie
    • May 2017
    • 50
    • Tampere

    Tässä omaan N53 koneiseen autoon tullut tuo sama kylmäkäynnistys ongelma. NOX pönttö tyhjätty jo aiemmin ja silloin oli koodiakin siitä. Auto ravistaa kylmänä aika pahastikin välillä ja taas välillä saattaa käynnistyä ilman ongelmaa. Kuitenkaan mitään koodia ei sytytyshäiriöstä anna. Tänään aamulla kuitenkin käynnistyi ja ravisti pahasti sekä sammui käytännössä heti. Käynnistin uudelleen ja ravisti sekä kierrokset seilas ja meinas sammua, mutta kun kaasua antoi niin auto kävi normisti sen jälkeen. Onkohan suuttimet kyseessä vai joku muu kiva juttu? Suuttimet on vaihdettu kertaalleen vuonna 2011 "kampanjan" piikkiin ja samalla vaihdettu myös puolat. Suuttimet on 09 indeksillä. Tulpat vaihdettu vuosi sitten.

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6711
      • PK-seutu

      Korkeapainepumppu on myös hyvä ehdokas näissä tapauksissa. Omassa tapauksessa ei tullut myöskään mitään missfire tms. vikakoodeja, vaikka käytös oli välillä varsinkin kylmäkäynnistyksessä kuvailemasi kaltaista. Saattoi myös lämpimänä heittää moottorin vikavalon päälle.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • Reaper90
        Bimmer Rookie
        • May 2017
        • 50
        • Tampere

        Originally posted by pyroz View Post
        Korkeapainepumppu on myös hyvä ehdokas näissä tapauksissa. Omassa tapauksessa ei tullut myöskään mitään missfire tms. vikakoodeja, vaikka käytös oli välillä varsinkin kylmäkäynnistyksessä kuvailemasi kaltaista. Saattoi myös lämpimänä heittää moottorin vikavalon päälle.
        Mulla ei mitään vikakoodia anna ja lämpimänä toimii hyvin ainoastaan kylmänä ravistaa ja tuntuu ihan kuin missfiree pukkais. Käytin autoa tällä viikolla Tampereella RK-Cityhuollossa, mutta sielä auto käynnistyi hyvin ja olivat kattoneet suuttimien arvot ja olivat kuulemma kunnossa. Ainoa ohje oli, että annetaan vian pahentua ja katotaa tuleeko koodia, että voidaan vika paikallistaa.

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          Originally posted by Reaper90 View Post
          Mulla ei mitään vikakoodia anna ja lämpimänä toimii hyvin ainoastaan kylmänä ravistaa ja tuntuu ihan kuin missfiree pukkais. Käytin autoa tällä viikolla Tampereella RK-Cityhuollossa, mutta sielä auto käynnistyi hyvin ja olivat kattoneet suuttimien arvot ja olivat kuulemma kunnossa. Ainoa ohje oli, että annetaan vian pahentua ja katotaa tuleeko koodia, että voidaan vika paikallistaa.
          Millä vikakoodinlukulaitteilla olet katsonut koodit?

          Itsellä teki 100% samaa, mutta antoi koodia viallisesta lambdasta, jonka vaihdolla katosi ongelmat. Mulla käytössä oli ihan perus iPhone + Carly for BMW appi.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17838
            • PKS

            Suuttimet saattavat jumittaa auki, jolloin päästävät bensaa sylinteriin ja ylimääräisen polttoaineen vuoksi palotapahtuma on epätasainen -> tärinää. Misfireähän ei tästä tule.

            Mikäli ko. efekti tapahtuu päivän ensimmäisessä käynnistyksessä, mutta ei seisottuaan lyhyen aikaa, on aika selvä peli.

            Yksi keino voisi olla katsoa rough running arvoja käynnistyksessä per sylinteri kun vika ilmenee.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Reaper90
              Bimmer Rookie
              • May 2017
              • 50
              • Tampere

              Originally posted by rizzo View Post
              Millä vikakoodinlukulaitteilla olet katsonut koodit?

              Itsellä teki 100% samaa, mutta antoi koodia viallisesta lambdasta, jonka vaihdolla katosi ongelmat. Mulla käytössä oli ihan perus iPhone + Carly for BMW appi.
              Inpalla ja istalla.

              Comment

              • Reaper90
                Bimmer Rookie
                • May 2017
                • 50
                • Tampere

                Originally posted by Dualfun View Post
                Suuttimet saattavat jumittaa auki, jolloin päästävät bensaa sylinteriin ja ylimääräisen polttoaineen vuoksi palotapahtuma on epätasainen -> tärinää. Misfireähän ei tästä tule.

                Mikäli ko. efekti tapahtuu päivän ensimmäisessä käynnistyksessä, mutta ei seisottuaan lyhyen aikaa, on aika selvä peli.

                Yksi keino voisi olla katsoa rough running arvoja käynnistyksessä per sylinteri kun vika ilmenee.
                Joo kyllä se tapahtuu aina pelkästään silloin, jos on seissyt pidemmän aikaa eli just yön yli. Työpäivän jälkeen (8h) ei tätä tapahdu. Koittanut kattoo rough running arvoja ja rehellisesti sanottuna en osaa niitä edes oikein tulkita. Ainut mitä huomasin oli se, että kolmessa suuttimessa arvot heittää rajustikin negatiivisten ja positiivisten lukujen välillä. Muut taas pysyy pää osin negan puolella ja vaihtelu vain pientä.

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17838
                  • PKS

                  Originally posted by Reaper90 View Post
                  Joo kyllä se tapahtuu aina pelkästään silloin, jos on seissyt pidemmän aikaa eli just yön yli. Työpäivän jälkeen (8h) ei tätä tapahdu. Koittanut kattoo rough running arvoja ja rehellisesti sanottuna en osaa niitä edes oikein tulkita. Ainut mitä huomasin oli se, että kolmessa suuttimessa arvot heittää rajustikin negatiivisten ja positiivisten lukujen välillä. Muut taas pysyy pää osin negan puolella ja vaihtelu vain pientä.
                  Just näin, tuo heitto viittaa siihen että noissa sylintereissä on jotain feelua. Voisi olla juurikin tuo vuotava suutin, ainakin oireesi viittaavat kovasti siihen. Korkeapainepumpun viasta väitän että lähes aina saat puolimoottorivalon mittaristoon jossain vaiheessa.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Reaper90
                    Bimmer Rookie
                    • May 2017
                    • 50
                    • Tampere

                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Just näin, tuo heitto viittaa siihen että noissa sylintereissä on jotain feelua. Voisi olla juurikin tuo vuotava suutin, ainakin oireesi viittaavat kovasti siihen. Korkeapainepumpun viasta väitän että lähes aina saat puolimoottorivalon mittaristoon jossain vaiheessa.
                    Ok, täytyy varmaan tossa ottaa tulpat irti ja kattoo miltä ne näyttää. Tilasin kyllä jo valmiiks uudet puolat ja tulpat ja varmaankin joutuu suutinremppaan vielä :think On nää kivoja vehkeitä

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Onkos kukaan kokeillut nollata adaptaatioita ja tehdä hommaa sen jälkeen näiden ohjeiden mukaan?

                      Note: INPA loader 2.023 required. Switch on the ignition (engine off), connect OBD to USB connecting cable, select MSD80 for N43/N53. 1. open INPA adaptation menu, 2nd group: ../F8/F2; delete existing/old adaptations (status: ignition on; engine off), pressing Shift+F9 2. Open rough run menu ../F5/F7 Learnbit of flywheel adaptations has […]


                      Kauanko menee että motti oppii samoille tavoille? Ainakin yhden N43:n olen tavannut joka oli saanut sopeutumat niin solmuun että se ei toipunut siitä ilman mukautumien nollauksia. Tämä jälkeen se on kait toiminut moitteetta.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17838
                        • PKS

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Onkos kukaan kokeillut nollata adaptaatioita ja tehdä hommaa sen jälkeen näiden ohjeiden mukaan?

                        Note: INPA loader 2.023 required. Switch on the ignition (engine off), connect OBD to USB connecting cable, select MSD80 for N43/N53. 1. open INPA adaptation menu, 2nd group: ../F8/F2; delete existing/old adaptations (status: ignition on; engine off), pressing Shift+F9 2. Open rough run menu ../F5/F7 Learnbit of flywheel adaptations has […]


                        Kauanko menee että motti oppii samoille tavoille? Ainakin yhden N43:n olen tavannut joka oli saanut sopeutumat niin solmuun että se ei toipunut siitä ilman mukautumien nollauksia. Tämä jälkeen se on kait toiminut moitteetta.
                        En ole kyllä ikinä tehnyt varsinaisesti mitään tarkkaa ajotapahtumaa adaptaationollauksen jälkeen :think Ihan nollannut vaan aina kun tehty jotain selkeää autolle, kuten uudet tulpat tai puolat. Yleisen huomio on ollut että tyhjäkäynti tasoittuu autoissa, mutta ajossa tuntuu että puuttuu tehoja - kunnes jossain vaiheessa ilmeisesti adaptaatiot on rekisteröity jolloin meno paranee. Ehkä jotain kymmeniä kilometrejä, muutama puolikiihdytys, jne. Voisihan tuota "täyttä tapahtumaa" kokeilla joskus. :think

                        Sen sijaan esim. yo caseen ei ole adaptaatioiden nollauksella ollut lopulta mitään vaikutusta.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • takatalvi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1019
                          • Jokela

                          Kukaan ostanut viime aikoina suuttimia N53 moottoriin? Jos on niin mistä ja mihin hintaan? Autokeskuksessa oli jotain 270€ kappale, vaikka muistelisin jonkun täällä maininneen, että sai koko sarjan alle 800€. 🤔 En nyt löytänyt sitä viestiä täältä vaikka koko ketjun tavasin. 🤦🏻
                          Leebmannista sais 200€ kappale.
                          BMW i3

                          Comment

                          • Reaper90
                            Bimmer Rookie
                            • May 2017
                            • 50
                            • Tampere

                            Originally posted by takatalvi View Post
                            Kukaan ostanut viime aikoina suuttimia N53 moottoriin? Jos on niin mistä ja mihin hintaan? Autokeskuksessa oli jotain 270€ kappale, vaikka muistelisin jonkun täällä maininneen, että sai koko sarjan alle 800€. 🤔 En nyt löytänyt sitä viestiä täältä vaikka koko ketjun tavasin. 🤦🏻
                            Leebmannista sais 200€ kappale.
                            Ite kattelin ebaysta, toki hinta sama ku leebmannista. 6 suutinta 1200e + postit.

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17838
                              • PKS

                              Vielä vuotaviin suuttimiin liittyen -

                              Tässä myös yksi hyvä testiohjelma ISTA:ssa (bongattu toisesta threadista, kiitos Supa) -


                              Testi alkaa nimittäin kohdassa 1:23 vuototestillä.

                              Toinen (varmempi tapa) on katsoa tippuuko railipaineet esim. yön aikana. Eli katsoo paineet välittömästi sen jälkeen kun auton sammuttaa ja uusiksi useamman tunnin seisonnan jälkeen. Ehjässäkin autossa uskoisin että laskua tapahtuu vähän, eli en osaa sanoa suorilta mikä on sopiva raja-arvo minkä jälkeen voisi tehdä jotain pääteltiä jos suuttimet vuotaa.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Reaper90
                                Bimmer Rookie
                                • May 2017
                                • 50
                                • Tampere

                                Originally posted by Dualfun View Post
                                Vielä vuotaviin suuttimiin liittyen -

                                Tässä myös yksi hyvä testiohjelma ISTA:ssa (bongattu toisesta threadista, kiitos Supa) -


                                Testi alkaa nimittäin kohdassa 1:23 vuototestillä.

                                Toinen (varmempi tapa) on katsoa tippuuko railipaineet esim. yön aikana. Eli katsoo paineet välittömästi sen jälkeen kun auton sammuttaa ja uusiksi useamman tunnin seisonnan jälkeen. Ehjässäkin autossa uskoisin että laskua tapahtuu vähän, eli en osaa sanoa suorilta mikä on sopiva raja-arvo minkä jälkeen voisi tehdä jotain pääteltiä jos suuttimet vuotaa.

                                Kiitoksia täytyykin kokeilla tuota

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎