Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toukopouko
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    Originally posted by Jacques View Post
    Hybridilinjalla on pidempi takuu, mutta rajoituksia/pituutta en muista.
    Bemarihan lupaa "akkusertifikaatin" 6v/100tkm, mutta eikai se muuta voimalinjaa kata? En voi tosin varmaksi sanoa kun en tätä akkusertifikaattia ole vieläkään nähnyt (ei tullut auton mukana vaikka piti).
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6750
      • PK-seutu

      Originally posted by zakspeed View Post
      330e:ssä hyvä muistaa oikeat moottoriöljyt LL-17FE+ luokituksin.
      Mites tätä pitäisi tulkita kun autojen ohjekirjoissa sanotaan, että kaikki käy alkaen ihan LL-01 öljyistä?
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 573
        • pk

        Originally posted by toukopouko View Post
        Bemarihan lupaa "akkusertifikaatin" 6v/100tkm, mutta eikai se muuta voimalinjaa kata? En voi tosin varmaksi sanoa kun en tätä akkusertifikaattia ole vieläkään nähnyt (ei tullut auton mukana vaikka piti).
        No eipä tämä 6v/100tkm takuu kata muuta kuin korkeajänniteakuston, oikeassa olet. Noo.. BPS/huoltosopimus vielä hetken voimassa.
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          Originally posted by Jacques View Post
          No eipä tämä 6v/100tkm takuu kata muuta kuin korkeajänniteakuston, oikeassa olet. Noo.. BPS/huoltosopimus vielä hetken voimassa.
          Se onni näissä autoissa on, että korkeajänniteakkuun saa kaiken varaosina sisälle. Eli voidaan korjata juuri se osa mikä sieltä menee mahdollisesti rikki. Kokonaista uutta akustoa ei tarvitse heti olla ostamassa.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • Nautilus
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 40
            • Riihimäki

            Originally posted by toukopouko View Post
            Mun autossa kans kuuluu vähän sellainen hento vinkuna kun se ekaa kertaa käynnistyy. Niinkuin joku hihnan ohjari tms. ääntäisi. Siihen niitä rullia vaihdeltiinkin, ja aivan kuin se hetkeksi olisi hävinnyt se ääni, mutta taisi olla vain harhaa kun kyllä se sitten aika pian taas osui korviin.
            Nyt ehdin hetken kuunnella vinkunaa auton paikallaan ollessa kun oli akku tyhjä ja polttomoottori käynnistyi suoraan. Jos on jäsenenä F30/F31 ryhmässä voi käydä täältä kuuntelemassa pari esimerkkiä:
            oma: https://www.facebook.com/groups/3621...25790864650491
            toinen: https://www.facebook.com/groups/3621...3826918180219/

            Comment

            • Nautilus
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 40
              • Riihimäki

              Kysytäänpäs nyt tämäkin. Kaksi kertaa kuukauden aikana on käynyt niin että lataus on mennyt puolella nopeudella normaaliin verratuna. Lataan auton mukana tulleella auton omalla schuko-laturilla ulkopistorasiasta, jossa 16A sulake. Autossa asetuksena täysi nopeus. Yleensä lataus kestää tyhjästä täyteen n. 2,5h mutta näillä kahdella kerralla se on kestänyt 5h. Mistä tämä voisi johtua? Jotain vikaa laturissa?

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Jossain latureissa voi olla lämpötilatunnistin pistokkeessa, pudottaa tehoa jos kuumenee. Tuota normaalia schukoa ei ole tarkoitettu 16A jatkuvaan kuormaan (standardi määrittää 8A pitkäaikaiseen jatkuvaan), pitäisi olla super-schuko jota ei taida olla kuin laippatyyppisenä. Teoria olisi siis että pistorasia kuumenee kuormituksesta.

                En tiedä onko tuossa laturissa tunnistus.

                Perinteisestä suko-pistorasiasta on tulossa mahdollisesti vielä tämän vuoden aikana uusi, vahvistettu versio. IEC:n standardin 60884-1 päivitys tunnetaan työnimellä super-schuko/high load profile plugs. Uusi pistoketyyppi saattaa tuoda helpotusta myös sähköautojen lataukseen, sillä tavallinen suko-pistoke sopii suoraan uuteen pistorasiaan, mutta pistorasian vahvistettu rakenne mahdollistaa nykyistä suuremman kuormituksen.

                Siinä missä nykyisten sukojen (CEE 7/7) lämpeneminen on testattu ja standardisoitu kestämään kahdeksan ampeerin jatkuva kuormitus ja tunnin hetkellinen kuormitus 22 ampeerin virralla, pitäisi uuden version kestää jatkuva 16 ampeerin kuormitus ja viiden tunnin kuormitus 26 ampeerin virralla.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Nautilus
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 40
                  • Riihimäki

                  Originally posted by Cell View Post
                  Jossain latureissa voi olla lämpötilatunnistin pistokkeessa, pudottaa tehoa jos kuumenee. Tuota normaalia schukoa ei ole tarkoitettu 16A jatkuvaan kuormaan (standardi määrittää 8A pitkäaikaiseen jatkuvaan), pitäisi olla super-schuko jota ei taida olla kuin laippatyyppisenä. Teoria olisi siis että pistorasia kuumenee kuormituksesta.

                  En tiedä onko tuossa laturissa tunnistus.
                  Tuo olisi hyvä selitys, mutta kuvittelisin että tuossa tilanteessa alkuun lataus olisi normaalinopeudella ja hidastuisi sitten jonkin ajan päästä kun laturi ehtisi lämmetä. Näissä tapauksissa lataus on kuitenkin alkanut hitaasti heti alusta. Latausvirran pudottamista voisi toki harkita, mutta ensimmäisillä latauksilla kävin kokeilemassa pistorasiaa ja siinä ei ole tuntunut minkäänlaista lämpöä edes latauksen loppuvaiheessa. Mistä muuten tuo 16A tulee? Tarkistin auton ostettuani omasta laturista, että maksimi oli 12A. Ohjekirja sanoo:


                  Eli 16A pistorasian pitäisi kestää lyhyempiä aikoja ~3700W joten ei kait tämän ~2700W ole vielä liikaa? Omassa tapauksessa vaikuttaa siltä, että latausvirta on näissä "poikkeustapauksissa" jäänyt 6A*tasolle heti alusta lähtien, mikä ei liene normaalia.
                  Attached Files
                  Last edited by Nautilus; 01-11-2019, 02:06.

                  Comment

                  • Nautilus
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 40
                    • Riihimäki

                    Originally posted by jämerä View Post
                    Minulla noin lukemat on tosiaan 320hv ja 560Nm?En muista oliko noi samoin ennen viritystä.
                    Kaikki omistamani turboautot ovat olleet softattuja ja toimineet loistavasti ��
                    Minkä softan olet muuten laittanut? Onko ollut mitään lieveilmiöitä? Kiinnostaisihan se ottaa vähän lisää tehoja irti tästä, mutta toisaalta ei viitsisi mitään isompia riskejäkään ottaa asian suhteen. Ilmeisesti Celticin softa oli hajottanut joitain 330e koneita (= 320i koneita, mutta jostain syystä niiden kanssa ei kait samoja ongelmia) ja ainakin tilapäisesti niitä ei enää laitettu. En muista mistä tämän luin, olisiko ollut jopa tästä ketjusta...

                    edit: täältä löytyikin jo kommentteja softasta: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...art=40#p113571
                    Last edited by Nautilus; 01-11-2019, 02:29.

                    Comment

                    • Nautilus
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 40
                      • Riihimäki

                      Yksinpuhelu jatkukoon. Onko vinkkejä mikä tyyli on paras lähteä talviaamuna (kylmään aikaa siis) liikenteeseen?

                      1. Lähtöajastus ilmastoinnin kanssa päälle, latauksen voi hoitaa milloin vaan (lataamisella ei akun lämpimänä pysymisen kannalta väliä / ilmastointi lämmittää myös akkua).
                      2. Lähtöajastus ilmastoinnin kanssa päälle, lataukseen asetukseksi "Lataus edulliseen hintaan", johon aikaikkunaksi sellainen että ehtii hyvin ladata ennen lähtöä. Auto hoitaa latauksen ajoituksen optimaalisesti niin että akku on mahdollisimman täynnä ja mahdollisimman lämmin.
                      3. Lähtöajastus ilmastoinnin kanssa päälle, lataukseen asetukseksi "Lataus edulliseen hintaan", mutta yrittää ajoittaa aikaikkunan niin että lataus on valmis ennen kuin ilmastointi alkaa. Auto ei osaa itse optimoida sekä latauksen että ilmastoinnin ajoitusta.
                      4. Kotiautomaatiosysteemin kautta (etäohjattava pistorasia ja ConnectedDrive plugin käytössä) käynnistää latauksen "EstimatedChargeTime" + 30min ennen lähtöaikaa, joka efektiivisesti on todennäköisesti aika sama kuin vaihtoehto 2/3. Mutta menettääkö tässä jotain, jos ei käytä auton omaa logiikkaa eli osaako se miettiä esimerkiksi ilmastoinnin tehon/keston ulkolämpötilan mukaan? Ja laittaa latauksen alkamaan niin että homma toimii optimitavalla?

                      Lisäksi, iOS appissa lähtöajan asetuksessa on kaksi vaihtoehtoista aikaa, molempien alla lukee päivittäin enkä keksi mistä sen saisi kerta-ajastukseksi. Manuaalissa mainitaan kuitenkin kerta-ajastuksen mahdollisuudesta. Web-portaalissa on puolestaan vain lähtöaika 1 ja lähtöaika 2 eikä mitään mainintaa onko se päivittäin vai kerta-ajastus. Aika näyttää olevan sama kuin mitä iOS appin kautta on asettanut. Näkyykö muillakin näin, miten kerta-ajastus toimii (erioten iOS appissa)?
                      Last edited by Nautilus; 03-11-2019, 01:44.

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        330e:ssä akustoa ei lämmitetä missään vaiheessa, ainoastaan tarvittaessa jäähdytetään.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • jämerä
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2014
                          • 58
                          • Uusimaa

                          Originally posted by Nautilus View Post
                          Minkä softan olet muuten laittanut? Onko ollut mitään lieveilmiöitä? Kiinnostaisihan se ottaa vähän lisää tehoja irti tästä, mutta toisaalta ei viitsisi mitään isompia riskejäkään ottaa asian suhteen. Ilmeisesti Celticin softa oli hajottanut joitain 330e koneita (= 320i koneita, mutta jostain syystä niiden kanssa ei kait samoja ongelmia) ja ainakin tilapäisesti niitä ei enää laitettu. En muista mistä tämän luin, olisiko ollut jopa tästä ketjusta...

                          edit: täältä löytyikin jo kommentteja softasta: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...art=40#p113571
                          Joo Celticin koodit sisällä,syyskuussa kävin päivittämässä uuden softan autoon.

                          Samalla kyselin näistä B48 moottori ongelmista?Kuulemma ollut heidän vuoden 2019 yksi suosituimmista softista ja ei mitään ongelmia ole kuulunut.

                          Kai joku voisi avautua täällä palstalla jos on omakohtaisia ongelmia?
                          Näitä 330e ja 530e malleja Celticin softalla on kuiteskin liikenteessä aika reilusti:think
                          Last edited by jämerä; 03-11-2019, 10:26.
                          G11 740e Pure Excellence -16
                          E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                          Ex: F30 330e M-Sport -16
                          Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                          Ex: E60 530d LCI -08
                          Ja pitkä lista muita😎

                          Comment

                          • lassiv
                            BTCF Member
                            • Nov 2015
                            • 312
                            • Lahti

                            Onkohan kaikissa 330e:ssä kaatuvat takapenkit vai onko tuo ollut lisävaruste?

                            ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                            Comment

                            • Nautilus
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 40
                              • Riihimäki

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              330e:ssä akustoa ei lämmitetä missään vaiheessa, ainoastaan tarvittaessa jäähdytetään.
                              Joo näinhän se tosiaan on ettei erillistä lämmitystä akulle ole. Mutta sopivan lämmin akku kuitenkin ymmärtääkseni antaa paremmalla hyötysuhteella virtaa ja oletettavasti akun lataaminen jossain määrin lämmittää sitä? Eli vaikka erillistä akun lämmitystä ei ole, niin sen lataus kannattaa ajoittaa mahdollisimman lähelle lähtöaikaa jotta se lämpenisi? Vai onko tällaisen asian vaikutus lähes merkityksetön?

                              Tuossa kysymyksessäni tosiaan kirjoitin 1.-kohtaan: "lmastointi lämmittää myös akkua" ja tällä tarkoitin lähinnä sitä, että ilmastointi käyttää akkua ja samalla akku alkaa toivottavasti myös latautumaan niin tämä akun käyttö sitä samalla myös lämmittää.
                              Last edited by Nautilus; 04-11-2019, 00:42.

                              Comment

                              • Nautilus
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2012
                                • 40
                                • Riihimäki

                                Originally posted by jämerä View Post
                                Joo Celticin koodit sisällä,syyskuussa kävin päivittämässä uuden softan autoon.

                                Samalla kyselin näistä B48 moottori ongelmista?Kuulemma ollut heidän vuoden 2019 yksi suosituimmista softista ja ei mitään ongelmia ole kuulunut.

                                Kai joku voisi avautua täällä palstalla jos on omakohtaisia ongelmia?
                                Näitä 330e ja 530e malleja Celticin softalla on kuiteskin liikenteessä aika reilusti:think
                                Ok, oliko niin että tuossa Celticin nykyisessä versiossa oli jotenkin rajoitettu vääntöä siitä mitä se alunperin oli? Pitäisikö näiden softausten kanssa kanssa tehdä jotain varotoimenpiteitä, esim. muistelen lukeneeni että korkeaoktaanisempaa polttoainetta ja lyhyempää öljyjenvaihtoväliä suositellaan? Oletko seuraillut miten tuo vaikutti kulutukseen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎