Originally posted by dawntracker
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E28 Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
"Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-
e90 335i
Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostHep! Itse vaihdoin mitariston tuohon 11/1986 528 etaani. Vaihtomittaristo oli peräisin jostain vanhemmasta euro 5-satasesta. Mitaristot Kävi ristiin
Huom! Sisältä olivat kyllä ihan erilaiset, mutta tuo varaosamittaristo oli tosiaan vanhemmasta autosta (piirilevyt näyttivät miltei puulta, jos en väärin muista). Alla kuva alkuperäisestä 11/1986 usa-piirilevystäni.
Mistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo...."Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-
e90 335i
Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia
Comment
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostMistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo....
Comment
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostHep! Itse vaihdoin mitariston tuohon 11/1986 528 etaani. Vaihtomittaristo oli peräisin jostain vanhemmasta euro 5-satasesta. Mitaristot Kävi ristiin
Huom! Sisältä olivat kyllä ihan erilaiset, mutta tuo varaosamittaristo oli tosiaan vanhemmasta autosta (piirilevyt näyttivät miltei puulta, jos en väärin muista). Alla kuva alkuperäisestä 11/1986 usa-piirilevystäni.
Mistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo....Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
518i -87 mittari remonttia
Mittariasioista ollut puhetta niin kysäisempä että onko kukaan saanut purettua onnistuneesti kilometri/trippi-mittaria?
Itsellä oli se auki äsken ja totesin että sillä istumalla taidot loppu joten löin takasin kasaan.
Hommasin "uuden" mittarin ja nyt haluaisin orkkis kilsat takas mittaristoon.
Takasin päin pitäs saada mutta onko se mahdollista muutakuin pyörittämällä km-lukeman akselia takaspäin, purkamatta "lukema-akselistoa"?
Ja jos se lukema akselisto pitää purkaa niin miten se tapahtuu?
Jos pyörittelee vaikka akkuporalla takaisin päin niin varovaisen arvion mukaan n. puolivuotta siihen menee kun yötäpäivää pyhää arkia antaa porakoneen laulaa, eli siihen hommaan en lähde..
Pitääkö piirilevy jossa on jokin kela kiinni purkaa ensin pois ja mennä tavallaan alakautta tuonne akselistoon. Piirilevy ei lähde irtipois vetämällä ja näyttäisi että ei lähde pois ennenkuin siitä juottaa pari vastusta tms. pois?
Vai joutuuko tässä tyytymään vääriin km-lukemiin:think
Edittiä:
Noniin laitoin mittarin kiinni ja eihän siinä nyt pelaa sitten tuo km-lukeman rullaus enää ollenkaan, vissiin sain sen eilen rikki?
Km-lukeman rullaushan pelaa elektronisesti, voiko sitä jollain tapaa mittailla onko jotain sökönä?Last edited by JuhKu; 22-04-2012, 11:05. Reason: kirjoitus virheiden korjaus ja tekstin lisäys/muokkaus- A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -
Comment
-
-
Sovittelin äsken keskittäviä 10mm limppuja taka-akselille uusilla pulteilla. Nyt auton takaosasta kuuluu tikitys, joka kiihtyy ajonopeuden mukaan. Mikä ihme tämä tikitys on? Käsijarrua hieman kirimällä ääni loppuu ja tikitys tuntuu tällöin käsijarrukahvassa tietyssä asennossa... Käsijarrua en ole juri käytellyt, kun on automaatti. Onkohan se nyt juminut jotenkin...
Tunkkasin perän ylös, pyörittelin rengasta ja vaimea tikitys kuului... Purin myös renkaan pois ja pyörittelin sitten, jolloin tilanne sama. Tosin vaikea sanoa onko tuo tikitys siten sama mkä ajossa kuului....
Edit:
Perä ilmaan tunkauna en pystynyt paikantamaan ääntä tuohon takapyörän napaan... Ajossakin tikitys tuntuu tulevan auton keskeltä, siitä etu- ja takapenkkien välistä. Pääseekö nyt käsijarruvaijeri hankaamaan esim kardaaniin tai rättiniveleen, siis jos olisi vaikka vaijeri poikki tai venynyt? -En pääse tällä hetkellä auton alle tarkistamaan. Ihme juttu... Välttämättä ei siis liitykään tuohon limppu-jumppaan....Vaikka siitä alkoikin.Last edited by jakeluvesimies; 22-04-2012, 16:56.
Comment
-
-
Originally posted by JuhKu View PostEdittiä:
Noniin laitoin mittarin kiinni ja eihän siinä nyt pelaa sitten tuo km-lukeman rullaus enää ollenkaan, vissiin sain sen eilen rikki?
Km-lukeman rullaushan pelaa elektronisesti, voiko sitä jollain tapaa mittailla onko jotain sökönä?
- Toimiiko nopeusmittari kuitenkin?
Edit:
Onko sinulla nyt siis vanhassa mittaristossa uudet sisukset vai kokonaan uusi (käytetty) mittaristo? Onko siis takeita että asentamasi matkamittari ylensä pelaa?Last edited by jakeluvesimies; 22-04-2012, 17:06.
Comment
-
-
Lämpöongelmia...
Nytkun tätä on ihmetelty viikon verran, niin kai sitä tääläkin kehtaa kysyä. Autona siis 525i m30
Oireita: Paikallaan ollessa kone kuumenee hitaasti mutta varmasti, vika luultavammin viskossa jonka saa kädellä pysäytettyä kuumanakin.
Ajettaessa lämmöt tippuu n. 1/4 mittarissa.
Sisään ei puhalla millään tavalla lämmintä ilmaa, vesiventtiilille tulee virtaa, mutta toimivuudesta ei vielä varmuutta.
Termostaatti vaihdettu 2 kertaa, kummatkin todettu toimivaksi.
Ilmatessa paisarin korkki auki ja termostaatin auetessa, tai lämmöt vähän yli puolenvälin pullauttaa vedet paisarin kautta ulos, ja tulee muuten ihan huolella sitä nestettä.
Korkin kiinni ollessa ilmaantuu normaalisiti ilmausruuvvin kautta.
JOTEN, voi tuo vesiventtiilin mahdollinen jumi vaikuttaa noin paljon veden kiertoon, että kone ei pysy lämpimänä?
Vedet ja vellitkään ei ole sekaisin mutta pikkuhiljaa alkaa kansiremppa pelottaan, tarvitaan siis hyviä ideoita mitenkä koneen saa pysymään lämpimänä :think
Jäähdyttimenä toimii jonkun muun mallin vekotin, jossa paisarille menevä pikkuletku (ylivuoto?) lähtee syylarin oikeasta reunasta,
eikä vasemmasta niinkuin originaalissa, voiko tällä olla vaikutusta?KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostLaitoithan mittarin takana johdot takaisin oikeisiin kohtiin? Itselläni niitä taisi olla useampia tuon nopeus / matkamittarin takana...
- Toimiiko nopeusmittari kuitenkin?
Edit:
Onko sinulla nyt siis vanhassa mittaristossa uudet sisukset vai kokonaan uusi (käytetty) mittaristo? Onko siis takeita että asentamasi matkamittari ylensä pelaa?
Vanhasta suvussa kulkevasta traditiosta kun ei pääse millään eroon, niin tehdään tämäkin homma kahteen kertaan ( ja varuiksi vielä pari yritystä päälle..)
Eli kuvassa näkyvä ympyröity valkoinen "muoviklipsu" tuli tohkeessa laitettua väärinpäin niin siksi ei todennäköisesti km-lukemat rullannut, syystä että klipsu kampesi akselistoa rattaineen liian kauas toisistaan, pyörittävään akselistoon nähden.
Eli kyseessä siis se trippimittarin nollausvipu.
Mittaristo kun oli taas pöydällä levällään niin tulin ajatelleeksi että passaahan se varmasti tuo vanhempikin pöydällä oleva nopeusmittari ja kokeilin sitä, koeajolle ja toimi se. Tein ratkaisun että vaihdoin -84 nopeusmittarin sen toisen tilalle ja siirsin -87 mittari levyn taas tähän -84 mittariin.
Nyt on kilometri lukema oikein ja pelittää muutenkin, joten annan olla sen noin vaikka ei samaa vuosimallia auton kanssa olekaan.
Mikähän mahtaa olla tuo piirilevyssä ympyröity kohta?
Sitä eniten epäröin kun mittaria aloin vaihtaa, taisi olla niinpäin että vanhassa siinä oli jotain juotettuna ja uudemmasta -87 mittarista sitä ei löytynyt, kuvaa en tietenkää hoksannut ottaa. Mutta tuntuis koeajon perusteella toimivan ilmankin.
Viimeisenä kuva jossa laitoin mittarin kasaan ja sain lämpömittarin viisarin jätettyä kannen väliin, eiku taas koko kompleksi irti.
Kolmipuolaisella sport-ratilla varustetusta ei näköjään tarvi rattia irrottaa mahtuu juuri ja juuri tulemaan pois kun oikein uittaa ja rattia kääntää hieman vasemmalle.- A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -
Comment
-
-
Originally posted by JuhKu View PostVanhasta suvussa kulkevasta traditiosta kun ei pääse millään eroon, niin tehdään tämäkin homma kahteen kertaan.....
Viimeisenä kuva jossa laitoin mittarin kasaan ja sain lämpömittarin viisarin jätettyä kannen väliin, eiku taas koko kompleksi irti.
Comment
-
-
Kysellään lissää,
Keskuslukituksesta, ilokseni löysin ovien sisältä keskuslukituksen moottorit, mutta sehän ei tietenkään toimi.
Missäs tuossa vekottimessa se keskuslukituksen "ohjainlaite" sijaitsee?KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Tuossa kaverille oltas mahdollisesti menossa e28:sia kattomaan, niin mihin sitä ostettaessa kannattaisi kiinnittää huomiota, ruosteet yms. ?nyk.: BMW X5 E70 3.0d vm.07, BMW E39 530d manuaali toukka vm99, BMW E39 528iA toukka vm00. Audi A4 b5 2.6 V6 quattro, Ford Focus 3d 1.6, Audi A4 b5 1.8T, Peugeot 205 vm.89 137tkm ajettu prokkis lelu
ex.: BMW E39 523iA toukka vm.98, BMW E34 530 touring vm92 , BMW E34 520i vm94 , Audi 100 2.3e, Ford Taunus 1.6GX automatic vm82, Ford Sierra 2.0DOHC vm89, Ford Orion 1.6 vm89, VW Caravelle 2.5tdi retkuiluauto
Sotkamo connection
Comment
-
-
Originally posted by Bode86 View PostTuossa kaverille oltas mahdollisesti menossa e28:sia kattomaan, niin mihin sitä ostettaessa kannattaisi kiinnittää huomiota, ruosteet yms. ?
Itse hankin syksyllä viimeisiä korimallin edustajia vm. 86, jossa jo kaikkea pientä laittoa, kuten kuuluukin, mutta yleiskunto kuten pellit ja tekniikka hyvät. Varusteet aina plussaa. Katso vaikka showroomiani, niin saa jotain kuvaa.
Comment
-
Comment