Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmero
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 343
    • Harjavalta

    Originally posted by dawntracker View Post
    Oman e28 tyhjäkäynti seilaa ja risteyksiin auto sammuu jollei kaasua painele. Kylmänä kun laittaa käyntiin niin auto käy hyvin vähän aikaa. Jos joku viisaampi osais kertoa mistä vikaa kannattais lähteä etsimään, niin olisin kiitollinne siitä.
    Enempiä tietämättä mikä kone sulla siellä pellin alla on, mutta mahdollisesti lisäilmaluisti tai tyhjäkäynti"moottori" jumittelee, ja/tai on imuvuoto jossain. Kattele alipaine letkut ym. läpi ja että kaikki on kiinni, näin alkuun.
    "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

    e90 335i

    Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

    Comment

    • Bimmero
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 343
      • Harjavalta

      Originally posted by jakeluvesimies View Post
      Hep! Itse vaihdoin mitariston tuohon 11/1986 528 etaani. Vaihtomittaristo oli peräisin jostain vanhemmasta euro 5-satasesta. Mitaristot Kävi ristiin

      Huom! Sisältä olivat kyllä ihan erilaiset, mutta tuo varaosamittaristo oli tosiaan vanhemmasta autosta (piirilevyt näyttivät miltei puulta, jos en väärin muista). Alla kuva alkuperäisestä 11/1986 usa-piirilevystäni.

      Mistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo....
      Taitaa signaali tulla ecusta. Tuolla Faq osiossa myös jotain e28 kaavioita mistä vois saada värit selville, kun nyt itse en sitä enää millään muista.
      "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

      e90 335i

      Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

      Comment

      • sleepertuning
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 662
        • Kotka

        Originally posted by jakeluvesimies View Post
        Mistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo....
        Ainakin 4-koneisessa kierroslukusignaali tulee eculta ja haarautuu siitä ecun vierestä 4 tai 5 pin valkoisesta liittimestä kohti mittaristoa.

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          Originally posted by jakeluvesimies View Post
          Hep! Itse vaihdoin mitariston tuohon 11/1986 528 etaani. Vaihtomittaristo oli peräisin jostain vanhemmasta euro 5-satasesta. Mitaristot Kävi ristiin

          Huom! Sisältä olivat kyllä ihan erilaiset, mutta tuo varaosamittaristo oli tosiaan vanhemmasta autosta (piirilevyt näyttivät miltei puulta, jos en väärin muista). Alla kuva alkuperäisestä 11/1986 usa-piirilevystäni.

          Mistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo....
          Koko mittariston yhteensopivuus on kyllä tiedossa, kunhan käytössä on autoon sopiva koodiplugi, mutta nyt kaipailisin tietoa juurikin tuohon pelkkään pikkupiirilevyyn liittyen. Eli toimiiko kulutusmittari, huoltovalot, jenkamittari yms. oikein, jos vaikka M10 tai M20 koneiseen asentaa tuollaisen uuden jenkkimalleihin tarkoitetun pikkupiirilevyn?
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • sleepertuning
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 662
            • Kotka

            Originally posted by dawntracker View Post
            Oman e28 tyhjäkäynti seilaa ja risteyksiin auto sammuu jollei kaasua painele.
            Millä koneella se laitos on? Vaikuttaa oleellisesti moottorinohjauksen tyyppiin.

            Comment

            • JuhKu
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 226
              • Etelä-pohjanmaa

              518i -87 mittari remonttia

              Mittariasioista ollut puhetta niin kysäisempä että onko kukaan saanut purettua onnistuneesti kilometri/trippi-mittaria?

              Itsellä oli se auki äsken ja totesin että sillä istumalla taidot loppu joten löin takasin kasaan.
              Hommasin "uuden" mittarin ja nyt haluaisin orkkis kilsat takas mittaristoon.

              Takasin päin pitäs saada mutta onko se mahdollista muutakuin pyörittämällä km-lukeman akselia takaspäin, purkamatta "lukema-akselistoa"?
              Ja jos se lukema akselisto pitää purkaa niin miten se tapahtuu?

              Jos pyörittelee vaikka akkuporalla takaisin päin niin varovaisen arvion mukaan n. puolivuotta siihen menee kun yötäpäivää pyhää arkia antaa porakoneen laulaa, eli siihen hommaan en lähde..

              Pitääkö piirilevy jossa on jokin kela kiinni purkaa ensin pois ja mennä tavallaan alakautta tuonne akselistoon. Piirilevy ei lähde irtipois vetämällä ja näyttäisi että ei lähde pois ennenkuin siitä juottaa pari vastusta tms. pois?

              Vai joutuuko tässä tyytymään vääriin km-lukemiin:think

              Edittiä:
              Noniin laitoin mittarin kiinni ja eihän siinä nyt pelaa sitten tuo km-lukeman rullaus enää ollenkaan, vissiin sain sen eilen rikki?
              Km-lukeman rullaushan pelaa elektronisesti, voiko sitä jollain tapaa mittailla onko jotain sökönä?
              Last edited by JuhKu; 22-04-2012, 11:05. Reason: kirjoitus virheiden korjaus ja tekstin lisäys/muokkaus
              - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

              Comment

              • jakeluvesimies
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2010
                • 2726
                • On the road @ Laplandia

                Sovittelin äsken keskittäviä 10mm limppuja taka-akselille uusilla pulteilla. Nyt auton takaosasta kuuluu tikitys, joka kiihtyy ajonopeuden mukaan. Mikä ihme tämä tikitys on? Käsijarrua hieman kirimällä ääni loppuu ja tikitys tuntuu tällöin käsijarrukahvassa tietyssä asennossa... Käsijarrua en ole juri käytellyt, kun on automaatti. Onkohan se nyt juminut jotenkin...

                Tunkkasin perän ylös, pyörittelin rengasta ja vaimea tikitys kuului... Purin myös renkaan pois ja pyörittelin sitten, jolloin tilanne sama. Tosin vaikea sanoa onko tuo tikitys siten sama mkä ajossa kuului....

                Edit:

                Perä ilmaan tunkauna en pystynyt paikantamaan ääntä tuohon takapyörän napaan... Ajossakin tikitys tuntuu tulevan auton keskeltä, siitä etu- ja takapenkkien välistä. Pääseekö nyt käsijarruvaijeri hankaamaan esim kardaaniin tai rättiniveleen, siis jos olisi vaikka vaijeri poikki tai venynyt? -En pääse tällä hetkellä auton alle tarkistamaan. Ihme juttu... Välttämättä ei siis liitykään tuohon limppu-jumppaan....Vaikka siitä alkoikin.
                Last edited by jakeluvesimies; 22-04-2012, 16:56.

                Comment

                • jakeluvesimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2010
                  • 2726
                  • On the road @ Laplandia

                  Originally posted by JuhKu View Post
                  Edittiä:
                  Noniin laitoin mittarin kiinni ja eihän siinä nyt pelaa sitten tuo km-lukeman rullaus enää ollenkaan, vissiin sain sen eilen rikki?
                  Km-lukeman rullaushan pelaa elektronisesti, voiko sitä jollain tapaa mittailla onko jotain sökönä?
                  Laitoithan mittarin takana johdot takaisin oikeisiin kohtiin? Itselläni niitä taisi olla useampia tuon nopeus / matkamittarin takana...

                  - Toimiiko nopeusmittari kuitenkin?

                  Edit:

                  Onko sinulla nyt siis vanhassa mittaristossa uudet sisukset vai kokonaan uusi (käytetty) mittaristo? Onko siis takeita että asentamasi matkamittari ylensä pelaa?
                  Last edited by jakeluvesimies; 22-04-2012, 17:06.

                  Comment

                  • Skunkki^
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 688
                    • Espoo

                    Lämpöongelmia...

                    Nytkun tätä on ihmetelty viikon verran, niin kai sitä tääläkin kehtaa kysyä. Autona siis 525i m30

                    Oireita: Paikallaan ollessa kone kuumenee hitaasti mutta varmasti, vika luultavammin viskossa jonka saa kädellä pysäytettyä kuumanakin.
                    Ajettaessa lämmöt tippuu n. 1/4 mittarissa.
                    Sisään ei puhalla millään tavalla lämmintä ilmaa, vesiventtiilille tulee virtaa, mutta toimivuudesta ei vielä varmuutta.
                    Termostaatti vaihdettu 2 kertaa, kummatkin todettu toimivaksi.
                    Ilmatessa paisarin korkki auki ja termostaatin auetessa, tai lämmöt vähän yli puolenvälin pullauttaa vedet paisarin kautta ulos, ja tulee muuten ihan huolella sitä nestettä.
                    Korkin kiinni ollessa ilmaantuu normaalisiti ilmausruuvvin kautta.

                    JOTEN, voi tuo vesiventtiilin mahdollinen jumi vaikuttaa noin paljon veden kiertoon, että kone ei pysy lämpimänä?
                    Vedet ja vellitkään ei ole sekaisin mutta pikkuhiljaa alkaa kansiremppa pelottaan, tarvitaan siis hyviä ideoita mitenkä koneen saa pysymään lämpimänä :think
                    Jäähdyttimenä toimii jonkun muun mallin vekotin, jossa paisarille menevä pikkuletku (ylivuoto?) lähtee syylarin oikeasta reunasta,
                    eikä vasemmasta niinkuin originaalissa, voiko tällä olla vaikutusta?
                    KIA Optima PHEV

                    Exät:
                    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                    Comment

                    • JuhKu
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 226
                      • Etelä-pohjanmaa

                      Originally posted by jakeluvesimies View Post
                      Laitoithan mittarin takana johdot takaisin oikeisiin kohtiin? Itselläni niitä taisi olla useampia tuon nopeus / matkamittarin takana...

                      - Toimiiko nopeusmittari kuitenkin?

                      Edit:

                      Onko sinulla nyt siis vanhassa mittaristossa uudet sisukset vai kokonaan uusi (käytetty) mittaristo? Onko siis takeita että asentamasi matkamittari ylensä pelaa?
                      Joo laitoin piuhat kiinni. Eihän sielä mittariston takana ole kuin 3kpl liittimiä väreillä ja samat värit myös mittarin pohjassa joten ne menee kyllä helposti omiin kohtiinsa.

                      Vanhasta suvussa kulkevasta traditiosta kun ei pääse millään eroon, niin tehdään tämäkin homma kahteen kertaan ( ja varuiksi vielä pari yritystä päälle..)

                      Eli kuvassa näkyvä ympyröity valkoinen "muoviklipsu" tuli tohkeessa laitettua väärinpäin niin siksi ei todennäköisesti km-lukemat rullannut, syystä että klipsu kampesi akselistoa rattaineen liian kauas toisistaan, pyörittävään akselistoon nähden.
                      Eli kyseessä siis se trippimittarin nollausvipu.

                      Mittaristo kun oli taas pöydällä levällään niin tulin ajatelleeksi että passaahan se varmasti tuo vanhempikin pöydällä oleva nopeusmittari ja kokeilin sitä, koeajolle ja toimi se. Tein ratkaisun että vaihdoin -84 nopeusmittarin sen toisen tilalle ja siirsin -87 mittari levyn taas tähän -84 mittariin.
                      Nyt on kilometri lukema oikein ja pelittää muutenkin, joten annan olla sen noin vaikka ei samaa vuosimallia auton kanssa olekaan.

                      Mikähän mahtaa olla tuo piirilevyssä ympyröity kohta?
                      Sitä eniten epäröin kun mittaria aloin vaihtaa, taisi olla niinpäin että vanhassa siinä oli jotain juotettuna ja uudemmasta -87 mittarista sitä ei löytynyt, kuvaa en tietenkää hoksannut ottaa. Mutta tuntuis koeajon perusteella toimivan ilmankin.

                      Viimeisenä kuva jossa laitoin mittarin kasaan ja sain lämpömittarin viisarin jätettyä kannen väliin, eiku taas koko kompleksi irti.
                      Kolmipuolaisella sport-ratilla varustetusta ei näköjään tarvi rattia irrottaa mahtuu juuri ja juuri tulemaan pois kun oikein uittaa ja rattia kääntää hieman vasemmalle.
                      Attached Files
                      - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        Originally posted by JuhKu View Post
                        Vanhasta suvussa kulkevasta traditiosta kun ei pääse millään eroon, niin tehdään tämäkin homma kahteen kertaan.....

                        Viimeisenä kuva jossa laitoin mittarin kasaan ja sain lämpömittarin viisarin jätettyä kannen väliin, eiku taas koko kompleksi irti.
                        Kuullostaa niin tutulta epäonnelta... Et sentää päätynyt jättämään mittaristoa ilman polttimoita ja vaihtamaan laturia ja akkua turhaan kuten minä....

                        Comment

                        • Skunkki^
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 688
                          • Espoo

                          Kysellään lissää,

                          Keskuslukituksesta, ilokseni löysin ovien sisältä keskuslukituksen moottorit, mutta sehän ei tietenkään toimi.
                          Missäs tuossa vekottimessa se keskuslukituksen "ohjainlaite" sijaitsee?
                          KIA Optima PHEV

                          Exät:
                          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                          Comment

                          • jakeluvesimies
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2010
                            • 2726
                            • On the road @ Laplandia

                            Originally posted by Pinxi View Post
                            Kysellään lissää,

                            Missäs tuossa vekottimessa se keskuslukituksen "ohjainlaite" sijaitsee?
                            Muistaakseni apukuskin puolella siinä etukaiuttimen luona.

                            Comment

                            • Bode86
                              BTCF Member
                              • Aug 2009
                              • 569
                              • Kajaani

                              Tuossa kaverille oltas mahdollisesti menossa e28:sia kattomaan, niin mihin sitä ostettaessa kannattaisi kiinnittää huomiota, ruosteet yms. ?
                              nyk.: BMW X5 E70 3.0d vm.07, BMW E39 530d manuaali toukka vm99, BMW E39 528iA toukka vm00. Audi A4 b5 2.6 V6 quattro, Ford Focus 3d 1.6, Audi A4 b5 1.8T, Peugeot 205 vm.89 137tkm ajettu prokkis lelu
                              ex.: BMW E39 523iA toukka vm.98, BMW E34 530 touring vm92 , BMW E34 520i vm94 , Audi 100 2.3e, Ford Taunus 1.6GX automatic vm82, Ford Sierra 2.0DOHC vm89, Ford Orion 1.6 vm89, VW Caravelle 2.5tdi retkuiluauto
                              Sotkamo connection

                              Comment

                              • jakeluvesimies
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2010
                                • 2726
                                • On the road @ Laplandia

                                Originally posted by Bode86 View Post
                                Tuossa kaverille oltas mahdollisesti menossa e28:sia kattomaan, niin mihin sitä ostettaessa kannattaisi kiinnittää huomiota, ruosteet yms. ?
                                Varmaan yleiskunto se tärkein asia, ajosuoritteet ym. poislukien. Kuitenkin kyse aika vanhoista peleistä. Ylläreihin kannattanee varautua kuitenkin... etenkin jos paljon sähköä.


                                Itse hankin syksyllä viimeisiä korimallin edustajia vm. 86, jossa jo kaikkea pientä laittoa, kuten kuuluukin, mutta yleiskunto kuten pellit ja tekniikka hyvät. Varusteet aina plussaa. Katso vaikka showroomiani, niin saa jotain kuvaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎