Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -jacko-
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 207
    • Tampere

    Originally posted by gubbe89 View Post
    Jos bensa haisee ajossa, niin melko todennäköisesti anturihässäkkä takakontin alta on ruostunut puhki paluuputkesta, näin itselläni, ja varaosa-autossakin se oli todella ruosteinen, muttei ihan puhki. Tuolloin autossa haisi aina silloin tällöin bensa. Jostain syystä ei aina, vaikka paluuputki ruikki bensaa tankin päälle. Putket pääsevät ruostumaan, kun sieltä ei koskaan pestä, eikä sieltä oikein pystykään pesemään. Uuden osan hinta on 126€. Todennäköisesti myös täyttöputki sekä huohotinputket ovat ruostuneet myös puhki. Ja kyllä tuossa pumpussa luulisi paineensäätimen olevan, koska kun laittaa virrat päälle, pumppu lykkää paineet ja sammuu. Tai mistä minä tiedän. Tosin tekee kyllä saman prosessin uusiksi, jos käyttää virtoja pois-päälle.

    Ja mikä liitin siellä takapenkin alla on? Itse en ole tarkemmin niiden eristemattojen alle kurkkinut. Eikös bensapumpun johdot tule suoraan johtonipulta auton alle, ja anturin liitin on kontin puolella, joskin johto menee auton alta tankin päälle (tullut tuo alue tutuksi, kun olen nyt käyttiksestä pudottanut tankin+pumpun ja taka-akselin, ja varaosa-autostakin tankin sekä pumpun).
    se on vuosimallista kiinni. saattoi olla 84 vanhemmissa että johtosarja, josta menee perämurikalle, pumpulle ja tankille. niin suoraan korin sähkösarjassa. 84 uudemmissa on liitin välissä takapenkin alla.

    täytyy tutkasta noita sähköjä nyt vklp :think täytyy tutkia voiko mitenkään olla kytköksissä kun virtalukon pohja renaa ettei sammu avaimista auto.. no kyllähän tuo tuosta selviää.

    kyllä tuo polttoaine pumppu sammuu jos puristaa paluu linjasta. en ole auton käydessä koettanut.
    E28 528i -82 m30b34
    E46 330CI
    Chevrolet K3500 6.5TD

    Comment

    • -jacko-
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 207
      • Tampere

      Originally posted by gubbe89 View Post
      Jos bensa haisee ajossa, niin melko todennäköisesti anturihässäkkä takakontin alta on ruostunut puhki paluuputkesta, näin itselläni, ja varaosa-autossakin se oli todella ruosteinen, muttei ihan puhki. Tuolloin autossa haisi aina silloin tällöin bensa. Jostain syystä ei aina, vaikka paluuputki ruikki bensaa tankin päälle. Putket pääsevät ruostumaan, kun sieltä ei koskaan pestä, eikä sieltä oikein pystykään pesemään. Uuden osan hinta on 126€. Todennäköisesti myös täyttöputki sekä huohotinputket ovat ruostuneet myös puhki. Ja kyllä tuossa pumpussa luulisi paineensäätimen olevan, koska kun laittaa virrat päälle, pumppu lykkää paineet ja sammuu. Tai mistä minä tiedän. Tosin tekee kyllä saman prosessin uusiksi, jos käyttää virtoja pois-päälle.

      Ja mikä liitin siellä takapenkin alla on? Itse en ole tarkemmin niiden eristemattojen alle kurkkinut. Eikös bensapumpun johdot tule suoraan johtonipulta auton alle, ja anturin liitin on kontin puolella, joskin johto menee auton alta tankin päälle (tullut tuo alue tutuksi, kun olen nyt käyttiksestä pudottanut tankin+pumpun ja taka-akselin, ja varaosa-autostakin tankin sekä pumpun).
      jep, on kolmesta autosta tullut katsottua tuota polttoainemäärä anturia tankin päältä ja tullut päästettyä vaan kunnolla kunnon happoja ja paine pesuria sopivasti perään.. se kerää sinne yllätävän paljon ihan kaikkea ylimääräistä. tää paikka kuuluu jo melkein perus pesu ohjelmaan
      E28 528i -82 m30b34
      E46 330CI
      Chevrolet K3500 6.5TD

      Comment

      • sleepertuning
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 662
        • Kotka

        Originally posted by gubbe89 View Post
        kyllä tuossa pumpussa luulisi paineensäätimen olevan, koska kun laittaa virrat päälle, pumppu lykkää paineet ja sammuu. Tai mistä minä tiedän. Tosin tekee kyllä saman prosessin uusiksi, jos käyttää virtoja pois-päälle.
        Virrat päälle laitettaessa tekee esipaineen n.sekunnin ajan. Pumppu ei tiedä paineesta mitään, vaan paineen säätää paineensäädin bensakiskon päässä.

        Originally posted by -jacko- View Post
        kyllä tuo polttoaine pumppu sammuu jos puristaa paluu linjasta. en ole auton käydessä koettanut.
        Ei pitäis sammua. Mittaapa jännite pumpulta vaikka siitä takapenkin alta liittimestä, veikkaan ettei pumppu saa ihan täyttä jännitettä, ja siksi hyytyy kovemman paineen alla kun puristat paluuletkua. Ei pumpun vaan jonkin muun laitteen maadoitusvika samassa piirissä.

        Comment

        • gubbe89
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 314
          • Mouhijärvi

          Originally posted by sleepertuning View Post
          Virrat päälle laitettaessa tekee esipaineen n.sekunnin ajan. Pumppu ei tiedä paineesta mitään, vaan paineen säätää paineensäädin bensakiskon päässä.
          Joo, sillä vähän kyseenalaistin omaakin näkemystäni, kun tekee saman prosessin aina, kun virrat laittaa päälle. Kun paineensäätimessä on tuo alipaineohjaus, niin nouseeko polttoaineen paine sitten alipaineen laskiessa(kaasuläpän auetessa ja imupuolen paineen lähestyessä kohti ilmanpainetta).
          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
          ex. E34 525 TDS Touring -93
          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
          ex. Yamaha YZF 1000R -02
          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
          ex. E34 535i -88
          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            Originally posted by gubbe89 View Post
            Joo, sillä vähän kyseenalaistin omaakin näkemystäni, kun tekee saman prosessin aina, kun virrat laittaa päälle. Kun paineensäätimessä on tuo alipaineohjaus, niin nouseeko polttoaineen paine sitten alipaineen laskiessa(kaasuläpän auetessa ja imupuolen paineen lähestyessä kohti ilmanpainetta).
            Kyllä.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              Lisäilmaluisti

              BMW e28 520i m20b20 9/86

              Miten on:

              1) Pitääkö lisäilmaluistin mennä kokonaan kiinni kun kone on lämmin? Nyt ei mene ja kierrokset jossain 1000rpm. Itse luistissa ei ole säätöä.

              Lisäksi kone huutaa kylmänä 2000rpm ja imusarjan päässä oleva lisäilman säätöruuvi on kiinni. Avaaminen tietty vain nostaa kierroksia. Mitä tehdä?

              2) Onko kellään myynnissä TOIMIVAA lisäilmaluistia, jos vika piilee siinä?

              EDIT: Ja pötikkä on puhdistettu kyllä.
              Last edited by kt10734; 17-09-2010, 14:02.


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • -jacko-
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 207
                • Tampere

                Originally posted by gubbe89 View Post
                Joo, sillä vähän kyseenalaistin omaakin näkemystäni, kun tekee saman prosessin aina, kun virrat laittaa päälle. Kun paineensäätimessä on tuo alipaineohjaus, niin nouseeko polttoaineen paine sitten alipaineen laskiessa(kaasuläpän auetessa ja imupuolen paineen lähestyessä kohti ilmanpainetta).
                täytyy alkaa tutkimaan tilannetta. ma epäilen vähän että jos mahdollisesti vika liittyy siihen kun auto ei sammu avaimista vaan jää käymään. sammuu vaihteella. kaikki muut virrat kyllä häviää, ainoastaan moottorinjohtosarjan kautta tuleva kaikki tieto toimii, näin siis kun virtalukko OFF asennossa.
                taas täytyy todeta että olisi ehkä pitänyt ruveta tutkimaan tätä vikaa aiemmin. saattaa olla yksi osa syy polttoaineen syöntiin. kun ajan yleensä Tampere - Rauma väliä ja noin suunnilleen ihan koe mielessä koko matkan noin 90km/h että tiedän suunnilleen onko polttoaineen kulutuksessa tullut muutoksia. jonkin korjauksen/säädön jälkeen. enpä ole juuri päässyt vielä alle 10l/100km. ja ajo on ollut rauhallista. luulis nyt matkaa pääsevän n. 8l/100km.
                E28 528i -82 m30b34
                E46 330CI
                Chevrolet K3500 6.5TD

                Comment

                • -jacko-
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 207
                  • Tampere

                  nyt on jo vähän tutkintaa suoritettu. penkin alla olevasta liittimessä on 13.3 jännite. kun taas jännä juttu releen päästä mitattuna 11.7v. elikkä johto vihreä/violetti mikä pitäisi suoraan mennä pumpulle. kun rele kytkee akulta suoran virran tähän johtoon. mutta tämä jännite on ilman relettäkin.
                  elikkä matkalla tapahtuu jotain. pumppu pyörii vaikka moottorin johtosarjan liitinkin on irti ja tsekattuani sulake boxin sisään niin siellä on jotain omia kytköksiä mutta pimeän ja huonon valon takia piti jättää tarkempi tutkinta huomiseen
                  kun vain tietäis miksi tällainen kytkentä on tehty kaippa tuo selviää
                  E28 528i -82 m30b34
                  E46 330CI
                  Chevrolet K3500 6.5TD

                  Comment

                  • sleepertuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 662
                    • Kotka

                    Originally posted by kt10734 View Post
                    BMW e28 520i m20b20 9/86
                    1) Pitääkö lisäilmaluistin mennä kokonaan kiinni kun kone on lämmin? Nyt ei mene ja kierrokset jossain 1000rpm. Itse luistissa ei ole säätöä.

                    Lisäksi kone huutaa kylmänä 2000rpm ja imusarjan päässä oleva lisäilman säätöruuvi on kiinni. Avaaminen tietty vain nostaa kierroksia. Mitä tehdä?
                    Käytä kone kuumaksi, ja puhalla lisäilmaluistin läpi, ilmaa ei juurikaan pitäis mennä läpi siitä.

                    Comment

                    • sleepertuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 662
                      • Kotka

                      Originally posted by -jacko- View Post
                      kun vain tietäis miksi tällainen kytkentä on tehty kaippa tuo selviää
                      Mielenkiintoista! Eli b-pumppu saa lisävirtaa releen ja takapenkin liittimen väliltä...

                      Oisko alkuperäisessä bensapumpun virtalinjassa jotakin hapettumaa/katkosta/muuta häikkää, jotta joku on viritellyt siihen uutta potkua :think

                      Johto tulee tulipellin läpi ja jatkaa matkaa takapenkin alle sielä kuskin helmakotelossa. Jos siihen joku on jotain ylimääräistä rakennellut, veikkaan että se on tehty sielä kuskin jalkatilassa. Kaiva se johto esiin ainakin sieltä jalkatilasta ja tutki onko siinä mitään ylimääräisiä rosvoja, tai jos se ylipäätään on enää edes samaa johtoa joka lähtee releeltä!
                      Samasta paikkaa löytyy "lisävirtapaneeli", joka houkuttelee ottamaan virtaa em. mahdollisiin kytkentöihin.
                      Last edited by sleepertuning; 18-09-2010, 09:31.

                      Comment

                      • kt10734
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 370
                        • Uusimaa

                        Originally posted by sleepertuning View Post
                        Käytä kone kuumaksi, ja puhalla lisäilmaluistin läpi, ilmaa ei juurikaan pitäis mennä läpi siitä.
                        OK. Totesin sen silmin pötikän ollessa irrallaan että, kun kaadoin kiehuvaa vettä sisälle niin luisti ei mennyt kokonaan kiinni vaan jäin jonkin verran auki. Olen aika varma siitä, että vikaa siinä luistissa on. Pitää ohittaa se kokonaan (ja tukkia letkun pää) ja katsoa miten sitten käy joutokäynnin kuumana. Jos käynti normalisoituu, niin vika on luistissa. Näin ainakin pähkäilin.


                        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                        Comment

                        • -jacko-
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 207
                          • Tampere

                          vika on hoidettu nyt, sulake boxin sisälle oltiin tehty liitäntä että pumpulle meni suora virta ja moottorin sähkösarjalle.
                          nyt auto sammuukin avaimista ! mikä tuntuu ihan luxukselta. taas kerran sain todeta ettei kannata heittää kaikkea hukkaan kun sain ryöstettyä alkuperäisiä piuhoja tuon vihreän projekti e28 vanhasta sulakerasiasta.


                          nyt pitäisi vain saada käynti vielä kuntoon. ei ihan kunnolla väännä alakierroksilla. ja pientä paukkumista. tyhjäkäyntikin vähän ehkä heijaa ja tahtoo olla korkea.
                          tehot parani huomattavasti jo kun vaihdoin alipainesäätimen kellon, ja huolsin virranjakajan.
                          kierroksilla 2100rpm on pientä nykimistä. ja kun runttaa kaasun pohjaan niin ns. tukehtuu..
                          tuntuu kyllä kiihtyvän nyt pirusti noinkin pieneksi ja ylhäällä on tehoa. mutta silti alakierrosten vääntö on aika mitään sanomatonta.
                          ilmamäärä mittaria olen säädellyt vaihtelevin menestyksin. parempaan suuntaan aina välillä päästään kuitenkin. olis kyllä hienoa jos olis pakokaasu analysaattori itsellä kotona ja seos suhde mittari
                          mutta näinhän sitä kokeilemalla ja säätämällä opitaan.
                          kuinka paljon muiden 518i syövät rauhallisessa matka ajossa.
                          E28 528i -82 m30b34
                          E46 330CI
                          Chevrolet K3500 6.5TD

                          Comment

                          • sleepertuning
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 662
                            • Kotka

                            Originally posted by -jacko- View Post
                            kuinka paljon muiden 518i syövät rauhallisessa matka ajossa.
                            Olen ihmetellyt miten vähällä tuo oma menee, en ole mitannut mut 7,5 vois olla hyvin lähellä. 5Vaihteinen versio. Teho/koneen kunto tuntematon, mittarissa 447tkm.
                            Seokset tasakaasulla AFR 15.

                            Comment

                            • spiidi10
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 78
                              • Tampere

                              Lisäilmaluistien erot

                              Heittelenpä nyt tähän kun satuin moiseen törmäämään.
                              E28 M20B20, 09.-82 asti on vanhempi ja siitä eteenpäin uudempi eri
                              varaosanumerolla.
                              Kuvat kertoo, toiminnaltaan ja mitoiltaan identtiset, vanhan vaan saa avattua, putsattua ja säädettyä.
                              (saa korjata jos olen väärässä)
                              Ovat baijerissa huomanneet et halvempi tehdä ja kauppa käy paremmin.
                              Malmön mies on pistäny oikeen komeen kuvasarjan miten tarkastetaan ja
                              miten pitäis toimia:
                              Attached Files
                              Last edited by spiidi10; 19-09-2010, 10:03.
                              0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                              [email protected]

                              En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                              Comment

                              • spiidi10
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2008
                                • 78
                                • Tampere

                                Valo-vilkkuviiksissä vähän sama juttu, eri numerot mut ainoo ero
                                et vanhan runko on alumiinia ja uudemman (09.-82 jälkeen) muovia.
                                toiminnaltaan ja mitoiltaan muuten identtiset.
                                Syykin taitaa olla sama.
                                0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                                [email protected]

                                En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎