Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dandy
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1438
    • ....

    Tuskailen vieläkin tuon öljynsuodattimen jalan takaiskuventtiilin kanssa. Omassa jalka on alaspäin öljyjäähdytin lähdöillä ja uudemmissa ylöspäin. Käykö pelkät takaiskun osat ristiin eri mallien välillä? Ei meinaa löytyä mistään alaspäin olevaa jalkaa niin vaihtaisi pelkät kuluneet takaiskun osat eri mallisesta.

    Comment

    • full
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1214
      • Tampere

      Originally posted by Miika Tissari View Post
      Kattelin just etm:ää ja palojenkuluneisuus anturit ei liity mitenkään jarrujen toimintaan ainoastaan merkkivaloon. Tarkasta toimiiko jarrupolkimen kytkin varmasti kunnolla. Se antaa luvan absien toimia.
      Pitää tuota ihmetellä jossain välissä. Tänään töihin tullessa auto pelasi taas moitteetta.
      BMW M535iA -86
      Volvo V90 -18

      Comment

      • Osmis
        Moderator
        • May 2006
        • 5271
        • Lieksa, Middle of Nowhere

        Onko noi e28:in M-Tech takaspoilerit miten harvinaisia ja hinnakkaita?
        Sawo-Karjala - connection

        @osmis_garage

        Harraste: E30 325i Cabriolet -86

        Käyttis: E39 528i M-Sport -99

        Comment

        • Miika Tissari
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 1802
          • Varkaus

          Originally posted by Osmis View Post
          Onko noi e28:in M-Tech takaspoilerit miten harvinaisia ja hinnakkaita?
          Nykypäivänä kaikki e28 m-tech osat on kiven alla, mutta kysyntäkin on vähäisempää. Jos kaikinpuolin kunnossa ja kiinnitys osat ovat ehjät ja ruosteettomat, niin priimakuntoisesta voi vaika saada 200€.
          E28 ///M-tech V8 -83
          E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

          Comment

          • Osmis
            Moderator
            • May 2006
            • 5271
            • Lieksa, Middle of Nowhere

            Originally posted by Miika Tissari View Post
            Nykypäivänä kaikki e28 m-tech osat on kiven alla, mutta kysyntäkin on vähäisempää. Jos kaikinpuolin kunnossa ja kiinnitys osat ovat ehjät ja ruosteettomat, niin priimakuntoisesta voi vaika saada 200€.
            Kiitoksia tästä
            Sawo-Karjala - connection

            @osmis_garage

            Harraste: E30 325i Cabriolet -86

            Käyttis: E39 528i M-Sport -99

            Comment

            • -jacko-
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 207
              • Tampere

              kuinka e28 kattoluukun mekanismi irroitetaan ?
              täytyykö mekanismin rungon sivuilta porata niitit ?
              vai pitääkö mekanismin rungon sivuilla olevat peltilätkät rälläköidä irti.


              Kun tosiaan tällä hetkellä kattoluukku näyttää tältä edellisen omistajan jäljíltä..
              niin vaihdan varaosautosta koko mekanismin runkoineen...
              Last edited by -jacko-; 26-08-2010, 13:23. Reason: kielioppivirheitä
              E28 528i -82 m30b34
              E46 330CI
              Chevrolet K3500 6.5TD

              Comment

              • -jacko-
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 207
                • Tampere

                no niin. tulinkin tulokseen että yritän purkaa mekanismin autosta. ja sain sen purettua kyllä mutta lisä ongelmia löytyi vain.
                niinkuin kuvasta näkyy niin sisäverhous ja sen runko on päreinä. (kuvaan linkki edellisessä postauksessa).
                ja tosiaan veivimallin mekanismi on erilainen.
                eli en voi käyttää hyväkseni sittenkään tämän varaosa auton mekanismia ellen siis vaihda koko runkoa..
                eikä vuoden 82 autossa ole näköjään sitä tuulenohjainta ollenkaan, tai sitten sitä ei vain ole sähköluukullisissa.. tuulenohjaimen jos haluaa tähän vanhempaan runkoon niin pitäisi siirtää uudemmasta rungosta ne ns. saranat.
                itse peltiluukutkin ovat kiinnikkeiltään erilaiset.

                eli jostain pitäisi kalastaa sähköluukullisen osia..
                tai maalauttaa varaosa auton luukku ja hitsata ne tuulenohjaimen ns.saranat..

                ehdotuksia saa antaa tai jos jollakulla olisi tarjota varaosia tuohon sähköluukkuun
                E28 528i -82 m30b34
                E46 330CI
                Chevrolet K3500 6.5TD

                Comment

                • bbs body e28
                  Bimmer Rookie
                  • May 2010
                  • 47
                  • vantaa

                  täytyis ruveta kehittään pakoputkistoa tähän, näissä 6 koneisissa on ilmeisesti alunperin 3:lla vaimentajalla?, ajattelin tehdä tähän vain kahdella vaimentajalla kun ei mitään ilmaisia ole nuo uudet tarvikevaimentajatkaan. ilmeisesti kannatttaa kuintenki mallikohtaisia vaimentimia käyttää että ei yleismallisia?

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    Originally posted by bbs body e28 View Post
                    täytyis ruveta kehittään pakoputkistoa tähän, näissä 6 koneisissa on ilmeisesti alunperin 3:lla vaimentajalla?, ajattelin tehdä tähän vain kahdella vaimentajalla kun ei mitään ilmaisia ole nuo uudet tarvikevaimentajatkaan. ilmeisesti kannatttaa kuintenki mallikohtaisia vaimentimia käyttää että ei yleismallisia?
                    528:ssa ainakin kahdella, eikö noita saa kohtuuhintaan kaikista varaosaliikkeistä?
                    518:iin on koko uudehko putkisto ja 528:n uusi keskivaimentaja vaihtoa odottamassa.
                    Yleensä etuputki on jees ja muissa sanomista.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • sleepertuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 662
                      • Kotka

                      Originally posted by bbs body e28 View Post
                      6 koneisissa on ilmeisesti alunperin 3:lla vaimentajalla?
                      Ainakin oma 4.syl on alunperin kahdella vaimentajalla, ahdasta kyllä tulee jos sinne pitäis vielä kolmas sovittaa

                      Comment

                      • full
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1214
                        • Tampere

                        Originally posted by sleepertuning View Post
                        Ainakin oma 4.syl on alunperin kahdella vaimentajalla, ahdasta kyllä tulee jos sinne pitäis vielä kolmas sovittaa
                        Kyllä kai siellä tilaa on kun vakio putki omassakin on jostain höyrylaivasta
                        BMW M535iA -86
                        Volvo V90 -18

                        Comment

                        • Dase
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 123
                          • Helsinki

                          Mikähän mahtaa olla vikana, kun puhaltimessa ei löydy oikein potkua?
                          Vaikka laittaa pelkästään tuulilasille, niin puhallus on todella ujoa..
                          Ainakaan itse puhaltimessa vika ei ole, koska sen olen juuri uusinut.

                          Sen verran vielä, että autoon on laitettu webasto, jonka kanssa puhallin toimi vain jos webasto oli päällä ja kone tarpeeksi lämmin.
                          Nyt olen yrittänyt laittaa puhaltimen toimimaan ilman webastoa, mutta en ole varma ottaako virran oikeasta paikasta.

                          Ilmeisesti jossei etuvastus ole paikallaan ei puhallin toimi täysillä?
                          Last edited by Dase; 01-09-2010, 11:58.

                          Comment

                          • gubbe89
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 315
                            • Mouhijärvi

                            Pitkästä aikaa palaan BMW-kuljettajien keskuuteen jälleen itsekin BMW-kuljettajana. Alla on siis nykyään sigussakin mainittu E28 520i vm. 87. Kyseinen klassikko kärsii seuraavanlaisista ongelmista:

                            Perästä vasemmalta kuuluu terävä kolahdus jos painaa kaasua vähän reilummin moottorijarrutukselta. Takakelkan pystypuslat vaiko tukivarren puslat?

                            Kiihdyttäessä auto pyrkii puoltamaan vasemmalle, normaalisti ajaessa pyrkii menemään oikealle. Puoltaminen tapahtuu hyvin pehmeästi, sitä enemmän puoltaa, mitä enemmän polkee kaasua, kolahduksia ei kuulu. Samat puslat tähänkin syynä?

                            Moottorissa on alipainevuoto(?). Kaasuläppäkotelon ja virranjakajan alipainekellon välisessä letkussa on jokin takaiskuventtiili mallia säädettävä. Tämän venttiilin päässä on jotenkin suodatinta muistuttava läpi, josta näyttäisi puuttuvan korkki päältä ja siinä vaikuttaa alipaine. Moottorin käynti muuttuu hyvin raskaaksi tämän reijän tukkimalla. Muuten kone käy varsin nätisti ja värinättömästi.

                            Koitin reijän tukkimalla saada moottorin käymään kunnolla, muttei onnistunut. Ei auttanut tyhjäkäyntiseoksen ruuvaaminen eikä IMM:n jousen säätö. Kierroksilta tyhjäkäynnille laskiessa kone sammui lähes joka kerta, eikä tyhjäkäyntiä meinannut löytyä. Jokin edellisistä omistajista on sitä löysännytkin, koska siihen on tehty merkki, missä kohtaa rulla on alunperin ollut. Tällä asetuksella kone ei kylläkään käy järin kehuttavasti. Päätin siis jättää IMM:n jousen löysemmälle, kiristin sitä kyllä pari-kolme pykälää siitä, missä se oli. Tyhjäkäyntiseoksen säädin perstuntumalla niin, että kun kone alkoi täristää, avasin ruuvia sen verran, että tärinä lakkasi. Kai tuo silti mittarin perään kannattaisi viedä ja säätää siinä.

                            Kysymys kuuluukin, että kuuluuko tuon takaiskuventtiilin "vuotaa"? Venttiilin ruuvisäätöön en uskaltanut koskea, kun en tarkkaan tiedä mitä vaikuttaa.

                            Bensa haisee välillä oikeinkin runsaasti, silti maahan asti ei tule pisaraakaan, eikä missään näy vuotoja. Tankki on lähes tyhjä, mutta vuotoja ei näkynyt liki täydelläkään tankilla. Mistä näillä yleensä on tapana vuotaa? Kulutus on kyllä runsasta, luokkaa 10-12l/100km, josta tosin suurin osa reilu satasen nopeudella ajoa sekä kaupunkipyöritystä. Kiihdyttäessä on havaittavissa lievää aaltoilua. Imuputki on vaihdettu, siitä ei voi johtua. Liekö kuitenkin normaalia?

                            Muuten auto on vallan erinomaisessa kunnossa ikäänsä nähden, eikä sillä ole ajettukaan kuin vasta 240tkm. Moottori ei tunnu huohottavan eikä syövän öljyä.

                            Lähiaikoina olisi siis tarkoituksena tuo takapää käydä läpi jarrujen osalta ja nuo puslatkin pistää vaihtoon, mikäli tuo vetely niistä johtuu. Joutuuko takakelkan irrottamisen ohessa tiputtamaan kardaanin ja perämurikankin? En ole tuohon takapään ripustukseen niin paljon perehtynyt vielä, mutta kovin pelkään, ettei se ole mikään yhden illan remontti. Mutta onneksi osat eivät ole kovin kalliita.

                            Originally posted by Dase View Post
                            Mikähän mahtaa olla vikana, kun puhaltimessa ei löydy oikein potkua?
                            Vaikka laittaa pelkästään tuulilasille, niin puhallus on todella ujoa..
                            Ainakaan itse puhaltimessa vika ei ole, koska sen olen juuri uusinut.

                            Sen verran vielä, että autoon on laitettu webasto, jonka kanssa puhallin toimi vain jos webasto oli päällä ja kone tarpeeksi lämmin.
                            Nyt olen yrittänyt laittaa puhaltimen toimimaan ilman webastoa, mutta en ole varma ottaako virran oikeasta paikasta.

                            Ilmeisesti jossei etuvastus ole paikallaan ei puhallin toimi täysillä?
                            Eipä tuo puhallin minullakaan järin tehokas ole, vaikka auto ei ole ikinä lohkolämppäriä hienompaa nähnytkään. Kaikki nopeudet kyllä toimivat. Mahtaako autossa olla raitisilmasuodatinta? Jos, niin se voi hyvin olla tukossa.

                            P.S. Tähän aikaan yöstä ei jaksa selata kaikkia 65 sivua läpi, eikä hakea searchilla kaikilla mahdollisilla hakusanoilla.
                            Last edited by gubbe89; 02-09-2010, 02:50. Reason: Pikku muokkausta...
                            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                            ex. E34 525 TDS Touring -93
                            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                            ex. Yamaha YZF 1000R -02
                            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                            ex. E34 535i -88
                            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                            Comment

                            • Dase
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 123
                              • Helsinki

                              Originally posted by gubbe89 View Post



                              Eipä tuo puhallin minullakaan järin tehokas ole, vaikka auto ei ole ikinä lohkolämppäriä hienompaa nähnytkään. Kaikki nopeudet kyllä toimivat. Mahtaako autossa olla raitisilmasuodatinta? Jos, niin se voi hyvin olla tukossa.

                              P.S. Tähän aikaan yöstä ei jaksa selata kaikkia 65 sivua läpi, eikä hakea searchilla kaikilla mahdollisilla hakusanoilla.
                              Itselläni on tuo 518i jossa puhallin puhaltaa ihan kunnolla, kun taas tuossa 520iA puhallin ei pidä ees tuulilasia huurtumattomana.
                              Mistähän tuo voisi johuta, ilmeisesti virta puhaltimelle on otettu väärästä paikasta, voisiko tuo vaikuttaa siihen?

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                Originally posted by Dase View Post
                                Itselläni on tuo 518i jossa puhallin puhaltaa ihan kunnolla, kun taas tuossa 520iA puhallin ei pidä ees tuulilasia huurtumattomana.
                                Mistähän tuo voisi johuta, ilmeisesti virta puhaltimelle on otettu väärästä paikasta, voisiko tuo vaikuttaa siihen?
                                Olisko puhaltimen pistoke väärin päin:think Joissakin malleissa mahdollista, jos on, niin puhallin pyörii väärään suuntaan ja on todella tehoton.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎