Originally posted by jepe-
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by Worldfuture View PostTuulilasi ilmeisesti vuotaa ylhäältä, onko korjattavissa kotikonstein?Originally posted by Klasu- View PostJos tuulilasi vuotaa, se pitää irroittaa ja liimata uudelleen. Kaikenlaiset patentit tai lisäsaumat päälle levitettynä vain pahentavat tilannetta.
Tuolla tavalla kun se vuotaa, niin ennenpitkää siellä ei ole enää mitään kehystä jäljellä, mihin liimata, kun se happanee pois.
Kosteus oikein kerääntyy sinne lasin ja kehyksen väliin, ja se mätii siellä vielä kesähelteellä.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, tai sitä alavesiletkun vuotoa on paikattu pelkällä vedellä ja jäähdytysjärjestelmä osittain jäässä.
Korjaa vuotava alavesiletku, mittaa jäähdytinnesteen pakkaskestävyys, jos ok, ilmaa järjestelmä huolellisesti.
Konetilan vasemmassa takanurkassa sijaitsee myös sähköinen kiertovesipumppu, tämän toimimattomuus johtaa heikentyneeseen kiertoon lämppärin kennon kautta matalilla kierroksilla.
Heti vesiventtiilien alapuolella, testaus ; virta päälle, lämmönsäätimet punaiselle, pitäisi pyöriä. Pitää surinan, joka kuuluu, kun moottori ei käy.
Sulakerasiasta löytyy rele ko. pumpulle, josta voi tarvittaessa yrittää hypyttää pumpun suoraan käymään testitarkoituksissa.
Comment
-
-
Originally posted by ^henri^ View Post525i -96 ei lähtenykkää käyntiin kovilla pakkasilla. Apuvirralla pyörii nätisti mutta ei lupaakkaan käyntiin. Millasta ääntä bensapumpun kuuluu pitää? Virrat ku laittaa päälle kuuluu naksahdus takapenkin suunnalta. Sulake oli ehjä.E61 525xda -08
Comment
-
-
Originally posted by halder1 View PostMistäköhän johtuu että 525 ei puhalla lämpöä sisälle pienillä kierroksilla. Samalla tuli huomattua että alavesiletku tiputtelee nestettä. Voisiko olla jotain tekemistä asian kanssa?
Ilmakin systeemissä toki voi vaikuttaa, mutta mistä sitä sinne sekaan olisi yhtäkkiä tullut..?
Comment
-
-
Ilma on omasta mielestäni todennäköisin skenaario tässä.
Auton omistaja kertoi alavesiletkun vuotavan. Jos vettä vuotaa ulos, ilmaa menee sisään.
Bensapumpun toiminnan varmistamiseksi oikeastaan ainoa helppo keino on avata ECU:n sisältävä sähköboksi moottoritilan oikeasta nurkasta.
Täältä löytyy polttoainepumpun rele. Rele irroitetaan, ja asennetaan hyppylanka kahden releen pohjassa olevan pinnin välille.
Releen pohjassa on neljä pinniä. Kaksi näistä on ohjausvirta releelle, yksi on suora + akulta, ja yksi on polttoainepumpun +. Netistä löytyy ohje, mitkä pinnit yhdistät hyppykaapelilla. Releen pohjassa pinnit on numeroitu. Älä tee, ellet ole varma.
Tämä syöttää suoraa sähköä pumpulle.
Testaus virrat päällä on hiukan ongelmallista, sillä tällöin pumpun ei edes kuulu pyöriä.
Ainoastaan moottorin pyöriessä pumppu lähtee käymään, ja startin pyöriessä pumppua voi olla vaikea kuulla.Last edited by Klasu-; 10-01-2016, 17:32.
Comment
-
-
Oli letku vissiinkin vuotanut ajossa suhteellisen paljon. Oli juuri tarkoitus mennä korjaamaan sitä niin pullahti letku tyhjäkäynnillä poisUudet nesteet sisään ja kunnon ilmaus keula ylhäällä ja alkoi toimimaan ja tulee lämmintä ilmaa.
Tuota kiertovesipumppua ei vissiin kaikissa malleissa ole tai en osannut katsoa oikeasta paikasta. Saksantuonti auto.
Comment
-
-
Originally posted by jj5 View PostJos ämpärin pohjassa on reikä, tuleeko siitä ilmakuplia ämpärissä olevaan veteen, vai tuleeko siitä vain vettä ulos ilman tullessa yläkautta?
:thinkElämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostMulla on autoissa ollut aina suljettu jäähdytysjärjestelmä, mutta sulla vissiin pellin alla on vaan ämpärissä vettä
Voin tunnustaa, että mun e34 jäähdytin tai joku tiiviste tms. vuotaa hieman kylmällä kelillä välillä, eikä sinne ole ilmaa havaittavasti tullut vaikka näin on menty puolitoista vuotta ainakin. Ja nyt on uus jäähdytin paisareineen odottelemassa asennusta....
Jotta sinne voisi ilmaa mennä vuotokohdasta joka on nestepinnan alapuolella, pitäisi ymmärtääkseni järjestelmässä olla pienempi paine, kuin ulkona.
Tilanne on toki erilainen jos vuoto on iso mutta kuka ajaa autolla joka roiskii vettä ympäriinsä
Comment
-
-
Vuodon suuruudella ei ole mitään merkitystä siihen, korvautuuko vuotava neste ilmalla.
Neste laajenee lämmetessään, muodostaa painetta järjestelmään ---> vettä ulos.
Järjestelmän jäähtyessä vesi kutistuu takaisin lähtötilanteeseen, ja nyt kun sitä on vähemmän, muodostuu järjestelmään alipaine.
Puhun toimivasta järjestelmästä, en Suomalais-Ugrilaisesta kuoppasaunasta, jossa vuotava ämpäri tiputtaa vettä kuuman kivikasan päälle.
Over-n-out
Comment
-
-
Originally posted by jj5 View PostSiltä tuo tuntuu toisinaan.
Voin tunnustaa, että mun e34 jäähdytin tai joku tiiviste tms. vuotaa hieman kylmällä kelillä välillä, eikä sinne ole ilmaa havaittavasti tullut vaikka näin on menty puolitoista vuotta ainakin. Ja nyt on uus jäähdytin paisareineen odottelemassa asennusta....
Jotta sinne voisi ilmaa mennä vuotokohdasta joka on nestepinnan alapuolella, pitäisi ymmärtääkseni järjestelmässä olla pienempi paine, kuin ulkona.
Tilanne on toki erilainen jos vuoto on iso mutta kuka ajaa autolla joka roiskii vettä ympäriinsä
Meinaatko että se ulos tullut vesi korvautuu esim. tyhjiöllä jos ei järjestelmään mene jostain ilmaa tilalle?
Comment
-
Comment