Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    Aloin laittamaan uutta kardaania 540:een, jossa on 530 manuaali aski, entinen kardaani täristi, ja keskinivel jäykässä kondiksessa, lisäksi se oli tehty kahdesta pätkästä aika huonon näköisesti, joten ostin saksan pojalta kokonaisen 530 kardaanin ja hölmönä luulin että on bolt on.

    No, muutenhan tuo kait käy mut perän (typ 210) laippa on liian iso halkaisijaltaan. Nivelet, joka on ennen perää, ei ole keskenään vaihtokelpoisia 530<->540 koska boori on erikokoinen. Myöskään 530 etuosa ja 540 takaosa ei käy erikokoisen keskilaakerin (boorin) takia toisiinsa.

    Kysymys kuuluukin että alanko korjaamaan vanhan kardaanin, joka vaatisi painotuksen ja ristinivelen laakerit (pystyykö vaihtaa ite?) vai saako tuota 530 kardaania mitenkään tuonne? onnistuuko vaihtamalla perästä sen laipan sopivaan?

    Vai olisiko muita mahdollisuuksia? ja onkohan nuo kardaanit ees saman mittaisia?

    Kun mikään ei mene kohtueella, on tämäkin työmaa

    Kiitos ja anteeksi.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Aloin laittamaan uutta kardaania 540:een, jossa on 530 manuaali aski, entinen kardaani täristi, ja keskinivel jäykässä kondiksessa, lisäksi se oli tehty kahdesta pätkästä aika huonon näköisesti, joten ostin saksan pojalta kokonaisen 530 kardaanin ja hölmönä luulin että on bolt on.

      No, muutenhan tuo kait käy mut perän (typ 210) laippa on liian iso halkaisijaltaan. Nivelet, joka on ennen perää, ei ole keskenään vaihtokelpoisia 530<->540 koska boori on erikokoinen. Myöskään 530 etuosa ja 540 takaosa ei käy erikokoisen keskilaakerin (boorin) takia toisiinsa.

      Kysymys kuuluukin että alanko korjaamaan vanhan kardaanin, joka vaatisi painotuksen ja ristinivelen laakerit (pystyykö vaihtaa ite?) vai saako tuota 530 kardaania mitenkään tuonne? onnistuuko vaihtamalla perästä sen laipan sopivaan?

      Vai olisiko muita mahdollisuuksia? ja onkohan nuo kardaanit ees saman mittaisia?

      Kun mikään ei mene kohtueella, on tämäkin työmaa

      Kiitos ja anteeksi.
      Mulla on semmonen käsitys, että josse 530:n kardaanin vakionopeusnivel on 25 boorinen 86mm, niin siihen käy esim. alkupään E32 typ210 perien laipat. Sitä perän laippaa ei oo kyllä tarkoitettu vaihdettavaksi ilman shimmausta.. mutta on niitä kait vaihdettu sen enempää ihmettelemättä.

      Edit: tiedä sitten onko ne laipatkaan vaihtokelposia.. koko perät on kyllä.
      Last edited by Morkai; 28-03-2013, 18:26.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        Kiitos Morkai, tämä antaa vähän valoa tunnelinpäähän, pitää alkaa kattelee realoem:sta osanumeroita.

        Mahtasko kukaan täälä tietää että käykö ristiin?

        Perää en ala vaihtamaan, se tuli juuri särkikoskelta kiristyksestä, ja tänään asensin paikoilleen.

        Jollei perän laippaa saa vaihdettua, pitää tehdä siitä vanhasta kardaanista vielä soiva peli.

        Osaako kukaan sanoa minkälainen homma se ristinivelen laakereiden vaihto on?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Kiitos Morkai, tämä antaa vähän valoa tunnelinpäähän, pitää alkaa kattelee realoem:sta osanumeroita.

          Mahtasko kukaan täälä tietää että käykö ristiin?

          Perää en ala vaihtamaan, se tuli juuri särkikoskelta kiristyksestä, ja tänään asensin paikoilleen.

          Jollei perän laippaa saa vaihdettua, pitää tehdä siitä vanhasta kardaanista vielä soiva peli.

          Osaako kukaan sanoa minkälainen homma se ristinivelen laakereiden vaihto on?
          Ristinivelet saa vaihdettua ihan niksnaks motonetin osilla ja Tammer-Diesel nekalassa tasapainottaa uudella hienolla härvelillä. Olikohan 90e tunti (ja tarvittaessa vaihtaa nivelet ja tekee lyhennyksiä yms.). Jakusa-nimimerkki mun mielestä käytti siellä just kardaanin, häneltä vois saada ajantasasta infoa.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • mrrk
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 515
            • Satakunta.

            Ilman shimmauksia olen vaihtanut laippoja muutaman kerran saman ongelman takia. Laittanut hieman kireämmälle mitä vanha.

            Myös molemmat nivelet voi aika helposti vaihtaa

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              Originally posted by mrrk View Post
              Ilman shimmauksia olen vaihtanut laippoja muutaman kerran saman ongelman takia. Laittanut hieman kireämmälle mitä vanha.

              Myös molemmat nivelet voi aika helposti vaihtaa
              Ei ole kokemusta noista, niin tapahtuuko shimmaus simmilevyillä ja sitten mutteri aivan tiukalle, vai säädetäänkö kireys mutterilla joka on siinä keskellä?

              Ei sulla olis jääny laippaa joka olis se "pienempi" eli olikohan 98mm ulkohalkaisija? se iso tais olla 108mm ja perähän on typ 210
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • 426Hemi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 621
                • Pälkäne

                Originally posted by 426Hemi View Post
                Ookkei. Täytyy tänään tutkia hieman samalla kun renkaat kuitenkin vaihtaa. Jos mahtuis edes tunkin varaan hieman räpläämään.

                E: Jos muuten jollain on ehjä tampereen alueella repsikanpuolelle ylimääräisenä niin voidaan ostaa pois jos vika sinne kohdistuu, kun huomenna kaupat on japatissa.
                Sehän siellä väljyyttään kolisteli kun autoa tutkin.
                ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                Comment

                • 599gtb
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 490
                  • Vantaa

                  Mitä moottoriöljyä käytätte(540ia 1993):think
                  ex bmw 540ia e34 1993
                  ex bmw e32 735i

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    Originally posted by 599gtb View Post
                    Mitä moottoriöljyä käytätte(540ia 1993):think
                    Itellä castrol magnatec 5w40 vai oliko se 10w40
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14353
                      • Oulu

                      Originally posted by 599gtb View Post
                      Mitä moottoriöljyä käytätte(540ia 1993):think
                      Ajelin edellisellä m60b30:llä mobilin s3000 5w40 öljyillä ja toimi hyvin. Ajattelin kaataa tuohon seiskaanki samaa.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Teboilin goldia ostin ja kaadan tonne M60 ne, turhaan sitä vanhaan malmikasaan parempaa.

                        eBay on laulanut taas, etupäähän kaikki uudet nivelet on tullut, vesiventtiili tulossa, pari letkua tulossa, lämppärin kennon o-renkaat pitäs vaihdella ja vähän helmoja massailla. Perkele kun näiden kanssa riittää aina tekemistä
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Teboilin goldia ostin ja kaadan tonne M60 ne, turhaan sitä vanhaan malmikasaan parempaa.
                          Yh, ei passaa ollenkaan... Kuumana nostajat naputtaa tuolla litkulla. Mielellään laittaa 6e/purkki lisää että saa vähän parempaa.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16344
                            • Leppävirta

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Teboilin goldia ostin ja kaadan tonne M60 ne, turhaan sitä vanhaan malmikasaan parempaa.

                            eBay on laulanut taas, etupäähän kaikki uudet nivelet on tullut, vesiventtiili tulossa, pari letkua tulossa, lämppärin kennon o-renkaat pitäs vaihdella ja vähän helmoja massailla. Perkele kun näiden kanssa riittää aina tekemistä
                            Originally posted by zener View Post
                            Yh, ei passaa ollenkaan... Kuumana nostajat naputtaa tuolla litkulla. Mielellään laittaa 6e/purkki lisää että saa vähän parempaa.
                            Valvoline max life vaikutti olevan hyvä öljy. Ei naputellut. Ja melko edullistakin oli.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by zener View Post
                              Yh, ei passaa ollenkaan... Kuumana nostajat naputtaa tuolla litkulla. Mielellään laittaa 6e/purkki lisää että saa vähän parempaa.

                              Noinko meinaat ? Sama mosa ainakin kelpuutti diamondit sisään, eikä naputellut kylmänä eikä kuumana
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14353
                                • Oulu

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Noinko meinaat ? Sama mosa ainakin kelpuutti diamondit sisään, eikä naputellut kylmänä eikä kuumana
                                Siis mitä oot kaatamassa gold s vai diamond? Eri litkuja ovat.

                                Gold S:ää oon kokeillu niin M50 ku M60 ja nostajat alkaa naputtaan kuumana... En oo sen jälkeen käyttäny.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎