Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    Originally posted by TheRipper View Post
    Palkit kertovat paljoko huoltoon on aikaa. Vihreistä yksi putoaa aina pois. Huoltoaika on käsillä kun on keltainen ja punaisen kohdalla olisi jo pitänyt käydä!

    Joskus nuo keltainen ja punainen jäävät pikkuisen hohtamaan käynnistyksen jälkeen...en tiedä miksi.

    Käynistyksen yhteydessä aina näkee paljonko huoltoon on aikaa. Ajossa palkit eivät pala...
    Kun punainen ja keltainen paloi, niin vaihdoin autoon öljyt ja suodattimen. Samalla vaihdoin termarit (myös egr) ja jäähdytysnesteet. En tiedä mitä muuta siinä huollossa pitäisi tehdä? Ja onko kyseessä öljynvaihto, inspection 1 vai 2?

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8258
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by Jamppa81 View Post
      Kun punainen ja keltainen paloi, niin vaihdoin autoon öljyt ja suodattimen. Samalla vaihdoin termarit (myös egr) ja jäähdytysnesteet. En tiedä mitä muuta siinä huollossa pitäisi tehdä? Ja onko kyseessä öljynvaihto, inspection 1 vai 2?
      kun keltainen syttyy, tulee näkyviin teksti inspection tai oil service. inspectionin numeron tietää edellisen huollon perusteella, ovat vuorotellen. Kellon kuva kun ilmestyy näkyviin niin pitäisi vaihtaa filtterit (vaihtelee mitkä, malleittain) jarrunesteet ja jäähdytinnesteet. Tämä syttyy 2v välein.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Jamppa81
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 445
        • Helsinki

        Hämmentävää, ei minulla lukenut mitään. Ne kaksi palkkia vaan paloi. Valot on nollattu ja ainakin uudet öljyt on koneessa, joten tuskin se nyt kovin pahasti pieleenkään meni.

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          Ja seuraava kysymys, salavalikon kautta kaivelin akun jännitteen esiin ja se näyttää aika tasaisesti 13.7v. Autoon on vaihdettu 100ah amg akku mutta ei tietääkseni ole koodailtu mitenkään. Onko tuo ihan normaalia jännitettä tuolle autolle? Olen luullut että 14.2 olisi aikalailla se mitä pitäisi olla. Auto käyttäytyy normaalisti ja käynnistyy jne mutta enteileekö tuo mahdollisesti jostain tulevasta vai kuuluuko asiaan? Ja kumman ritilän alla on sisätilan lämpöanturi vai onko molempien? Ilmastointi puhaltelee vähän miten sattuu niin täytyy koittaa putsata se.

          :edit: Olen siis omistanut auton noin 3kk enkä tiedä muuta kuin että edellinen omistaja vaihtoi akun.
          Last edited by Jamppa81; 22-10-2015, 12:26.

          Comment

          • jj5
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1333
            • pks

            reaktiotangot

            Pikaiset vastaukset seuraavaan olisivat erittäin tervetulleita

            Ongelma:
            Ohjaus/ auton etupää tärisee kevyessä jarrutuksessa +50kmh vauhdeissa. Kovassa jarrutuksessa tärinää ei esiinny.

            Olen järkeillyt että tämä johtuu väsyneistä reaktiotankojen puslista. -> reaktiotangot puslineen vaihtoon.

            Kysymys:

            Onko kokemuksia halvoista tarvike reaktiotangoista?
            Ajeleeko tällaisilla pari vuotta?

            Ebaystä saisi alle 70 eurolla posteineen merkittömät tarvikkeet.
            100 eurolla saisi Vaicon valmistamat. Meyle HD varmasti ajaisi asian, mutta näistä joutuu parista köyhtymään jo 140e.

            Tässä tapauksessa olisi tarkoituksena mahdollisimman halvalla saada tärinä loppumaan, kun alusta ei muutenkaan ole ihan uudenveroinen enää.
            sigpic

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4980
              • Paimio

              Originally posted by jj5 View Post
              Pikaiset vastaukset seuraavaan olisivat erittäin tervetulleita

              Ongelma:
              Ohjaus/ auton etupää tärisee kevyessä jarrutuksessa +50kmh vauhdeissa. Kovassa jarrutuksessa tärinää ei esiinny.

              Olen järkeillyt että tämä johtuu väsyneistä reaktiotankojen puslista. -> reaktiotangot puslineen vaihtoon.

              Kysymys:

              Onko kokemuksia halvoista tarvike reaktiotangoista?
              Ajeleeko tällaisilla pari vuotta?

              Ebaystä saisi alle 70 eurolla posteineen merkittömät tarvikkeet.
              100 eurolla saisi Vaicon valmistamat. Meyle HD varmasti ajaisi asian, mutta näistä joutuu parista köyhtymään jo 140e.

              Tässä tapauksessa olisi tarkoituksena mahdollisimman halvalla saada tärinä loppumaan, kun alusta ei muutenkaan ole ihan uudenveroinen enää.
              Sama juttuhan se on halvoissa kuin kalliimmissakin...susiyksilöitä aina mahtuu sekaan eli tuurikauppaahan se on. Kiinassahan nuo kaikki tehdään oli paketissa mikä merkki hyvänsä.

              Totuus on että merkkiosan (TRW/Lemförder etc.) ja merkittömän tai halvemman osan laatukuilu on kovasti kaventunut viimevuosina juurikin tuon samaisen valmistusmaan takia.

              Jos oikein halvalla pitää saada reaktiotangot kuntoon niin saahan niihin pelkkiä pusliakin ja jos käytössä hydraulinen prässi niin vaihtokin pitäisi olla helppoa..olettaen tietysti että saa pallonivelen ehjänä irti.

              Originally posted by Jamppa81 View Post
              Ja seuraava kysymys, salavalikon kautta kaivelin akun jännitteen esiin ja se näyttää aika tasaisesti 13.7v. Autoon on vaihdettu 100ah amg akku mutta ei tietääkseni ole koodailtu mitenkään. Onko tuo ihan normaalia jännitettä tuolle autolle? Olen luullut että 14.2 olisi aikalailla se mitä pitäisi olla. Auto käyttäytyy normaalisti ja käynnistyy jne mutta enteileekö tuo mahdollisesti jostain tulevasta vai kuuluuko asiaan? Ja kumman ritilän alla on sisätilan lämpöanturi vai onko molempien? Ilmastointi puhaltelee vähän miten sattuu niin täytyy koittaa putsata se.

              :edit: Olen siis omistanut auton noin 3kk enkä tiedä muuta kuin että edellinen omistaja vaihtoi akun.
              Kyllä latausjännite hieman alhainen on, mutta varmista nyt vielä yleismittarilla ei noihin auton omiin arvoihin kannata ihan sokeasti luottaa...jos mittaus varmistaa asian niin laturi (tai säädin) lienee ehtoopuolella.
              Last edited by TheRipper; 22-10-2015, 13:09.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1702
                • Rovaniemi

                Originally posted by Jamppa81 View Post
                Jasalavalikon kautta kaivelin akun jännitteen esiin ja se näyttää aika tasaisesti 13.7v. .
                Samaa se näyttää omassakin autossa, näyttänyt oikeastaan aina. Ja on uusi laturi ja akku.
                E24 635csi

                Comment

                • jj5
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1333
                  • pks

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Totuus on että merkkiosan (TRW/Lemförder etc.) ja merkittömän tai halvemman osan laatukuilu on kovasti kaventunut viimevuosina juurikin tuon samaisen valmistusmaan takia.

                  Jos oikein halvalla pitää saada reaktiotangot kuntoon niin saahan niihin pelkkiä pusliakin ja jos käytössä hydraulinen prässi niin vaihtokin pitäisi olla helppoa..olettaen tietysti että saa pallonivelen ehjänä irti.


                  Eiköhän se kuitenkin ole kiinni enemmänkin valmistuksen toleransseista, laadunvalvonnasta ja materiaaleista, kuin valmistusmaasta.

                  Itse olen kyllä vahvasti siinä uskossa, että rahalla saa parempaa, mutta kyse on lähinnä siitä missä kohdissa voi järkevästi säästää ja tinkiä laadusta..


                  Luulisi, että jollain on kokemuksia noista halpisreaktiotangoista..?


                  Pelkän puslan vaihto ei tule kyseeseen, koska tästä täytyy myös selvitä mahdollisimman pienellä työllä. Nivelen uusimisestakaan ei varmaan haittaa ole.
                  sigpic

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    Originally posted by jj5 View Post
                    Pelkän puslan vaihto ei tule kyseeseen, koska tästä täytyy myös selvitä mahdollisimman pienellä työllä. Nivelen uusimisestakaan ei varmaan haittaa ole.
                    Pienin mahdollinen työ = vie auto huoltoon ja käske vaihtaa reaktiotangot.

                    Hiki saattaa kuitenkin tulla kohdassa 'maksa lasku'.

                    Alustan osien vaihdon jälkeen on suuntaus kuitenkin tarkistettava, joten se menisi samalla reissulla.
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4980
                      • Paimio

                      Originally posted by kalevik View Post
                      Alustan osien vaihdon jälkeen on suuntaus kuitenkin tarkistettava, joten se menisi samalla reissulla.
                      No reaktiotankojen kanssa tuota ei sentään tarvita.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • Käyttäjä
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2014
                        • 60
                        • kuun pimeä puoli

                        Originally posted by Jamppa81 View Post
                        Kun punainen ja keltainen paloi, niin vaihdoin autoon öljyt ja suodattimen. Samalla vaihdoin termarit (myös egr) ja jäähdytysnesteet. En tiedä mitä muuta siinä huollossa pitäisi tehdä? Ja onko kyseessä öljynvaihto, inspection 1 vai 2?
                        Jos ei tietoa aikasemmasta huoltohistoriasta niin melkein vaihtaisin talvea vasten diisseliin ainakin polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen, viimeksi vaihtelin itse vielä huohottimen ja raitisilmasuodattimet niin kelpaa taas hetken ajella.

                        Tuolta löytyy nuo tarkemmat sisällöt huolloista http://bmw.kantola.org/files/files/bmwhuolto.htm
                        e61 530d 2004
                        ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10001
                          • KVLA

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          No reaktiotankojen kanssa tuota ei sentään tarvita.
                          Olen vahvasti eri mieltä.Jos rekt.tankojen puslat on vaihtokunnossa ja mahd. pallonivelissäkin jo pientä välystä,niin kyllä ne kulmat kannatta tsekata.

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 4980
                            • Paimio

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Olen vahvasti eri mieltä.Jos rekt.tankojen puslat on vaihtokunnossa ja mahd. pallonivelissäkin jo pientä välystä,niin kyllä ne kulmat kannatta tsekata.
                            Mutta eihän niillä mitään vaikutusta kulmiin ole....siis jos ovat väljät niin tokihan silloin kulmiin vaikuttaa, mutta ei silloin kannata säätämään kulmia lähteä vaan vaihtamaan uudet tangot tottakai...ja sitten ollaan taas ns tehdasasetuksissa.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Mutta eihän niillä mitään vaikutusta kulmiin ole....siis jos ovat väljät niin tokihan silloin kulmiin vaikuttaa, mutta ei silloin kannata säätämään kulmia lähteä vaan vaihtamaan uudet tangot tottakai...ja sitten ollaan taas ns tehdasasetuksissa.
                              Paitsi että luultavammin niihin "tehdasasetuksiin" on jo koskettu aiemmin.

                              Omassa oli aurauskin hieman pielessä reaktiotangon vaihdon jälkeen mutta en tiedä oliko se jo ennen vaihtoakin.

                              E39:n keulassa toki ei kauhean montaa säädettävää paikkaa olekkaan.

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1684
                                • vihti

                                Mulla on ollu jo melkein vuoden motonetistä ostetut topran-merkkiset alatukivarret, kuskin puolella camber on yli asteen miinuksella nykyään ku hantin puolella on sit taas ihan ok jopa toleranssien sisällä ja etupäässä ei tietenkään ole cambersäätöä. Vanhat oli alkuperäiset BMW-logolla varustetut ja silloin kulmat oli ok.

                                E: Niin ja ei oo yli 20tkm aikana viel väljää tullu niihin et sen puolesta ok kamaa.
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎