Originally posted by TheRipper
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		E39 kysymyksiä ja vastauksia IX
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 kun keltainen syttyy, tulee näkyviin teksti inspection tai oil service. inspectionin numeron tietää edellisen huollon perusteella, ovat vuorotellen. Kellon kuva kun ilmestyy näkyviin niin pitäisi vaihtaa filtterit (vaihtelee mitkä, malleittain) jarrunesteet ja jäähdytinnesteet. Tämä syttyy 2v välein.Originally posted by Jamppa81 View PostKun punainen ja keltainen paloi, niin vaihdoin autoon öljyt ja suodattimen. Samalla vaihdoin termarit (myös egr) ja jäähdytysnesteet. En tiedä mitä muuta siinä huollossa pitäisi tehdä? Ja onko kyseessä öljynvaihto, inspection 1 vai 2?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
 ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
 Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
 Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
 Nakkaa privaa jos tarvetta. 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Ja seuraava kysymys, salavalikon kautta kaivelin akun jännitteen esiin ja se näyttää aika tasaisesti 13.7v. Autoon on vaihdettu 100ah amg akku mutta ei tietääkseni ole koodailtu mitenkään. Onko tuo ihan normaalia jännitettä tuolle autolle? Olen luullut että 14.2 olisi aikalailla se mitä pitäisi olla. Auto käyttäytyy normaalisti ja käynnistyy jne mutta enteileekö tuo mahdollisesti jostain tulevasta vai kuuluuko asiaan? Ja kumman ritilän alla on sisätilan lämpöanturi vai onko molempien? Ilmastointi puhaltelee vähän miten sattuu niin täytyy koittaa putsata se.
 
 :edit: Olen siis omistanut auton noin 3kk enkä tiedä muuta kuin että edellinen omistaja vaihtoi akun.Last edited by Jamppa81; 22-10-2015, 12:26.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 reaktiotangot
 
 Pikaiset vastaukset seuraavaan olisivat erittäin tervetulleita
 
 Ongelma: Ohjaus/ auton etupää tärisee kevyessä jarrutuksessa +50kmh vauhdeissa. Kovassa jarrutuksessa tärinää ei esiinny.
 
 Olen järkeillyt että tämä johtuu väsyneistä reaktiotankojen puslista. -> reaktiotangot puslineen vaihtoon.
 
 Kysymys:
 
 Onko kokemuksia halvoista tarvike reaktiotangoista?
 Ajeleeko tällaisilla pari vuotta?
 
 Ebaystä saisi alle 70 eurolla posteineen merkittömät tarvikkeet.
 100 eurolla saisi Vaicon valmistamat. Meyle HD varmasti ajaisi asian, mutta näistä joutuu parista köyhtymään jo 140e.
 
 Tässä tapauksessa olisi tarkoituksena mahdollisimman halvalla saada tärinä loppumaan, kun alusta ei muutenkaan ole ihan uudenveroinen enää.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Sama juttuhan se on halvoissa kuin kalliimmissakin...susiyksilöitä aina mahtuu sekaan eli tuurikauppaahan se on. Kiinassahan nuo kaikki tehdään oli paketissa mikä merkki hyvänsä.Originally posted by jj5 View PostPikaiset vastaukset seuraavaan olisivat erittäin tervetulleita
 
 Ongelma: Ohjaus/ auton etupää tärisee kevyessä jarrutuksessa +50kmh vauhdeissa. Kovassa jarrutuksessa tärinää ei esiinny.
 
 Olen järkeillyt että tämä johtuu väsyneistä reaktiotankojen puslista. -> reaktiotangot puslineen vaihtoon.
 
 Kysymys:
 
 Onko kokemuksia halvoista tarvike reaktiotangoista?
 Ajeleeko tällaisilla pari vuotta?
 
 Ebaystä saisi alle 70 eurolla posteineen merkittömät tarvikkeet.
 100 eurolla saisi Vaicon valmistamat. Meyle HD varmasti ajaisi asian, mutta näistä joutuu parista köyhtymään jo 140e.
 
 Tässä tapauksessa olisi tarkoituksena mahdollisimman halvalla saada tärinä loppumaan, kun alusta ei muutenkaan ole ihan uudenveroinen enää.
 
 Totuus on että merkkiosan (TRW/Lemförder etc.) ja merkittömän tai halvemman osan laatukuilu on kovasti kaventunut viimevuosina juurikin tuon samaisen valmistusmaan takia.
 
 Jos oikein halvalla pitää saada reaktiotangot kuntoon niin saahan niihin pelkkiä pusliakin ja jos käytössä hydraulinen prässi niin vaihtokin pitäisi olla helppoa..olettaen tietysti että saa pallonivelen ehjänä irti.
 
 Kyllä latausjännite hieman alhainen on, mutta varmista nyt vielä yleismittarilla ei noihin auton omiin arvoihin kannata ihan sokeasti luottaa...jos mittaus varmistaa asian niin laturi (tai säädin) lienee ehtoopuolella.Originally posted by Jamppa81 View PostJa seuraava kysymys, salavalikon kautta kaivelin akun jännitteen esiin ja se näyttää aika tasaisesti 13.7v. Autoon on vaihdettu 100ah amg akku mutta ei tietääkseni ole koodailtu mitenkään. Onko tuo ihan normaalia jännitettä tuolle autolle? Olen luullut että 14.2 olisi aikalailla se mitä pitäisi olla. Auto käyttäytyy normaalisti ja käynnistyy jne mutta enteileekö tuo mahdollisesti jostain tulevasta vai kuuluuko asiaan? Ja kumman ritilän alla on sisätilan lämpöanturi vai onko molempien? Ilmastointi puhaltelee vähän miten sattuu niin täytyy koittaa putsata se.
 
 :edit: Olen siis omistanut auton noin 3kk enkä tiedä muuta kuin että edellinen omistaja vaihtoi akun.Last edited by TheRipper; 22-10-2015, 13:09.F10 523iA 2010
 
 Ex: E39 528iA 1997
 Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
 Ex: E65 745iA 2003
 Ex: E46 318i 1998
 Ex: E34 525iA 1989
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Eiköhän se kuitenkin ole kiinni enemmänkin valmistuksen toleransseista, laadunvalvonnasta ja materiaaleista, kuin valmistusmaasta.Originally posted by TheRipper View PostTotuus on että merkkiosan (TRW/Lemförder etc.) ja merkittömän tai halvemman osan laatukuilu on kovasti kaventunut viimevuosina juurikin tuon samaisen valmistusmaan takia.
 
 Jos oikein halvalla pitää saada reaktiotangot kuntoon niin saahan niihin pelkkiä pusliakin ja jos käytössä hydraulinen prässi niin vaihtokin pitäisi olla helppoa..olettaen tietysti että saa pallonivelen ehjänä irti.
 
 
 
 Itse olen kyllä vahvasti siinä uskossa, että rahalla saa parempaa, mutta kyse on lähinnä siitä missä kohdissa voi järkevästi säästää ja tinkiä laadusta..
 
 
 Luulisi, että jollain on kokemuksia noista halpisreaktiotangoista..?
 
 
 Pelkän puslan vaihto ei tule kyseeseen, koska tästä täytyy myös selvitä mahdollisimman pienellä työllä. Nivelen uusimisestakaan ei varmaan haittaa ole.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Pienin mahdollinen työ = vie auto huoltoon ja käske vaihtaa reaktiotangot.Originally posted by jj5 View PostPelkän puslan vaihto ei tule kyseeseen, koska tästä täytyy myös selvitä mahdollisimman pienellä työllä. Nivelen uusimisestakaan ei varmaan haittaa ole.
 
 Hiki saattaa kuitenkin tulla kohdassa 'maksa lasku'.
 
 Alustan osien vaihdon jälkeen on suuntaus kuitenkin tarkistettava, joten se menisi samalla reissulla.E61 525i, Suzuki VS1400
 Exät: Jaana, Susanna, Maija
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 No reaktiotankojen kanssa tuota ei sentään tarvita.Originally posted by kalevik View PostAlustan osien vaihdon jälkeen on suuntaus kuitenkin tarkistettava, joten se menisi samalla reissulla.F10 523iA 2010
 
 Ex: E39 528iA 1997
 Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
 Ex: E65 745iA 2003
 Ex: E46 318i 1998
 Ex: E34 525iA 1989
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jos ei tietoa aikasemmasta huoltohistoriasta niin melkein vaihtaisin talvea vasten diisseliin ainakin polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen, viimeksi vaihtelin itse vielä huohottimen ja raitisilmasuodattimet niin kelpaa taas hetken ajella.Originally posted by Jamppa81 View PostKun punainen ja keltainen paloi, niin vaihdoin autoon öljyt ja suodattimen. Samalla vaihdoin termarit (myös egr) ja jäähdytysnesteet. En tiedä mitä muuta siinä huollossa pitäisi tehdä? Ja onko kyseessä öljynvaihto, inspection 1 vai 2?
 
 Tuolta löytyy nuo tarkemmat sisällöt huolloista http://bmw.kantola.org/files/files/bmwhuolto.htme61 530d 2004
 ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mutta eihän niillä mitään vaikutusta kulmiin ole....siis jos ovat väljät niin tokihan silloin kulmiin vaikuttaa, mutta ei silloin kannata säätämään kulmia lähteä vaan vaihtamaan uudet tangot tottakai...ja sitten ollaan taas ns tehdasasetuksissa.Originally posted by Heguli 31 View PostOlen vahvasti eri mieltä.Jos rekt.tankojen puslat on vaihtokunnossa ja mahd. pallonivelissäkin jo pientä välystä,niin kyllä ne kulmat kannatta tsekata.F10 523iA 2010
 
 Ex: E39 528iA 1997
 Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
 Ex: E65 745iA 2003
 Ex: E46 318i 1998
 Ex: E34 525iA 1989
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Paitsi että luultavammin niihin "tehdasasetuksiin" on jo koskettu aiemmin.Originally posted by TheRipper View PostMutta eihän niillä mitään vaikutusta kulmiin ole....siis jos ovat väljät niin tokihan silloin kulmiin vaikuttaa, mutta ei silloin kannata säätämään kulmia lähteä vaan vaihtamaan uudet tangot tottakai...ja sitten ollaan taas ns tehdasasetuksissa.
 
 Omassa oli aurauskin hieman pielessä reaktiotangon vaihdon jälkeen mutta en tiedä oliko se jo ennen vaihtoakin.
 
 E39:n keulassa toki ei kauhean montaa säädettävää paikkaa olekkaan.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mulla on ollu jo melkein vuoden motonetistä ostetut topran-merkkiset alatukivarret, kuskin puolella camber on yli asteen miinuksella nykyään ku hantin puolella on sit taas ihan ok jopa toleranssien sisällä ja etupäässä ei tietenkään ole cambersäätöä. Vanhat oli alkuperäiset BMW-logolla varustetut ja silloin kulmat oli ok.
 
 E: Niin ja ei oo yli 20tkm aikana viel väljää tullu niihin et sen puolesta ok kamaa.E39 523i Turbo 
 Comment
Comment