Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hebbu ///M3
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1627
    • Dallas

    Entä se pieni kalvoventtiili mikä päästää sisään järjestelmään ilmaa.
    Last edited by Hebbu ///M3; 01-12-2016, 12:22.
    Sotkamo Connection

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by Risto113 View Post
      Pura vaikka vanha korkki, niin näet sen rakenteen.
      2 venttiiliä, toinen rajaa kiertoa siihen ohueen letkuun korkin yhteydessä, josta neste iloisesti lorisee ilman korkkia käyttäessä. Tukkii sen kierron paineen ollessa alle rajan.
      En osaa selittää paisarin alaletkun vaikutusta tähän, mutta näin kuitenkin on; korkki määrää järjestelmän paineen.
      Se paisarin alaletku tekee teoriastasi mahdottoman. Se, ettei neste/paine pääse sitä pientä letkua pitkin vaikuta mitään kun alhaalla on iso letku, josta paisari on yhteydessä muuhun jäähdytysjärjestelmään. Neste ja paine kulkevat tätä letkua pitkin vapaasti. Tämän huomaat kun joskus ilmaat järjestelmän. Korkki ei määritä järjestelmän painetta. Korkki määrittää järjestelmän maksimipaineen, mutta paine tulee järjestelmän lämmön noususta. Tuo yläletku ainakin M62tu:ssa on ihan vaan ilmaamisen helpoittamista varten. Sen avulla syyläristä saadaan ilma helposti paisariin.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by Risto113 View Post
        Pura vaikka vanha korkki, niin näet sen rakenteen.
        2 venttiiliä, toinen rajaa kiertoa siihen ohueen letkuun korkin yhteydessä, josta neste iloisesti lorisee ilman korkkia käyttäessä. Tukkii sen kierron paineen ollessa alle rajan.
        En osaa selittää paisarin alaletkun vaikutusta tähän, mutta näin kuitenkin on; korkki määrää järjestelmän paineen.
        Toinen venttiileistä rajaa maksimin ja toinen päästää jäähtyvään järjestelmään korvausilman takaisin.
        Tämä näkyy selvemmin vanhoissa korkeissa jossa venttiilirakenne on avoimempi.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • eiskalt
          Bimmer Fanatic
          • May 2012
          • 836
          • Hyvinkää

          Originally posted by HTK12 View Post
          Jos korkin paine ylitetään, korkki päästää ilmaaulos ja huonolla tuurilla neste alkaa kiehua kun paine laskee.
          Siellä on silti se 1,4 tai 2 bar paine. Ei se kaikkea painetta sieltä laske. (ei ainakaan pitäisi.) Paine ei siis niinkään "laske", vaan sen nousu pysähtyy. Toki pientä heittoa tapahtuu kokoajan, ei nuo nyt niin tarkkoja ole.
          En nyt tarkkaan osaa valehdella mitä veden kiehumispiste esim tuossa 1,4bar paineessa on, mutta sen, kun selvittää, niin aika hyvin jo tietää, minkälaisessa lämmössä se oma auto keittää.
          Omassani olen enimmillään nähnyt salavalikon mukaan 125c, ilman ongelmia 1,4bar korkilla. (Tosin silloisen korkin kunnosta en mene takuuseen.)

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Originally posted by eiskalt View Post
            Siellä on silti se 1,4 tai 2 bar paine. Ei se kaikkea painetta sieltä laske. (ei ainakaan pitäisi.) Paine ei siis niinkään "laske", vaan sen nousu pysähtyy. Toki pientä heittoa tapahtuu kokoajan, ei nuo nyt niin tarkkoja ole.
            En nyt tarkkaan osaa valehdella mitä veden kiehumispiste esim tuossa 1,4bar paineessa on, mutta sen, kun selvittää, niin aika hyvin jo tietää, minkälaisessa lämmössä se oma auto keittää.
            Omassani olen enimmillään nähnyt salavalikon mukaan 125c, ilman ongelmia 1,4bar korkilla. (Tosin silloisen korkin kunnosta en mene takuuseen.)
            1.4bar paineessa pelkkä vesi kiehuu noin 110C asteessa.
            Eli liki liippaa etten paremmin sanoisi.

            Comment

            • Jh5xx
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 495
              • Kiuruvesi

              Originally posted by HTK12 View Post
              Katsoisin siitä nyt ensin suuttimien korjausarvot, rail-paineet (toteutunut ja pyydetty, ahtopaine (toteutunut ja pyydetty), siirtopaine. Lisäksi voisi kokeilla miten toimii MAF irti.

              Railpaineet tyhjäkäynnillä n.360 ja kaasuttaessa n.1350
              E70 X5 LCI
              - P-Sawo Connection -
              - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
              -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

              Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

              Ex: E91 318d
              Ex: E61 525d toukka
              Ex: E46 330d sedan
              Ex: E46 328 Coupe
              Ex: E39 530d Sedan

              Ex: E39 525i Sedan
              Ex: E39 523i Toukka
              + Useita ex kikottimia

              Comment

              • Jii_Koo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 785
                • Jkl

                Originally posted by Klarion View Post
                Nykyisessä 02 E39 525i:ssä 100ah akku edellisen omistajan jäljiltä.Eikös tuo nyt ole vähän turhan järeä tähän autoon? Akku pitäisi vaihtaa ja tuossa olisi 75Ah/640A vaihtoakku. Eikös tuo nyt ole ihan riittävä tähän autoon?
                70Ah - 95Ah akkuja tarjottiin alunperin, riippuen varustelutasosta (ja jostain muusta..?)
                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                Comment

                • eiskalt
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2012
                  • 836
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  1.4bar paineessa pelkkä vesi kiehuu noin 110C asteessa.
                  Eli liki liippaa etten paremmin sanoisi.
                  Kiitos, mukava tietää. Vielä, kun onnistuu muistamaan.
                  Saattoipa siinä vanhassa korkissa siis olla hieman muutakin vikaa, kun mureneminen.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by eiskalt View Post
                    Siellä on silti se 1,4 tai 2 bar paine. Ei se kaikkea painetta sieltä laske. (ei ainakaan pitäisi.) Paine ei siis niinkään "laske", vaan sen nousu pysähtyy. Toki pientä heittoa tapahtuu kokoajan, ei nuo nyt niin tarkkoja ole.
                    En nyt tarkkaan osaa valehdella mitä veden kiehumispiste esim tuossa 1,4bar paineessa on, mutta sen, kun selvittää, niin aika hyvin jo tietää, minkälaisessa lämmössä se oma auto keittää.
                    Omassani olen enimmillään nähnyt salavalikon mukaan 125c, ilman ongelmia 1,4bar korkilla. (Tosin silloisen korkin kunnosta en mene takuuseen.)
                    Ei toki kaikki paine katoa, mutta kyllä luultavasti se tipahtaa alle tuon 1.4bar ennen korkin sulkeutumista. 50/50 etyleeni glykolin kiehumispiste @ 1.4bar ~130C-135C, vedellä vain 109C. Tämä toki riippuu jäähdytysnesteestä. Ainakin M62 takimmaiset sylinterit käy kuumempana kuin mitä anturi koneen edessä näyttää, niin kyllä se kiehuminen siellä kannen takaosissa alkaa olla aika realistinen uhka. Kuten aiemmin sanoin, niin kiehuminen heikentää jäähdytystehoa, joten koneessa lämmöt nousee vielä kuumemmiksi.

                    Jokainen toki tekee miten parhaaksi näkee, mutta itse vaihtaisin joko jäähdytysnesteen jolla on korkeampi kiehumispiste, sen 2bar korkin tai laskisin moottorin lämpöjä.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by Jh5xx View Post
                      Railpaineet tyhjäkäynnillä n.360 ja kaasuttaessa n.1350
                      Seurasiko arvot pyydettyä?
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Kerrohan miten tämä muka tapahtuu? Neste pääsee kyllä sinne paisariin joko alhaalla olevaa letkua pitkin, tai sitten alaosassa olevan syylärin liitoksen kautta. Paisarin paine nousee kyllä paine muuallakin järjestelmässä nousee. Paisarissa oleva ilma painuu kasaan ja neste laajenee myös siellä paisarissa. Jos korkin paine ylitetään, korkki päästää ilmaaulos ja huonolla tuurilla neste alkaa kiehua kun paine laskee.




                        Miten se pienempi akku olisi sen täydempi samalla käytöllä? Auton laturi kyllä jaksaa sen akun ladata täyteen oli se sitten 70Ah tai 100Ah. Ongelma talvella on se, että kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Jossain TM testissä olivat mitanneet, että kovalla pakkasella akku oli ottanut vain 0.5A latausvirtaa vastaan.
                        Kyllä, mutta pointtina oli ettei ihan älyttömästi kannata suurentaa Akun kapasiteettiä, Toisaalta jos e39:n laturi on 120A niin ihan sama onko siellä 80A vai 100A.

                        Ja oikeassa olet tuosta virranottokyvystä, sähköenergiahan menee akun lämmittämiseen ennenkuin akku pystyy ottamaan virtaa vastaan, eikä kontissa tai penkin alla sijaitseva akku auta tilannetta.
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by Axum View Post
                          Kyllä, mutta pointtina oli ettei ihan älyttömästi kannata suurentaa Akun kapasiteettiä, Toisaalta jos e39:n laturi on 120A niin ihan sama onko siellä 80A vai 100A.

                          Ja oikeassa olet tuosta virranottokyvystä, sähköenergiahan menee akun lämmittämiseen ennenkuin akku pystyy ottamaan virtaa vastaan, eikä kontissa tai penkin alla sijaitseva akku auta tilannetta.
                          No joo ei sitä akun kapasiteettia kannata hirveästi normikäyttöön suurentaa. Tosin webasto käytössä kannattaa työntää suurin mahdollinen akku autoon. BMW valinta sijoittaa akku takakonttiin monissa malleissa aiheuttaa monille harmaita hiuksia ainakin jos autolle tulee lyhyttä ajoa. Akku ei ikinä lämpene, eikä täten kunnolla lataudu täyteen. Itse ratkaisin tämän ongelman laittamalla verkkovirralla toimivan akkulämmitimen ja laturin (menevät päälle kun auton laittaa lämmitykseen). Sen jälkeen ei ole tarvinnut miettiä voiko esim. rest toimintoa käyttää. -30C pakkasilla saa ajaa todella pitkään, että akku latautuu täyteen, jos sattuu käyttämään vaikka Rest-toimintoa. Täällä susirajalla kun noita kovia pakkasia on yleensä talvella ollut.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Jh5xx
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 495
                            • Kiuruvesi

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Seurasiko arvot pyydettyä?
                            hankala sanoa kun en itse paikalla...
                            arvoja tyhjäkäynnillä parissa pytyssä n.-0.50-2.00
                            lopuissa n.+1.00-2.50
                            kickdownissa kaikki näyttää nollaa
                            E70 X5 LCI
                            - P-Sawo Connection -
                            - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
                            -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

                            Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

                            Ex: E91 318d
                            Ex: E61 525d toukka
                            Ex: E46 330d sedan
                            Ex: E46 328 Coupe
                            Ex: E39 530d Sedan

                            Ex: E39 525i Sedan
                            Ex: E39 523i Toukka
                            + Useita ex kikottimia

                            Comment

                            • Oxtar_
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2011
                              • 314
                              • Hämeenlinna

                              -97 540ia jäi rattilukko päälle. Käynnistin ensin ihan normaalisti ja olin lähdössä liikkeelle ja sitten kun piti kääntää niin eipäs käännettykkään.

                              Sammuttamisen jälkeen avain ei enää liiku kun 1 asentoon ja jumii täysin siihen. Mikähän hajosi?
                              E39 540iA Oxfordgrün

                              ex:
                              E39 528iA
                              E53 3.0dA
                              E34 530iA
                              E34 525i

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5018
                                • Paimio

                                Originally posted by Oxtar_ View Post
                                -97 540ia jäi rattilukko päälle. Käynnistin ensin ihan normaalisti ja olin lähdössä liikkeelle ja sitten kun piti kääntää niin eipäs käännettykkään.

                                Sammuttamisen jälkeen avain ei enää liiku kun 1 asentoon ja jumii täysin siihen. Mikähän hajosi?
                                Virtalukko?
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎