Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    Taitaa olla out of specs, mutta itsehän pyysit säätämään mahd. pystyyn.
    Ajele menemään vaan, oisko hivenen pienempi mutkapito/ kenties suuntavakavuus heikompi.


    Originally posted by BreeZi View Post
    Aivan aivan. Aiheuttaakohan tuo sitten toimenpiteitä. Mitä olen tältä foorumilta lueskellut, niin olisi hyvä olla nuo renkaat pystyssä. Onko nuo nyt kuitenkin liian pystyssä?
    ---- Bee äm dapl juu ----

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by BreeZi View Post
      Aivan aivan. Aiheuttaakohan tuo sitten toimenpiteitä. Mitä olen tältä foorumilta lueskellut, niin olisi hyvä olla nuo renkaat pystyssä. Onko nuo nyt kuitenkin liian pystyssä?
      Foorumilla on kuitenkin AINA kehotettu pysymään ohjearvojen/toleranssialueen sisällä. Nyt ei sitä olla ja auto on nyt selkeästi "drifting" säädöissä, eli selvästi ääritilanteissa yliohjaava.
      Eli 18"-19" pyörillä: NIIN PYSTYYN KUIN OHJEARVO SALLII....ei suinkaan niin pystyyn kuin saa säädettyä?
      No, takapäässä renkaat kyllä kuluu tasaisesti, mutta kun etu ja täkapään välillä pitäisi olla se aste, tai lähelle aste eroa negatiivisessa camberissa, olisi oikea totuus takapäässä n.-1.25`-1.35`-astetta, minkä tehdaskin taitaa kutakuinkin antaa negatiiviseksi minimiksi.

      Comment

      • BreeZi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 2371
        • Jyväskylä

        Originally posted by Hemi View Post
        Foorumilla on kuitenkin AINA kehotettu pysymään ohjearvojen/toleranssialueen sisällä. Nyt ei sitä olla ja auto on nyt selkeästi "drifting" säädöissä, eli selvästi ääritilanteissa yliohjaava.
        Eli 18"-19" pyörillä: NIIN PYSTYYN KUIN OHJEARVO SALLII....ei suinkaan niin pystyyn kuin saa säädettyä?
        No, takapäässä renkaat kyllä kuluu tasaisesti, mutta kun etu ja täkapään välillä pitäisi olla se aste, tai lähelle aste eroa negatiivisessa camberissa, olisi oikea totuus takapäässä n.-1.25`-1.35`-astetta, minkä tehdaskin taitaa kutakuinkin antaa negatiiviseksi minimiksi.
        Eli uudestaan suuntauttaan mars->
        No tuo konehan oli antanut takaään camberin ohjearvoksi -0°25´[-2°10']+0°25'. Ymmärränköhän jotain väärin, kun tuohan -1.25-1.35 jo menee sekin ohjearvon ulkopuolelle?
        Last edited by BreeZi; 21-11-2012, 15:34. Reason: Lisäys.
        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
        - E- ja F- sarjan avaimet.
        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
        .

        Finmodi oy
        050-3063926
        [email protected]

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by BreeZi View Post
          Eli uudestaan suuntauttaan mars->
          No tuo konehan oli antanut takaään camberin ohjearvoksi -0°25´[-2°10']+0°25'. Ymmärränköhän jotain väärin, kun tuohan -1.25-1.35 jo menee sekin ohjearvon ulkopuolelle?
          Tuo ei yksinkertaisesti ei voi olla takapään camberarvo, koska antaa jopa plussaa?

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Hemi View Post
            Tuo ei yksinkertaisesti ei voi olla takapään camberarvo, koska antaa jopa plussaa?
            Arvo on -2.10 ja toleranssi +- 0.25.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Arvo on -2.10 ja toleranssi +- 0.25.
              Anteeksi puusilmäisyyteni, olet oikeassa.
              Eli tässä minimi negatiivinen on -1.45`-astetta, mutta tämä nyt aina vähän riippuu minkä valmistajan ohjelmasta/mittauslaitteista arvo saadaan ja millä alustakorkeus, lastauksella, tyyppi, ikä ja vannekoolla se on saatu.
              Tehtaalla kun ei ole speksiä e39:iin 19" renkaalle, niin se pitää johtaa 18" kokoluokan minimitasosta eli siitä n.-1.35-1.45-asteesta, jolloin leveän 19" kokoluokan oikea haarukka on tätä n.kympin vähemmän....eli siis -1.25`-1.35`-astetta.
              Tässä haarukassa saadaan 19" renkaan sisäreunan kuluminen kuriin, märkäpito maksimiin, ajettavuus kohdalleen ja ratakierros suhteessa edellisiin optimiksi.

              Comment

              • Oxygen
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 103
                • Pori

                Vähän offtopic mutta menkööt

                Kerrohan Hemi mikä takapäässä kulahtanut kun oikea takarengas syöpyy sisäreunasta aikalailla, vasempi ei? (rengas 265/35/R18)

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  Originally posted by Oxygen View Post
                  ...mikä takapäässä kulahtanut kun oikea takarengas syöpyy sisäreunasta aikalailla, vasempi ei? (rengas 265/35/R18)
                  Tässä kuvassa mikä tahansa osista 6 tai 10 (pallonivel- tai puslapää) tai osa 2. Luultavimmin osa 2 eli narinahela. Siitä löytyy juttua foorumilta.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    -0.15`-0.25`-astetta eteen ja takapäässä -1.20`-1.35`-astetta. Noi olisi vissiin optimi kulmat 18/235/40.????
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10078
                      • KVLA

                      Originally posted by janke View Post
                      -0.15`-0.25`-astetta eteen ja takapäässä -1.20`-1.35`-astetta. Noi olisi vissiin optimi kulmat 18/235/40.????
                      Jos taakse ei tule tuon leveämpiä kumeja,niin en usko ettei hieman suuremman camperin kanssa voisi vielä elää.Muta jos vaihdat joskus taakse leveämpää,niin nuo kulmat on siihen valmiiksi sitten ok.Auraukset vielä ohjearvojen minimiin...

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Jos taakse ei tule tuon leveämpiä kumeja,niin en usko ettei hieman suuremman camperin kanssa voisi vielä elää.Muta jos vaihdat joskus taakse leveämpää,niin nuo kulmat on siihen valmiiksi sitten ok.Auraukset vielä ohjearvojen minimiin...
                        Ei varmaan tänä kesänä tule leveempää. Mutta noi edellä olevat on Hemin suositukset joten niihin pyritään. Kuinkas ne aurauskulmat? Vai osaako jokainen suuntauslaite ne arpoa kohdalleen? Tarkoitus ensi viikolla pyrkiä menemään suuntaukseen, joten pitää valmistautua siihen.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10078
                          • KVLA

                          Originally posted by janke View Post
                          Ei varmaan tänä kesänä tule leveempää. Mutta noi edellä olevat on Hemin suositukset joten niihin pyritään. Kuinkas ne aurauskulmat? Vai osaako jokainen suuntauslaite ne arpoa kohdalleen? Tarkoitus ensi viikolla pyrkiä menemään suuntaukseen, joten pitää valmistautua siihen.
                          Ei niitä aurauksien arvoja tarvi arpoa.Autokohtaiset ohjearvot kun vaan löytyy (koneeltakin),niin auraussäädöt laitetaan toleranssialueen minimeihin.Eli mahdollisimman pienet auraukset edessä ja takana tehdasarvojen puitteissa kuitenkin.Onnistuu varmasti.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Vaihdoin tuossa kesärenkaat ja voi vittu mikä paska tuli ajaa! 100kmh mittarissa ja ratti vatkaa ja etupää hakee urissa niin, kun olisi laakerit ihan selvät. Suuntaukseen siis ja äkkiä!!! Voisko tuo ratin tärinä johtua siitä, kun renkaat on ollut pystyssä koko talven? Ei ainakaan muuttunut 25km ajolla miksikään tuo tärinä.:think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by janke View Post
                              Vaihdoin tuossa kesärenkaat ja voi vittu mikä paska tuli ajaa! 100kmh mittarissa ja ratti vatkaa ja etupää hakee urissa niin, kun olisi laakerit ihan selvät. Suuntaukseen siis ja äkkiä!!! Voisko tuo ratin tärinä johtua siitä, kun renkaat on ollut pystyssä koko talven? Ei ainakaan muuttunut 25km ajolla miksikään tuo tärinä.:think
                              Onko kulutuspinta ennättänyt kulua 'hampaille' kun on ajettu niillä kuluneilla narinaheloilla? Sen saa selville kun kokeilee kädellä kulutuspintaa edestakaisin. Hammastukselle kuluneen pinnan kyllä tuntee käteen. Paha kulumavirhe voisi selittää ainakin osan ravistuksista.

                              Samoin kokeilu siirtää renkaat edestä taakse saattaa muuttaa ilmiötä ja näin helpottaa ongelman paikallistamisessa.

                              Uraherkkyys voimistuu aina renkaan kuluessa ja kulutuspinnan olkapään tullessa jyrkemmäksi. Mikäli kulutuspintaa edessä on kovin vähän se selittäisi osan uraherkkyydestä.
                              Last edited by Havis; 14-04-2013, 21:00.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Havis View Post
                                Onko kulutuspinta ennättänyt kulua 'hampaille' kun on ajettu niillä kuluneilla narinaheloilla? Sen saa selville kun kokeilee kädellä kulutuspintaa edestakaisin. Hammastukselle kuluneen pinnan kyllä tuntee käteen. Paha kulumavirhe voisi selittää ainakin osan ravistuksista.

                                Samoin kokeilu siirtää renkaat edestä taakse saattaa muuttaa ilmiötä ja näin helpottaa ongelman paikallistamisessa.

                                Uraherkkyys voimistuu aina renkaan kuluessa ja kulutuspinnan olkapään tullessa jyrkemmäksi. Mikäli kulutuspintaa edessä on kovin vähän se selittäisi osan uraherkkyydestä.
                                Renkaat ovat tasaisesti kuluneet, kun katoin. Eteen tuli toki renkaat jotka olivat takana viimmekesänä. No täytyy vaihtaa paikkoja jos ei tässä ihmeitä tapahdu. Jos suuntauksen jälkeen tutisee, niin täytyy käydä tasapainotuksessakin ja uusi jarrujen herkistelykin. Tilauksen tuli laitettua myös uudet reaktiotangotkin.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎