Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    Originally posted by janke View Post
    Käyn tänään vähä kikailemassa niiden kanssa jos olisi jotain tehtävissä
    Mitäs meinasit vielä kikkailla :think
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by schwarze View Post
      Mitäs meinasit vielä kikkailla :think
      En ehtinyt eilen käydä verstaalla, mutta tänään vois yrittää mennä.
      Vaihtoehtoja on vähän tällä hetkellä kikkailla, mutta täytyy nyt ensiksi tarkistaa tolppien suoruutta ja sitten kokeilla nostaa alustaa ja tarkkailla passilla että suoristuuko rengas positiiviseen suuntaan.
      Epäillyttää nyt hiukan, jos on olkavarret jotenkin vioittuneet, niin autosta pitää tehdä city-maasturi.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • TRA_60
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 81
        • oulu

        Apuja tarvitaan

        Lukaisin ketjun läpi, mutta vielä jäi muutama kysymys auki. Autona E39 bensa 6 sylinterinen, vakio alusta ja renkaina 235/40/18 sarja. Monet arvot jotka olivat mainittu ketjussa, oli madalletulle alustalle. Siispä minkälaisia speksiä tuohon vakio alustaan, sedan kori ja 18" rengastukselle suositellaan. kiitokset olisivat suuret, jos joku voisi valaista asiasta

        Niin ja missä Oulun aluella tuo homma onnistuu kerralla?
        Nykyiset W212 & W210
        ex. E60 LCI
        ex. 525i LCI
        ex. 520i LCI

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Nyt on etupään camberia kikkailtu. Eli, syy ilmeisesti löytyi liialliseen negatiiviseen camberiin... ainakin luulen:think. Sen näkee sitten seuraavasta suuntauksesta.

          Iskarit olivat liian väljät sinne alapään reikään Jouduin kiilaamaan ja väänteleen iskaria samalla, kun kiristin alapään kireelle. Samalla viilasin jousilautasten tappien reikiä isoimmiksi ja nostin alustaa sentin. Saa nyt nähdä kun paikat oleentuu,että jäävätkö oikeaan asentoon. parinpäivänpäästä täytyy käydä tarkistamassa, että onko kaikki kunnossa. Ajettavuuskin rauhoittui taas hiukan.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Julmatommi View Post
            Lukaisin ketjun läpi, mutta vielä jäi muutama kysymys auki. Autona E39 bensa 6 sylinterinen, vakio alusta ja renkaina 235/40/18 sarja. Monet arvot jotka olivat mainittu ketjussa, oli madalletulle alustalle. Siispä minkälaisia speksiä tuohon vakio alustaan, sedan kori ja 18" rengastukselle suositellaan. kiitokset olisivat suuret, jos joku voisi valaista asiasta

            Niin ja missä Oulun aluella tuo homma onnistuu kerralla?
            Paljonko on ajettu ja onko orkkis kamat vielä alustassa?
            Ei kait vakkarialustalle mitään ihmeempä tarvi murehtia. Se vain, että alusta on timmissä kunnossa eli, ei välystä suuremmasti missään, niin luulen että jokainen ammattisuuntaaja saa paikat kohdalleen kyseiselle rengastukselle.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • TRA_60
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 81
              • oulu

              Originally posted by janke View Post
              Paljonko on ajettu ja onko orkkis kamat vielä alustassa?
              Ei kait vakkarialustalle mitään ihmeempä tarvi murehtia. Se vain, että alusta on timmissä kunnossa eli, ei välystä suuremmasti missään, niin luulen että jokainen ammattisuuntaaja saa paikat kohdalleen kyseiselle rengastukselle.

              Ajettu 204tkm. Uusittu eteen kaikki varret ja nyt raidetangot menee vaihtoon kokonaisuudessaan. Taakse uusittu H malliset varret ja iskarit / jouset uusittu ympäriinsä. Välyksiä ei ole tuon raidetanko jumpan jälkeen. Nyt katselin, jotta takana nuo renkaat on melkoisen pystyssä, eivät lämpene reunoilta ja ajettavuus on melkoisen vakaa. Meinasin, kun vaihtuu nuo raidetangot ja suuntaus pitää tehdä, niin taidan mainita jotta säätävät aurauksen kohdilleen ja jättävät tuon taka-akselin säätämättä.
              Last edited by TRA_60; 03-06-2012, 09:56.
              Nykyiset W212 & W210
              ex. E60 LCI
              ex. 525i LCI
              ex. 520i LCI

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                Originally posted by Julmatommi View Post
                Ajettu 204tkm. Uusittu eteen kaikki varret ja nyt raidetangot menee vaihtoon kokonaisuudessaan. Taakse uusittu H malliset varret ja iskarit / jouset uusittu ympäriinsä. Välyksiä ei ole tuon raidetanko jumpan jälkeen. Nyt katselin, jotta takana nuo renkaat on melkoisen pystyssä, eivät lämpene reunoilta ja ajettavuus on melkoisen vakaa. Meinasin, kun vaihtuu nuo raidetangot ja suuntaus pitää tehdä, niin taidan mainita jotta säätävät aurauksen kohdilleen ja jättävät tuon taka-akselin säätämättä.
                Silmämääräisesti ei voi tarkastella mitään. Suuntaus on aina kokonaisuus ja taka-akseli pitää tietenkin säätää myös joka kerta.

                Tuolla http://www.kalevanautohuolto.fi/suuntaus.php on ainakin yksi bemarimies töissä, joka on mun auton saanu kulkeen ku juna joka kerta.
                E61 525d LCI

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  osaako joku sanoa, että paljonko vatupassi heittää kun säädin eturenkaita pystympään niin sain melkein vanteista mitattuna passin helmen keskelle? :think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by janke View Post
                    [ATTACH]102416[/ATTACH]

                    Suuntaus tuli tehtyä! Voisiko joku kommentoida että mitä lähden säätämään/asemoimaan vai saako tuota etupyörien campparia säädettyä haluttuun lopputulokseen esim. yläpään viilauksella??:think

                    Niin edessä nangangit ns-2 ja takana hankook ventus v12. koot edessä ja takana 235/40/18
                    Nyt on saatu etupää säädettyä tosiaanki pystympään, mutta ei vielä tietoa mihin asteeseen ja menikö positiiviseen suuntaan. Jos nyt käy niin, että etupyörät ovat liian pystyssä, niin mitä se aiheuttaa?:think
                    Jos kuvitellaan että etupää on noin +-0. niin riittääkö takaa säätövara saada samaan kastiin ja mihkä arvoon? Varmaan löytyisi aiheita edellisistä teksteistä, mutta en viitisi lukea taas läpi aiheita.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      Originally posted by janke View Post
                      osaako joku sanoa, että paljonko vatupassi heittää kun säädin eturenkaita pystympään niin sain melkein vanteista mitattuna passin helmen keskelle? :think
                      Vatupassi on just niin tarkka kuin on sen käyttäjä
                      Puumiehen passi on ihan ok ja sitten on erikseen ns tarkkuusvatupassit
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Dunky View Post
                        Vatupassi on just niin tarkka kuin on sen käyttäjä
                        Puumiehen passi on ihan ok ja sitten on erikseen ns tarkkuusvatupassit
                        Joo näinhän se on! Otin nyt kuitekin töistä pari digi-aste passia, en tiedä tekeekö niillä sitten mitään, mutta täytyy nyt jollain saada se etupää säädettyä jokseinki lähelle noita tavoite arvoja tulevaa suuntausta varten, kun en ole oikein varma ryhtyykö suuntaaja säätämään eteen camper arvoja.
                        Last edited by janke; 04-06-2012, 19:28.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 779
                          • Gallia = Kinnula

                          Originally posted by vexu524tdic View Post

                          Itse tuskailen kummallisen ajettavuuden kansa vakioalustaisen auton kanssa 17" rengastuksella, takacamberit on nyt 1,20' enempää ei mene. Nyt on uusittu kaikki nivelet ja puslat mitä osina saa, myös apurungon puslat taakse.

                          Vantet on style 66, takana 9" ja 245/45-17 GY Eagle nct5 ja edessä 8" GY Excellence 225/50-17
                          Ihmeellinen on elämä ja silleen...

                          Ostin toiset vanteet, Rondellin 58 koossa 8,5 x 17 ja kumeina loppuun ajetut blizzakit koossa 225/50-17.

                          Oli pakko käydä koeajamassa nämä ennen uusien kumien ostoa, lähinnä vanteiden suoruuden takia ja yllätys oli suuri kun kaikki omituiset heilahtelut ja kampeamiset loistivat poissaolollaan.

                          Entiset style 66:set on siis kokoa 9x17 et 26 ja 8x17 et 20, nämä "uudet" on 8,5x17 et 13.

                          Voiko olla niin että vanteen leveys ja et on aiheuttanut kaikki vaivat joita olen yrittänyt poistaa? Nämähän tulevat nyt selvästi ulommas kuin nuo edelliset.

                          Toisena tulee mieleen onko style 66 vanteita ollut saatavana eri et:llä e39:iin?
                          Last edited by vexu524tdic; 16-06-2012, 20:25.
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          • ///THe
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 842
                            • Espoo

                            Camberiin lisää säätövaraa taka-akselilla?

                            Miten ootte rukanneet E39 toukkaan taka-akselille lisää camber säätövaraa?

                            Kaari-napamitta tarkoitus jättää luokkaan 310-320mm... Taka-akselille vaihtamassa juuri uusia takakelkanpuslia, molempia ylempiä tukivarsia, integraalilinkkejä narinaheloineen jne. Epäilyksenä on, että reilummalla madalluksella ei uusillakaan osilla päästä tarpeeks pieneen camber kulmaan, jotta 265/30/19 renkaat kuluis läheskään tasaiseen. Ennen remonttia kulmat oli muistaakseni luokkaa -2.12 molemmilla puolilla.
                            X5 F15 ///Msport
                            CRX 2gen +25psi

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              Mistäs nuo kulmat muuten säädetään yleensäkin näissä vehkeissä tuolla takana? Ku oon koittanu katella, mutta missään ei ole mun silmään osunu säätöpaikkaa. Ilmeisesti siis jossain on epäkesko pultti... Mutta missä?
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • vexu524tdic
                                BTCF Member
                                • Jan 2004
                                • 779
                                • Gallia = Kinnula

                                säätöpultit: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30

                                11 on camber ja 15 auraus.
                                e70 X5 3.0sd -08
                                f30 320i xdrive -16
                                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                                e30 316 -88 2,2TIC M10
                                e21 323i -81 ruostekasa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎