Aika yleinen tilanne on se, että kesä- ja talvipyörät ovat eri kokoa. Eli minkä mukaan kulmat kannattaa säätää jos vaikka kesällä mennään 235/275R19 ja talvella 235R17? Kun ei nyt ehkä kuitenkaan joka kevät ja syksy kulmien säädöissä käydä. Eli kannattaako laittaa nuo 19"/17" kulmat ja sitten mahdollisesti vähän kärsiä talvella/kesällä vai säätää esim 18" mukaan jolloin (ehkä) ovat tasaisen huonot molemmille.
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jsa014 View PostAika yleinen tilanne on se, että kesä- ja talvipyörät ovat eri kokoa. Eli minkä mukaan kulmat kannattaa säätää jos vaikka kesällä mennään 235/275R19 ja talvella 235R17? Kun ei nyt ehkä kuitenkaan joka kevät ja syksy kulmien säädöissä käydä. Eli kannattaako laittaa nuo 19"/17" kulmat ja sitten mahdollisesti vähän kärsiä talvella/kesällä vai säätää esim 18" mukaan jolloin (ehkä) ovat tasaisen huonot molemmille.
Eli vaikka nykyiset talvirenkaat ovatkin varsin elastisia, ei niistä kitkoina tai nastapyörinä löydy arfaltillakaan sellaisia pito-ominaisuuksia että tuollaisia yli parin asteen camberkulmia tarvittaisiin, vaan nuo +2.00`camberkulmat ovat tarkoitettu niille 15" kesäpyörille...tai puhtaasti ratakäyttöön, ratarenkain.
Toki jos kesäpyörinä on 275-leveä 19" ja talvipyöränä 15" kitka, niin kyllä tuo talvipyörä voisi aavistuksen hyötyä kuivalla ratakierroksella reilusti erilaisista kuin 19":n camberkulmista, mutta mielestäni hyöty on marginaalinen suhteessa tuon kesärengastuksen saamiin hyötyihin. 17" talvi ja 19" kesä on aika optimi rengastus kulmien suhteen kun alle valitaan tuolle 19" kesärenkaalle optimi. Eli tuolloin myös tuon 17" talvirenkaan ulkokyljen pinta+nastat osallistuvat pitotapahtumaan aktiivisesti.Last edited by Hemi; 19-10-2009, 16:01.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostOn toki perin huvittavaa että ko.säätötyötä tekevä taho puhuu täällä näistä asioista aivan kuin olisi pihalla kuin lumiukko ja samalla mainostaa kuinka juuri hän heittää alle juuri ne "oikeat kirjasta poimitut" arvot alle, samalla kun tiedetään 100% varmuudella että tällaisia arvoja ei ole olemassakaaan.
Ok, toki näissä toleranssaluemitoissa on se suosituskeskiarvo, mutta tämä oikeasti on vain 1/1 mittaskaalan keskiarvo, ei sen enempää eikä vähempää oikea eksakti arvo.
Eli tästähän tämä asiakkaan kusetus juuri lähtee, että ei itsekkään lainkaan tiedetä mistä tässä oikeasti on kyse.
Esim taka-camberille kun annetaan tuo 1.8 astetta ja toleranssia 0.3 astetta pyritään säätämään auton camber tuohon 1.8 asteeseen.
Saat tämän säätämisen näyttämään noilla pilvenliito-kirjoituksilla joltakin tähtitieteeltä ja tähän tarvitaan astronauttia tai vast koulutusta.
Mielestäni bmw antaa korjaamokäsikirjassa arvot mihin auton asetetaan.
Jos arvo on vaikka aste niin asteeseen se sitten säädetään.
Jos takana on miljoona madallusta ja 11" leveä betonimylly vanteena niin yleensä takana camberi nostetaan niin ylös kun säädöt riittää, yleensä se ei nouse 2 astetta ylemmäksi.
Eli yritään päästä siihen arvoon mikä ilmoitetaan.
Tosiasiahan on se että sinä jatkat täällä forumilla pätemistä ja minä jatkan tyytyväisten asiakkaiden tuomien pullien mussuttamista kahvitunnilla.
Se asiakas joka tuntee tulleensa kusetetuksi minun toimesta saa tulla pyytämään rahansa takaisin.
Osoite ja yhteystiedot on mainittu edellisessä postauksessa.
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostKirja tai kone antaa tietyt arvot ja toleranssin sille.
Esim taka-camberille kun annetaan tuo 1.8 astetta ja toleranssia 0.3 astetta pyritään säätämään auton camber tuohon 1.8 asteeseen.
Saat tämän säätämisen näyttämään noilla pilvenliito-kirjoituksilla joltakin tähtitieteeltä ja tähän tarvitaan astronauttia tai vast koulutusta.
Mielestäni bmw antaa korjaamokäsikirjassa arvot mihin auton asetetaan.
Jos arvo on vaikka aste niin asteeseen se sitten säädetään.
Jos takana on miljoona madallusta ja 11" leveä betonimylly vanteena niin yleensä takana camberi nostetaan niin ylös kun säädöt riittää, yleensä se ei nouse 2 astetta ylemmäksi.
Eli yritään päästä siihen arvoon mikä ilmoitetaan.
Tosiasiahan on se että sinä jatkat täällä forumilla pätemistä ja minä jatkan tyytyväisten asiakkaiden tuomien pullien mussuttamista kahvitunnilla.
Se asiakas joka tuntee tulleensa kusetetuksi minun toimesta saa tulla pyytämään rahansa takaisin.
Osoite ja yhteystiedot on mainittu edellisessä postauksessa.
No, pari huomiota niitä asiakkaiden tuomia pullia mutustellessasi.
Edelleenkään siellä Bemun korjaamokäsikirjassa EI OLE minkäänlaista eksaktia kulma-arvoa eri rengastuksille, vaan minimi ja maksimi toleranssialue.
Tämähän sinun "ammattimiehenä" toki pitäisi?....tietää, mutta ehkä huima "ammattitaitosi" sieltä tällaisenkin arvon jostain löytää?
No toisekseen, "ammattimiehenä" sinun kyllä pitäisi tietää sekin että että ko.toleranssialue on annettu juuri siksi, että sillä voidaan kattaa kaikki kulma-arvot 15"-19" rengastukselle. Se toleranssialueen keskelle annettu "ohjearvo" mihin sinä nyt näiden kotileipureiden autot säädät, on keskikokoiselle 16" ja maksimissaan 17" rengastukselle. esim.e46:nen ei todellakaan toimi missään suhteessa edes 18" rengastuksella enään tällä toleranssialueen keskeltä löytyvillä arvoilla, vaan vaatii aivan selkeästi toleranssialueen rajapuolen säädöt. Mikään pullapussi ei tätä tosiasiaa muuta yhtään miksikään, olit kuinka rautainen "ammmattimies" tahansa.
Sitten.....kolmanneksi? Sen verran sentään näytät olevan "ammattimies" että sinä menet ja säädät madalletut 11" vanteilla olevat "betonimyllyt" camberalueen VÄÄRÄÄN LAITAAN!!!!!???????
Eli siis LISÄÄT matalan/ison vannekoon rengastuksen autoon camberia yli 2.00`asteeseen kun suunta oikeasti on aivan toinen?
Se pullapussi varmasti tulee kun kalliit 275-295-leveät kumit ei enään raavi kaariin kiinni, mutta ikävä kyllä sulavat sisäkanteistaan alle jo 2-3kk:ssa ja auto on hengenvaarallinen ajettava. Pullapussin omistaja toki nyt luottaa siihen että "tämä ammattimies" TODELLA tiesi mitä teki ja sääsi negatiivista camberia lisää, yli 2.00`asteeseen??? Sitten sama kaveri täällä voivottelee että auto ei kulje suoraan, vetelee ja syö sairaasti rengasta vaikka kulmat ovat juuri "säädetty"......??? Juuri näin. Hyvä.Last edited by Hemi; 19-10-2009, 18:30.
Comment
-
-
Tässähän voitaisiin tehdä vaikka pieni galluppi niiden kanssa jotka ovat 18"-19" rengastuksella VÄHENTÄNEET negatiivista camberia yli 2.00`asteesta alle 2.00`asteeseen?
Eli onko meno parantunut vai huonontunut.
"Ammattimiehet" siis kuitenkin säätää sinne vielä lisää, mutta ehkä minä en tästä mitään ymmärrä koska en alustamittaustyön "ammattimies" olekkaan(me siis teetämme alihankintana kaikki meille tehtävän säätötyön)?
Comment
-
-
Missähän minun tekstissä lukee että olen lisännyt camberia...
Olen nostanut camberin niin ylös kuin säädöt ovat riittäneet isoilla vanteilla ja rankalla madalluksella!
Kuitenkin siten että jos toinen puoli ei nouse enää säädän toisen puolen samaan.
Nämä säädöt tietenkin tehtynä painopusseilla.
Tuntuu että takoisi päätä seinään kun yrittää keskustella teikäläisen kanssa...
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostHoihoijaa...
Eiköhän tämä asia nyt sitten ole minun osalta käsitelty ja Hemi jatkaa tästä ja minä jatkan töissä työtäni.
Siitä siis kuitenkin lähdetään että teillä esim.jokaisen e39:n takapäästä löytyy sen jälkeen yli 2.00`asteen camberarvot, ja ne ovat sitten ne "ammattimiehen" tietämät oikeat arvot?
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostMissähän minun tekstissä lukee että olen lisännyt camberia...
Olen nostanut camberin niin ylös kuin säädöt ovat riittäneet isoilla vanteilla ja rankalla madalluksella!
Kuitenkin siten että jos toinen puoli ei nouse enää säädän toisen puolen samaan.
Nämä säädöt tietenkin tehtynä painopusseilla.
Tuntuu että takoisi päätä seinään kun yrittää keskustella teikäläisen kanssa...
En ole täällä etelässä ikinä kuullut ko.termiä, eli meillä negatiivista camberia vain lisätään tai vähennetään?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostOletko siis ihan aidosti sitä mieltä että BTCF:n lukijat kannattaa sankoin joukoin ongelmissaan suunnata nokan kohti Kuopiota ja tulla pullapussi mukanaan vihdoin säädättämään autonsa kuntoon, näille eri 17"-20" rengastuksille?
Siitä siis kuitenkin lähdetään että teillä esim.jokaisen e39:n takapäästä löytyy sen jälkeen yli 2.00`asteen camberarvot, ja ne ovat sitten ne "ammattimiehen" tietämät oikeat arvot?
Saa tänne ajaa kauempaakin jos ei paikallisessa tule mieleistä.
Pullapussit voi laittaa vaikka postissa, kunhan on kokeillut tuliko hyvä ja jos olen pilannut jonkun renkaat myös niistä saa reklamoida.
Edelleenkään et taida tajuta että en asettele 2 asteen cambereita jos säätö vara riittää ylemmäksi...
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostHuh huh, kohtalaisen ylimielinen asenne Hemillä taas...
Varmaan kannattaisi perustaa oma säätöpulju ja mainostaa että "maailman parasta säätämistä" ja ainut "paikka maailmassa missä osataan"...
Miten teillä "ammattimiehillä" säädetään esim.e46:n etupään camber ja mihin jos rengastus on yli 18"?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTähän väittämääsi vielä palaan ja tiedustelen "ylimielisellä asenteella" että nyt vihdoin Kuopiossako on lafka joka osaa/pystyy säätämään esim.e46:n etu ja takapäät ja säätämään ne juuri näille yli 17" leveille kokoluokille kohdalleen?
Miten teillä "ammattimiehillä" säädetään esim.e46:n etupään camber ja mihin jos rengastus on yli 18"?
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostMeillä savossa tehdään muutenkin asiat maalaisjärjellä.
Entä tämä jonka tuossa aiemmin lausuit: ...."Edelleenkään et taida tajuta että en asettele 2 asteen cambereita jos säätö vara riittää ylemmäksi...
Eli kerrotko nyt mitä ihmettä tämä "ylemmäksi" oikein tarkoittaa?
Eli vähemmän vai enemmän negatiivista camberia?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli sinulla ei ole tähän vastausta?
Entä tämä jonka tuossa aiemmin lausuit: ...."Edelleenkään et taida tajuta että en asettele 2 asteen cambereita jos säätö vara riittää ylemmäksi...
Eli kerrotko nyt mitä ihmettä tämä "ylemmäksi" oikein tarkoittaa?
Eli vähemmän vai enemmän negatiivista camberia?
Tämä meidän keskustelu alkaa minusta vieraantumaan asiallisesta keskustelusta lapselliseksi väittelyksi.
Comment
-
Comment