Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Rubu View Post
    Lainatakseni erään louhintaliikkeen työmiestä, joka soitti hetken päästä kotiin ajellessaan: "Nyt kulkee kun juna!"
    Edelleen. Sinun "ammattimiehenä" toki pitäisi heti tietää säädetäänkö teillä vaiko ei e46:n etucambereita ja jos kyllä niin miten ja minkälaisiin arvoihin 18"-isoimmilla rengastuksilla? Ihan perusjuttua "ammattimiehelle", joten ei kai tähän voi olla vaikea vastata, koska aika moni täällä varmasti haluaa tietää saadaanko teillä mm.e46:n etucamberit isoille pyörille säädettyä?
    Kuten itse aiemmin totesin, ihan jokaisessa kylässä tähän ei pystytä, mutta sinä väitit väittämääni "ylimieliseksi"? Ok, voit helposti osoittaa olevasi oikeassa vaikka listaamalla ne firmat joissa ko.etupään säätö onnistuu esim.19" pyörille. Sinä lähdet siitä että teillä tähän pystytään....mutta pystytäänkö=osataanko?
    Apinakin ne kulmat vääntää toleranssialueelle, mutta nyt ei todellakaan ole kyse siitä.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Rubu View Post
      Ootko oikeesti näin yksinkertainen vai heittäydytkö tahallaan pikkupojaksi?

      Tämä meidän keskustelu alkaa minusta vieraantumaan asiallisesta keskustelusta lapselliseksi väittelyksi.
      Eli sinähän se tässä olet väittänyt olevasi ammatimies ja minun puolestaan "ylimielinen yksinkertainen paska" ja "pikkupoika". Joten jos ihan aidosti haluan jotain oppia "ammattimieheltä", niin miksi ihmeessä panttaat ko.tietoa?
      Ei tämä nyt niin vaikeaa voi "ammattimiehelle" olla etteikö osaa selittää miten tuon e46:n säätöjen kanssa oikein on, tai että edes termistö perusasioineen olisi hallinnassa.
      Last edited by Hemi; 19-10-2009, 19:15.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        Millaisetkohan pitäis olla cambereiden ja aurauksien olla E39M5ssa kun edessä on 9.5x20"et10 255/30 kumilla ja takana 11x10"et16 305/20 kumilla?
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          Originally posted by Hemi View Post
          Ei tämä nyt niin vaikeaa voi "ammattimiehelle" olla etteikö osaa selittää miten tuon e46:n säätöjen kanssa oikein on, tai että edes termistö perusasioineen olisi hallinnassa.
          Ei ole vaikeaa ammattimiehelle kun nuo asiat on itsestään selvyyksiä.
          Harrastajalle asiat voi tuntua monimutkaiselta mutta ihan maalaisjärjellä tuokin on selitettävissä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Samppae39 View Post
            Missähän sitte osattas laittaa ne kulmat kohdalleen 235/45-17 rengastukselle?
            Eli Sampalle vielä uudelleen. Näyttää siis siltä että tuolla Kuopiossa on todellisia "ammattimiehiä" ollut aiemmin ihan piilossa tässä asiassa ja että siellä oikeat kulmat juuri ko.rengastuksellesi tulee pullapussilla.
            Kannattaa varmasti soittaa sinne ja varata aika.
            Kysy nyt kuitenkin varmuuden vuoksi etukäteen säätävätkö mm.etupään camberia ja mikäli ei, ollaan edelleenkin lähtökuopissa.....

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Rubu View Post
              Ei ole vaikeaa ammattimiehelle kun nuo asiat on itsestään selvyyksiä.
              Harrastajalle asiat voi tuntua monimutkaiselta mutta ihan maalaisjärjellä tuokin on selitettävissä.
              Itsestään selvyyksiä?
              Tuota... minäkin nyt kuitenkin olen näiden kulmien kanssa jo vääntänyt yli
              20-vuotta, eikä ne minullekkaan ole suinkaan mitään "itsestäänselvyyksiä"?
              Kuten sanoin, Apinakin osaa toki kulmat toki vääntää toleranssialueiden keskelle ja todeta että "nyt kulmat ovat ok", mutta nyt kun kyse ikävä kyllä ei ole siitä.
              Tämä varmasti on 95%:lle Suomessa ko.säätötyötä tekeville ihan ...."itsestään selvää"....maalaisjärjen hommaa, johan se on tämänkin saitin olemassaolon ajan tullut hyvinkin selväksi.
              Kuitenkin jos=kun lähdetään hakemaan oikeasti optimiarvoja kullekkin yli 18" rengaskoolle, tuntuu aika monesti sormi kuitenkin menevän suuhun, vaikka "ammattimiehiä" ollaankin.
              Jo tuo e46:n etupään säätäminen oikeasti ajettavaksi 18"-19" rengastukselle ei todellakaan ole näille säätötöitä tekeville liikkeille mikään "itsestäänselvyys", puhumattakaan siitä että sieltä löytyisi tietoa niistä optimi kulma-arvoista kulloisellekkin rengaskoolle/merkille.
              Sinunkaan kirjoittamana en ole vielä saanut yhtäkään viitettä siitä että ko.asia olisi edes auttavasti hallinnassa, puhumattakaan siitä että se olisi mikään "itsestäänselvyys".
              Sanotaan niin että esim.omiin päivittäiskäytössä oleviin BMW merkkisiin autoihin joissa talvirengastukset ovat 18" ja kesärengastukset 19"-20", voin joutua tekemään jopa viisi/kuusi eri mittauskertaa jotta optimikulmat löytyvät.
              Kuitenkin se haarukka mistä lähdetään on jo etukäteen varsin hyvin tiedossa.
              Eli en oikein usko tuohon että tämä olisi kenellekkään pelkkä itsestäänselvyys, vaan silloin nimenomaan on pakko olla kyse....sori vain, ammattitaidottomuudesta.
              mm.Meidän kaikki myymämme autot varustetaan uusin vähintään 17" pyörin, jonka jälkeen jokainen auto käy läpi huolellisen akselistosuuntauksen. Mikäli ajettavuus ei ole täydellinen, homma otetaan aina uusiksi kunnes säädöt löytyy, jolloin voin väittää että tässä kehittyy jonkinlainen tuntuma siihen minkälaiset kulmat milläkin rengastuksella missäkin autossa pitää olla.
              Kuinka usein sinä säätötyönä tekevänä oikeasti tiedät säätöjen osumisesta kohdalleen.....ai niin unohdin....se pullapussi.
              Last edited by Hemi; 19-10-2009, 19:46.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Hemi View Post
                mm.Meidän kaikki myymämme autot varustetaan uusin vähintään 17" pyörin, jonka jälkeen jokainen auto käy läpi huolellisen akselistosuuntauksen. Mikäli ajettavuus ei ole täydellinen, homma otetaan aina uusiksi kunnes säädöt löytyy, jolloin voin väittää että tässä kehittyy jonkinlainen tuntuma siihen minkälaiset kulmat milläkin rengastuksella missäkin autossa pitää olla.
                Missä näitä täydellisesti kulkevia autoja voi käydä kokeilemassa? Kiinnostaisi kokea esim. täydellisesti kulkeva E39 jotta saisi vähän vertailupohjaa omaan laivaan.
                E39 528iA

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  Kuinka moni oikeasti käyttää omaa autoaan 3-5 kertaa säädössä ennen kuin löytää omalle setupille mieleiset säädöt, pois lukien minä ja Hemi?

                  Mielestäni suurinpaan osaan kuten jo aikaisemmin totesin toimii parhaiten ne arvot mitkä valmistaja on ilmoittanut.

                  Tässä asiassa meillä on 2 mielipidettä ja se varmaan on tullut kaikille selväksi.

                  Minä jatkan sillä radalla minkä olen hyväksi havainnut ja jatka sinä sillä linjalla minkä koet itse omaksesi.
                  Toiset voi sitten itse miettiä kumpi mielipide tuntuu järkevämmältä ja mikä on lähempänä omia ajatuksia.

                  Kiitti ja kuitti.

                  Ja niin tarkoitus ei ole työpaikkani yhteystiedoilla tuoda lisää hilloa talolle vaan kertoa mistä löytää apua tarvittaessa.
                  Last edited by Rubu; 19-10-2009, 20:12.

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    Tarttee kysyä suuntaajalta mitkä kulmat mulla oli nyt kun ne menee säätöön kuitenkin kun reaktiotangot vaihtaa. Kun tuntuu toimivan loistavasti 275 leveillä 19" renkailla. Ei vetele, ja kuluu tasaisesti. Jos vaikka ei takapäähän paljoa koskisi kun tuntuu aika toimivat säädöt olevan.
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • joni_wt
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 3627
                      • Yka

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Missä näitä täydellisesti kulkevia autoja voi käydä kokeilemassa? Kiinnostaisi kokea esim. täydellisesti kulkeva E39 jotta saisi vähän vertailupohjaa omaan laivaan.
                      Tämä kiinnostaisi myös minua. Kai modet sen verran antaa mainostaa?
                      e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Rubu View Post
                        ...Mielestäni suurinpaan osaan kuten jo aikaisemmin totesin toimii parhaiten ne arvot mitkä valmistaja on ilmoittanut.

                        Tässä asiassa meillä on 2 mielipidettä ja se varmaan on tullut kaikille selväksi.
                        Ja vielä kerran....MIKÄ IHMEEN ARVO MITKÄ VALMISTAJA ON ILMOITTANUT???
                        Jos valmistaja on antanut esim.etucamberin säätöalueeksi
                        0.10`-0.45`-astetta, mikä on se oikea tehtaan antama arvo mihin ko.säädön asetat?
                        Eli riittääkö sinulle että kulmat laitetaan tämän toleranssialueen keskelle? Tarkoitatko tällä "valmistajan ilmoittamalla arvolla" juuri tätä, eli toleranssialueen keskellä olevaa mitta-arvoa? Tämä arvoko on siis se sinun monesti esiin tuoma tehtaan "optimiarvo" jonka te "ammattimiehet" ruuvaatte alle?
                        Last edited by Hemi; 19-10-2009, 20:39.

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ja vielä kerran....MIKÄ IHMEEN ARVO MITKÄ VALMISTAJA ON ILMOITTANUT???
                          Jos valmistaja on antanut esim.etucamberin säätöalueeksi
                          0.10`-0.45`-astetta, mikä on se oikea tehtaan antama arvo mihin ko.säädön asetat?
                          Eli riittääkö sinulle että kulmat laitetaan tämän toleranssialueen keskelle? Tarkoitatko tällä "valmistajan ilmoittamalla arvolla" juuri tätä, eli toleranssialueen keskellä olevaa mitta-arvoa? Tämä arvoko on siis se sinun monesti esiin tuoma tehtaan "optimiarvo" jonka te "ammattimiehet" ruuvaatte alle?
                          Pyrkisin laittamaan pikkasen negatiiviselle.
                          Vakioissa pyörät on aika lähelle nollaa camberin osalta.

                          Comment

                          • wta
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 641
                            • ------

                            No nyt kun tässä on taisteltu muutama sivua niin mihin voi viedä Z4:sen säädettäväksi pääkaupunkiseudulla, että tulee oikeat säädöt eikä vain ohjearvojen väliin vedetyt...?

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5175
                              • Kuopio

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Ja vielä kerran....MIKÄ IHMEEN ARVO MITKÄ VALMISTAJA ON ILMOITTANUT???
                              Jos valmistaja on antanut esim.etucamberin säätöalueeksi
                              0.10`-0.45`-astetta, mikä on se oikea tehtaan antama arvo mihin ko.säädön asetat?
                              Eli riittääkö sinulle että kulmat laitetaan tämän toleranssialueen keskelle? Tarkoitatko tällä "valmistajan ilmoittamalla arvolla" juuri tätä, eli toleranssialueen keskellä olevaa mitta-arvoa? Tämä arvoko on siis se sinun monesti esiin tuoma tehtaan "optimiarvo" jonka te "ammattimiehet" ruuvaatte alle?
                              Mikäs tässä tapauksessa on maaginen "Hemi-arvo"?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by jani View Post
                                Mikäs tässä tapauksessa on maaginen "Hemi-arvo"?
                                Pointti/juju on siinä että sellaista arvoa ei olekkaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎