Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarsse
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1520
    • Kymenlaakso

    Onko normaalia että visko flekti lähtee päälle vaikka lämpömittari näyttää normaalia puoltaväliä?tässä painitaan asian kanssa että näyttääkö lämpömittari vieläkään oikein vaikka anturit vaihdettu kaikki mitkä liittyy veteen.

    Ja mistä tunnistaa tuplavanos m52b25:sen ja m54b25 koneen erot,siis että kumpi on varmasti (varmistan että onko konetta vaihdettu)
    E91 325xi vm07
    E60 530xd vm06 stage X

    Comment

    • Roisto
      BTCF Member
      • Nov 2010
      • 2542
      • Kajaani

      Originally posted by mehtojarvi View Post
      Ja mistä tunnistaa tuplavanos m52b25:sen ja m54b25 koneen erot,siis että kumpi on varmasti (varmistan että onko konetta vaihdettu)
      Wikipedia:
      Compared with the final versions of its M52 predecessor (called M52TU), the M54 has a non-return fuel system, a fully electronic throttle[1] (without mechanical backup), an electronically controlled thermostat,[2] Siemens MS 43 engine management,[3] a revised intake manifold

      Meneekö termarille piuhoja? Ja miten tarkkoja e39:ssä on edes lämpömittari.. Voihan siellä olla toki viskokin huonona.
      Last edited by Roisto; 15-05-2018, 17:14.
      2001 E39 525iA
      1992 E34 "540i/5"

      Comment

      • Jarsse
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1520
        • Kymenlaakso

        Termarille menee piuhat kyllä,kaasuläppä toimii vaijerilla mutta siihen kyllä menee sähkötkin.
        E91 325xi vm07
        E60 530xd vm06 stage X

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by mehtojarvi View Post
          Onko normaalia että visko flekti lähtee päälle vaikka lämpömittari näyttää normaalia puoltaväliä?tässä painitaan asian kanssa että näyttääkö lämpömittari vieläkään oikein vaikka anturit vaihdettu kaikki mitkä liittyy veteen.

          Ja mistä tunnistaa tuplavanos m52b25:sen ja m54b25 koneen erot,siis että kumpi on varmasti (varmistan että onko konetta vaihdettu)
          Ihan turhaan sitä viisaria tuijotat, se on ihan hupi viisari. Otetaan nyt tuo sigun auto esimerkiksi viisari on pystyssä, eikä liiku milliäkään kun koneen lämmöt on 75c-120c (kutosessa taisi olla vähän eriasteet, mutta periaate täysin sama). Eli viisarista ei oikeasti voi päätellä mitään. Jos viisari ei ole keskellä on jo syytä alkaa tekemään asialle jotain. Eli kyllä, visko käy kun viisari on keskellä. Todelliset lämmöt näet salavalikosta tai testerillä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11141
            • Oulu

            Originally posted by mehtojarvi View Post
            Termarille menee piuhat kyllä,kaasuläppä toimii vaijerilla mutta siihen kyllä menee sähkötkin.
            M52tu siis. M54:ssa ei oo vaijeria. M52tu:ssa on kans sähköinen termostaatti.

            Se m52tu kaasuläppä on sähköinen mut se sähkökaasullisen polkimen potikka on kaasuläpässä. Vaijeri ei normaalisti siis suoraan liikuta kaasuläppää, mut jos systeemi menee vikatilaan, niin läppä liikkuu myös vaijerilla.

            Tommonen välimallin systeemi siis
            Last edited by Pazi88; 15-05-2018, 22:21.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Jarsse
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1520
              • Kymenlaakso

              Originally posted by HTK12 View Post
              Ihan turhaan sitä viisaria tuijotat, se on ihan hupi viisari. Otetaan nyt tuo sigun auto esimerkiksi viisari on pystyssä, eikä liiku milliäkään kun koneen lämmöt on 75c-120c (kutosessa taisi olla vähän eriasteet, mutta periaate täysin sama). Eli viisarista ei oikeasti voi päätellä mitään. Jos viisari ei ole keskellä on jo syytä alkaa tekemään asialle jotain. Eli kyllä, visko käy kun viisari on keskellä. Todelliset lämmöt näet salavalikosta tai testerillä.
              Onhan mulla delphi miksei tullu edes mieleen kattoa sillä lämpötiloja,ainoastaan salavalikosta mistä vähän hankala kun pikseli vikoja..

              Ois se vaan aika kiva jos se mittariki näyttäs oikein kun auto on emännän joka kuitenkin ajaa sen mukaan mitä mittaristossa viisarit näyttää..varmaanki asenettava erillinen lämpömittari

              Onkos sit perusraaka moottori sama m52/m54....kaikki tää vaan ihmetytti kun en bmw fanssilta löytänyt samannäkösiä osia ja letkuja m52tu puolelta vaan ne löyty kun laitoin moottoriksi m54..
              E91 325xi vm07
              E60 530xd vm06 stage X

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by mehtojarvi View Post
                Onhan mulla delphi miksei tullu edes mieleen kattoa sillä lämpötiloja,ainoastaan salavalikosta mistä vähän hankala kun pikseli vikoja..

                Ois se vaan aika kiva jos se mittariki näyttäs oikein kun auto on emännän joka kuitenkin ajaa sen mukaan mitä mittaristossa viisarit näyttää..varmaanki asenettava erillinen lämpömittari

                Onkos sit perusraaka moottori sama m52/m54....kaikki tää vaan ihmetytti kun en bmw fanssilta löytänyt samannäkösiä osia ja letkuja m52tu puolelta vaan ne löyty kun laitoin moottoriksi m54..
                Se on ihan ok ajaa sen mittarin mukaan. Vai oletko kärsinyt esim. keittävästä koneesta?
                Eihän kaikissa autoissa ole edes nykyisin lämpömittaria.

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  M52tu siis. M54:ssa ei oo vaijeria. M52tu:ssa on kans sähköinen termostaatti.

                  Se m52tu kaasuläppä on sähköinen mut se sähkökaasullisen polkimen potikka on kaasuläpässä. Vaijeri ei normaalisti siis suoraan liikuta kaasuläppää, mut jos systeemi menee vikatilaan, niin läppä liikkuu myös vaijerilla.

                  Tommonen välimallin systeemi siis

                  Olikohan kuitenkaan ihan noin päin...


                  Vaijerihan liikuttaa nimenomaan suoraan/välittömästi kaasuläppää. Mutta kiihdytyksessä jos rengas päättää haukata joutavaa, niin silloin se kaasuläpän moottori ottaa ohjat ja läppä ei enää tottele vaijeria. Sähkömoottori siis ohittaa vaijerin "ohjauksen", mutta ei toisin päin. Tämä siis luistonesto päällä ja sähköinen osa kaasuläpässä liittyy luistonestoon.

                  Ja jos kaasuläppä menee "vikatilaan"(luistoneston ja moottorihäiriövalo palaa mittarissa), niin ei se tottele vaijeria, vaan se sähkömoottori hurjii ihan omiaan. Itellä meni kerrasta ihan kunnon vikatilaan ja hyvä että pääsi edes kotia (piti tyhjäkäynnillä madella, kun ei kaasua kestänyt/ottanut yhtään). Mitä netistä luin silloin, niin joillain lievempiä oireita ollut ja jollain tavalla on pystynyt ajamaan.
                  Last edited by bemmeri; 15-05-2018, 23:37.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11141
                    • Oulu

                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Olikohan kuitenkaan ihan noin päin...


                    Vaijerihan liikuttaa nimenomaan suoraan/välittömästi kaasuläppää. Mutta kiihdytyksessä jos rengas päättää haukata joutavaa, niin silloin se kaasuläpän moottori ottaa ohjat ja läppä ei enää tottele vaijeria. Sähkömoottori siis ohittaa vaijerin "ohjauksen", mutta ei toisin päin. Tämä siis luistonesto päällä ja sähköinen osa kaasuläpässä liittyy luistonestoon.

                    Ja jos kaasuläppä menee "vikatilaan"(luistoneston ja moottorihäiriövalo palaa mittarissa), niin ei se tottele vaijeria, vaan se sähkömoottori hurjii ihan omiaan. Itellä meni kerrasta ihan kunnon vikatilaan ja hyvä että pääsi edes kotia (piti tyhjäkäynnillä madella, kun ei kaasua kestänyt/ottanut yhtään). Mitä netistä luin silloin, niin joillain lievempiä oireita ollut ja jollain tavalla on pystynyt ajamaan.
                    Kyllä se on ihan täysverinen sähköinen kaasuläppä. Moottorinohjauksessakin voi vapaasti määrittää paljonko kaasuläppä avautuu milläkin kaasunpainalluksella. Täysin samanlailla kuin m54 koneessakin. Mukava ominaisuus esim. ahdetussa, kun leimalappuun pitää saada pienet teholukemat mekaanisesti vaijerilla läppä avautuu todella minimaalisesti ja siksi ajaminen vikatilassa on melkoista matelua.

                    Systeemi käyttää myös tk venttiiliä kaasuläpän lisäksi ohjatessaan moottorin kierroksia. Pikku kaasunpainalluksilla läppä ei avaudu ollenkaan, vaan tk venttiili aukeaa enemmän.
                    Last edited by Pazi88; 16-05-2018, 06:46.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Kyllä se on ihan täysverinen sähköinen kaasuläppä. Moottorinohjauksessakin voi vapaasti määrittää paljonko kaasuläppä avautuu milläkin kaasunpainalluksella. Täysin samanlailla kuin m54 koneessakin. Mukava ominaisuus esim. ahdetussa, kun leimalappuun pitää saada pienet teholukemat mekaanisesti vaijerilla läppä avautuu todella minimaalisesti ja siksi ajaminen vikatilassa on melkoista matelua.

                      Systeemi käyttää myös tk venttiiliä kaasuläpän lisäksi ohjatessaan moottorin kierroksia. Pikku kaasunpainalluksilla läppä ei avaudu ollenkaan, vaan tk venttiili aukeaa enemmän.
                      Jaa, no enpä tuohon moottorin ohjauksen puoleen ole perehtynyt ja miten sieltä läppää ohjataan. Silloin vaan järkeilin miten tuo toimii kun purin rojut pois ja putsasin sähköpuolen liitokset.
                      En löydä parempaa videota ja eikä ole tuommoista autoakaan enää jossa tuommoinen kapistus.


                      Ihan järkeenkäypää kyllä on, miten kirjoitit. Olin siinä uskossa, että tuo liittyy vaan luistonestoon. Jännä että on tehty tuommoinen vaijerisysteemi, ettei suoraan ole sähköistä kaasupoljinta. :think
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Jarsse
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1520
                        • Kymenlaakso

                        Nyt kattelin noita koneen lämpötiloja seistessä oli 96 ja sen jälkeen kun lähdin ajamaan laski 90, ja nopeus oli 40-60kmh kaupunki alueella, onko ok? Ja siis kun kysyttiin lämpö ongelmista niin lähtökohta oli se että paisuntasäiliön ylä pikkulähtö oli mennyt poikki ja vuotanut vettä pihalle, emäntä tuli kotia ja sanoi että ei tule enää lämmintä sisälle mutta viisari on normaalissa,kävin katsomassa niin vedethän oli vähissä ja tuntui kone hiukan kuumalta.
                        E91 325xi vm07
                        E60 530xd vm06 stage X

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11141
                          • Oulu

                          Originally posted by mehtojarvi View Post
                          Nyt kattelin noita koneen lämpötiloja seistessä oli 96 ja sen jälkeen kun lähdin ajamaan laski 90, ja nopeus oli 40-60kmh kaupunki alueella, onko ok?
                          Normi lämmöt.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Jarsse
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1520
                            • Kymenlaakso

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Normi lämmöt.
                            Kiitos pazi nopeesta vastauksesta!
                            E91 325xi vm07
                            E60 530xd vm06 stage X

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by mehtojarvi View Post
                              Nyt kattelin noita koneen lämpötiloja seistessä oli 96 ja sen jälkeen kun lähdin ajamaan laski 90, ja nopeus oli 40-60kmh kaupunki alueella, onko ok? Ja siis kun kysyttiin lämpö ongelmista niin lähtökohta oli se että paisuntasäiliön ylä pikkulähtö oli mennyt poikki ja vuotanut vettä pihalle, emäntä tuli kotia ja sanoi että ei tule enää lämmintä sisälle mutta viisari on normaalissa,kävin katsomassa niin vedethän oli vähissä ja tuntui kone hiukan kuumalta.

                              Auton pitäis ilmoittaa kyllä veden vähyydestä.... Ja jo reilusti ennen kuin ei tule lämmintä sisälle..
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Worldfuture
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2014
                                • 324
                                • Forssa

                                Mitäs öljyjä kannattaa laittaa perään ja vaihteistoon? Auto siis 530i ja lukoton perä. Saako ihan jostain tavarataloista?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎