Originally posted by teropa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
-
-
Originally posted by rasanttu View PostMulla kävi auto rempassa kans, etummaiset ja takimmaiset tukivarret vaihdettiin, samoin etuiskarit. Jarrutuksissa ilmennyt tärinä hävisi. Aurauskulmien säädön jälkeen auto on nyt kuin pakasta vedetty ajettavuudeltaan.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostPistäppä Tero suuntausraportti tänne?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Vertailun vuoksi laitan tähän oman E39 pyöränkulma lapun. Se on tosin vuodelta -07, mutta se ei varmaan haittaa.
Tuon lapun pvm:n jälkeen muuta ei ole vaihdettu kuin pyöränlaakerit ja koiranluut joka kulmaan ja narinahelat taakse.
Kyseessä on:
-96 523i ajettu 333000km
Täysin vakio alusta, ei madallusta tms.
Edessä Monroe Reflex iskunvaimentimet, takana olevia en tiedä.
Renkaat 235/45 17 Hankook S1 Evo K107
Vanteet 8” X 17” ET20 Style 67 replica
Ei havaittavia tutinoita, ura- tai sivutuuliherkkyyttä koko aikana.
Hammastangossa on kuljettajan puoleisessa päässä pieni pystyvälys joka aiheuttaa pientä kolinaa. Muuta löysyyttä ei ole tiedossa.
Toivottavasti kuvista saa selvää.Last edited by Havis; 09-07-2010, 09:56."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Omassa etutukivarsien, reaktiotankojen ja raidetankojen vaihdon jälkeen tuollaiset arvot:
Etucamber V:-0.32 O:-0.42
Etucaster V:+5.50 O:+5.46
Takacamber V:-1.44 O:-1.48
Takacasterit V:+0.12 O:+0.12
Autossa M-Sport alusta.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Tänään korjattiin viimeksi hitusen vinoon jäänyt ratti ja sain jälleen uudet arvot ulos autosta. Kun vertaa raportteja, on aika mielenkiintoista että tuo camber-arvo on muuttunut viikossa tuon verran (-0.44 -> -0.14 ja 0.17 -> 0.01).
Mittauspaikka on sama, joten mittauslaite-erosta tuo ei johdu. Voiko auto asettua nosturille muka niin eri tavalla kahdella kerralla, että arvo heittäisi noin paljon? Mielestäni ei, eli nyt jossain on kyllä löysää... mutta missä? Rengasraudalla koetin ronkkia niveliä kun auto kerran oli nelipilarinosturilla, mutta siinä en mistään nivelestä mitään erityisen väljää löytänyt. Pyörät ilmassa tuo oikean puolen reaktiotangon pusla kuitenkin on löysempi kuin vasen. Iskaritkin tuntuvat jämäköiltä eikä yläpäässä näy kummempaa liikettä vaikka keulaa painelee, mutta nyt jostain on alkanut kuulua narinaa kun keulaa painelee jommalta kummalta puolelta. Täytynee kuunnella montulla mistä narina kuuluu.
Ratin vatkaaminenkin on tässä muutamassa päivässä katsastustarkastuksen jälkeen muuttunut reilusti pahemmaksi. No, katsoo nyt mitä tapahtuu kun vaihtaa nuo reaktiotangon puslat...
EDIT:
Tietääkö joku, onko treen seudulla missään rengaspajassa Hunter:n tasapainokonetta ?F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Nyt on reaktiotangon puslat vaihdettu. Eipä kyllä käytännössä tullut mitään vaikutusta uusilla puslilla... enemmänkin varmaan vaikutti pyörät maassa tehty kiristys. Mielenkiintoinen huomio oli jälleen se, että kun auto oli tovin nosturilla niin jälleen pienen hetken vapina oli hyvin vähäistä kunnes sitten jälleen alkoi kunnolla... hetken jo luulin että puslat vaikuttivat jotain.
Nosturilla kun ajettiin 80-90 km/h vauhtia niin persuksiin (ja rattiinkin) tuntui kohtuullinen tärinä, joten kokeilin samalla myös vetonivelet ja ne kyllä liikkuvat sutjakasti sisään-ulos eli niistä tuskin mitään vapinaa tulee.
Kardaanin loppuosakin tuntui olevan jämäkkä, mutta laatikon päässä tuntui (ja näkyi) pieni ylös-alas väljyys... ei kai pitäisi olla yhtään väljää...liekö laakeri hieman antanut periksi kun sieltä tuntui joustavan...? Se kumilimppu tuntui kyllä jämäkältä. Lisäksi huomasin, että vain n. 2kk sitten uusittu pakoputken kiinnike, joka tulee toisesta päästään kiinni laatikkoon oli jälleen murtunut lähes poikki...
Käsittääkseni ei kuitenkaan pitäisi olla mahdollista, että kardaanista/perästä tuleva tärinä saisi ratin vatkaamaan... tärisemään kyllä, mutta vatkaamaan...
Siihen kyllä kiinnitin huomiota, että noiden reaktiotankojen pallopäät liikkuvat tosi helposti... kuuluuko niiden olla noin kevyesti ja helposti liikkuvat? Ylös-alas suunnassa eikä heiluttelemalla niissä tunnu pätkääkään väljyyttä... mutta liikkuvat vaan niin kevyesti ja helposti... aiemmissa autoissa nuo nivelet ovat aina olleet selkeästi kankeampia.
P.S. Koska puslien vaihtaminen oli turhaa kun ehjät ja hyvät ovat vanhatkin, niin kohta olis sitten myynnissä vähän ajetut reaktiotangon puslat mallia Lemförder.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Kylläpä Pe-teä koetellaan...
Oma E39 tärisi, oikeastaan vain ratti ja lahkeet, aavistuksen juuri tuossa 80-100kmh nopeudessa. Puhdistin, hinkkasin ja voitelin tarvittavat jarruosat taka-akselilta ja kas taas mennään sukkasillaan.
En sano, että tästä olisi Pe-Telle apua mutta minulla toimi.
May the force be with You.
Comment
-
-
Originally posted by Administrator View PostOma E39 tärisi, oikeastaan vain ratti ja lahkeet, aavistuksen juuri tuossa 80-100kmh nopeudessa. Puhdistin, hinkkasin ja voitelin tarvittavat jarruosat taka-akselilta ja kas taas mennään sukkasillaan.
May the force be with You.
Originally posted by Administrator View PostMay the force be with You.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Ootko kokeillu laittaa renkaisiin vaikka 0.3 painetta lisää?Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostPaineita olen kokeillut 2.5 - 3.5 bar välillä... ei mitään vaikutusta vatkaamiseen.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostEn nyt muista oletko maininnut kokeilleesi toisilla renkailla, mutta itsellä teki tollasta vatkaamista kun toisessa eturenkaassa oli kudosvaurio. Tosin auto ei ollu e39.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Ja taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.
Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!
Nämä seuraavat hommat siis jo koitettu/korjattu:
-takakelkan puslat vaihdettu
-koiranluut eteen ja taakse vaihdettu
-narinahela vaihdettu
-etuiskarit vaihdettu
-taka ylävarsi vaihdettu
-taka-alapallo vaihdettu
-etu tukivarsi vaihdettu
-rankaat on hyvässä kunnossa ja tasapainoitettu kahteen kertaan
-eri renkaita koitettu
-nelipyöräsuuntaus tehty
-eri renkaan paineita koitettu
-vanteen ja pyörän navan välinen välys tilkitty
-vanteet on suorat
-renkaat vaihdettu edestä taakse
Ja kaiken tämän lisäksi alustan kuntoa on katsottu kolmessa eri huolto firmassa, sekä tutkittu kahden katsastusmiehen kanssa bemarin tärinää, mutta mitään ei löytynyt. Alustan siis pitäisi olla kunnossa.
Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...
Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
Comment
-
Comment