Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2016
    • Kangasala

    Originally posted by teropa View Post
    Mulla käväs M5 tänään BMW orkkis reaktiotankojen ja puslien vaihdossa. Ennen vaihtoa jarrutuksessa oli tärrää tosi paljon 40-60kmh, kiihdytyksessä tuntui pientä vetelyä ja auto oli kohtalaisen uraherkkä.

    Kepukkojen vaihdon ja nelipyöräsuuntauksen jälkeen kaikki on nyt OK. Jarrutärrät on gone, ei mitään vetelyä ja uraherkkyys tiessään. Korostin myös, että kiristys paino pyörillä. Ja näin tehtiin.

    En voi kun suositella . Älkää ihmiset säästäkö väärissä paikoissa.

    Tero
    Pistäppä Tero suuntausraportti tänne?
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2016
      • Kangasala

      Originally posted by rasanttu View Post
      Mulla kävi auto rempassa kans, etummaiset ja takimmaiset tukivarret vaihdettiin, samoin etuiskarit. Jarrutuksissa ilmennyt tärinä hävisi. Aurauskulmien säädön jälkeen auto on nyt kuin pakasta vedetty ajettavuudeltaan.
      Sinä myös
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Originally posted by schwarze View Post
        Pistäppä Tero suuntausraportti tänne?
        Pitää yrittää illalla nappasta kuva.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          Vertailun vuoksi laitan tähän oman E39 pyöränkulma lapun. Se on tosin vuodelta -07, mutta se ei varmaan haittaa.
          Tuon lapun pvm:n jälkeen muuta ei ole vaihdettu kuin pyöränlaakerit ja koiranluut joka kulmaan ja narinahelat taakse.

          Kyseessä on:
          -96 523i ajettu 333000km
          Täysin vakio alusta, ei madallusta tms.
          Edessä Monroe Reflex iskunvaimentimet, takana olevia en tiedä.
          Renkaat 235/45 17 Hankook S1 Evo K107
          Vanteet 8” X 17” ET20 Style 67 replica

          Ei havaittavia tutinoita, ura- tai sivutuuliherkkyyttä koko aikana.
          Hammastangossa on kuljettajan puoleisessa päässä pieni pystyvälys joka aiheuttaa pientä kolinaa. Muuta löysyyttä ei ole tiedossa.

          Toivottavasti kuvista saa selvää.
          Last edited by Havis; 09-07-2010, 09:56.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8973
            • Kellokoski

            Omassa etutukivarsien, reaktiotankojen ja raidetankojen vaihdon jälkeen tuollaiset arvot:

            Etucamber V:-0.32 O:-0.42
            Etucaster V:+5.50 O:+5.46

            Takacamber V:-1.44 O:-1.48
            Takacasterit V:+0.12 O:+0.12

            Autossa M-Sport alusta.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Pe-te
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 198
              • Ylöjärvi

              Tänään korjattiin viimeksi hitusen vinoon jäänyt ratti ja sain jälleen uudet arvot ulos autosta. Kun vertaa raportteja, on aika mielenkiintoista että tuo camber-arvo on muuttunut viikossa tuon verran (-0.44 -> -0.14 ja 0.17 -> 0.01).

              Mittauspaikka on sama, joten mittauslaite-erosta tuo ei johdu. Voiko auto asettua nosturille muka niin eri tavalla kahdella kerralla, että arvo heittäisi noin paljon? Mielestäni ei, eli nyt jossain on kyllä löysää... mutta missä? Rengasraudalla koetin ronkkia niveliä kun auto kerran oli nelipilarinosturilla, mutta siinä en mistään nivelestä mitään erityisen väljää löytänyt. Pyörät ilmassa tuo oikean puolen reaktiotangon pusla kuitenkin on löysempi kuin vasen. Iskaritkin tuntuvat jämäköiltä eikä yläpäässä näy kummempaa liikettä vaikka keulaa painelee, mutta nyt jostain on alkanut kuulua narinaa kun keulaa painelee jommalta kummalta puolelta. Täytynee kuunnella montulla mistä narina kuuluu.

              Ratin vatkaaminenkin on tässä muutamassa päivässä katsastustarkastuksen jälkeen muuttunut reilusti pahemmaksi. No, katsoo nyt mitä tapahtuu kun vaihtaa nuo reaktiotangon puslat...

              EDIT:
              Tietääkö joku, onko treen seudulla missään rengaspajassa Hunter:n tasapainokonetta ?
              Attached Files
              Last edited by Pe-te; 17-09-2009, 21:33. Reason: lisäys
              F11 520dA (N47N) -13
              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

              Comment

              • Pe-te
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 198
                • Ylöjärvi

                Nyt on reaktiotangon puslat vaihdettu. Eipä kyllä käytännössä tullut mitään vaikutusta uusilla puslilla... enemmänkin varmaan vaikutti pyörät maassa tehty kiristys. Mielenkiintoinen huomio oli jälleen se, että kun auto oli tovin nosturilla niin jälleen pienen hetken vapina oli hyvin vähäistä kunnes sitten jälleen alkoi kunnolla... hetken jo luulin että puslat vaikuttivat jotain.

                Nosturilla kun ajettiin 80-90 km/h vauhtia niin persuksiin (ja rattiinkin) tuntui kohtuullinen tärinä, joten kokeilin samalla myös vetonivelet ja ne kyllä liikkuvat sutjakasti sisään-ulos eli niistä tuskin mitään vapinaa tulee.
                Kardaanin loppuosakin tuntui olevan jämäkkä, mutta laatikon päässä tuntui (ja näkyi) pieni ylös-alas väljyys... ei kai pitäisi olla yhtään väljää...liekö laakeri hieman antanut periksi kun sieltä tuntui joustavan...? Se kumilimppu tuntui kyllä jämäkältä. Lisäksi huomasin, että vain n. 2kk sitten uusittu pakoputken kiinnike, joka tulee toisesta päästään kiinni laatikkoon oli jälleen murtunut lähes poikki...

                Käsittääkseni ei kuitenkaan pitäisi olla mahdollista, että kardaanista/perästä tuleva tärinä saisi ratin vatkaamaan... tärisemään kyllä, mutta vatkaamaan...

                Siihen kyllä kiinnitin huomiota, että noiden reaktiotankojen pallopäät liikkuvat tosi helposti... kuuluuko niiden olla noin kevyesti ja helposti liikkuvat? Ylös-alas suunnassa eikä heiluttelemalla niissä tunnu pätkääkään väljyyttä... mutta liikkuvat vaan niin kevyesti ja helposti... aiemmissa autoissa nuo nivelet ovat aina olleet selkeästi kankeampia.

                P.S. Koska puslien vaihtaminen oli turhaa kun ehjät ja hyvät ovat vanhatkin, niin kohta olis sitten myynnissä vähän ajetut reaktiotangon puslat mallia Lemförder.
                F11 520dA (N47N) -13
                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                Comment

                • Administrator
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2009
                  • 76
                  • Tre

                  Kylläpä Pe-teä koetellaan...

                  Oma E39 tärisi, oikeastaan vain ratti ja lahkeet, aavistuksen juuri tuossa 80-100kmh nopeudessa. Puhdistin, hinkkasin ja voitelin tarvittavat jarruosat taka-akselilta ja kas taas mennään sukkasillaan.
                  En sano, että tästä olisi Pe-Telle apua mutta minulla toimi.

                  May the force be with You.

                  Comment

                  • Pe-te
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 198
                    • Ylöjärvi

                    Originally posted by Administrator View Post
                    Oma E39 tärisi, oikeastaan vain ratti ja lahkeet, aavistuksen juuri tuossa 80-100kmh nopeudessa. Puhdistin, hinkkasin ja voitelin tarvittavat jarruosat taka-akselilta ja kas taas mennään sukkasillaan.
                    May the force be with You.
                    Takajarruista totesin kanssa, että olis varmaan tarvis huoltaa kohtapuoliin, mutta kunnes tuo ratin vatkaus on pois ei jaksa edes ajatella tekevänsä moista. Mulla kun ei ajossa ratti tärise tippaakaan vaan vatkaa silloin kun se jotain tekee. Silloin kun ratti ei vatkaa... auto menee kuin sukkasillaan ja ratti on rauhallinen kuin ruumisarkku.


                    Originally posted by Administrator View Post
                    May the force be with You.
                    Samaa toivon... ja lottovoittoa myös...
                    F11 520dA (N47N) -13
                    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                    Comment

                    • [BMW]
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 700
                      • Joensuu

                      Ootko kokeillu laittaa renkaisiin vaikka 0.3 painetta lisää?
                      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                      -----------------------------
                      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                      Comment

                      • Pe-te
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 198
                        • Ylöjärvi

                        Originally posted by [BMW] View Post
                        Ootko kokeillu laittaa renkaisiin vaikka 0.3 painetta lisää?
                        Paineita olen kokeillut 2.5 - 3.5 bar välillä... ei mitään vaikutusta vatkaamiseen.
                        F11 520dA (N47N) -13
                        ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                        ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Pe-te View Post
                          Paineita olen kokeillut 2.5 - 3.5 bar välillä... ei mitään vaikutusta vatkaamiseen.
                          En nyt muista oletko maininnut kokeilleesi toisilla renkailla, mutta itsellä teki tollasta vatkaamista kun toisessa eturenkaassa oli kudosvaurio. Tosin auto ei ollu e39.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Pe-te
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 198
                            • Ylöjärvi

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            En nyt muista oletko maininnut kokeilleesi toisilla renkailla, mutta itsellä teki tollasta vatkaamista kun toisessa eturenkaassa oli kudosvaurio. Tosin auto ei ollu e39.
                            On kokeiltu. 3 eri satsia 18" (yksi satsi 8Jx18, muut 9Jx18), 2 eri satsia 17". Vain yhdet 17" renkaat olivat sellaiset jotka eivät vatkanneet. Nyttemmin ei ole tullut kokeiltua noilla samoilla renkailla, vieläkö ovat vatkaamattomat.
                            F11 520dA (N47N) -13
                            ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                            ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                            Comment

                            • Ekape
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 205
                              • Luvia

                              Sun pitää hankkia talveksi 15" peltivannelook alumiinivanteet ja niihin nokian WR g2 kitkat, saat hermolomaa. Jatkat sitten ens kesänä tuota taistelua.

                              Comment

                              • p86880
                                Newbiemmer
                                • Aug 2009
                                • 8
                                • Etelä-Pohjanmaa

                                Ja taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.

                                Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!

                                Nämä seuraavat hommat siis jo koitettu/korjattu:
                                -takakelkan puslat vaihdettu
                                -koiranluut eteen ja taakse vaihdettu
                                -narinahela vaihdettu
                                -etuiskarit vaihdettu
                                -taka ylävarsi vaihdettu
                                -taka-alapallo vaihdettu
                                -etu tukivarsi vaihdettu
                                -rankaat on hyvässä kunnossa ja tasapainoitettu kahteen kertaan
                                -eri renkaita koitettu
                                -nelipyöräsuuntaus tehty
                                -eri renkaan paineita koitettu
                                -vanteen ja pyörän navan välinen välys tilkitty
                                -vanteet on suorat
                                -renkaat vaihdettu edestä taakse

                                Ja kaiken tämän lisäksi alustan kuntoa on katsottu kolmessa eri huolto firmassa, sekä tutkittu kahden katsastusmiehen kanssa bemarin tärinää, mutta mitään ei löytynyt. Alustan siis pitäisi olla kunnossa.

                                Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...

                                Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎