Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    Originally posted by vaviah
    No tulipa sitten renkaiden vaihtoa edestä taakse ja päinvastoin testattua. Samalla putsasin kaikki pyörännavat ja vanteiden kiinnityskohdat aivan kiiltävikisi. Kiristelin vanteet huolella hakien momenttiavaimella mahdollisimman tarkkaan. Tässä tulos:
    1. tutinan määrä tuplaantui
    2. ratti vatkaa
    3. ohjaus on niin uraherkkä, että ratista ei voi pitää yhdellä kädellä kiinni tai auto haukkaa ojaan!!!

    Eli eikun takaisin vaihtamaan toisinpäin. Miten tutina voi lisääntyä jos pystyheitollisen renkaan siirtää takaa eteen?!? No - enpä voi suositella Kumhon 235 leveitä renkaita eteen... Ne toiset renkaat ovat Firestone 225 leveät ja ovat etupään osalta lähes täydelliset ajaa. Ei minkäänlaista uraherkkyyttä - tarkka ja tunnokas ohjaus.
    Kokeile renkaita joissa ei ole pystyheittoa. Jos tutina lisääntyi ja ratti tärisi, uskon että vika on renkaissa. Jos vika olisi muualla, se ei olisi muuttunut miksikään.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • Vee-eit
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 709
      • Turku

      Originally posted by Stone
      Itse ihmetellyt taas sitä, että aamuisin kun lähtee niin silloin tällöin vapisee juuri tuossa 60km/h ei siis joka aamu, mutta n. kilsan ajon jälkeen vapina häviää täysin ja kulkee kuin juna. Mikä hemmetti voi tuollaisen aiheuttaa! Renkaista ei voi johtua kun ne pyörii kohtuullisen hiljaa vielä tuossa 60:ssä ja vapina on sellaista todella tiheää. Täytyy tulla jostain vetopuolelta, mutta mistä kun mitään välyksiä ei ole löytynyt vaikka kahdessa paikassa ovat asiaa tutkineet????

      Ed: puslat, tukivarret ym. tarkastettu eikä moitteita niissäkään. Voisiko olla esim. toinen vetari? Se voisi selittää tuon ajoittaisen tärinän jos tasauspyörästö jakaa voimaa puolin ja toisin? En tiedä, antakaa nyt jotain vinkkejä..
      Itsellä on ollut sama vika kahdessa bemarissa useilla eri renkailla ja parissa muussa merkissä. Yön aikana maata vasten oleva osa renkaasta painuu, rengas ei ole pyöreä ja se täristää kunnes lämpiää ja pyöristyy. Ongelma on selvimmin havaittavissa pakkasyön jälkeen.
      Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        Nostin paineet eteen 2.8 ja taakse 3.0.Tärinä kylmänä vaimeni selvästi mutta jutun juju ei taida tässä olla sillä lämpimänä 110kmh ylöspäin tutajaa..äärimmäisen ärsyttävää muuten näin mukavassa kuljettimessa:(
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • juhape
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 321
          • Pieksämäki

          Originally posted by Vee-eit
          Itsellä on ollut sama vika kahdessa bemarissa useilla eri renkailla ja parissa muussa merkissä. Yön aikana maata vasten oleva osa renkaasta painuu, rengas ei ole pyöreä ja se täristää kunnes lämpiää ja pyöristyy. Ongelma on selvimmin havaittavissa pakkasyön jälkeen.
          Joo rengas tosiaan painuu littuun siltä osin mikä on maatavasten. Teen jonkin verran rengastöitä ja jos aikoo tasapainottaa auton alla olevat renkaat niin ensin autolla on ajettava vähintään 5km ennenkuin kannataa hommaan ruveta.

          Suoraan seisseen auton alta kun laittaa pyörän tasapanotuskoneeseen niin siinä on pystyheittoa ihan selvästi. Eli näin tehty tasapainotus menee pieleen.

          Ja muutenkin jos renkaassa on pystyheitto niin aivan varmasti se täristää jollain nopeudella enemmän tai vähemmän !!!!
          -BMW 530d Touring -14 LCI
          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
          -Zetor 6245-89
          -David Brown 996 -76
          -MF 35 -58
          -Tunturi Super Sport -85
          -Tunturi Super Sport -77

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            Originally posted by Vee-eit
            Itsellä on ollut sama vika kahdessa bemarissa useilla eri renkailla ja parissa muussa merkissä. Yön aikana maata vasten oleva osa renkaasta painuu, rengas ei ole pyöreä ja se täristää kunnes lämpiää ja pyöristyy. Ongelma on selvimmin havaittavissa pakkasyön jälkeen.
            Voiko todella syy olla tuossa? Ihmettelen vain miksi tärinä on niin tiheää, eikä siis tyypillistä 100 nopeudessa esiintyvää renkas tärinää. Ja tärinä on 19" voimakkaampaa kun 17" kitkoilla ja olen melkein sata varma, että 19" rengas ei "painu" yhdessä yössä. Pitäisihän tuota sitten olla JOKA autossa jos syys olisi renkaissa.

            Ed: Toisaalta olisí vain helpotus jos syy oli tuossa renkaan "painumisessa". En vain jotenkin usko siihen, vaikka toisaalta tuntuukin kohtuullisen järkevältä selitykseltä..
            Last edited by Stone; 03-06-2006, 22:50.
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • juhape
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 321
              • Pieksämäki

              Passaa muuten kokeilla tuota. Olen niin monta kertaa oman autoni renkaita tasapainottassa muistanu vasta siinä vaiheessa kun auto on pukilla että ensin reipasta ajoa ja sitten vasta renkaita painottamaan. Mulla on rengaskoneet kotona ja pihasta tallille matkaa 50 metriä.
              Suoraan alta kun laittaa koneeseen niin ihan selvästi näkee mikä kohta on ollu maata vasten.

              Yleensä renkaat ei kuitenkaan ajaessa täryytä kylmiltäänkään mutta jokut merkit ilmeisesti pysyvät soikeina hetken.

              Ja tuosta pystyheitosta vielä. Moni auto sallii orkkisvanteilla vähän heittoa renkaissa mutta isommilla vanteilla ja pienemmällä ET:llä rengas ei aina ole ihan samalla kohtaa kuviteltuun olkatappilinjaan nähden kuin orkkisvanteella joten pienikin heitto renkaassa tai tasapainotuksessa saa aikaan tärinää.

              Siiten tärkeä asia on ne pyöränkulmat. Mitä leveämpi ja ulommaksi tuleva rengas sitä enemmän virheelliset pyöränkulmat saa aikaan ongelmia.
              Renkaat kuluu reunasta eikä pysy tasapainossa, täristää, auto "hakee" tietä jne.
              -BMW 530d Touring -14 LCI
              -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
              -Zetor 6245-89
              -David Brown 996 -76
              -MF 35 -58
              -Tunturi Super Sport -85
              -Tunturi Super Sport -77

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                ....eli, juuri näin!

                Comment

                • hoikkas
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 1579
                  • TURKU

                  Itellä jotkut ei laatuvanteet 8,5x17" 235 Fuldan melkein uusilla -05 kumeilla. Ratti vinossa ja tutinaa n.90-100km/h nopeudessa. Eilen nelipyöräsuuntaus ja ratti tietty suoraksi ja ohjaus tuntuu nyt jollain tavoin jonkin verran paremmalta-->reagoi herkemmin tms.
                  Sitä rattiin kodistuvaa sellasta vatkausta en ole vielä kerennyt kokeilemaan ja eikä ole myöskään renkaita tasapainotettu. Se ratin tutina pikkasen ärsyttää kun se on just sellanen nopeus mitä usein tulee ajettua, mutta ei kuitenkaan mitään sairaanloista vatkausta kuitenkaan.
                  Ne ostettiin saksasta käytettynä ja olivat paikoillaan tietty valmiiksi.
                  Auto e39 528i vm.-96 ajettu yli 100tkm.
                  BMW i4M50

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    Originally posted by Stone
                    Pitäisihän tuota sitten olla JOKA autossa jos syys olisi renkaissa.
                    Jep, pitäisi olla jokaisessa samanpainoisessa autossa samoissa olosuhteissa...
                    e61 535d

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by hoikkas
                      Itellä jotkut ei laatuvanteet 8,5x17" 235 Fuldan melkein uusilla -05 kumeilla. Ratti vinossa ja tutinaa n.90-100km/h nopeudessa. Eilen nelipyöräsuuntaus ja ratti tietty suoraksi ja ohjaus tuntuu nyt jollain tavoin jonkin verran paremmalta-->reagoi herkemmin tms.
                      Sitä rattiin kodistuvaa sellasta vatkausta en ole vielä kerennyt kokeilemaan ja eikä ole myöskään renkaita tasapainotettu. Se ratin tutina pikkasen ärsyttää kun se on just sellanen nopeus mitä usein tulee ajettua, mutta ei kuitenkaan mitään sairaanloista vatkausta kuitenkaan.
                      Ne ostettiin saksasta käytettynä ja olivat paikoillaan tietty valmiiksi.
                      Auto e39 528i vm.-96 ajettu yli 100tkm.
                      Tuo nyt viittaa jomman kumman alatukivarren välykseen. Se rattikaan ei itsestään käänny mihinkään jos alusta on välyksetön.

                      Comment

                      • hoikkas
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 1579
                        • TURKU

                        Tänään ajelin pariin otteeseen n.90-100km/h, niin ei enään ratti väpättänyt. Pitää kait olla tyytyväinen, vai pitäisikö kuitenkin varmistaa se ettei kyseessä ole Hemin mainitsema jomman kumman alatukivarren välys.
                        Kuinka sellainen tsiigataan, onnistuuko helposti, entä sen ongelman korjaus (osat,asennus yms.) kulut?
                        Mitä se tekee autolle jos ajaa autolla jossa alatukivarsissa välystä.
                        Toivottavasti teillä on malttia vastata, sillä joudun kysymään varmasti tyhmiäkin, mutta kun näistä asioista ei ole mitään tietoa/kokemusta...
                        BMW i4M50

                        Comment

                        • BCN
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 313
                          • Tampere

                          Täydellinen käsi kun olen näissä hommissa ( haluaa kuitenkin oppi ) niin taas ollaan apua kyselemässä.

                          Eli siis alatukivarsi edessä on osa nro 11 ( wishbone )? Reaktiotanko edessä nro 4 ( tension strut )? Poikittainen takatukivarsi takana on osa nro 18 ( wishbone )? Menikö oikein?

                          Missä kuvassa näkyisi apurungon puslat ja mikä on englanninkielinen nimi?
                          Attached Files

                          Comment

                          • Jarde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 446
                            • Oulu

                            Originally posted by BCN
                            Täydellinen käsi kun olen näissä hommissa ( haluaa kuitenkin oppi ) niin taas ollaan apua kyselemässä.

                            Eli siis alatukivarsi edessä on osa nro 11 ( wishbone )? Reaktiotanko edessä nro 4 ( tension strut )? Poikittainen takatukivarsi takana on osa nro 18 ( wishbone )? Menikö oikein?

                            Missä kuvassa näkyisi apurungon puslat ja mikä on englanninkielinen nimi?
                            Oikein meni. Tuota takatukivartta voidaan kutsua myös ylempi/takimmainen tukivarsi, ja ne käyvät ainoastaan yhdelle puolelle. Se toinen takatukivarsi (14 GUIDING SUSPENSION LINK) on samanlainen kummallakin puolen.

                            Apurungonpuslat löytyy tuosta http://www.realoem.com/bmw/showparts...18&hg=33&fg=30 osa 2, RUBBER MOUNTING.
                            E46 320d sedan vm-02
                            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                            Comment

                            • Robi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 7606
                              • Vantaa

                              Originally posted by BCN
                              Täydellinen käsi kun olen näissä hommissa ( haluaa kuitenkin oppi ) niin taas ollaan apua kyselemässä.

                              Eli siis alatukivarsi edessä on osa nro 11 ( wishbone )? Reaktiotanko edessä nro 4 ( tension strut )? Poikittainen takatukivarsi takana on osa nro 18 ( wishbone )? Menikö oikein?

                              Missä kuvassa näkyisi apurungon puslat ja mikä on englanninkielinen nimi?
                              takana myös yksi värinän aiheuttaja on "narinahela" eli osa numero 2 ja se myös nimensä mukaisesti aiheuttaa semmoista vanhan hetekan tapaista narinaa takapäästä.
                              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                              Tiedustelut priva tai 0452210069

                              Current
                              E61 530d
                              E39 530d
                              E39 520iA
                              E46 330xd
                              E28 528i

                              Comment

                              • BCN
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 313
                                • Tampere

                                Juu narinahela on kanssa vaihtolistalla. Kiitoksia kovasti rookien valaisemisesta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎