Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    Omassa -96:ssa oli sama vika. Hitain nopeus ei toiminut, paitsi kun kädellä pyöräytti sen ensin liikkeelle. Päättelin moottorin olevan jo niin kulunut.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • whector
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 169
      • N/a

      Originally posted by whector View Post
      mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?

      Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?

      Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think
      Ilmeisesti tuo ei taida onnistua:

      laitoin sen mustan +14v jännitettä syöttävän johdon hyppylangalla kiinni siihen sinipunaiseen +14v syöttävään piuhaan, ja vaikka se sinipunainen luonnollisesti on releen takana eikä syötä virtaa ennen kuin auto käskee, niin siitä huolimatta sulake 7 paloi saman tien.

      Outoa että toi musta piuha ei vie virtaa sinne flektille asti, vaikka ohittaisi tuon vastuksen. Onko mitään mahdollisuutta saada tuota tuuletinta nyt toimimaan niin, että se pyörisi HETI kun ilmastoinnin lyö päälle?

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        Originally posted by whector View Post
        mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?

        Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?

        Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think
        Mitä ilmeisemmin hitaimman nopeuden vastus palanut. Vastuksia saa esim KL-varaosista, noin 50,-. Mutta mutta...

        Itse juuri moisen korjauksen tehneenä muutama kokemuksen sana:
        Vastuksien vaihto on hiukan työläs, ja flektin hitain nopeus alkaa kyllä todennäköisesti toimia, mutta saattaa käydä kuin minulla, eli hetken päästä korjauksesta kaikki nopeudet mykistyivät. Jouduin hankkimaan koko flektin, senkin KL-varaosista (250,-), ja nyt on toiminut.

        Eli siinä kävi varmaan niin, että kun vanha flekti joutui tekemään pitkästä aikaa töitä, se otti itseensä ja kyrvähti.

        Helpompi melkein siis vaihtaa samalla koko flekti kun tuohon savottaan ryhtyy.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • whector
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 169
          • N/a

          Originally posted by Havis View Post
          Mitä ilmeisemmin hitaimman nopeuden vastus palanut. Vastuksia saa esim KL-varaosista, noin 50,-. Mutta mutta...

          Itse juuri moisen korjauksen tehneenä muutama kokemuksen sana:
          Vastuksien vaihto on hiukan työläs, ja flektin hitain nopeus alkaa kyllä todennäköisesti toimia, mutta saattaa käydä kuin minulla, eli hetken päästä korjauksesta kaikki nopeudet mykistyivät. Jouduin hankkimaan koko flektin, senkin KL-varaosista (250,-), ja nyt on toiminut.

          Eli siinä kävi varmaan niin, että kun vanha flekti joutui tekemään pitkästä aikaa töitä, se otti itseensä ja kyrvähti.

          Helpompi melkein siis vaihtaa samalla koko flekti kun tuohon savottaan ryhtyy.
          mutta eikö se vastus olekin siinä mustassa liittimiessä joka on "piilossa" siellä apparin puoleisen lampun takan/vieressä? meinaan kun senkin kokeilin ohittaa ja syöttää virtaa suoraan sen mötikän jälkeiseen mustaan piuhaan, mutta silti ei pyöri flekti, eli ne mid/high nopeudet toimii mutta low nopeuden piuhassa jotain häikkää.

          ja tuo low piuha olisi siis tarkoitus jotenkin ohittaa, niin onko se mahdollista?

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            Originally posted by whector View Post
            mutta eikö se vastus olekin siinä mustassa liittimiessä joka on "piilossa" siellä apparin puoleisen lampun takan/vieressä? meinaan kun senkin kokeilin ohittaa ja syöttää virtaa suoraan sen mötikän jälkeiseen mustaan piuhaan, mutta silti ei pyöri flekti, eli ne mid/high nopeudet toimii mutta low nopeuden piuhassa jotain häikkää.

            ja tuo low piuha olisi siis tarkoitus jotenkin ohittaa, niin onko se mahdollista?
            Ehkä se flekti kannattaisi nyt kuitenkin vaihtaa, kun kaikki muut vaihtoehdot on enemmän tai vähemmän purkkapatentteja. Voihan sen 1-asennon (ilmastointi päällä) releaktivoinnin laittaa 2-asennon (painetunnistin) releaktivoinnin tilalle. Eli 2-asento on jatkuvasti ilmastoinnin kanssa päällä. Jaksaako tuota puhinaa sitten jatkuvasti kuunnella? Toinen hieman hankaloittava seikka, 1-asennon rele on sähköboksissa apukuskin raitisilmakotelon alla ja 2-asennon rele hanskalokeron takana.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by whector View Post
              mutta eikö se vastus olekin siinä mustassa liittimiessä joka on "piilossa" siellä apparin puoleisen lampun takan/vieressä? meinaan kun senkin kokeilin ohittaa ja syöttää virtaa suoraan sen mötikän jälkeiseen mustaan piuhaan, mutta silti ei pyöri flekti, eli ne mid/high nopeudet toimii mutta low nopeuden piuhassa jotain häikkää.

              ja tuo low piuha olisi siis tarkoitus jotenkin ohittaa, niin onko se mahdollista?
              Ei, kun liitin on vaan liitin. Vastukset näkyy siinä flektin edessä kun oikein tarkkaan kattoo, kaks semmosta vinossa olevaa mustaa mötikkää, vajaa 10cm pitkä peukalon paksuinen pökkelö. Jossakin oli kyllä juttua tästä, hetkinen...

              Tuolta kun luet nii selviää...

              Last edited by Havis; 01-08-2009, 22:32.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                Mikäs Bemppu sulla whector on? Ihan uteliaisuuttani kysyn
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • whector
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 169
                  • N/a

                  Okei, eli mult on menny jotain ohi. Ne vastukset on siis jossain tuossa http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/shroud.JPG flektin läheisyydessä?

                  Löyty, http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1153388563 eli huomenna ihmettelemään että onko palanut.

                  Voiko sen sitten ohittaa tuon vastuksen? Eli vetää sen 14v suoraan siitä vastuksen ohi?
                  Last edited by whector; 01-08-2009, 23:11.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    Originally posted by whector View Post
                    Okei, eli mult on menny jotain ohi. Ne vastukset on siis jossain tuossa http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/shroud.JPG flektin läheisyydessä?
                    Vastukset löytyy tuosta linkin keskustelusta #14, kun avaa sen kuvan

                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Havis View Post
                      Vastukset löytyy tuosta linkin keskustelusta #14, kun avaa sen kuvan

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....+flekti&page=2
                      Olet kai tiedostanut, että linkität tähän samaan viestiketjuun missä nyt kirjoitellaan?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Olet kai tiedostanut, että linkität tähän samaan viestiketjuun missä nyt kirjoitellaan?
                        Uups. Itse asiassa en (kellokin on jo noin paljon, silmät ristissä), mutta pääasia että tieto (kuva vastuksista) löytyy tavalla tai toisella.

                        Tuli siis keksittyä ikiliikkuja...
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Mr T
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 35
                          • PRV

                          Vastukset...

                          Vastukset maksoivat Autosalvassa 46 eur, Siemens ja 85watin tehovastus. Pystyy vaihtamaan flekti paikallaan, suojaritilä neljällä pikku torxilla kiinni, tosin yhden "reiän "joutuu tekemään että saa sen torxin auki joka sijaitsee plugin vieressä. Sit ei muuta kuin tinailemaan .

                          Jos liikut Porvoon suunnalla ,niin tinataan kiinni.

                          -T-
                          - BMW 540iA Touring -
                          - BMW 330Xi Touring -

                          Comment

                          • Administrator
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2009
                            • 76
                            • Tre

                            Originally posted by Administrator View Post
                            Täytyy huomenissa koittaa keritä. Sehän taitaa olla kuitenkin sama, että onko flektissä vikaa koska sen ei pitäisi estää kompuraa käynnistymästä, paineanturi voi.
                            Noh, paineanturi uusittu mutta tulos ei ollut toivotunlainen, ilmastointi ei lähde toimimaan vieläkään.


                            Yhteenveto tilanteesta:

                            Ilmastointi ei toimi napista mutta kompura lähtee päälle suoralla virralla ja inpalla.
                            Uusittu paineanturi ja isot, 40A ja 50A, sulakkeet hanskalokeron taakse.
                            Ilmastointiin liittyvät releet vaihtamatta, toinen ilmeisesti tuolla isojen sulakkeiden lähellä ja toinen raitisilmasuodattimen alla.

                            Onko arvon lukijoilla antaa minulle lisää vinkkejä?


                            edit:Onko näissä manuaali-ilmastointimalleissa mitään ilmastoinnin ohjausyksikköä eli boksia ac:lle?
                            Last edited by Administrator; 03-08-2009, 22:58.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Administrator View Post
                              edit:Onko näissä manuaali-ilmastointimalleissa mitään ilmastoinnin ohjausyksikköä eli boksia ac:lle?
                              Onhan niissä IHKR, se pitäisi olla K-väylässä, mutta ei ole omakohtaista kokemusta tuon diagnostiikasta. Oletko mitannut paineanturin liittimen jännitteet? Yksi pitäisi olla maa, toinen 5V ja kolmas muuttua paineen mukaan. Siis liitin paikallaan.

                              IHKR:n takana 26-pin sininen liitin ja siinä nasta 10 on tuo paine, 20 on maa ja 21 on 5V.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Kentsu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1397
                                • Tuusula

                                Originally posted by Mr T View Post
                                Vastukset maksoivat Autosalvassa 46 eur, Siemens ja 85watin tehovastus. Pystyy vaihtamaan flekti paikallaan, suojaritilä neljällä pikku torxilla kiinni, tosin yhden "reiän "joutuu tekemään että saa sen torxin auki joka sijaitsee plugin vieressä. Sit ei muuta kuin tinailemaan .

                                Jos liikut Porvoon suunnalla ,niin tinataan kiinni.

                                -T-
                                Säästääköhän tuossa edes aikaa tai kirosanoja :think Puskurin ja flektin irroitus kun ei ole mikään amerikan temppu ja samalla saa vastusten kiinnitykset ja piuhojen eristykset tehtyä kunnolla hiukan helpommalla. Itse siis vaihdoin nuo vastukset oikeaoppisesti ja samalla ihmettelin että miksi toiset yrittää räpeltää tämän homman "nokan läpi". Eipä siinä... vihjeeksi vain yrittäjille. Ja flektin moottorin kohdalle kertyy kennoon paskaa, minun kennon se syövytti puhki. Flektin irroitus ja kennon puhdistus 10 v. käytön jälkeen on siis todellakin suositeltavaa.
                                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎