Originally posted by hietase
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Tasonsäätö
Collapse
X
-
Originally posted by Jamppa81 View PostSattuisiko kellään lojumassa nurkissa sitä ei-ristiriitaista silikageeliä? Ei kamalasti houkuttele ostaa kiloa kun sitten sitä on reipas 900g imuroitavana lattialta...E91 320d x-drive -10
E34 520i touring - 94
E12 528ia - 79
ex:
E39 530i m-sport Touring, E46 320d, E39 525iAT,E39 540iaT, 4 x E39 525iA, 3 x E30, E46 320iT m-sport, E53 X5 3.0i manuaali - 02
Comment
-
-
Posti kuljetti viikolla pussillisen uusia geelipalleroita niin ajattelin tuossa sateisen lauantain kunniaksi katsoa missä kunnossa omat rakeet on.
Nappasinpa vapisevin käsin muutamat fototkin hommasta. Hommaan tarvitset ainoastaan 10mm työkalun ja mahdollisesti jonkin kuivaimen. Itse lainasin salaa emännän fööniä.
Vararenkaan alta löytyvästä boksista löytyi kompura. Koko paketti on kolmella ruuvilla kiinni siinä mustassa kotelossa. Kompuran tukikehikkoa ei tarvitse irroittaa jos ei tahdo. Itse irroitin.
Takakontin oikeassa reunassa on liittimet jotka kannattaa irroittaa. Huomattavasti helpompi tuolta, kuin kompuran päästä. Letkuja availlessa alkaa ilmapussit tyhjetä ja perä laskeutua. Sitten vaan koko paketti kainaloon ja parempia työtiloja etsimään.
Pienempi noista säiliöistä, eli se musta, on se jossa rakeet sijaitsee. Säiliö on kiinnitetty päältä kahdella 10mm mutterilla. Säiliön päällä oleva sähköliitin täytyy myös avata. Muttereita avatessa tuntuu painetta ja säiliö pyrkii nousemaan ylös. Säiliön alla on jousi, joka oli kohtuullisen ruosteessa. Tästä jo aavistelin että kyllä siellä taitaa kosteutta olla. Jousen alla on metallinen reikälevy joka lukittuu paikalleen kierteettömällä neliön muotoisella lukituskappalella. Säiliö ei ole toisesta päästä millään kiinni ja sen lähtee kuorestaan ulos kun vähän nitkuttelee. VAROITUS: Ota varoen neliömäinen lukitus ja sen alla oleva reikälevy auki, levyn alta löytyy valkea pehmeä levy ja niiden alla on rakeet. Itse leväytin rakeet pitkin keittiön pöytää
Vanhat ja märät rakeet pussiin ja hävitykseen. Föönillä kuivailin kaikki "pumpuli laput" ja säiliöt, sekä lopuksi täytin uusilla rakeilla ja niputin kasaan. Pienen rost off - voitelun ja hinkkausen jälkeen jousikin sai mennä takaisin omalle paikalleen. Koko setti takaisin paikalleen, virrat päälle ja ihastelemaan perän nousemista. Koko hommaan meni pari tuntia kuivattelun kanssa. Ei siis mikään paha homma ja onnistuu hyvin hieman vapisevinkin käsin
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostIhmettelin jo omaa hommaa tehdessä, miksei auton perä laskenut alas. Se pysyi ihan vaaterissa. Nyt ihmettelen asiaa entistä enemmän, kun sinulla perä vajosi noin paljon.
Minä otin letkut irti kompuran päästä, joten onko siinä ja sinun irrotuspaikan välissä venttiili joka esti tyhjentymisen?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostPerä ei laske jos ottaa letkun irti ainoastaan kompurasta. Venttiileiltä ei tarvitse letkuja irrottaa kompuran irrotuksen vuoksi. Jos letkuja ei ole irrotettu venttiileistä ja perä silti laskee niin venttiilit vuotavat jostain syystä.
Kyllä minun mielestä perän kuuluu laskea kun ottaa letkun irti kompurasta, vai onko tässä jotain mitä en tajua?Last edited by Jamppa81; 08-12-2015, 04:46.
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostKuvassa lienee käytetty 'taiteilijan vapauksia'?
https://www.dropbox.com/s/9ood2g4k91...39_pd.pdf?dl=0
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostEi toimi tuo linkki :(e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostPuhelimella aukesi, duunikoneella ei näemmä pääse latailemaan mitään db tiedostoja :( No mutta onhan siellä solenoidiventtiilit. Millähän varaosanumerolla noita nyt sitten osaisi etsiä kun ei löydy tuolta?
Kuvassa oleva lohko C, (Solenoid valve block) esimerkiksi:
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostEi taida saada varaosana kuin koko paketin.
Kuvassa oleva lohko C, (Solenoid valve block) esimerkiksi:
http://www.ebay.com/itm/BMW-5er-E39-...UAAOSw-vlVgn1q
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View Postöö.. nyt en ihan pysy perässä. Eikö tuo ole nimenomaan kompurassa kiinni? Tuosta lähtee yksi musta ja sininen sekä punainen letku. Sininen ja punainen yhdistyy siellä oikealla puolella olevassa liitoskappaleessa toisten samanmoisten letkujen kanssa jotka sitten lopulta johtaa sinne ilmapusseille. Siitä liittimestä jos ottaa auki, niin kyllähän sieltä ilmat tulee ulos. Onko siis olemassa jokin venttiili vielä erikseen siellä liitoskohdan ja takapään ilmapussien välillä joka estäisi perän laskemisen?Last edited by markok; 08-12-2015, 15:41.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostJos avaat sinisen tai punaisen letkun liittimen venttiileiltä niin pussit tyhjenevät. Näitä ei kuitenkaan tarvitse avata kuivaimen avaamiseen vaan riittää kun avaa mustan letkun liitoksen jolloin pusseihin jää ilma. En muista enää aivan varmaksi miten venttiilipaketin sai kompurasta irti, mutta muistaakseni myös koko kompuran sai irrotettua asennus kehikosta avaamatta pusseille meneviä liitoksia. Nämä letkujen liitokset ovat sellaisia, että avaamista kannattaa välttää jos mahdollista. Helposti jäävät vuotamaan avauksen jälkeen.
Mä vaan jotenkin kuvittelin että kun ottaa letkut irti niin paineiden ei pitäisi laskea järjestelmästä.
Kyllä, olet aivan oikeassa. Jos avaa vain sen mustan letkun niin ei sieltä paineet katoa minnekään ja jos katoaa, niin silloin on venttiileissä vikaa. Se on totta.
Comment
-
Comment