Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Originally posted by hietase View Post
    Laitoin jo nippuun.

    Oli siellä se mainitsemasi O-rengas, mutta huonossa valossa oli vähän vaikea erottaa.

    Kuivatin alkuperäiset rakeet, kun Sinooperista tms. ostetuista löytyi niin ristiriitaista tietoa.
    Hyvä että O-rengas löytyi. Ei tosiaan kannata Sinoperin rakeita käyttää. On kokeiltu ja ei toimi. Menevät kastuessaan mössöksi, jonka läpi ei ilma kunnolla kulje.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      Sattuisiko kellään lojumassa nurkissa sitä ei-ristiriitaista silikageeliä? Ei kamalasti houkuttele ostaa kiloa kun sitten sitä on reipas 900g imuroitavana lattialta...

      Comment

      • _Jubi_
        BTCF Member
        • Dec 2003
        • 572
        • Lieksa

        Originally posted by Jamppa81 View Post
        Sattuisiko kellään lojumassa nurkissa sitä ei-ristiriitaista silikageeliä? Ei kamalasti houkuttele ostaa kiloa kun sitten sitä on reipas 900g imuroitavana lattialta...
        Mä kuivasin entiset uunissa viime kesänä. Ainaki tähän asti toiminu ilman herjoja. Tosin herjat aiheutti viallinen venttiilipaketti mut samalla myös kuivasin ryynit jotka oli ihan umpimärät.
        E91 320d x-drive -10
        E34 520i touring - 94
        E12 528ia - 79





        ex:
        E39 530i m-sport Touring, E46 320d, E39 525iAT,E39 540iaT, 4 x E39 525iA, 3 x E30, E46 320iT m-sport, E53 X5 3.0i manuaali - 02

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          Posti kuljetti viikolla pussillisen uusia geelipalleroita niin ajattelin tuossa sateisen lauantain kunniaksi katsoa missä kunnossa omat rakeet on.
          Nappasinpa vapisevin käsin muutamat fototkin hommasta. Hommaan tarvitset ainoastaan 10mm työkalun ja mahdollisesti jonkin kuivaimen. Itse lainasin salaa emännän fööniä.
          Vararenkaan alta löytyvästä boksista löytyi kompura. Koko paketti on kolmella ruuvilla kiinni siinä mustassa kotelossa. Kompuran tukikehikkoa ei tarvitse irroittaa jos ei tahdo. Itse irroitin.
          Takakontin oikeassa reunassa on liittimet jotka kannattaa irroittaa. Huomattavasti helpompi tuolta, kuin kompuran päästä. Letkuja availlessa alkaa ilmapussit tyhjetä ja perä laskeutua. Sitten vaan koko paketti kainaloon ja parempia työtiloja etsimään.
          Pienempi noista säiliöistä, eli se musta, on se jossa rakeet sijaitsee. Säiliö on kiinnitetty päältä kahdella 10mm mutterilla. Säiliön päällä oleva sähköliitin täytyy myös avata. Muttereita avatessa tuntuu painetta ja säiliö pyrkii nousemaan ylös. Säiliön alla on jousi, joka oli kohtuullisen ruosteessa. Tästä jo aavistelin että kyllä siellä taitaa kosteutta olla. Jousen alla on metallinen reikälevy joka lukittuu paikalleen kierteettömällä neliön muotoisella lukituskappalella. Säiliö ei ole toisesta päästä millään kiinni ja sen lähtee kuorestaan ulos kun vähän nitkuttelee. VAROITUS: Ota varoen neliömäinen lukitus ja sen alla oleva reikälevy auki, levyn alta löytyy valkea pehmeä levy ja niiden alla on rakeet. Itse leväytin rakeet pitkin keittiön pöytää
          Vanhat ja märät rakeet pussiin ja hävitykseen. Föönillä kuivailin kaikki "pumpuli laput" ja säiliöt, sekä lopuksi täytin uusilla rakeilla ja niputin kasaan. Pienen rost off - voitelun ja hinkkausen jälkeen jousikin sai mennä takaisin omalle paikalleen. Koko setti takaisin paikalleen, virrat päälle ja ihastelemaan perän nousemista. Koko hommaan meni pari tuntia kuivattelun kanssa. Ei siis mikään paha homma ja onnistuu hyvin hieman vapisevinkin käsin

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 539
            • Espoo

            Ihmettelin jo omaa hommaa tehdessä, miksei auton perä laskenut alas. Se pysyi ihan vaaterissa. Nyt ihmettelen asiaa entistä enemmän, kun sinulla perä vajosi noin paljon.

            Minä otin letkut irti kompuran päästä, joten onko siinä ja sinun irrotuspaikan välissä venttiili joka esti tyhjentymisen?

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              Originally posted by hietase View Post
              Ihmettelin jo omaa hommaa tehdessä, miksei auton perä laskenut alas. Se pysyi ihan vaaterissa. Nyt ihmettelen asiaa entistä enemmän, kun sinulla perä vajosi noin paljon.

              Minä otin letkut irti kompuran päästä, joten onko siinä ja sinun irrotuspaikan välissä venttiili joka esti tyhjentymisen?
              Perä ei laske jos ottaa letkun irti ainoastaan kompurasta. Venttiileiltä ei tarvitse letkuja irrottaa kompuran irrotuksen vuoksi. Jos letkuja ei ole irrotettu venttiileistä ja perä silti laskee niin venttiilit vuotavat jostain syystä.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                Originally posted by markok View Post
                Perä ei laske jos ottaa letkun irti ainoastaan kompurasta. Venttiileiltä ei tarvitse letkuja irrottaa kompuran irrotuksen vuoksi. Jos letkuja ei ole irrotettu venttiileistä ja perä silti laskee niin venttiilit vuotavat jostain syystä.
                Onko kompuran ja ilmapussien välissä jossain joku toinenkin venttiili? Jossain siellä ilmapussin päässä?
                Kyllä minun mielestä perän kuuluu laskea kun ottaa letkun irti kompurasta, vai onko tässä jotain mitä en tajua?
                Last edited by Jamppa81; 08-12-2015, 04:46.

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  Originally posted by Jamppa81 View Post
                  Onko kompuran ja ilmapussien välissä jossain joku toinenkin venttiili? Jossain siellä ilmapussin päässä?
                  Kyllä minun mielestä perän kuuluu laskea kun ottaa letkun irti kompurasta, vai onko tässä jotain mitä en tajua?
                  Kuvassa lienee käytetty 'taiteilijan vapauksia'?

                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    Originally posted by kalevik View Post
                    Kuvassa lienee käytetty 'taiteilijan vapauksia'?

                    https://www.dropbox.com/s/9ood2g4k91...39_pd.pdf?dl=0
                    Ei toimi tuo linkki :(

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      Originally posted by Jamppa81 View Post
                      Ei toimi tuo linkki :(
                      Hyvin toimii minulla ainakin tuo linkki.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        Puhelimella aukesi, duunikoneella ei näemmä pääse latailemaan mitään db tiedostoja :( No mutta onhan siellä solenoidiventtiilit. Millähän varaosanumerolla noita nyt sitten osaisi etsiä kun ei löydy tuolta?

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          Originally posted by Jamppa81 View Post
                          Puhelimella aukesi, duunikoneella ei näemmä pääse latailemaan mitään db tiedostoja :( No mutta onhan siellä solenoidiventtiilit. Millähän varaosanumerolla noita nyt sitten osaisi etsiä kun ei löydy tuolta?
                          Ei taida saada varaosana kuin koko paketin.

                          Kuvassa oleva lohko C, (Solenoid valve block) esimerkiksi:

                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • Jamppa81
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2015
                            • 445
                            • Helsinki

                            Originally posted by kalevik View Post
                            Ei taida saada varaosana kuin koko paketin.

                            Kuvassa oleva lohko C, (Solenoid valve block) esimerkiksi:

                            http://www.ebay.com/itm/BMW-5er-E39-...UAAOSw-vlVgn1q
                            öö.. nyt en ihan pysy perässä. Eikö tuo ole nimenomaan kompurassa kiinni? Tuosta lähtee yksi musta ja sininen sekä punainen letku. Sininen ja punainen yhdistyy siellä oikealla puolella olevassa liitoskappaleessa toisten samanmoisten letkujen kanssa jotka sitten lopulta johtaa sinne ilmapusseille. Siitä liittimestä jos ottaa auki, niin kyllähän sieltä ilmat tulee ulos. Onko siis olemassa jokin venttiili vielä erikseen siellä liitoskohdan ja takapään ilmapussien välillä joka estäisi perän laskemisen?

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3019
                              • Kuopio

                              Originally posted by Jamppa81 View Post
                              öö.. nyt en ihan pysy perässä. Eikö tuo ole nimenomaan kompurassa kiinni? Tuosta lähtee yksi musta ja sininen sekä punainen letku. Sininen ja punainen yhdistyy siellä oikealla puolella olevassa liitoskappaleessa toisten samanmoisten letkujen kanssa jotka sitten lopulta johtaa sinne ilmapusseille. Siitä liittimestä jos ottaa auki, niin kyllähän sieltä ilmat tulee ulos. Onko siis olemassa jokin venttiili vielä erikseen siellä liitoskohdan ja takapään ilmapussien välillä joka estäisi perän laskemisen?
                              Jos avaat sinisen tai punaisen letkun liittimen venttiileiltä niin pussit tyhjenevät. Näitä ei kuitenkaan tarvitse avata kuivaimen avaamiseen vaan riittää kun avaa mustan letkun liitoksen jolloin pusseihin jää ilma. En muista enää aivan varmaksi miten venttiilipaketin sai kompurasta irti, mutta muistaakseni myös koko kompuran sai irrotettua asennus kehikosta avaamatta pusseille meneviä liitoksia. Nämä letkujen liitokset ovat sellaisia, että avaamista kannattaa välttää jos mahdollista. Helposti jäävät vuotamaan avauksen jälkeen.
                              Last edited by markok; 08-12-2015, 15:41.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • Jamppa81
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2015
                                • 445
                                • Helsinki

                                Originally posted by markok View Post
                                Jos avaat sinisen tai punaisen letkun liittimen venttiileiltä niin pussit tyhjenevät. Näitä ei kuitenkaan tarvitse avata kuivaimen avaamiseen vaan riittää kun avaa mustan letkun liitoksen jolloin pusseihin jää ilma. En muista enää aivan varmaksi miten venttiilipaketin sai kompurasta irti, mutta muistaakseni myös koko kompuran sai irrotettua asennus kehikosta avaamatta pusseille meneviä liitoksia. Nämä letkujen liitokset ovat sellaisia, että avaamista kannattaa välttää jos mahdollista. Helposti jäävät vuotamaan avauksen jälkeen.
                                Ahahahaha Anteeksi maalaisuuteni. Nyt mä vasta ymmärsin mikä on homman nimi. Sun menetelmällä ei olla irroittamassa kompuraa autosta ja kantamassa keittiönpöydälle jonne on hyvä levittää rakeet.
                                Mä vaan jotenkin kuvittelin että kun ottaa letkut irti niin paineiden ei pitäisi laskea järjestelmästä.
                                Kyllä, olet aivan oikeassa. Jos avaa vain sen mustan letkun niin ei sieltä paineet katoa minnekään ja jos katoaa, niin silloin on venttiileissä vikaa. Se on totta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎