AGM jaksaa startata vielä pienemmällä latausasteella (% maksimista) samassa lämpötilassa
AGM hyötysuhde on parempi, eli enemmän latausvirrasta menee varaukseen ja vähemmän lämpöön
AGM maksimivirta on parempi
= pienempi sisäinen vastus
Akun koolla ei ole oikein muuta merkitystä, kuin että jos starttaus vaatii vaikkapa 50% varauksesta, isommalla akulla voi täyttä akkua tyhjentää pidempään ja jaksaa vielä lähteä. AGM-akulla taas tuo prosentti on pienempi.
Sillä vaan ei ole mitään väliä, kun lopputulos on aina sama jos akkua ladataan vähemmän kuin kulutetaan. Aina se loppuu, vaikka eberi/webasto-kauppias miten hehkuttaisi suu vaahdossa käänteentekevää uutuutta (joka on uutuudesta kaukana).
AGM:n parempi lataushyötysuhde myös tarkoittaa sitä että se lämpeää vähemmän, jolloin se myös latautuu huonommin lyhyillä matkoilla kun on kylmää. Mitä lyhyempi reissu, sitä pahempi ongelma. Mahdollisesti tätä voisi kompensoida korkeammalla latausjännitteellä, mutta koitappa toteuttaa. Edes IBS ei taida tehdä tuota. Ongelman vielä tuplaa se, että akku lämpeää vähemmän myös purkautuessaan, eli kun se webasto hyrrää.
Toisinsanoen, se kallein ja suurin akku ainoana pelastajana ja tienä talvisessa maailmassa on kyllä kauppiaiden humpuukia. Lisälaturia ne kaikenkokoiset tarvitsee jos kulutusta on paljon, eikä sillä agm:llä lopulta oikein saa kuin hyvän mielen. Paikkansa ja tarpeensa sillekin on, muttei se pelasta akun tyhjenemiseltä. Ennemmin laittaisi normiakun niin latautuisi paremmin pätkäajossa.
Musta vähän tuntuu, että koko juttu on lähtenyt siitä usein mainitusta faktasta, että AGM-akut on mahdollista ladata nopeammin. On vaan unohdettu mainita, että se johtuu tuosta pienemmästä lämmöntuotosta jolloin virtaa voidaan kasvattaa ilman että akku "kiehuu", eikä suinkaan jostain ylivertaisesta ominaisuudesta. Kylmässä latausvirtaa ei vaan rajoita lämmöntuotto, vaan lämmön puute.
Unohdit yhden merkittävän edun AGM:n käytöstä talviakkuna: pienempi itsepurkaus.
AGM-akut purkautuvat n 1-3% /kk. Lyijyakut noin 8-10% /kk. Jos oletetaan täsmälleen sama varaustason eheytyminen pätkäajossa molemmilla akkutyypeillä, niin AGM-akku kestää noin 3-kertaa pidempään kuin lyijyakku, kun tullaan siihen pisteeseen, ettei akun varaustaso enää riitä auton käynnistämiseen. Jos käännetään tämä niiksi aamuiksi kun saa kaivaa piuhoja väsähtäneen auton käynnistämiseksi apukaapeleilla, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos olen lyijyakullista autoa kaivamassa ns. "hangesta" kerran kahteen viikkoon, niin AGM-akullista kaivan kerran kuuteen viikkoon.
Toisekseen, koska varauskyvyn lasku kylmässä on se suurin syy pakkasilla käynnistämisvaikeuksiin, niin tuntuu aika hemmetin loogiselta se, että se akkutyyppi, joka pitää varauksensa ylhäällä pisimpään on voittaja.
Onko sulla faktaa heittää siitä, että kylmässä AGM-akun virranottokyky ei ole yhtään parempi kuin lyijyakun? Vai onko tuo virranottokyvyn hehkutus suhteessa lämmontuoton epämiellyttävien vaikutusten puutteeseen ainoana AGM:n etuna virranottokyvyn kannalta vain sinun oma tulkintasi aiheesta? Heitäppä vähän faktaa kehiin aiheesta? Lähes jokainen AGM:ää sivuava akkuartikkeli mainitsee AGM-akun etuna paremman suorituskyvyn kylmässä. En oikein jaksa uskoa, että se kaikki olisi pelkkää tuubaa. En siksikään, että tällä foorumilla on eläviä esimerkkejä autoilijoista, jotka eivät käytä lisälatausta talven aikana edes ajaessaan pätkää Webastoja esilämppäreinä käytettäessä. Mikseivät he sitten asenna CTEK:ejä jne? Onko auton käynnistyminen ilman lisälatausta jonkinsortin harhaa? Vai tuuria?
AGM-akun rakenne edesauttaa myös sitä, ettei se jäädy niin helposti. Onko tällä mitään tekemistä paremman kylmäsuorituskyvyn kanssa, vai onko sekin skeidaa?
Olen täysin tietoinen siitä, että markkinointi on aina markkinointia, ja uusia mullistavia tuotteita halutaan myydä, mutta haluaisin vähän faktaa sille, että AGM akun varaustason parempi pysyvyys, parempi virranottokyky ja parempi sietokyky jäätymiselle ovat kaikki vain markkinamiesten höpö-vitun-löpöä.
Unohdit yhden merkittävän edun AGM:n käytöstä talviakkuna: pienempi itsepurkaus.
AGM-akut purkautuvat n 1-3% /kk. Lyijyakut noin 8-10% /kk. Jos oletetaan täsmälleen sama varaustason eheytyminen pätkäajossa molemmilla akkutyypeillä, niin AGM-akku kestää noin 3-kertaa pidempään kuin lyijyakku, kun tullaan siihen pisteeseen, ettei akun varaustaso enää riitä auton käynnistämiseen. Jos käännetään tämä niiksi aamuiksi kun saa kaivaa piuhoja väsähtäneen auton käynnistämiseksi apukaapeleilla, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos olen lyijyakullista autoa kaivamassa ns. "hangesta" kerran kahteen viikkoon, niin AGM-akullista kaivan kerran kuuteen viikkoon.
Toisekseen, koska varauskyvyn lasku kylmässä on se suurin syy pakkasilla käynnistämisvaikeuksiin, niin tuntuu aika hemmetin loogiselta se, että se akkutyyppi, joka pitää varauksensa ylhäällä pisimpään on voittaja.
Onko sulla faktaa heittää siitä, että kylmässä AGM-akun virranottokyky ei ole yhtään parempi kuin lyijyakun? Vai onko tuo virranottokyvyn hehkutus suhteessa lämmontuoton epämiellyttävien vaikutusten puutteeseen ainoana AGM:n etuna virranottokyvyn kannalta vain sinun oma tulkintasi aiheesta? Heitäppä vähän faktaa kehiin aiheesta? Lähes jokainen AGM:ää sivuava akkuartikkeli mainitsee AGM-akun etuna paremman suorituskyvyn kylmässä. En oikein jaksa uskoa, että se kaikki olisi pelkkää tuubaa. En siksikään, että tällä foorumilla on eläviä esimerkkejä autoilijoista, jotka eivät käytä lisälatausta talven aikana edes ajaessaan pätkää Webastoja esilämppäreinä käytettäessä. Mikseivät he sitten asenna CTEK:ejä jne? Onko auton käynnistyminen ilman lisälatausta jonkinsortin harhaa? Vai tuuria?
AGM-akun rakenne edesauttaa myös sitä, ettei se jäädy niin helposti. Onko tällä mitään tekemistä paremman kylmäsuorituskyvyn kanssa, vai onko sekin skeidaa?
Olen täysin tietoinen siitä, että markkinointi on aina markkinointia, ja uusia mullistavia tuotteita halutaan myydä, mutta haluaisin vähän faktaa sille, että AGM akun varaustason parempi pysyvyys, parempi virranottokyky ja parempi sietokyky jäätymiselle ovat kaikki vain markkinamiesten höpö-vitun-löpöä.
Tero
AGM-akku on lyijyakku.
Noi itsepurkausarvot kuulostaa kyllä aikalailla oudolle, oiskohan nyt tehty niin että on heitetty noita ihan eri lämpötiloissa. Kyllä se AGM-purkautuu hitaammin, muttei tuollaisia lukemia +20c lämpötilassa saada, esim. yuasa ilmoittaa 4-5%, general electric samaa luokkaa, kolmas valmistaja reilu 6% jne. Tuohon vaikuttaa kuitenkin aika paljon käytetyt aineetkin, vertaa vaikka vanhaa lyijy-antimoni -akkua hopea-kalsium-lyijy -akkuun.
Oli miten oli, pakkanen lähestulkoon pysäyttää itsepurkauksen, alkaa olla aika pähkinöitä jossain -20 lämpötilassa. Kemiallisen reaktion nopeus about puolittuu kun lämpötila putoaa 10 astetta.
Siitä hieman eroista jos jotain "paperilla" haluaa, geeliakkua voi verrata normi märkäakkuun suorituskyvyltään:
AGM antaa paremmin virtaa kylmässä, se johtuu ihan suoraan pienemmästä sisäisestä resistanssista. Se on siis suorituskykyisempi kylmässä, mutta menee tyhjäksi samalla tapaa.
AGM ei jäädy kylmässä yhtä helposti, se purkautuu vähemmän verrattuna johonkin akkuun, kestää suurempaa latausvirtaa eikä jäädy yhtä helposti tyhjänä. Nykyään vaan rupeaa olemaan samalla kemialla olevia "märkäakkuja" ja etenkin geeliakkuja, jolloin käytännön erot supistuu helposti pelkkään mekaaniseen kestävyyteen.
Kotimaista faktaa noista latausasioista voi kaivaa vaikka tm:n arkistosta, kaksi agm-akkua otti -20c pakkasessa n. 0,9Ah 10min latauksella, kun muut pääsivät about 1,3-1,7Ah. Ei siis voi sanoa että ihan käänteentekevää eroa olisi positiiviseen suuntaan Fakta kuitenkin on ettei kumpikaan oikein riitä mihinkään, mutta tuolla sun logiikalla saa sitten kaivaa harvemmin hangesta.
Täällä on esimerkkejä toki niistä joilla lähtee hienosti käyntiin ja on AGM. Vaan sattuupa olemaan aika liuta esimerkkejä myös niistä joilla ei ole AGM ja lähtee käyntiin. Lisäksi löytyy ihan jokaisesta akkutyypistä niitä joilla ei lähde käyntiin talvisin ilman lisälaturia. Käyttöjä on erilaisia. Sen sijaan 5v vanhan perusakun korvaaminen AGM:llä ei ole mikään vertailu, parempi suorituskyky on itsestäänselvyys. Kysyttäessä jokainen hehkuttaa omaansa.
Jos uskot että elektrolyytin imeyttäminen mattoon on se käänteentekevä juttu niin hae kaupasta sellainen sitten, pääasia että tulee hyvä mieli. Itse kurvailin ilman lisälaturia viime talven 65Ah hinnat alkaen exidellä, koneenakin oli vanhan liiton V8 ja öljyt jotain muuta kuin 0w-40.
Syylärihän se oli halki yläpäästä, eli se sivu/letkun kiinnityskohta halki kennosta.
Mistä edullisesti jäähdytin -99 523i manuaali?
Paikallisesta autotarvikeliikkeestä.
Esim. Espoossa Motonetista on löytynyt ja samoin AD autopaikasta Olarissa - sieltä saa Bemarikerhon alennuksiakin joten hinta jäänyt kohtuulliseksi. Merkkijäähdyttimiä löytynyt molemista.
AD autopaikka saa samalle päivälle tai seuraavaksi päiväksi - Motonet on nihkeä jos ei hyllyssä: Tulee ensi viikon perjantaina -otamme ennakkoa puolet maksusta = pitäkää tunkkinne :-)
Omassahan tuo huuteloo check coolanttia hetken käynnin jälkeen jos on seisonut pari päivää 15-xx pakkasessa. Pitänee ottaa ja vaihtaa kokonaan nesteet ja kattoa et tiputtelooko jostain. Eikös nesteen sivuilla oleva juttu kerro minkä verran ja mitä nesteen tuotteita kannattais vankkuriin kaataa
Onkohan omassa 530d:ssä joku anturi hajalla? Ulkona -20c pakkasta ja hetken ollut auto lämmityksessä (vesiletkussa oleva lämmitin) Salavalikosta kun katsoin niin moottorinlämpö -16 ja öljynlämpö -48.. :think
Onkohan omassa 530d:ssä joku anturi hajalla? Ulkona -20c pakkasta ja hetken ollut auto lämmityksessä (vesiletkussa oleva lämmitin) Salavalikosta kun katsoin niin moottorinlämpö -16 ja öljynlämpö -48.. :think
Mulla näyttää koko ajan öljyn lämmöksi -48:think
Ilmeisesti se anturi on rikki.
E39 sähkö-comfort -penkit, kuskin penkki alkoi pitää välillä liikuttaessa aika ilkeää ääntä - johtunee noista tappopakkasista... mutta mikä tuon äänen yleensä aiheuttaa ja mitä sille voi tehdä? Jänskättää vaan että jatkuuko ääntely vielä lauhemmilla keleillä...
kyllähän tuo säteilylämmitin hyvä keksintö on, yllätyin aivan että kuinka hyvin tuo lämmitti moottoria.-18c ja 5tuntia päällä, ois varmaan lämmennyt kyllä 3tunnissakin mutta eihän tuota voi tietää enneku kokeilee.
Comment