Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jape4x4
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 16
    • Päijät-Häme

    mistähän lähtis tutkimaan vikaa, auto 97 automaatti 523 ja hiukan nykii/rykii matkaajossa 81-87km nopeudessa eli siinä 1800rpm kohilla. kaasua lievästi pumppaamalla katoaa.
    ei vikakoodeja. pahin aikasempi rykiminen katosi kuin vaihto laturin ja akun, voisko olla bensan suodatin taikka ihan vaan moottorin maadoitus?
    E30
    E36
    E39

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by Jape4x4 View Post
      mistähän lähtis tutkimaan vikaa, auto 97 automaatti 523 ja hiukan nykii/rykii matkaajossa 81-87km nopeudessa eli siinä 1800rpm kohilla. kaasua lievästi pumppaamalla katoaa.
      ei vikakoodeja. pahin aikasempi rykiminen katosi kuin vaihto laturin ja akun, voisko olla bensan suodatin taikka ihan vaan moottorin maadoitus?
      Imuvuotoja ehkä? Oletko tarkistanut separaattorin kunnon?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        Originally posted by HTK12 View Post
        Itsellä oli pitänyt ääntä varmaan yli vuoden. Pistin aluksi sen pienen äänen kesärenkaiden piikkiin.. Eipä se laakerin kunto vaikuta oikein mitenkään kuinka tiukassa se on, koska vetari ruostuu kiinni osaan 1. Itse laakeri irtoaa helposti osasta 1.



        Pelko pois ja rohkeasti kimppuun! Jos jumittaa pahasti pari napakkaa kopautusta ulosvetäjään lekalla auttaa. Ellet ole teräsmies, käsillä on hyvä olla vähintään 1,5m putki, että saa sen ruostuneen napa mutterin auki. Tuollaisella putkella aukeaa melko näppärästi vaikka olisi kuinka ruosteessa.
        Näinhän tuo tekee. Pitää vissii hakea kanssa joku järettömän kokonen ulosvetäjä varmuudeksi.

        Lämpöä kannattaa aina antaa ulompaan osaan, huomattavasti tuntunu aina auttavan kun ulompi kappale vähä laajenee. Tosin ruostehan pitää sitä silti varmasti pirun tiukassa kiinni...

        Pitäis alkaa voitelee jo tota napamutteria WooDoolla, josko se sitte jokupäivä irtoais...
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • Jape4x4
          Bimmer Rookie
          • Feb 2014
          • 16
          • Päijät-Häme

          Originally posted by janke View Post
          Imuvuotoja ehkä? Oletko tarkistanut separaattorin kunnon?
          nopeella tutkimisella kun laturi vaihdettiin niin kaikki oli ok mutta aloitan tuosta.
          E30
          E36
          E39

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by Jape4x4 View Post
            nopeella tutkimisella kun laturi vaihdettiin niin kaikki oli ok mutta aloitan tuosta.
            Ok. Kannattaa lukea vielä tuon linkin opastukset:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=205832
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Näinhän tuo tekee. Pitää vissii hakea kanssa joku järettömän kokonen ulosvetäjä varmuudeksi.

              Lämpöä kannattaa aina antaa ulompaan osaan, huomattavasti tuntunu aina auttavan kun ulompi kappale vähä laajenee. Tosin ruostehan pitää sitä silti varmasti pirun tiukassa kiinni...

              Pitäis alkaa voitelee jo tota napamutteria WooDoolla, josko se sitte jokupäivä irtoais...
              Joo ulosvetäjä kannattaa olla mallia järeä niin ei tule siitä ongelmaa. Itse olin irroitusöljyllä kyllästänyt ihan huolella, joten en uskaltanut mennä liekkiä näyttämään . Napamutteri ei ole mikään ongelma kunhan vaan hankit kunnon hylsyn, kestävän nivelvääntimen ja käytössä on riittävän pitkä putki. Putken riittävä pituus riippuu sitten asentajan painosta.. Tälläiselle riisitautiselle riitti hyvin n.1,5m putki. Rotevampi kaveri selviää lyhyemmälläkin. Ei kannata unohtaa niitä ohjeessa mainittuja wobble extension:tä eli sellaisia jatkoja, joihin saa hylsyn kulmassa kiinni. Nämä ei montaa euroa maksa vaikka motonetissä. Ihan turhaan pelkäät tuota hommaa. Itseäkin hieman jännitti kaikkien foorumi juttujen perusteella. Kävin jo parilta pajalta kysymässä hintaa hommalle, mutta ei ilmeisesti ollut innostusta tehdä, koska hinnat olivat aivan järjettömät. Ekan laakerin vaihdon jälkeen oli kyllä hieman sellainen fiilis, että mistä ne nyt oikein pelotteli. Eli jos oot ennenkin autoja rassannut ja käsillä on tarvittavat työkalut niin melko simppeli homma.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Originally posted by HTK12 View Post
                Joo ulosvetäjä kannattaa olla mallia järeä niin ei tule siitä ongelmaa. Itse olin irroitusöljyllä kyllästänyt ihan huolella, joten en uskaltanut mennä liekkiä näyttämään . Napamutteri ei ole mikään ongelma kunhan vaan hankit kunnon hylsyn, kestävän nivelvääntimen ja käytössä on riittävän pitkä putki. Putken riittävä pituus riippuu sitten asentajan painosta.. Tälläiselle riisitautiselle riitti hyvin n.1,5m putki. Rotevampi kaveri selviää lyhyemmälläkin. Ei kannata unohtaa niitä ohjeessa mainittuja wobble extension:tä eli sellaisia jatkoja, joihin saa hylsyn kulmassa kiinni. Nämä ei montaa euroa maksa vaikka motonetissä. Ihan turhaan pelkäät tuota hommaa. Itseäkin hieman jännitti kaikkien foorumi juttujen perusteella. Kävin jo parilta pajalta kysymässä hintaa hommalle, mutta ei ilmeisesti ollut innostusta tehdä, koska hinnat olivat aivan järjettömät. Ekan laakerin vaihdon jälkeen oli kyllä hieman sellainen fiilis, että mistä ne nyt oikein pelotteli. Eli jos oot ennenkin autoja rassannut ja käsillä on tarvittavat työkalut niin melko simppeli homma.
                Meinasin jo tyhmänä linkittää mitä tarkoitat, mutta onneksi googletin tuon wobble JATKEen.
                Löytyy tosiaan tuollanen, aika lyhyt, mut siksi BMW, eiku...
                Missäs kohtaa noita jatko(ja?) muuten tarvi?

                Joo, no vasta tuli tuon dynamic fourin kone tehtyä tässä ja kaikkea muutakin, oikeastaan aina huollettua auto itse, ainoastaan pyöränkulmat yms mihin ei oo laitteita on pitäny jättää muille tehtäviksi.

                Vasta vaihdoin raidetangonpäät tohon galluun, pääsin ekaa kertaa 2-pilarinosturille, wau, oli vähä liian hienoo tehdä remonttia siinä.

                No, eihän tässä nyt sinänsä mitään pelätä, jännittää vaa kuinka pitkäksi remontti venyy.
                (eikä toi dieselin seisottaminen niin halpaa ole, ja ois se kuitenkin parasta ja halvinta kyytiä näistä henkilöautoista mitä voi tarjota, paitsi liukkaalla ois ehkä toi Dyny paras, mutta siinä on vähän vielä jotain pikkujuttuja, ettei oo ihan parasta kyytiä nelivedolla.. (tärinää 2-2,5Krpm, tyhjäkäynnillä täysin vedoton = liikkelle lähtö noloa)) Sais kaikki siinä kondikseen, niin mikäs ois liukkaalla parempi auto lähtä kisaamaan kouvolan assan valoihin 2 vetosia...

                edit:
                Eihän toi takapää nyt näköjään vaikea oo http://www.youtube.com/watch?v=2Qe98VEwbrA
                Last edited by Bmw Dreamer; 04-03-2014, 13:25.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Meinasin jo tyhmänä linkittää mitä tarkoitat, mutta onneksi googletin tuon wobble JATKEen.
                  Löytyy tosiaan tuollanen, aika lyhyt, mut siksi BMW, eiku...
                  Missäs kohtaa noita jatko(ja?) muuten tarvi?

                  Joo, no vasta tuli tuon dynamic fourin kone tehtyä tässä ja kaikkea muutakin, oikeastaan aina huollettua auto itse, ainoastaan pyöränkulmat yms mihin ei oo laitteita on pitäny jättää muille tehtäviksi.

                  Vasta vaihdoin raidetangonpäät tohon galluun, pääsin ekaa kertaa 2-pilarinosturille, wau, oli vähä liian hienoo tehdä remonttia siinä.

                  No, eihän tässä nyt sinänsä mitään pelätä, jännittää vaa kuinka pitkäksi remontti venyy.
                  (eikä toi dieselin seisottaminen niin halpaa ole, ja ois se kuitenkin parasta ja halvinta kyytiä näistä henkilöautoista mitä voi tarjota, paitsi liukkaalla ois ehkä toi Dyny paras, mutta siinä on vähän vielä jotain pikkujuttuja, ettei oo ihan parasta kyytiä nelivedolla.. (tärinää 2-2,5Krpm, tyhjäkäynnillä täysin vedoton = liikkelle lähtö noloa)) Sais kaikki siinä kondikseen, niin mikäs ois liukkaalla parempi auto lähtä kisaamaan kouvolan assan valoihin 2 vetosia...

                  edit:
                  Eihän toi takapää nyt näköjään vaikea oo http://www.youtube.com/watch?v=2Qe98VEwbrA
                  En puhunut sellaisista jatkeista, niitä jos tarviit niin kannattaa varmaan suunnata katse vaikka Ruotsiin

                  Jatkoja tarviit pyöränlaakerin 4 pultin irroitukseen. Ei sovi pyörittelemään pois käyttäen 3/8" työkaluilla. Niillä tosin kannattaa pyöräyttää se eka kierros, että ei hajoa nuo 1/4" työkalut. Toki voi sen varmaan tehdä ilman noita wobble extensioneita, mutta niillä on helpompi. Mulla oli todella ahdasta kun tossa 540 on paksummat vetarit kun noissa kutosissa.

                  Ei se remontti mihinkään veny, jos työkalut kestää. Itsellä kun oli ainut auto pihassa tuo bemari niin piti ulosvetäjän hajottua ruveta kyytiä soittelmaan. Kannattaa muuten katsoa ennen remonttia missä kunnossa on ne takajarrukilvet, jos huonossa niin vaihda samalla ne. Ilman laakereiden irroitusta ei niitä vaihda leikkailematta.

                  No tuo paineilmavasaran käyttö ei välttämättä ole huono idea. Muutenhan tuollaisella lelu liukuvasaralla nyt ihan turha edes yrittää Suomessa.
                  Last edited by HTK12; 04-03-2014, 16:34.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Niinno joo, mulla ei o ku 1/2" wobbbble jatko...

                    oon koittanu mm 3/8" ettiä, mut en o motonetissä kyl nähny, puusilmänen kait oon. Nyt sais olla vissiin 1/4", vai molemmat näistä pienemmistä ko'ista?

                    Pitäis varmaa tuollainen paineilmavasara laittaa, vois olla monessa ihan hyvä, tosin myös vois olla joku tylpempipäinen "taltta".

                    Tyhmä kaiffari sikäli tuossa videossa, tai mun mielestä vähän tyhmästi tuon vetarin asensi takasin, ois putsannu boorit ja laittanu vähä jotain röpöö/antizeitsiä väliin, niin ois varmaan suht kivuttomasti menny ilman väkivaltaakin...
                    Last edited by Bmw Dreamer; 04-03-2014, 19:43.
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • ippeex
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 99
                      • Suomi

                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Meinasin jo tyhmänä linkittää mitä tarkoitat, mutta onneksi googletin tuon wobble JATKEen.
                      Löytyy tosiaan tuollanen, aika lyhyt, mut siksi BMW, eiku...
                      Missäs kohtaa noita jatko(ja?) muuten tarvi?

                      Joo, no vasta tuli tuon dynamic fourin kone tehtyä tässä ja kaikkea muutakin, oikeastaan aina huollettua auto itse, ainoastaan pyöränkulmat yms mihin ei oo laitteita on pitäny jättää muille tehtäviksi.

                      Vasta vaihdoin raidetangonpäät tohon galluun, pääsin ekaa kertaa 2-pilarinosturille, wau, oli vähä liian hienoo tehdä remonttia siinä.

                      No, eihän tässä nyt sinänsä mitään pelätä, jännittää vaa kuinka pitkäksi remontti venyy.
                      (eikä toi dieselin seisottaminen niin halpaa ole, ja ois se kuitenkin parasta ja halvinta kyytiä näistä henkilöautoista mitä voi tarjota, paitsi liukkaalla ois ehkä toi Dyny paras, mutta siinä on vähän vielä jotain pikkujuttuja, ettei oo ihan parasta kyytiä nelivedolla.. (tärinää 2-2,5Krpm, tyhjäkäynnillä täysin vedoton = liikkelle lähtö noloa)) Sais kaikki siinä kondikseen, niin mikäs ois liukkaalla parempi auto lähtä kisaamaan kouvolan assan valoihin 2 vetosia...

                      edit:
                      Eihän toi takapää nyt näköjään vaikea oo http://www.youtube.com/watch?v=2Qe98VEwbrA
                      Katos jako galantista ja se tasapainoakselin hihna

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Niinno joo, mulla ei o ku 1/2" wobbbble jatko...

                        oon koittanu mm 3/8" ettiä, mut en o motonetissä kyl nähny, puusilmänen kait oon. Nyt sais olla vissiin 1/4", vai molemmat näistä pienemmistä ko'ista?

                        Pitäis varmaa tuollainen paineilmavasara laittaa, vois olla monessa ihan hyvä, tosin myös vois olla joku tylpempipäinen "taltta".

                        Tyhmä kaiffari sikäli tuossa videossa, tai mun mielestä vähän tyhmästi tuon vetarin asensi takasin, ois putsannu boorit ja laittanu vähä jotain röpöö/antizeitsiä väliin, niin ois varmaan suht kivuttomasti menny ilman väkivaltaakin...
                        Niin siis riittää ihan se 1/4" wobble. Itse ostin motonetistä viime kesänä 3 wobble jatkon sarjan motonetistä. Hintaa oli muistaakseni alle 5€.

                        No ihan hyvin se ilman sitä paineilmavasaraakin onnistui.

                        Itse en vilkaissutkaan aikaisemmin kun tuon irroitus osan. Tosiaan puhdistaa ruosteet pois ja jotain anti-sieze pastaa väliin. En kyllä itsekkään ymmärrä miksi se noin piti asentaa. No jokainen tekee tyylillään.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Jondis
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 697
                          • Tuusula

                          Nyt kun on muutama sata kilsaa tullut tuolla laitoksella ajeltua, niin on muutama juttu jäänyt mietityttämään: kuuluuko näiden käydä tyhjäkäyntiä niinkin matalalla, kuin ~500-700rpm? kuuluuko tuon kulutusmittarin(se mikä on rundarin alla) seilata, kun antaa liukua vapaalla esim. liikennevaloihin tullessa? Se siis ensin tippuu nollaan, kun heittää vapaalle ja sitten hetkenpäästä taas kipuaa ylöspäin jonnekkin ~15L/100km asti ja pysähtyessä tippuu taas nollille. Sitten välillä tasakaasulla tasasta vauhtia ajaessa nykäsee(n. 1sec pätkäsy, tuntuu samalta kuin päästäs kaasun ja laittas takasin) ja välillä myös tasasella kaasulla kiihdyttäessä "nypyttää" tai nykii, miten sen nyt sanoisi. Ei kuitenkaan ihan nykimällä nyi, vaan sellasta pientä rykimistä havaittavissa. Tuntuu, että noita nykimis juttuja tekee vasta, kun autolla on ajettu pitempään(vaikka kone on ollut jo pitkään ennen sitä lämmin). Lueskelin tuolta edellis sivulta löytyvästä linkistä nuo imuvuoto ym jutut, pitää ne tässä lähipäivinä tutkia.
                          MB E55 AMG -05
                          E36 318TiA -96
                          E34 535i -89 imolarot
                          Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                          Comment

                          • Jondis
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 697
                            • Tuusula

                            Nyt kun on muutama sata kilsaa tullut tuolla laitoksella ajeltua, niin on muutama juttu jäänyt mietityttämään: kuuluuko näiden käydä tyhjäkäyntiä niinkin matalalla, kuin ~500-700rpm? kuuluuko tuon kulutusmittarin(se mikä on rundarin alla) seilata, kun antaa liukua vapaalla esim. liikennevaloihin tullessa? Se siis ensin tippuu nollaan, kun heittää vapaalle ja sitten hetkenpäästä taas kipuaa ylöspäin jonnekkin ~15L/100km asti ja pysähtyessä tippuu taas nollille. Sitten välillä tasakaasulla tasasta vauhtia ajaessa nykäsee(n. 1sec pätkäsy, tuntuu samalta kuin päästäs kaasun ja laittas takasin) ja välillä myös tasasella kaasulla kiihdyttäessä "nypyttää" tai nykii, miten sen nyt sanoisi. Ei kuitenkaan ihan nykimällä nyi, vaan sellasta pientä rykimistä havaittavissa. Tuntuu, että noita nykimis juttuja tekee vasta, kun autolla on ajettu pitempään(vaikka kone on ollut jo pitkään ennen sitä lämmin). Lueskelin tuolta edellis sivulta löytyvästä linkistä nuo imuvuoto ym jutut, pitää ne tässä lähipäivinä tutkia.
                            Ja auto on siis 523i -96 eli M52B25 myllyllä.
                            Edit: jostain syystä tuli tuplana, pahoittelut..
                            MB E55 AMG -05
                            E36 318TiA -96
                            E34 535i -89 imolarot
                            Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5061
                              • Paimio

                              Originally posted by Bemmi523 View Post
                              Nyt kun on muutama sata kilsaa tullut tuolla laitoksella ajeltua, niin on muutama juttu jäänyt mietityttämään: kuuluuko näiden käydä tyhjäkäyntiä niinkin matalalla, kuin ~500-700rpm? kuuluuko tuon kulutusmittarin(se mikä on rundarin alla) seilata, kun antaa liukua vapaalla esim. liikennevaloihin tullessa? Se siis ensin tippuu nollaan, kun heittää vapaalle ja sitten hetkenpäästä taas kipuaa ylöspäin jonnekkin ~15L/100km asti ja pysähtyessä tippuu taas nollille. Sitten välillä tasakaasulla tasasta vauhtia ajaessa nykäsee(n. 1sec pätkäsy, tuntuu samalta kuin päästäs kaasun ja laittas takasin) ja välillä myös tasasella kaasulla kiihdyttäessä "nypyttää" tai nykii, miten sen nyt sanoisi. Ei kuitenkaan ihan nykimällä nyi, vaan sellasta pientä rykimistä havaittavissa. Tuntuu, että noita nykimis juttuja tekee vasta, kun autolla on ajettu pitempään(vaikka kone on ollut jo pitkään ennen sitä lämmin). Lueskelin tuolta edellis sivulta löytyvästä linkistä nuo imuvuoto ym jutut, pitää ne tässä lähipäivinä tutkia.
                              Käyntinopeusmittarin alla oleva kulutusmittari mittaa hetkellistä kulutusta joten se seilaa miten sattuu. vauhdin hidastuessahan kulutus alkaa lähennellä ääretöntä...Ajotietokoneessa sitten keskikulutusmittari.

                              Tyhjäkäynti kuulostaa ihan oikealta...itsellä on jossain 700rpm tietämillä, allekin...jos tasaseen käy niin eikä seilaa niin ei mitään hätää.
                              Seiskan V8:ssa on vieläkin alhaisempi juuri tuossa 500rpm tietämillä.

                              Tuosta nykimisestä en osaa sanoa...vikakoodit tietänevät jos jotain on vialla.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • opTA
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2011
                                • 924
                                • Suomi

                                Originally posted by Bemmi523 View Post
                                ..tyhjäkäyntiä ~500-700rpm? kuuluuko tuon kulutusmittarin(se mikä on rundarin alla) seilata, kun antaa liukua vapaalla esim. liikennevaloihin tullessa? Se siis ensin tippuu nollaan, kun heittää vapaalle ja sitten hetkenpäästä taas kipuaa ylöspäin jonnekkin ~15L/100km asti ja pysähtyessä tippuu taas nollille. Sitten välillä tasakaasulla tasasta vauhtia ajaessa nykäsee(n. 1sec pätkäsy, tuntuu samalta kuin päästäs kaasun ja laittas takasin) ja välillä myös tasasella kaasulla kiihdyttäessä "nypyttää" tai nykii...
                                Ja auto on siis 523i -96 eli M52B25.
                                Normi tyhjäkäynti on siinä ~700rpm. Kulutusmittarin kuuluu tippua 0-litraan kun kaasupolkimen nostaa ylös, siis moottorijarrutuksella mentäessä.
                                (Käytä tätä ominaisuutta kun saavut punaisiin valoihin, siten p.aineen kulutus tasan nolla ja säästät polttoainetta. Älä lasketa vapaalla, silloin kone kuluttaa tyhjäkäynnin verran, vaikkakin olisit vielä liikkeessä)
                                Kulutusmittarin heiluminen saattaa (ehkä) viitata imuilmavuotoon osassa:
                                http://www.realoem.com/bmw/diagrams/u/x/114.png - nro.3 tai nro.7 -riippuen mikä palikka siellä entuudestaan on. Voi myös johtua "hapettuneista" liitoskohdista/ -juotoksista, jossain siellä mittariston ja jossain...jonkun välissä.. (lotolla voi löytyä oikea kohta..?!)
                                Nykimiset tasakaasulla lämpimällä koneella johtunee (ensisijaisesti..?) kampiakselin asentotunnistimesta tai (tois-sijaisesti..?) nokka-akselin asentotunnistimesta (molemmat noin 50e-80e kpl, riippuen mistä ostaa)

                                Lue(tuta) vikakoodit jossain, jotta tulee tarkempaa varmuutta mitä on vialla, mutta näistä ajatuksista on hyvä lähteä liikkeelle.

                                Edit: korjailtu omia kirjoitusvirheitä.
                                Last edited by opTA; 05-03-2014, 00:30.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎