Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sebbexi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2018
    • 43
    • Joensuu

    Originally posted by jr66 View Post
    kiitos infosta
    Tämän hetken kulkineet

    BMW E39 525TDS
    BMW E36 325TDS Montrealblau metallic

    Comment

    • Fubar
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 190
      • Kuopio

      E6X nelivedon reaktiotangon alapallonivelen vaihto menossa. Pallonivelen pultit irtosi pyssyllä ilman ongelmia, mutta itse pallonivel ei irtoa navasta millään. Yritin ampua jo paineilmavasarallakin sitä ulos"takapuolelta", mutta ei inahdakaan. Onko hyviä vinkkejä irrotukseen?
      Jos koko navan irrottaisi niin sitten varmaan prässissä lähtisi, mutta on jo vähän isompi homma..
      Tällaista työkalua Amerikan Joe myy : https://www.ebay.com/itm/274807193256?var=575045661328
      Mutta ei tuo tähän hätään ehdi ja edes Euroopasta en ole samanlaista työkalua löytänyt..

      Takavetoisessa kun ei ole tätä irrotettavaa palloniveltä niin ei ole aiemmin tarvinnut tämän ongelma kanssa tapella.
      E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
      ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 577
        • Uusimaa

        Paineilmavasaralla sain ne irti. Kyllä sen sillä pitäisi lähteä.
        Last edited by Rattiukko; 10-08-2024, 14:27.

        Comment

        • Timo N
          Bimmer Rookie
          • Oct 2014
          • 174
          • Ylöjärvi

          Taltta sinne pallonivelen laipan ja navan väliin.

          Comment

          • Fubar
            BTCF Member
            • Aug 2003
            • 190
            • Kuopio

            Originally posted by Rattiukko View Post
            Paineilmavasaralla sain ne irti. Kyllä sen sillä pitäisi lähteä.
            Niin se Youtuben videoiden mukaan pitäisi.
            Joko minun vasarassa loppuu teho tai sitten käsissä oli ennenkuulumaton jumiminen.​

            Originally posted by Timo N View Post
            Taltta sinne pallonivelen laipan ja navan väliin.
            Tätä toki yritin heti ensimmäiseksi, mutta ei toivoakaaa. Se laipan "pelti" on niin ohutta että vääntyy vaan.

            Lopulta homma onnistui kun purin navan irti ja rakentelin paksusta teräslevystä ulosvetäjän jolla pallo vedettiin navasta kuten tuossa jenkkipojan ulosvetähän tapauksessa.
            Prässissä homma ei onnistunut. Vaikka siihen aika suoran painolinjan saikin aikaiseski minulta löytyneet putket alkoivat vaan vääntyä.

            Toisen nivelen sain sitten jo autossa irti ulosvetäjällä, mutta sen verran kolho tuo minun vekotin on että jarrulevy, jarrukilpi ja alatukivarren pallonivel pitää edestä purkaa pois.
            Last edited by Fubar; 11-08-2024, 19:19.
            E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
            ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 608
              • Espoon haja-asutus

              Omassa nelivedossa otin pallot irti liukuvasaralla. Tuossa on sama jenka kuin suuttimissa, niin suuttimille tehtyä käytin, jossa hiukan liian vähän massaa. Toinen puoli lähti helposti ja toista sai kolkuttaa ihan huolella, kun vasaran massa oli niin pieni. Pirun tiukkaan ottaa ruosteella, kun eihän se uusi siihen puhdistettuun koloon ole mitenkään kauhean tiukka, vaan menee ihan käsin paikalleen tai ei edes pysy kolossa pitämättä.

              E

              Comment

              • Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 577
                • Uusimaa

                Nivelen ja tukivarren sovitus oli mulla kyllä tiukka eikä olisi mennyt käsin paikalleen. Nivelen sai kiinnityspulteilla prässättyä paikoilleen. Jos nyt oikein muistan.

                Comment

                • kasinoll
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 281
                  • hellsinki

                  Vaihdoin 2004 E61 taakse uudet jarrupalat sekä kulumisanturin. Mittariston kautta kun yrittää resetoida takajarrujen osalta huoltovälin niin näyttöön lävähti - 25000 ja punainen jarrujen varoitusvalo mittaristoon sekä keskinäyttöön varoitus jarrupaloista. Johtuuko tämä nyt viallisesta tai väärin asennetusta kulumisanturista vai voiko olla jokin muu syy?
                  E61 525dA M57 -04 668 Schwarz II
                  EX E38 728iA M52 -95 303 Cosmosschwarz
                  EX E36 316/2 M43 -96 668 Schwarz II
                  EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
                  EX E32 730iAL M60 -93 252 Calypsorot
                  EX E32 750iAL M70 -87 189 Cirrusblau
                  EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
                  EX E32 740iA M60 -93 244 Sterlingsilber


                  Vikakoodinlukua ja perus koodauksia pääkaupunkiseudulla!

                  Comment

                  • Diesel-Dalton
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2022
                    • 52
                    • Keskisuomi

                    Terve.

                    Laatikko alkaa olemaan sen verran työmaa ajella, että olisi vaihdon tarve (/ ja jos sitten perehtyisi tähän 26Z sieluun, että mistä puristaa.)
                    Luistaa siis aikapaljon, luultavasti siis vuotaa öljyä jostakin - jolloin oireet alkavat.
                    Öljyä pumpattu pakolla (ei kiinnostanut öljyn luokitukset, kun kokeiltiin vain onko vaikutusta) lisää, ja meno vähän rauhottui.
                    Edellinen omistaja ajellut siis varmaan puoliksi kuivalla laatikolla - jolloin jo alkaa varmasti olemaan mekaanistakin vikaa enemmän kuin osaisi kuvitella.

                    Sitten päästäänkin aiheeseen.
                    Saisin lähettyviltä (ja ilmaiseksi.) nelivedon, eli 6HP26X askin - ja kysymys kuuluukin, onko kenelläkään harmainta aavistustakaan kiinnikkeitä - passaako takavedon kiinnikkeisiin, ja onko ainoa murhe laipan tekeminen lootan ja kardaanin väliin? Vaiko miten toteuttaisi tämän....


                    Kiitos jo alkuunsa vastauksista.

                    (saa toki tarjota 6hp26z askiakin, jos toimiva - eikä uuden hintainen taikka aivan Lapissa saakka olisi - olisi tilanne jo huomattavasti helpompi.)​
                    Last edited by Diesel-Dalton; 27-08-2024, 10:31.
                    e61 530d 12/07 - vielä vakio

                    Comment

                    • Diesel-Dalton
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2022
                      • 52
                      • Keskisuomi

                      Toinen kysymys koskeekin ongelmaa, kun EGR on ollut poissa käytöstä (ei ohjelmallisesti, vaan se on sanonut itsensä irti - vuotaa jäähäriä yms.)
                      Välillä auto alkaa seilaamaan kierrosten kanssa, (rytkyttää / humppailee) ja sitten jossain määrin aina sammuu - ainoa vikakoodi minkä moottori antaa on se EGR (korjaan vikakoodin tähän kun muistan katsoa).
                      Oireet on alkanut siitä, kun alkoi käymään luultavasti öljyllä mutta ihme kyllä sammui napista.

                      Mietiskelin tässä, että jossain määrin ongelma voisi olla jossain alipaine venttiilissä joka ohjaa EGRrän käytöstä (/kaasuläppä täynnä paskaa ja ei liiku..?), ja kun ei saa aukaistua niin lyö siis kaasuläpän kiinni ja sammuu.
                      Yleensä siis sammuu kun hidastaa risteykseen (tästä päättelisin alipaineeseen liittyvää) niin päättää sammua. Jos jarrulla himmaa niin vähän kuin mahdollista, huomaa käyntihäiriön ("pätkii / kuin löisi putkeen vaan bensapeleissä") muttei sammu. Ns "luistattamalla" siis ei sammu, rytkyttää vain siihen saakka - että päästää jarrulta.

                      Auto toimii kyllä kun muutaman kerran käynnistelee uudestaan. Ja tämän jälkeen menee KAUAN kun oireet alkavat taas.. (/seuraava käynnistys tm)
                      Last edited by Diesel-Dalton; 27-08-2024, 09:44.
                      e61 530d 12/07 - vielä vakio

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 577
                        • Uusimaa

                        Nelivedon laatikko, meinaatko jättää jakolaatikon paikoilleen? Ei kuulosta kovin hyvältä idealta.

                        Comment

                        • Diesel-Dalton
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2022
                          • 52
                          • Keskisuomi

                          Originally posted by Rattiukko View Post
                          Nelivedon laatikko, meinaatko jättää jakolaatikon paikoilleen? Ei kuulosta kovin hyvältä idealta.
                          Tarkoitus oli tosissaan ottaa se pois välistä tietenkin, mutta nähtävästi on kuopattava idea.
                          e61 530d 12/07 - vielä vakio

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            Originally posted by Diesel-Dalton View Post
                            Mietiskelin tässä, että jossain määrin ongelma voisi olla jossain alipaine venttiilissä joka ohjaa EGRrän käytöstä (/kaasuläppä täynnä paskaa ja ei liiku..?), ja kun ei saa aukaistua niin lyö siis kaasuläpän kiinni ja sammuu.
                            Kaasuläpän ja EGRn ohjaus ovat erillisiä prosesseja, eikä EGR kykene sammuttamaan moottoria pakottamalla kaasuläpän kiinni. Jos harkinnassa on EGRää ohjaavan alipaineventtiilin uusiminen, niin minulta löytyy kyseinen käyttämätön osa ylimääräisenä. Yyveellä tarvittaessa.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Diesel-Dalton
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2022
                              • 52
                              • Keskisuomi

                              Originally posted by JaniLap View Post

                              Kaasuläpän ja EGRn ohjaus ovat erillisiä prosesseja, eikä EGR kykene sammuttamaan moottoria pakottamalla kaasuläpän kiinni. Jos harkinnassa on EGRää ohjaavan alipaineventtiilin uusiminen, niin minulta löytyy kyseinen käyttämätön osa ylimääräisenä. Yyveellä tarvittaessa.
                              Pystytkö mutuilemaan mistä tämä mahdollisesti johtuisi? - Välillä ns kun käy hyvin, tekee pienen ~200rpm nousun ja laskee yhtä nopeasti.
                              Luultavasti siihen venttiiliin se vikakoodi perustuu (mitä nyt lueskellut nopeasti), niin kyllä kiinnostaa.
                              e61 530d 12/07 - vielä vakio

                              Comment

                              • Rattiukko
                                BTCF Member
                                • Nov 2022
                                • 577
                                • Uusimaa

                                Originally posted by Diesel-Dalton View Post

                                Tarkoitus oli tosissaan ottaa se pois välistä tietenkin, mutta nähtävästi on kuopattava idea.
                                Luulisi noita 6hp laatikoita olevan maailma pullollaan? Muutaman satasen joutuu kyllä köyhtymään.
                                Last edited by Rattiukko; 27-08-2024, 11:07.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎