Originally posted by jr66
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
E6X nelivedon reaktiotangon alapallonivelen vaihto menossa. Pallonivelen pultit irtosi pyssyllä ilman ongelmia, mutta itse pallonivel ei irtoa navasta millään. Yritin ampua jo paineilmavasarallakin sitä ulos"takapuolelta", mutta ei inahdakaan. Onko hyviä vinkkejä irrotukseen?
Jos koko navan irrottaisi niin sitten varmaan prässissä lähtisi, mutta on jo vähän isompi homma..
Tällaista työkalua Amerikan Joe myy : https://www.ebay.com/itm/274807193256?var=575045661328
Mutta ei tuo tähän hätään ehdi ja edes Euroopasta en ole samanlaista työkalua löytänyt..
Takavetoisessa kun ei ole tätä irrotettavaa palloniveltä niin ei ole aiemmin tarvinnut tämän ongelma kanssa tapella.E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostPaineilmavasaralla sain ne irti. Kyllä sen sillä pitäisi lähteä.
Joko minun vasarassa loppuu teho tai sitten käsissä oli ennenkuulumaton jumiminen.
Originally posted by Timo N View PostTaltta sinne pallonivelen laipan ja navan väliin.
Lopulta homma onnistui kun purin navan irti ja rakentelin paksusta teräslevystä ulosvetäjän jolla pallo vedettiin navasta kuten tuossa jenkkipojan ulosvetähän tapauksessa.
Prässissä homma ei onnistunut. Vaikka siihen aika suoran painolinjan saikin aikaiseski minulta löytyneet putket alkoivat vaan vääntyä.
Toisen nivelen sain sitten jo autossa irti ulosvetäjällä, mutta sen verran kolho tuo minun vekotin on että jarrulevy, jarrukilpi ja alatukivarren pallonivel pitää edestä purkaa pois.Last edited by Fubar; 11-08-2024, 19:19.E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
-
Omassa nelivedossa otin pallot irti liukuvasaralla. Tuossa on sama jenka kuin suuttimissa, niin suuttimille tehtyä käytin, jossa hiukan liian vähän massaa. Toinen puoli lähti helposti ja toista sai kolkuttaa ihan huolella, kun vasaran massa oli niin pieni. Pirun tiukkaan ottaa ruosteella, kun eihän se uusi siihen puhdistettuun koloon ole mitenkään kauhean tiukka, vaan menee ihan käsin paikalleen tai ei edes pysy kolossa pitämättä.
E
Comment
-
-
Vaihdoin 2004 E61 taakse uudet jarrupalat sekä kulumisanturin. Mittariston kautta kun yrittää resetoida takajarrujen osalta huoltovälin niin näyttöön lävähti - 25000 ja punainen jarrujen varoitusvalo mittaristoon sekä keskinäyttöön varoitus jarrupaloista. Johtuuko tämä nyt viallisesta tai väärin asennetusta kulumisanturista vai voiko olla jokin muu syy?E61 525dA M57 -04 668 Schwarz II
EX E38 728iA M52 -95 303 Cosmosschwarz
EX E36 316/2 M43 -96 668 Schwarz II
EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
EX E32 730iAL M60 -93 252 Calypsorot
EX E32 750iAL M70 -87 189 Cirrusblau
EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
EX E32 740iA M60 -93 244 Sterlingsilber
Vikakoodinlukua ja perus koodauksia pääkaupunkiseudulla!
Comment
-
-
Terve.
Laatikko alkaa olemaan sen verran työmaa ajella, että olisi vaihdon tarve (/ ja jos sitten perehtyisi tähän 26Z sieluun, että mistä puristaa.)
Luistaa siis aikapaljon, luultavasti siis vuotaa öljyä jostakin - jolloin oireet alkavat.
Öljyä pumpattu pakolla (ei kiinnostanut öljyn luokitukset, kun kokeiltiin vain onko vaikutusta) lisää, ja meno vähän rauhottui.
Edellinen omistaja ajellut siis varmaan puoliksi kuivalla laatikolla - jolloin jo alkaa varmasti olemaan mekaanistakin vikaa enemmän kuin osaisi kuvitella.
Sitten päästäänkin aiheeseen.
Saisin lähettyviltä (ja ilmaiseksi.) nelivedon, eli 6HP26X askin - ja kysymys kuuluukin, onko kenelläkään harmainta aavistustakaan kiinnikkeitä - passaako takavedon kiinnikkeisiin, ja onko ainoa murhe laipan tekeminen lootan ja kardaanin väliin? Vaiko miten toteuttaisi tämän....
Kiitos jo alkuunsa vastauksista.
(saa toki tarjota 6hp26z askiakin, jos toimiva - eikä uuden hintainen taikka aivan Lapissa saakka olisi - olisi tilanne jo huomattavasti helpompi.)Last edited by Diesel-Dalton; 27-08-2024, 10:31.e61 530d 12/07 - vielä vakio
Comment
-
-
Toinen kysymys koskeekin ongelmaa, kun EGR on ollut poissa käytöstä (ei ohjelmallisesti, vaan se on sanonut itsensä irti - vuotaa jäähäriä yms.)
Välillä auto alkaa seilaamaan kierrosten kanssa, (rytkyttää / humppailee) ja sitten jossain määrin aina sammuu - ainoa vikakoodi minkä moottori antaa on se EGR (korjaan vikakoodin tähän kun muistan katsoa).
Oireet on alkanut siitä, kun alkoi käymään luultavasti öljyllä mutta ihme kyllä sammui napista.
Mietiskelin tässä, että jossain määrin ongelma voisi olla jossain alipaine venttiilissä joka ohjaa EGRrän käytöstä (/kaasuläppä täynnä paskaa ja ei liiku..?), ja kun ei saa aukaistua niin lyö siis kaasuläpän kiinni ja sammuu.
Yleensä siis sammuu kun hidastaa risteykseen (tästä päättelisin alipaineeseen liittyvää) niin päättää sammua. Jos jarrulla himmaa niin vähän kuin mahdollista, huomaa käyntihäiriön ("pätkii / kuin löisi putkeen vaan bensapeleissä") muttei sammu. Ns "luistattamalla" siis ei sammu, rytkyttää vain siihen saakka - että päästää jarrulta.
Auto toimii kyllä kun muutaman kerran käynnistelee uudestaan. Ja tämän jälkeen menee KAUAN kun oireet alkavat taas.. (/seuraava käynnistys tm)Last edited by Diesel-Dalton; 27-08-2024, 09:44.e61 530d 12/07 - vielä vakio
Comment
-
-
Originally posted by Diesel-Dalton View PostMietiskelin tässä, että jossain määrin ongelma voisi olla jossain alipaine venttiilissä joka ohjaa EGRrän käytöstä (/kaasuläppä täynnä paskaa ja ei liiku..?), ja kun ei saa aukaistua niin lyö siis kaasuläpän kiinni ja sammuu.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View Post
Kaasuläpän ja EGRn ohjaus ovat erillisiä prosesseja, eikä EGR kykene sammuttamaan moottoria pakottamalla kaasuläpän kiinni. Jos harkinnassa on EGRää ohjaavan alipaineventtiilin uusiminen, niin minulta löytyy kyseinen käyttämätön osa ylimääräisenä. Yyveellä tarvittaessa.
Luultavasti siihen venttiiliin se vikakoodi perustuu (mitä nyt lueskellut nopeasti), niin kyllä kiinnostaa.e61 530d 12/07 - vielä vakio
Comment
-
Comment