Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarnoE36
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 253
    • Uusimaa

    Originally posted by JarnoE36 View Post
    Sama kävi itselläni mielessä ja katsoinkin jonkun youtube- sällin ohjeen mutta en rohjennut vielä tehdä. Oletko kauan ajanut nyt ilman IBSää?
    Vähän aikaista mutta menee itseltä IBS kohta poistettujen listalle lainatakseni ulkomailta yhden tyypin "I have added the IBS to my banned list which has runflats, swirl flap and the DPF on it :lol:"

    Jos IBS on pois niin eikös sitten isompikin akku lataannu täyteen vai meneekö silti jonkun ohjelman kautta varauksen haistelu ja säätely.
    Last edited by JarnoE36; 28-01-2016, 13:07.
    Jarppa

    Toyota GT86
    (330d Sport F31 N57 2014)
    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
    ( 530da E60 M57N2 2006)
    ( 520da E60 2006)
    ( 520 E39x3)
    (E46x2)
    (Z3)

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17529
      • Turku

      Voiko tästä IBS:n poistamisesta olla jotain haittaa? Täytyykö se tehdä fyysisesti vai voiko sen tehdä jotenkin koodaamalla ?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • bambino
        Bimmer Rookie
        • Feb 2015
        • 92
        • Kangasala

        No tuo selittäisi omat puhallinongelmat myös, kun ei tunnu akku lataantuvan ihan täyteen vaikka tuli ajeltua pariin päivään yli 500km. Kyseessä siis uusi 95Ah AGM akku jota ei ladattu asennusvaiheessa. Auto ei aina halua lähteä puhaltamaan kun ajaa, mutta yleensä ajossa lähtee puhaltamaan jossain vaiheessa. Mikäli kyseinen systeemi on noin typerä niin luulisi, että näihin on melkein pakollista ladata uudet akut laturilla ennen asennusta. :think
        Sinänsä ei haittaa nyt kun on taas kelit plussalla, mutta auta armias kun pakkaset taas tulee. Voisi vaikka veikata, että ongelmia luvassa. Pakko varmaan kaivaa akkulaturi jostain siinä kohti vaikka kova luotto oli, että auto saisi itse ladattua akkua tarpeeksi mutta saatoin olla väärässä.
        Last edited by bambino; 28-01-2016, 15:29.
        E60 525i 2006

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17845
          • PKS

          Kyllä akunvaihto kannattaa kuitata siinä vaiheessa kun akussa on kapasiteettia vähintään 90%, muuten järjestelmä menee sekaisin.

          Koodasithan sen uuden akun autolle kuittauksen lisäksi, ainakin Ah muuttui, muuttuiko myös akkutyyppi lyijy -> AGM?
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • bambino
            Bimmer Rookie
            • Feb 2015
            • 92
            • Kangasala

            Originally posted by Dualfun View Post
            Koodasithan sen uuden akun autolle kuittauksen lisäksi, ainakin Ah muuttui, muuttuiko myös akkutyyppi lyijy -> AGM?
            Jos multa kysyit niin toki. Ah muuttui 80-95 sekä lyijy-AGM.
            E60 525i 2006

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by DasBimmer View Post
              Itse painin aikani E61:n akkuongelman kanssa. Ajan lähinnä nurkka-ajoa ja pidän autoa lämpimässä tallissa. Auto on ollut meillä perheessä yli 5 vuotta ja tänä aikana akkuja on mennyt jo neljä kappaletta. Nyt keväällä akun taas piiputettua ryhdyin tutkimaan hieman takemmin mistä tämä akun ainainen piiputtaminen oikein johtuu ja ratkaisuksi löysin älykkään (älyttömän) IBS - järjestelmän. Ilmeisesti auton co2 - päästöjen takia on bmw:n pitänyt ympätä näihin autoihin laturin ja täten koneen kuormituksen minimoiva akunlatausjärjestelmä. Tämä pyrkii minimoimaan akun latauksen ja samalla laturin ja koneen kuormituksen. Tämä taasen aiheuttaa varsinkin talviaikaan nurkka-ajossa sen ettei akku tahdo ikinä latautua täyteen -> aiheuttaa talvella herkästi akun varauksen loppumisen.

              Tutkin akun latausta yleismittarilla ja todellakin auton startatessa laturi työntää yli 14 volttia mutta latausjännitel lähtee heti laskemaan ja päätyy lopulta olemattomaksi, ilmeisesti järjestelmä tulkitsee akun olevan riittävän täynnä eikä lataa akkua suotta.

              Noh oma ongelmani ratkesi kun otin akulta IBS - järjestelmän johdon irti, tämän jälkeen akun latausjännite vakiintui 13,9 volttiin ja ongelmat hävisi. Olen myös lukenut jostain että noihin vanhempiin malleihin voisi päivittää tuon ibs- järjestelmän mutta halvempi konsti on ottaa tuo johto irti. Youtubesta löytyy helposti ohje jos jollakulla muullakin on sama ongelma.
              Eihän tuo nytkään ole kunnossa. Ei 13.9V ole riittävä, jos se on akun navoista mitattu (ellei se akku ollu täyteen ladattu ja mitattaus suoritettu lämpimässä tallissa). Mikäli auto seisoo pihalla ja se ei nyt enää nosta jännitettä yli tuon 13.9V, niin ei tule akku latautumaan täyteen. Kannattaa varmaan laittaa se IBS kuntoon, niin alkaa akut kestämään. Kovalla pakkasella tuo nimittäin nostaa jännitteen ylemmäksi kuin perinteisesti, että akku latautuu riittävästi.
              Last edited by HTK12; 28-01-2016, 18:37.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • DasBimmer
                Newbiemmer
                • Jan 2016
                • 11
                • NorthSavo

                Originally posted by HTK12 View Post
                Eihän tuo nytkään ole kunnossa. Ei 13.9V ole riittävä, jos se on akun navoista mitattu (ellei se akku ollu täyteen ladattu ja mitattaus suoritettu lämpimässä tallissa). Mikäli auto seisoo pihalla ja se ei nyt enää nosta jännitettä yli tuon 13.9V, niin ei tule akku latautumaan täyteen. Kannattaa varmaan laittaa se IBS kuntoon, niin alkaa akut kestämään. Kovalla pakkasella tuo nimittäin nostaa jännitteen ylemmäksi kuin perinteisesti, että akku latautuu riittävästi.
                Minun ongelmat hävisi tämän toimenpiteen tehtyäni, ja jännite on mitattu täydestä akusta lämpimässä tallissa. Olen tehnyt tämän saman tempun kahteen muuhunkin autoon ja nekin ovat toimineet ongelmitta jo 30tkm. Netistä lueskeltuna en ole löytänyt mitään haittaakaan ibs:n ohituksesta.

                Jostain lueskelinkin että tuohon akunlatausjärjestelmään olisi saatavilla päivitys? Jos näin on niin toki sekin poistanee ko. ongelman. Itse kun en ole kovin syvällisesti tähän perehtynyt vaan etsin helpon vaihtoehdon (itseäni epäilytti että jokin paikka purkaisi merkittävästi virtaa mutta en sellaista mittailemalla löytänyt)
                DAS IST M Fünf!

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by DasBimmer View Post
                  Minun ongelmat hävisi tämän toimenpiteen tehtyäni, ja jännite on mitattu täydestä akusta lämpimässä tallissa. Olen tehnyt tämän saman tempun kahteen muuhunkin autoon ja nekin ovat toimineet ongelmitta jo 30tkm. Netistä lueskeltuna en ole löytänyt mitään haittaakaan ibs:n ohituksesta.

                  Jostain lueskelinkin että tuohon akunlatausjärjestelmään olisi saatavilla päivitys? Jos näin on niin toki sekin poistanee ko. ongelman. Itse kun en ole kovin syvällisesti tähän perehtynyt vaan etsin helpon vaihtoehdon (itseäni epäilytti että jokin paikka purkaisi merkittävästi virtaa mutta en sellaista mittailemalla löytänyt)
                  Kannattaa vielä mitata miten se jännite käyttäytyy kylmällä. Alkupään malleissa näissä on käsittääkseni ollut aika paljon ongelmia ja niihin muistaakseni vaihdetaan IBS sekä päivitetään softat.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • JJtalo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 350
                    • Kokkola

                    Ite oon ajanu 2014 joulusta lähtien ilman ibs:ssää, tai siis on se paikoillaan mutta liitin irti. Viimeks ku katoin salavalikosta jännitettä, näytti 14,5v, en muista paljonko oli pakkasta. Lyijyakku omassa eli tuo riittää, en osaa sanoa osaako laturi nostaa jännitettä jos on agm ohjelmoitu mutta ibs disabloitu. Pitääpä kattoo säätääkö edelleen ulkolämpötilan mukaan jännitettä vai onko aina tuon saman. Virran kanssa ei oo ollu ongelmia, vaikka ajo on lyhyttä nurkkapyöritystä (töihin 7km, kauppaan 1-4km, kyläileen 1-5km) kylmällä koneella.
                    Edit: 0 astetta ulkona laturi latas 14,3v salavalikosta. Katotaan kun tulee kunnon pakkaset mitä näyttää.

                    Ei kai tolla muuta virkaa ole ku pitää kirjanpitoo paljonko virtaa akusta otetaan ja paljonko menee, ja kertoo laturille millon lataa ja millon ei. Ja kertoo käyttäjälle millon akku on huono, ja sammuttaa webaston ennenku akku on tyhjä että jaksaa vielä startata. Tämä vaan ei tunnu toimivan kun ei tuo niin hyvin ymmärrä että 20 pakkasella akun kapasiteetissta ei oo käytössä ku puolet. Omani rupesi lisäks syömään kuormasta ja purki akkua 3A jatkuvasti kun auto meni nukkuun.
                    Last edited by JJtalo; 31-01-2016, 14:01.

                    Comment

                    • Kalde
                      Newbiemmer
                      • Sep 2013
                      • 3
                      • Espoo

                      Nyt on ilmennyt E60 530i 2005 Bemarin kanss oudohko ongelma: noin kuukausi sitten startatessa syttyi airbag ja turvavyön varoitusvalot, "restraint system faulty". Kävin testerin päässä ja antoi jotain virtapiikkiin viittaavaa, en muista tarkasti. Kaikki koodit nollaamalla valot sammui ja heti käynnistäessä syttyivät uudestaan. Seuraavana päivänä otin akun miinusjohdon irti, annoin olla muutaman tunnin ja kiinnilaitettaessa kaikki valot katosivat.

                      Nyt näin kuukausi jälkeenpäin viime perjantaina räväytti taas vähän kylmemmän aamun seurauksena (+3c) samat airbag ja turvavyön valot mittaristoon. Tänään aamulla taas samoissa olosuhteissa navi oli täysin mykkä, ei reagoinut mihinkään kunnes 20 min jälkeen "buuttasi" itsensä ja toimi ongelmitta. Annoin taas olla muutaman tunnin miinusjohdon irti ja kaikki toimii.

                      Kannattaako tässä lähteä hakemaan vikaa akusta, miinusjohdosta vai kenties laturista?

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2732
                        • Tampere

                        Originally posted by Kalde View Post
                        Nyt on ilmennyt E60 530i 2005 Bemarin kanss oudohko ongelma...

                        Kannattaako tässä lähteä hakemaan vikaa akusta, miinusjohdosta vai kenties laturista?
                        Mikäli akku on alkuperäinen, niin saattaa hyvinkin olla pian tiensä päässä eli ihan mahdolinen kuvaamiesi oireiden aiheuttaja. Akkuliikkeessä voidaan arvioida akun ja laturin tilannetta, mikäli itselläsi ei ole sopivia mittareita/osaamista. Mikäli akku vaihtuu, niin huomioi kuittaus akun vaihdosta autolle ja akkukooon/tyypin vaihtuessa koodaus myös, niin IBS osaa huomioida akun vaihtuneen.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Kalde
                          Newbiemmer
                          • Sep 2013
                          • 3
                          • Espoo

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Mikäli akku on alkuperäinen, niin saattaa hyvinkin olla pian tiensä päässä eli ihan mahdolinen kuvaamiesi oireiden aiheuttaja. Akkuliikkeessä voidaan arvioida akun ja laturin tilannetta, mikäli itselläsi ei ole sopivia mittareita/osaamista. Mikäli akku vaihtuu, niin huomioi kuittaus akun vaihdosta autolle ja akkukooon/tyypin vaihtuessa koodaus myös, niin IBS osaa huomioida akun vaihtuneen.
                          Auto oli talvella seisonnassa muutaman kuukauden ja tänä aikana AGM-akku oli täysin jäässä. Kesti muutaman päivän sulaa lämpimässä tallissa. Akku itsessään ei ole montaa vuotta vanha. Muuten en ole akussa vikaa huomannutkaan.

                          Comment

                          • Hattis
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2013
                            • 166
                            • Finland

                            Arvon tässä uuden akun oston kanssa, onko AGM-akku kestävämpi kuin perinteinen. Vanha akku kuoli 2:ssa vuodessa.

                            Mitä katselin vaihtoehtoja niin perinteinen 135€ ja AGM satasen kalliimpi, eli voiko odottaa että AGM-akku kestää pidempään kuin 2 vuotta ?
                            Auto on E61 -05 530d, webastolla

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2732
                              • Tampere

                              Originally posted by Hattis View Post
                              ...voiko odottaa että AGM-akku kestää pidempään kuin 2 vuotta ?
                              On aika vähän syitä olettaa, ettei kestäisi mikäli akun kapasiteetti on riittävä käyttötarpeeseen nähden, akun kunnosta huolehditaan asianmukaisesti ja valinta osuu tunnettujen akkuvalmistajien (esim. Varta, Bosch) tuotteisiin. Tärkeää välttää akun varauksen purkautumista liian tyhjäksi ja että sallii riittävän latautuminen joko ajossa tai erillisen akkulaturin avulla. Lähtökohtaisesti auton sähkötekniikka oltava myös kunnossa, ettei mahdollinen suurentunut lepovirrankulutus pääse purkamaan akkua odottamatta. Vaihdon yhteydessä uusi akkutyyppi koodattava auton tietoihin ja kuittaus akun vaihdosta että IBS pysyy mukana.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6751
                                • PK-seutu

                                Tässäkin ketjussa monella reistaillut IBS oireilee myös omassa '04 530i:ssä:





                                Akku on siis uusi, autoon koodattu ja täyteen ladattu Ctek:llä ennen käyttöönottoa. Yo. kuvista päättelen, että IBS toimii välillä ja välillä ei, koska väittää että akku on viime päivien aikana ollut osan aikaa lähes kuollut ja kuitenkin suurimman osan aikaa täydessä iskussa.

                                Uusi IBS-miinusjohto ja sille tarvittava adapteri taitaa lähestyä hinnassa kolmea sataa euroa Ei kuulosta BMW:n varaosissa pahaltakaan, mutta akun miinuskaapelista kyllä oksennusreaktion aiheuttavalta hinnalta. Onko noita joku yrittänyt korjata? Jotkut ovat ilmeisesti poistaneet koko IBS:n pois käytöstä, aiheutuuko siitä jotain haittaa edes teoreettisesti (minuahan ei kiinnosta maailman pelastaminen 20% liian vähän ladatulla akulla Suomen talvessa Webastollisessa autossa)?
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎