Originally posted by Weuli
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys
Collapse
X
-
Originally posted by cyan81 View PostOk, kiitos tiedosta! Ei tosin toiminut vieläkään.F10 530da xDrive -14
----------------
E92 330d -09
E93 325i -08
E92 330d -08
E61 535d -06
E91 320d -08
E46 330Ci -01
E61 525d -06
E90 320i -05
E46 325i -01
E46 318i -99
E36 316i -91
Comment
-
-
Katsoin vasta nyt tätä viestiketjua ja vesiventtiilin kuvaa..
Otin jokin aika sitten X6:sen vesiventtiilistä tiivisteen pois ja nyt jäi kummastuttamaan että miksi se oli merkittävästi erilainen.
Kolme letkua siihenkin tulee mutta venttiileitä on 2 kpl samassa rungossa. Yksi letku tulee Webastolta, yksi menee sisätiloihin ja yksi ilmeisesti moottorille. Näin oletan sen loogisesti olevan. Webastolta tuleva linja menee kummallekin venttiilille alapuolelle ja matkustamon puoleinen venttiili on virrattomana auki. Keulan puoleinen venttiili on virrattomana kiinni ja siitä poistin tiivisteen, eli nyt Webastolta tuleva lämmin vesi kulkee kummankin venttiilin läpi.
Webastokäytössä kaikki kolme letkua olivat lämpimiä, eli temppu toimi. Nyt vaan ilmeni miltei samaan aikaan tuon modauksen kanssa että jalkatilaan tulee vain kuumaa ilmaa riippumatta lämpösäätimien tai individual-puhallusten asennosta.. Tuskin liittyy asiaan mutta tuli vaan mieleen. On tuossa toki takuu ja saavat merkkihuollossa tutkia asian mutta joku joka tietää noista venttiileistä, voisi valaista minua että mikä juoni on kahdessa venttiilissä?Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.---
Comment
-
-
Prkl!
Taisin päätellä veden kierron väärin! Tuossa kuvassa näkyy se kaksiventtiilinen bloki jonka toisesta poistin tiivisteen ja sen kumpikin letku menee tulipeltiin, toinen ei menekään moottoriin. Onko lämppärin kennoja siis 2, eli jalkatiloille omansa? Tämä selittäisi miksi nyt jalkatilaan tulee vain kuumaa ilmaa kun tuo venttiili ei sulkeudu!
Varsinainen changeover valve ei näy kuitenkaan konehuoneessa eikä sisälokarin takana.. perhana.
Tässä kuvassa se näkyy mutta livenä en löytänyt:
Last edited by -Tapi; 27-10-2010, 10:56.---
Comment
-
-
Puukotit sitten toisen puolen vesiventtiilin. Kuskille ja apparillehan on oma kenno ja vesiventtiili. E70:ssä venttiili löytyy tuolta. KLIK Valitettavasti E71:stä ei WDS:stä löydy.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View Post---
Comment
-
-
Moro,
Voi mennä hieman off topic mutta täällä varmaan asiantuntijoita jotka osaavat auttaa..
Eikös webaston pitäisi olla aina päällä auttamassa konetta lämpiämään kun se ei ole vielä tarpeeksi lämmin..Olen vain huomannut omassa saksasta tuodussa autossa että ei orkkis weba lähde auttamaan konetta. Ajastimella ja kakella kuitenkin pelaa normaalisti..Auttaakohan webaston resetointi tms.?e39 530d, e61 525d
ex. e39 525 tds
ex. bmw 320
Comment
-
-
Originally posted by ojanhe7 View PostEikös webaston pitäisi olla aina päällä auttamassa konetta lämpiämään kun se ei ole vielä tarpeeksi lämmin..
Kovalla pakkasella ite huomasin että, kun nappaa auton tyhjäkäynnillä ollessa sisälämmöt täysille, niin webasto herää tarvittaessa henkiin. Toisaalta myös muutaman pakkasasteen ollessa, kone lämpiää nopeammin kuin esim. +10 asteen ulkolämpötilassa; webasto lämmittää hytin ja koneen "hukkalämpö" ei mene hytän lämmittämiseen vaan pysyy "koneessa".
Eli, kylläpä se webasto siellä auttaa konetta lämpiämään tietyissä ulkolämpötiloissa, muttei suoranaisesti.
PS. Viime talvena tappelin webaston kanssa. Tämä webaston toimimattomuus paljasti sen, että termostaatit olivat rikki autossani, webasto piti hytän lämpimänä vaikkakin kone kävi vain reipas 70-asteisena.E91 335iAT -08
-Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
Comment
-
-
Mistähän toi webasto ottaa ajonaikana tapahtuvassa lämmityksessä ohjauksen? Eli "lukeeko" mistä tota apulämmittämisen tarvetta ja missä rajoissa se lämmittämisessä auttaa?
Ajossahan vesikierrossa oleva säätöventtiili on auki, joten lämmitys tapahtuu koko nestekierrossa, eikä ole rajattu mitenkään. Eli lämmittää konetta, sekä ohessa myös sisätilaa.
Onko näissä bmw orkkis webastollisissa lainkaan sitä muuten dieseleissä olevaa sähkövastus-apulämppäriä? :think
.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Viikonloppuna omasta autostani otettiin pois (kiitos e46touring:lle) tuo vesiventtiili kokonaan. Ei alettu mihinkään tiivisteiden pois repimiseen venttiilistä. Korvattiin venttiili 33 ohmin tehovastuksella ettei anna herjoja. Yks letku pois välistä ja nyt on moottori kennon kanssa sarjassa lämmitettävänä!
Eilen aamulla sai ekan testin muutoksesta, kun kone ja nesteet olivat olleet pakkasessa noin 12 tuntia käyttämättömänä. Ulkona pakkasta -6 astetta ja Webasto lämmitti nestettä noin 20 minuuttia! Kuinka lämpimäksi luulette nesteen ehtineen lämmetä tässä ajassa tuossa pakkasessa!? Vastaus löytyy kuvasta...
Comment
-
-
Originally posted by Max View PostEi alettu mihinkään tiivisteiden pois repimiseen venttiilistä. Korvattiin venttiili 33 ohmin tehovastuksella ettei anna herjoja. Yks letku pois välistä ja nyt on moottori kennon kanssa sarjassa lämmitettävänä!Originally posted by WSE1 View PostVenttiilin korvaaminen sähköisesti esimerkiksi kytkentää huijaavalla vastuksella (esim 47ohm riittää, pienempää ei kannata suuren lämpötehon vuoksi, suuremmmalla ei toimi) aiheuttaa taas lisälämmitinkierron toiminnan lähes pelkästään moottorille mikä ei välttämättä ole mukavuuden kannalta kovinkaan miellyttävä ratkaisu varsinkaan ensimmäisillä ajokilometreillä kun moottori ei vielä kuitenkaan ole kunnolla lämmin. Lisäksi lämmityslaitekierto pienillä kierroksilla voi olla turhan vaisua.
Oliko Maxin patentilla hytti täysin kylmä ennen käynnistystä ja kauanko kesti ennenkuin automaattiilmastointi alkoi puhaltaan? Pitikö ton +49astetta käynnistyksen jälkeenkin, eli oliko neste kauttaaltaan ton lämpöstä? :think///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostJos koittais tota vastusta laittaa venttiilin tilalle, niin mikä nyt olis paras ohm lukema kyseiselle tehovastukselle (sähköistä mitään ymmärtämätön kysyy)?
Oliko Maxin patentilla hytti täysin kylmä ennen käynnistystä ja kauanko kesti ennenkuin automaattiilmastointi alkoi puhaltaan? Pitikö ton +49astetta käynnistyksen jälkeenkin, eli oliko neste kauttaaltaan ton lämpöstä? :think
Edellis viikonloppuna just oli et -7 asteen pakkasessa 20 minuuttia Webasto päällä nesteen lämpötila oli VAIN -1 astetta ja sisältä kuin sauna, kun talvivarustus päällä sinne menee... Minusta tuo on huima parannus! Enemmin pistän tuon lämmön tuonne moottoriin ja istun autossa muutaman minuutin pipo päässä (ettei ole kalju jäässä) ja hanskat kädessä, kuin että istuisin 18 asteisessa ohjaamossa ajatellen et onpas mukavaa...
En tiedä kirjoittaako kaveri täällä, jolle tämä sattunut mut oli viime talvena laitattanut Wetterillä Webaston 530d:hen ja -30 asteen pakkasessa pistänyt Webaston päälle. 30 minuutin päästä autoa laittamaan käyntiin, niin eipähän se käynnisty ku kaikki Webaston tuottama lämpö on mennyt sisätilan lämmittämiseen... Onhan se varmaan mukava hetki lämmitellä autossa ja sit juossa takaisin sisälle ku auto ei lähtenyt käyntiin Onneksi ehdin omaani tehdä muutoksen ennen kunnon pakkasia
Mitä vastukseen tulee, niin taitaa nää gurut olla laskenut et tuossa 33-47 ohmin välillä sen on hyvä olla...
Comment
-
-
vastus
Originally posted by Max View PostEi ollut sisältä kylmä, mutta ei myöskään 18 asteinen, kuten ennen muutosta. Kyllä se alkoi melkeistä heti puhaltamaan, kun Webasto jatkoi toimintaa lisälämmittimenä. Neste oli kauttaaltaan +49 asteista ja mihinkäs se lämpö tipahtaa ku moottori käynnistyy, niin samoin teinhän sekin alkaa nestettä lämmittämään...
Edellis viikonloppuna just oli et -7 asteen pakkasessa 20 minuuttia Webasto päällä nesteen lämpötila oli VAIN -1 astetta ja sisältä kuin sauna, kun talvivarustus päällä sinne menee... Minusta tuo on huima parannus! Enemmin pistän tuon lämmön tuonne moottoriin ja istun autossa muutaman minuutin pipo päässä (ettei ole kalju jäässä) ja hanskat kädessä, kuin että istuisin 18 asteisessa ohjaamossa ajatellen et onpas mukavaa...
En tiedä kirjoittaako kaveri täällä, jolle tämä sattunut mut oli viime talvena laitattanut Wetterillä Webaston 530d:hen ja -30 asteen pakkasessa pistänyt Webaston päälle. 30 minuutin päästä autoa laittamaan käyntiin, niin eipähän se käynnisty ku kaikki Webaston tuottama lämpö on mennyt sisätilan lämmittämiseen... Onhan se varmaan mukava hetki lämmitellä autossa ja sit juossa takaisin sisälle ku auto ei lähtenyt käyntiin Onneksi ehdin omaani tehdä muutoksen ennen kunnon pakkasia
Mitä vastukseen tulee, niin taitaa nää gurut olla laskenut et tuossa 33-47 ohmin välillä sen on hyvä olla...
guruista en tiedä mutta kokeiltu kaikki myytävät koot 15 ohmista 47 ohmiin.
vähiten lämpiää nämä 33 ja 47 ohmiset.
MAX:n voisi varmaan tarvittaessa laittaa kuvan vastuksen sijoituksesta.
asennuksessa käytettiin pii tahnaa lämmön johtumisen parantamiseen ( hifistelyä kuuluu asiaan )__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by Max View PostEEnemmin pistän tuon lämmön tuonne moottoriin ja istun autossa muutaman minuutin pipo päässä (ettei ole kalju jäässä) ja hanskat kädessä, kuin että istuisin 18 asteisessa ohjaamossa ajatellen et onpas mukavaa...
Mitä vastukseen tulee, niin taitaa nää gurut olla laskenut et tuossa 33-47 ohmin välillä sen on hyvä olla...
Itellä on auto kotona katoksessa ja töissä saan sisälle, kun lunta tulee paljon, joten ei tarvi paljo autoa sulatella, mutta sellaiselle jolla ei ole katettua autopaikkaa voi toi sisälämmitysprioriteetti olla kova sana.
Kyllähän toi kone on ehdottomasti se tärkeempi saada lämpöseks nopeemmin ja niinkuin sanottu tämän seurauksena aukee myös "lämpöhanat" sisätiloille nopeesti. Ikkunat aukastaan sitten jääskrapalla jos on pakko!///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
Comment