Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    Originally posted by JAK85 View Post
    Piti lukea nyt oikein ajatuksen kanssa. Eli tuo venttiili vastus modaus pitää kierron jokatapauksessa siten että sisäkennolla käy ensin neste ja sitten moottorilla eikä siten että jää sisäkennolle käymättä kokonaan?
    Kyllä, juuri näin.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • JAK85
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2015
      • 210
      • Pello

      Originally posted by böntti View Post
      Kyllä, juuri näin.
      Eli se venttiili ohjaa virrallisena sen puolen yhteen jossa on kaksi letkua ja silloin imee t-haaralta lämmityslaitteen kennon jälkeen weballe nestettä. Virrattomana taas sitten koko moottorin läpi.
      Laitoin kokeeksi letkupihdit siihen t-haaran weballe lähtevään oksaan. Jos ei kehtaa alkaa venttiiliä uudestaan tiivistään niin eikös se tuon pysyvä tulppaus aja saman asian vai kuristaako se kara sitä kiertoa hirveästi?
      E61 535D 360/750

      Comment

      • JAK85
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2015
        • 210
        • Pello

        Testimielessä puristin tuon t-haaralta webastolle menevän letkun tukkoon kun on se tiivistemodaus tosiaan tehty -> ei mitään havaittavaa eroa moottorin lämmöissä liikkeelle lähtiessä saatika sisälle tulevassa lämmön määrässä.
        Itse ajattelisin enemmänkin että voi olla jopa hyödyllinen että imee siitä sisäkennon puolelta sitä nestettä myös, tuskin se virtaus niinpäin menee että moottoriltapäin tulee mitään kun pumppu kierrättää toistepäin. Eli tämä ohivirtaus olis plus miinus nolla tai pikemminkin hyödyllinen.
        E61 535D 360/750

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          No eihän se tietenkään moottorin lämpöihin vaikuta kuin että korkeintaan lämpenee hieman nopeammin. Mitä hyötyä näet siinä että osa vedestä menee kennon ohi?

          Onhan se tietenkin mahdollista että ohivirtaus ei lopulta vaikuta sisälämpöihin merkittävästi, en kuitenkaan itse näin tekisi kun kaiken veden saa halutessaan menemään kennon läpi.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • JAK85
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2015
            • 210
            • Pello

            Originally posted by böntti View Post
            No eihän se tietenkään moottorin lämpöihin vaikuta kuin että korkeintaan lämpenee hieman nopeammin. Mitä hyötyä näet siinä että osa vedestä menee kennon ohi?

            Onhan se tietenkin mahdollista että ohivirtaus ei lopulta vaikuta sisälämpöihin merkittävästi, en kuitenkaan itse näin tekisi kun kaiken veden saa halutessaan menemään kennon läpi.
            Olenko ymmärtänyt tuon kierron ihan väärin? Eiköstä se ohivirtaus ole paluun puolella vasta kennon jälkeen ja ainoastaan webasto ime litkua vain kahdelta eri suunnalta? Webastolla imupuoli alhaalla ja lähtö ylhäällä? Kuvien perusteella tuota järkeilly
            E61 535D 360/750

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              Kyllä, minulla tässä on mennyt ajatus sekaisin. Ei tule ohivirtausta vaan "hullun kierto", eli sisätilat lämpenee (ainakin hieman) nopeammin kun tiiviste on poistettu. Eli ei se tiivisteen poisto välttämättä olekkaan niin hullu teko.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • JAK85
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2015
                • 210
                • Pello

                Originally posted by böntti View Post
                Kyllä, minulla tässä on mennyt ajatus sekaisin. Ei tule ohivirtausta vaan "hullun kierto", eli sisätilat lämpenee (ainakin hieman) nopeammin kun tiiviste on poistettu. Eli ei se tiivisteen poisto välttämättä olekkaan niin hullu teko.
                No tuijotin sitä netin räjäytyskuvaa järjestelmästä aika hemmetin kauan ennenkuin vakuutin itteni tuosta
                Vähän sellainen pää että pitää saada asiaan selvyys ja järki jos alkaa vaivaamaan..
                No ei sillä tosiaan ollu merkitystä suuntaan eli toiseen niin molemmat tavat ovat ok.
                Hieman aikaa meni ymmärtää tuo letkusto ja varsinkin se että se imu puoli vaihtuu samaan missä lähtö siinä venttiilillä
                E61 535D 360/750

                Comment

                • JAK85
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2015
                  • 210
                  • Pello

                  Sen verran vielä tuossa asiasta, että vastus modauksellahan tuo webasto imee aina sitä moottorin puolen nestettä, eikä koskaan sitä kennon paluupuolen litkua. Kumpi on sitten lämpimämpää, kennon jälkeinen vesi vai moottorin jälkeinen on taas eri asia, mutta voisi kuvitella että se kennon jälkeinen..
                  Pitää vielä kokeilla puristaa ajon ajaksi tuo moottorinpuoleinen imu kiinni että lämpeneekö kabiini nopeammin
                  E61 535D 360/750

                  Comment

                  • Coupe325
                    Bimmer Rookie
                    • May 2010
                    • 60
                    • ksnk

                    Purkasin omasta ton venttiilin ja lovesin pohjatiivisteeseen 4 uraa. Minusta onnistunut viritys, nyt 0 kelillä webasto päällä 15 min. koneen lämmöt 48 ja puhalti sisällekkin lämmintä.
                    530d -04 automaatti

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by Coupe325 View Post
                      Purkasin omasta ton venttiilin ja lovesin pohjatiivisteeseen 4 uraa. Minusta onnistunut viritys, nyt 0 kelillä webasto päällä 15 min. koneen lämmöt 48 ja puhalti sisällekkin lämmintä.
                      Ja sitten kun kylmällä kelillä ei tarkene ajossa niin älä valita täällä,
                      osa koneelta tulevasta kuumasta vedestä kun kiertää nyt sisäkennon ohi...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • JAK85
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2015
                        • 210
                        • Pello

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Ja sitten kun kylmällä kelillä ei tarkene ajossa niin älä valita täällä,
                        osa koneelta tulevasta kuumasta vedestä kun kiertää nyt sisäkennon ohi...
                        Eipäs kierrä.. Aina kiertää ensin kennolle ja paluupuolella muutos..
                        E61 535D 360/750

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          Kyllä kiertää. Kierto haarautuu venttiilillä, osa menee webaston ja kennon läpi, osa menee suoraan kennon paluuputkeen. Näin siis jos venttiili on modattu. Minä jo vähän viimeksi tätä miettiessäni ihmettelin että eikö tässä modissa kuitenkin joku vika ollut.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • JAK85
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2015
                            • 210
                            • Pello

                            Originally posted by böntti View Post
                            Kyllä kiertää. Kierto haarautuu venttiilillä, osa menee webaston ja kennon läpi, osa menee suoraan kennon paluuputkeen. Näin siis jos venttiili on modattu. Minä jo vähän viimeksi tätä miettiessäni ihmettelin että eikö tässä modissa kuitenkin joku vika ollut.
                            Nope! Nämä on ennen webastoa ja aina puskee weba ensin kennolle ja paluupuolella tulee vain kierto kahdelta suunnalta. Pitkään tätä mietin ja ihmettelin..
                            E61 535D 360/750

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              Majordrake ja minä tarkoitetaankin tilannetta silloin kun autolla ajetaan ja webasto ei ole päällä.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • JAK85
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2015
                                • 210
                                • Pello

                                Originally posted by böntti View Post
                                Majordrake ja minä tarkoitetaankin tilannetta silloin kun autolla ajetaan ja webasto ei ole päällä.
                                Mutta eihän se koskaan kierrä sisäkennon ohi? Vastuksella Modattuna imee ainoastaan moottoriltapäin ja tiivisteen viilauksella lisäksi kennon paluupuolelta.
                                En usko että kierto alkaa kulkemaan t-haaralta toistepäin tiivistemodauksen takia. Oma mutu tuntuma..
                                Miettien että venttiilillä on aina ylipaine ja kevein virtaus webastolle päin.
                                Toki voin olla ihan hakoteillä, mutta mukavaa aivojumppaa
                                Last edited by JAK85; 04-02-2016, 23:12.
                                E61 535D 360/750

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎