Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1462
    • Area 03

    OT

    Itse yllätyin viime kesänä kun sijaisautona oli muutaman päivän 520DA busines.

    Tämä 2,0L kone (177hp/340 Nm) oli yllättävän pirteä ja muutenkin kokonaisuus oli erittäin hyvä...5 sarjan hiljaisuus ym.

    Jos itse etsiskelisin "järkevää" käyttöautoa,se olisi juurikin tuo kyseinen 520DA

    EDIT:ja topiciin sen verran,että jos 520 D/i -> isompi kone,niin ehdottomasti automaatti
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • K70
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 503
      • Vantaa

      Myin juuri ennen joulua oman w211 Mersun. Se oli 270CDI automaatti vm.-02.
      Todella hyvä auto, ei minkäänlaisia ongelmia.
      Noissa on kovasti tapetilla sähköhydrauliset jarrut, sekä syylärin laatikkoon laskemat vedet. Omalle kohdalle ei osunut kumpainenkaan vika, kun luopuessa autossa oli n.160tkm.
      Syyläriongelma korjaantui jossain vaiheessa, kun syylärin valmistaja vaihtui. Olisiko ollut joskus -04. Tarkemmin tietoa mersuforumilta. Ja faceliftin myötähän (vm.-07) poistui myös sähköjarrut ja ne on taas perinteiset.

      Nyt on vasta viikon kokemus E61 535dA:sta vm.-05 ja täytyy sanoa, että on myös aivan loistava auto.
      Tehoreserviä omassani on päälle 300hv, mutta niitä ei ole päässyt vielä testaamaan, kiitos talven ja kitkarenkaiden.
      Rouva jopa kehui ajettavuutta paremmaksi kuin Mersussa ja iso osa ajomukavuuteen on myös comfort-penkeillä, jotka saa säädettyä kyllä tosi mukaviksi.

      Mersu oli ensimmäinen diesel-autoni ja jo alussa kaverini totesi edellisen auton olleen sitten viimeinen bensa-auto ja oli tämän hetken tiedon mukaisesti oikeassa, eli diesel on kyllä sen verran verraton matkakumppani automaattilaatikon ja cruisen kanssa.
      Eli viikko sitten haussa oli W211-facelift ja 535 Bimmeri, eikä vaihtoehtona ollut kuin diesel-mallit, vaikka omat ajokilometrit on tippuneet radikaalisti parin vuoden takaisesta n.35tkm/v.
      Dieselin kalleutta/halpuutta en ole ajatellut, vaan mukavuutta. Voisin myös ajaa Skodallakin (jollainen oli viikon lainassa ennen Bemarin löytymistä). Mutta mukavuudesta olen valmis maksamaan sille asetetun hinnan. Tosin tuskin isoa eroa hinnoissa on, jos valintani olisi ollut esim. 8-koneinen bensa-Bemu. Nämä on tietty jokaisen omia asioita, mitä pitää vaakakupissa painavimpana asiana, niin niihin on vaikea kenenkään ottaa kantaa.

      Mutta...päädyt sitten kumpaan tahansa, Mersuun tai Bemariin, niin uskoisin edessä olevan miellyttäviä kilometrejä.

      ...ja aika usein tuontiautoissakin löytyy kahdet renkaat ja aika usein vieläpä Webastokin. Itselläkin on nykyisessä ja edellisessäkin oli Webasto (vai Eberi?).

      Onnea metsästykseen...
      kun kuume on päällä, niin siitähän ei selviä kuin kaupoilla
      S212, E350CDI, -11

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3861
        • Nokia

        Kun et tuon enempää aja vuodessa, niin en näe minkäänlaista syytä edes harkita diiseliä.. Melko varmasti tulee kalliimmaksi ainakin jos 530d:n ostat. Ja tämän lisäksi kaikki diiselin haittapuolet (ruma ääni, haju, karkeampi käynti, olematon kierrosalue, jne)
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 54*BMW

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          Originally posted by Tomi T View Post
          Kun et tuon enempää aja vuodessa, niin en näe minkäänlaista syytä edes harkita diiseliä.. Melko varmasti tulee kalliimmaksi ainakin jos 530d:n ostat. Ja tämän lisäksi kaikki diiselin haittapuolet (ruma ääni, haju, karkeampi käynti, olematon kierrosalue, jne)
          Hei, nuo dieselin ominaisuudet on makuasioita. Ei ois muuten 80-luvulla arvannut että joskus puhutaan "voimasavusta" positiivisessa hengessä
          Mutta en kyllä 30 tkm vuosiajolla vielä itsekään kallistuis dieseliin.
          Kysytään tähän topickiin sellanen että onko tuosta E60:n intelligent battery management systeemistä jotain käytännön iloa, kun tuntuu että akkuja ja rahaa palaa kovemmin tuolla systeemillä kuin esim. E39:ssä jossa tuota hienoutta ei ollut vielä saatavilla?
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1400
            • Kuopio

            Dieselissä on sitä vääntöä ja tehon tuntua heti alusta asti, lähtee käskettäessä, johtuen turbosta.

            Mutta nykyisillä kokemuksillani (30tkm) 530DAT ottaisin 530-540 bensan.. Ei tartte huolehtia milloin joku paikka laukeaa, lämpiääkö auto tms. Lyhyehkössä ajossa dieselin kulutus on enemmän kun bensalla.. vasta kun matka kasvaa n. 30 km tai pidemmäksi alkaa dieselin kulutus olla kohdallaan.. pata lämpiää todella hitaasti.

            Tietysti vastaavat tehot ja väännöt repiäkseen pitää sit ottaa se 540 tai 550 malli ja alkaahan sekin sitten jo haukkaamaan..

            järkevin veto on 525-530i, ellet satu amerikanserkulta saamaan 535i mallia..
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • huppe
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 371
              • Suomi

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Bensa tulee halvemmaksi kun tuo diesel vaatii uuden vaihteiston jossain vaiheessa. Aika moisia murheita noissa diesel automaateissa tuntuu olevan...

              http://www.btcf.fi/forum/showthread....e60+automaatti
              Montakos automaattia tiedät hajonneen kaikista myydyistä? Onko peräti 50%? Vai 10%? Vai voitaisiinko puhua jostain todellisemmasta prosenttiosuudesta, kuten vaikkapa 0,001%?

              Suurin osa omistajista kuitenkin taitaa ajella tyytyväisenä vailla tietoakaan netissä purnanneiden kokemusta vioista.
              ex E61 530da 2004

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by huppe View Post
                Montakos automaattia tiedät hajonneen kaikista myydyistä? Onko peräti 50%? Vai 10%? Vai voitaisiinko puhua jostain todellisemmasta prosenttiosuudesta, kuten vaikkapa 0,001%?

                Suurin osa omistajista kuitenkin taitaa ajella tyytyväisenä vailla tietoakaan netissä purnanneiden kokemusta vioista.
                Tältäkin foorumilta löytyy useampi omistaja jotka valittaa laatikon toiminnasta, eikä ratkaisua tunnu löytyvän. E39:ssä noita laatikkoja on useita porsinut tällä foorumilla. Itse en ainakaan ottaisi riskiä, minun tuurilla menee varmasti. Samoin lämpenemis ongelmia tuntuu olevan ja ainahan on mahdollista, että imusarjan läpät antautuu ja se siitä sitten. Mitäs ne korjausarviot on olleet, 22000€?

                Jokainen tyylillään, tämä vain IMO.

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  Eiks tämä ole nyt aika kulunut ja turha aihe, tästä kai on tingattu jo E39:ien kohdalla. Jokaisellahan on se omasta mielestä paras valinta alla. Jos on itsellä bensa-automaatti, niin diesel-manuaali se vasta typerä valinta onkin, mitä ei millään kannata ostaa. Laskelmat kulutuksen perusteella on ihan turhaa. Yksi on saanut menemään 530d:n keskikulutuksen alle kuuteen litraan, kun toisella sellainen on syönyt yli kymppiä. Bensakutosten kulutukset vaihtelee 6.5:sta 13:een litraan satasella. V8:sta huhutaan BMW:n laittaneen anomusta patenttivirastoon laitteena joka tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toiset ei pääse sillä alle 20 litran keskikulutuksen, joka on sitten kuulemma ihan kohtuullinen.

                  Joku postaa, että BMW:n ostaminen ja talouden miettiminen samalla eivät ole millään muotoa yhdistettäviä asioita. Että jos on niin PA, että pitää dieseli ostaa, niin sitten ei kannata ostaa ollenkaan Bemaria. Paitsi nuukat saksalaiset ostaa 70% dieseleinä 5-satkua tätä nykyä. Vielä ei olla päästy edes niihin vikakohteisiin. M54:sta ei ole koskaan hajonnut mitään. Yhdestäkään. Sitä vastoin dieselit hajoilee koko ajan ja missä sattuu. Joulunpyhien aikana näin hinausauton lavalla E60:n, joka varmaan oli dieseli. Vaihdelaatikoissa sama homma.

                  Kun moottori-vaihteisto-korimalli alkaa olla selvillä, kertoo joku, että ei missään nimessä kannata ostaa muuta kuin facelift, jossa on kaikki niin paljon parempaa. Kuulemma parin baari-illan väliin jättämällä kustantaa tämän faceliftin aiheuttaman hinnan lisäyksen. Ja sitten ne varusteet. Nahkapenkit on pakko olla, koska kangasverhoiltuja ei kukaan halua autoa eteenpäin myydessä ja se pitää ajaa suorinta tietä paaliin. Toki jos se on M54 koneinen 520i manuaalina, niin se olisi pitänyt jo tehtaalta tullessa sinne kiikuttaa. Vaikka varusteet olisi mitä tahansa.

                  Vain idiootti ei osta M-Sporttia. Vakiopenkeistä seuraa skolioosi ja jos ei ole ilmastointiautomatiikkaa, niin tulee reuma. HUD voi aiheuttaa syöpää.

                  Eli ostaa sen mistä itse tykkää.

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    ^
                    Kiitos piristyksestä. Oli loistava yhteenveto kaikista näistä "bensa/diesel-automaatti/manuaali"-dilemmaa käsittelevistä tai sivuavista topikeista.
                    e61 535d

                    Comment

                    • mhBMW
                      Newbiemmer
                      • Sep 2007
                      • 12
                      • Oulu

                      e61 530xda/535da

                      Katselussa otsikon mukaiset vaihtoehdot noin 2006 ja 150 tkm ajettuna.
                      40tkm/vuosi ajavana kiinnostaisi tietää onko jotakin erityistä osa-aluetta, jossa ylläpitokustannukset eroavat ratkaisevasti.

                      Pitääkö paikkansa esim., että 535d:n jarrut (levyt ja palat) ovat samat kuin M5:ssa, eli kohtuullisen arvokkaat?
                      Eräs kauppias mainitsi, että 535d:n etujarrulevyjen vaihtoväli olisi myös oleellisesti lyhyempi kuin 530xd:ssä?

                      G30 545e xdrive M-Sport '21
                      ex E39 525d '01, E61 535dA '05, F10 520xdA '14, G20 330e '20

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5438
                        • S:t Karins

                        Originally posted by mhBMW View Post
                        Katselussa otsikon mukaiset vaihtoehdot noin 2006 ja 150 tkm ajettuna.
                        40tkm/vuosi ajavana kiinnostaisi tietää onko jotakin erityistä osa-aluetta, jossa ylläpitokustannukset eroavat ratkaisevasti.
                        Nelivedon mukanaan tuomat osat etupäässä?

                        Originally posted by mhBMW View Post
                        Pitääkö paikkansa esim., että 535d:n jarrut (levyt ja palat) ovat samat kuin M5:ssa, eli kohtuullisen arvokkaat?
                        Tuskin samat kuin M5, mutta identtiset kuin 550i?
                        Originally posted by mhBMW View Post
                        Eräs kauppias mainitsi, että 535d:n etujarrulevyjen vaihtoväli olisi myös oleellisesti lyhyempi kuin 530xd:ssä?
                        Ja tähän perusteena 535:n huomattava tehoero joten jarrut kovemmalla?
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • VESiX
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 407
                          • Kehä 1

                          Originally posted by kt0510 View Post
                          Nelivedon mukanaan tuomat osat etupäässä?
                          Olen aika tarkaan lukenut jenkki e60 forumin Xdrive kokemukset, enkä ole siellä nähnyt että kukaan olisi joutunut vaihtamaan etuvedon osia. X5 forumeista voisi löytää enemmän kokemuksia.

                          Vaikka neliveto on paikalta nopeasti lähdettäessä myrkkyä kytkimelle/vaihteensiirrolle, (koska pyörät eivät juuri luista), niin muuten nelivedon pitäisi tasata kuormia ja tehdä voimansiirrosta kestävämmän. Myös renkaat kuluu paljon tasaisemmin.

                          Comment

                          • Lallevihtinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 690
                            • Tampere

                            ^
                            ^
                            Jep,jep. Kaikki ne hajoavat jostain joskun, se on fakta. Ite ajan n.30tkm vuodessa ja kyllä, dieselillä mennään. Kun otetaan mun kaasujalan alle kunnon bensakone niin kulutus eroa tulee vaikka enpä ole tolla dieselillä 6-alkaviin lukuihin päässykkään. Maku asioita, Bmw vai uusi uljas Dacia.

                            Autoilussa häviää aina suomessa, miksi laskea senttejä kun autolla kuitenkin ajaa.
                            sigpic
                            BMW E93 335i & BMW M550Dx
                            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Bensa tulee halvemmaksi kun tuo diesel vaatii uuden vaihteiston jossain vaiheessa. Aika moisia murheita noissa diesel automaateissa tuntuu olevan...

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread....e60+automaatti
                              Missähän vaiheessa diesel e60:sta laatikko antautuu?
                              Ainakaan minä en vielä tiedä yhtäkään, enkä oikein käsitä mikä ko.laatikosta voisi "antautua"? e39:n dieselaskeilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä e60:en askien kanssa?

                              Comment

                              • r.w.
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2007
                                • 2510
                                • Länsirannikko

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Missähän vaiheessa diesel e60:sta laatikko antautuu?
                                ...ja montako kertaa manuaalivaihteiseen on niillä kilometreillä vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä?

                                Manuaalin ottaisin itsekin, jos sama valinta edessä olisi, mutta pelkästään henk. koht. mieltymysten vuoksi. Ei sitä automaattia pelätä kannata.
                                Last edited by r.w.; 04-01-2010, 22:44.
                                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎