E60 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    Originally posted by Strikee View Post
    Moro!

    Piti kirjautua foorumin käyttäjäksi, kun olisi asiantuntijoiden kommentit tarpeen.

    Eli tuttu myisi e60 korisen 530d:n suht halpaan hintaan minulle, mutta mietityttää onko moottori kuinka kärsinyt, kun autossa ei ole ikinä ollut minkäänlaista lohko tms. lämmitintä. 8 vuotta on siis täräytelty autoa kylmänä käyntiin Etelä-Suomen lämpötiloissa. Lämmittimen asennus olisi kyllä ensimmäinen operaatio, jos auton laittaisin.

    Kilsoja on kertynyt vasta n.150tkm, joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmaa.

    Mitä olette mieltä, vieläkö tuosta on autoksi?
    Onko tuolla nyt mitään merkitystä onko auton vettä ja glykolia lämmitelty männä vuosina vai ei, ostat pois ja huollat sen kuntoon, vaihdat sinne kaikki nesteet ja alat ajelemaan.

    Kuinka moni oikeasti lähtee jok ikinen kerta ajamaan niin että on ollut lämmityksessä pari tuntia ennen starttia?

    mulla eka talvi ja nyt jo voin laskea yhdellä kädellä 4-5 kylmäkäynnistystä tehty mut mitä sitten?

    Luulisin enemmän olevan tuosta käynnistyksestä eteenpäin merkitystä miten auto lämmitetään ajetaanko hissutellen vai pyöritetäänkö tyhjäkäynnillä kylmänä moottoria oma aikansa paikallaan vai mitä..

    Oma auto oli 6 vuotta vanha kun siihen ensimmäisen kerran lämmittimen laitoin, tosin en tiedä minkälaiset nuo pakkaslukemat saksassa on olleet ne kuusi vuotta, mutta mielestäni ei väliksikään. Millanen huoltohistoria kirjan mukaan?
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Ei ole kylmäkäynnistyksillä väliä, ihan ilman lohkistakin uskaltaa ajella. Polttoainetta sillä säästää ja lämpeää vähän nopeammin.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        Originally posted by Cell View Post
        Ei ole kylmäkäynnistyksillä väliä, ihan ilman lohkistakin uskaltaa ajella. Polttoainetta sillä säästää ja lämpeää vähän nopeammin.
        Aivan samaa mieltä.

        Tosin nytkun on sisälämmitin +akkulaturi+ vesilämmitin niin aikalailla tulee aina lähdettyä kuitenkin lähinnä mukavuus syistä lämpimällä autolla.
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • 03R6
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 153
          • Kotka

          Originally posted by bemu-freak View Post
          Moi! Mikä voisi olla vialla, kun vesisuihku tuossa autossa hajoaa (ei ole pistemäinen) ja lentää juuri ja juuri pyyhkimen yläpuolelle. Pumpun jo vaihdoin, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Voiko noi suuttimet mennä piloille?
          EX 3-sarjalaisessa auttoi ihan väkevämmän nesteen käyttö. Laitoin säiliöön jonkin verran nestettä suoraan pullosta niin alkoi taas pelittää. Tämä oli siis lämpöisillä keleillä, joten jäätymisestä ei ollut kyse... Jonkinlaista saostumaa saattaa esiintyä. Tuota voisi kokeilla ennen muuta korjausta.

          Comment

          • LasseE
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 416
            • Kontiolahti/Joensuu

            Originally posted by Strikee View Post
            Moro!

            Eli tuttu myisi e60 korisen 530d:n suht halpaan hintaan minulle, mutta mietityttää onko moottori kuinka kärsinyt, kun autossa ei ole ikinä ollut minkäänlaista lohko tms. lämmitintä. 8 vuotta on siis täräytelty autoa kylmänä käyntiin Etelä-Suomen lämpötiloissa. Lämmittimen asennus olisi kyllä ensimmäinen operaatio, jos auton laittaisin.

            Kilsoja on kertynyt vasta n.150tkm, joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmaa.

            Mitä olette mieltä, vieläkö tuosta on autoksi?
            Enemmän varmaankin ratkaisee öljylaatu jolla on ajettu ja kuinka muuten on huollettu..Ei nämä nykyöljyt 0-5w taida paljon säikähtää pakkasesta. Samanlaista lirua tuppaa olemaan vielä paukkupakkasellakin..
            Ex. E46 330d -05
            Ex. e61 530da -05
            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
            Member of Team EastAudio
            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

            Comment

            • Strikee
              Newbiemmer
              • Jan 2012
              • 11
              • Oulu

              Originally posted by Mlatvala View Post
              Onko tuolla nyt mitään merkitystä onko auton vettä ja glykolia lämmitelty männä vuosina vai ei, ostat pois ja huollat sen kuntoon, vaihdat sinne kaikki nesteet ja alat ajelemaan.

              Kuinka moni oikeasti lähtee jok ikinen kerta ajamaan niin että on ollut lämmityksessä pari tuntia ennen starttia?

              mulla eka talvi ja nyt jo voin laskea yhdellä kädellä 4-5 kylmäkäynnistystä tehty mut mitä sitten?

              Luulisin enemmän olevan tuosta käynnistyksestä eteenpäin merkitystä miten auto lämmitetään ajetaanko hissutellen vai pyöritetäänkö tyhjäkäynnillä kylmänä moottoria oma aikansa paikallaan vai mitä..

              Oma auto oli 6 vuotta vanha kun siihen ensimmäisen kerran lämmittimen laitoin, tosin en tiedä minkälaiset nuo pakkaslukemat saksassa on olleet ne kuusi vuotta, mutta mielestäni ei väliksikään. Millanen huoltohistoria kirjan mukaan?

              Asia selvä. Merkkiliikkeissä autoa on huollettu, eikä mitään suurempaa ole ollut. Imusarjan läppien poisto taitaa tuohon malliin olla myös edessä. Mutta kiitos kommenteista!

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                Originally posted by Strikee View Post
                Asia selvä. Merkkiliikkeissä autoa on huollettu, eikä mitään suurempaa ole ollut. Imusarjan läppien poisto taitaa tuohon malliin olla myös edessä. Mutta kiitos kommenteista!
                Juu läpät veke..

                Kun nyt auton saat halavalla ja niin etelleen, niin varaa tililles 4 donaa niihin tuleviin huoltoihin, jos siihen ei mitään vielä ole tehty ( mukaanlukien renkaat )

                näihin maksaa pyöräsarjakin tyyliin tuhannen kesä tuhannen talvi, jotain muutakin voit odottaa siinä oireentuvan,

                nimimerkillä eilen myin kelkan 4250 €

                Last edited by Mlatvala; 17-01-2012, 09:15. Reason: läpät unohtu
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • Ghostriders
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 61
                  • Seinäjoki

                  Mites ton keskikonsolin muovin saa irti, onko se vaan nostamalla vai pitääkö irrottaa jotain muuta?
                  Hajos vissiin toi navigaatio nuppi...
                  F11 BMW 530dat xDrive M-sport (2012)

                  Comment

                  • racingred
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 256

                    Originally posted by Cell View Post
                    Ei ole kylmäkäynnistyksillä väliä, ihan ilman lohkistakin uskaltaa ajella. Polttoainetta sillä säästää ja lämpeää vähän nopeammin.
                    Pakko olla nyt eri mieltä, tarpeeksi kovilla pakkasilla kun käynnistää auton (viime talvena laitoin pahimmillaan oman bensakuutosen käyntiin -40c pakkasesta muutamana päivänä) niin alhaisimmankin luokituksen viskositeetin omaava öljy ei enää välttämättä riitä pitämään yllä öljykalvoa, jotta ehkäistäisiin rajavoitelutilanteet (=tilanne jolloin metalli on metallia vasten niin että öljykalvoa ei ole tai se on liian ohut). Moottorin kuluminen on kaikkein suurinta juurikin näissä tilanteissa. Toisaalta hankala kenenkään sanoa missä vaiheessa tämä alkaisi näkyä moottorissa esim. kasvaneena öljyn kulutuksena (100, 200 vaiko 300 tkm käytön jälkeen?) tai mahdollisesti muina oireina.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by racingred View Post
                      Toisaalta hankala kenenkään sanoa missä vaiheessa tämä alkaisi näkyä moottorissa esim. kasvaneena öljyn kulutuksena (100, 200 vaiko 300 tkm käytön jälkeen?) tai mahdollisesti muina oireina.
                      Minä kehtaan kyllä kirkkain silmin sanoa, ettei näy ikinä. Näitä dieseleitä ei kulumisen takia uusiksi mene, ja apulaitteita hajoaa lämpimämmässäkin yhtä lailla. Kyllä se kylmäkäynnistys kuluttaa enemmän, mutta silti niin vähän että missään ei näy.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • r_vesa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 117
                        • Finland

                        Originally posted by Strikee View Post
                        Moro!

                        Piti kirjautua foorumin käyttäjäksi, kun olisi asiantuntijoiden kommentit tarpeen.

                        Eli tuttu myisi e60 korisen 530d:n suht halpaan hintaan minulle, mutta mietityttää onko moottori kuinka kärsinyt, kun autossa ei ole ikinä ollut minkäänlaista lohko tms. lämmitintä. 8 vuotta on siis täräytelty autoa kylmänä käyntiin Etelä-Suomen lämpötiloissa. Lämmittimen asennus olisi kyllä ensimmäinen operaatio, jos auton laittaisin.

                        Kilsoja on kertynyt vasta n.150tkm, joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmaa.

                        Mitä olette mieltä, vieläkö tuosta on autoksi?

                        Kaverini taivasteli myös autoni lämppärin puuttumista, ja jopa tarkisti asian BMW jälleenmyyjänä olevalta omalta kaveriltaan, kun kerroin että omaan autooni ei mitään järkevää lisälämmitintä edes myydä.

                        Kyllä tuo asia on suunnitteluvaiheessa otettu huomioon ja et siis tarvitse "ylimääräistä" lämmitintä, oleellisempaa on että pidät autosi muuten kunnossa ja huollettuna. Sanoisin että olet tekemässä kohtuu hyvät kaupat jos ja kun kerta tiedät että nuo kilometrit pitävät paikkansa ja hinta on mielestäsi edullinen.

                        Itse katselin pari vuotta sitten eräässä autoliikkeessä E60 malleja joissa oli mittarissa "vain" 150tkm mutta esim. ajovalon umpioiden lasi oli kuin hiekkkapuhalluksen jäljiltä.
                        '11 M-Sport 528i
                        '15 KTM 1190 R

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          Originally posted by r_vesa View Post
                          Kaverini taivasteli myös autoni lämppärin puuttumista, ja jopa tarkisti asian BMW jälleenmyyjänä olevalta omalta kaveriltaan, kun kerroin että omaan autooni ei mitään järkevää lisälämmitintä edes myydä.

                          Kyllä tuo asia on suunnitteluvaiheessa otettu huomioon ja et siis tarvitse "ylimääräistä" lämmitintä, oleellisempaa on että pidät autosi muuten kunnossa ja huollettuna. Sanoisin että olet tekemässä kohtuu hyvät kaupat jos ja kun kerta tiedät että nuo kilometrit pitävät paikkansa ja hinta on mielestäsi edullinen.

                          Itse katselin pari vuotta sitten eräässä autoliikkeessä E60 malleja joissa oli mittarissa "vain" 150tkm mutta esim. ajovalon umpioiden lasi oli kuin hiekkkapuhalluksen jäljiltä.
                          Sehän helpottaa kiillottamista jos on jo hiekkapuhallettu!

                          Eimuutakuin leikkaavaa, snadisti kiillottavaa, kiillottavaa ja sealeri pintaan sitten taasen 5 minuutin homma kun lyhty paikoilleen ja taas pääsee
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Raidahl
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 90
                            • Helsinki

                            Yritin etsiä tästä tietoa searchilla, mutta heikoin tuloksin.
                            Eli miksi osassa -08 vuosimallin autoissa on iDrive tämän näköinen



                            Vai onko se se niin että tuo on 2009 mallista?
                            Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                            Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              Syyskuussa -08 tuli tuo uudempi navi. Silloin alettiin tekemään 2009 mallia.

                              Esituotantoauto, joka mullakin oli, voi sisältää tuon navin jo aikaisemmin. Mulla oli valmistettu 05/2008
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5466
                                • S:t Karins

                                Originally posted by touring39 View Post
                                Syyskuussa -08 tuli tuo uudempi navi. Silloin alettiin tekemään 2009 mallia.

                                Esituotantoauto, joka mullakin oli, voi sisältää tuon navin jo aikaisemmin. Mulla oli valmistettu 05/2008
                                Mulla 10/08 jossa vanha CCC (vielä) mutta uusi ohjain...
                                Nettitiedon perusteella virallisesti 11/08 uusi CIC "vakiona"
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X